Miten selittää lapselle isompana, että isää ei kiinnosta toinen lapsista ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Tilanne on se, että isä ei ole päivääkään asunut tuon nuoremman kanssa saman katon alla ja kiinnostus tuota nuorempaa kohtaan on lähes nolla ja vanhempaa kohtaan hieman enemmän. Vanhempi on eron jälkeen ollut isän luona yötä 5-10 kertaa ja nuo kerrat nyt luultavasti vähenevät tässä, mutta isää kuitenkin jossain määrin vanhempi lapsista kiinnostaa.

Enhän minä tuota nuorempaa tällä hetkellä voi edes isälle antaa, kun vauva on imetyksellä ja ei se sitä ole kysynytkään ja jo laitoksella ilmoitti että ei hänellä ole mitään tunnesidettä tuohon lapseen.

Miten minä sitten tuolle nuoremmalle aikanaan selitän, että isää ei kiinnosta, mutta isoveli kiinnostaa, ihan varmasti se tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi vai pitääkö tässä toivoa, että isän kiinnostus tuohon isompaakin lopahtaisi kokonaan.

Toivo sen sijaan, että isä kiinnostuu myös tuosta pienemmästä. Ehkä hän alkaa kiinnostumaan sitten kun voi pelata hänen kanssaan palloa tai jotain muuta toiminnallista.

[QUOTE="uuniomena";23956874]Näin minäkin ajattelen. Älä anna isän valita vain jompaa kumpaa lasta.[/QUOTE]

Onko tuo edes laillista? Siis estää tapaamista edes tuollaisen syyn takia. Veikkaan että ei.

[QUOTE="vieras";23956873]Riistät siis toiselta lapselta isänsä tapaamisen?[/QUOTE]

Kyllä, jos olisi pakko. Samalla ehkä tarjoaisin toiselle lapselle mahdollisuuden hyvän itsetunnon saamiseen, sen sijaan että hänen pitäisi elää elämänsä miettien miksi minä en isälle kelpaa mutta veli kyllä.
Sitäpaitsi, en usko että isä kuin isä on hyväksi lapselle. Isä, joka syrjii lapsen sisarusta eikä suostu tätä tapaamaan ei ole isä jonka haluaisin lapselleni vaikutteita antavan.

Spekulointiahan tämä, kun en ole tuollaisessa tilanteessa enkä tule olemaankaan.

Ainahan voi toivoa, että kiinnostuisi tuosta nuoremmastakin, mutta jotenkin minua vähän epäilyttää. Ei ole mikään palloa pelaava, lasten kanssa paljon touhuava isä loppupeleissä. Isomman kanssa kyllä osaa olla, ei siinä mitään, mutta pelkään sitä, että jos tämä nuorempi vierastaa isäänsä, mikä on aika todennäköistä, niin isä ei sitä luokseen edes huoli.
Meillä vielä on ongelmana melkein 500km välimatka, niin tapaamiset ovat harvassa muutenkin.

Silloin kun odotin nuorempaa, niin sanoi, että hän kyllä huolehtii lapsistaan, mutta tosiaan kun lapsi syntyi ja isä tuli laitokselle lasta katsomaan, niin ensimmäinen toteamus oli hyvin kylmällä äänellä, että "ei minulla ole tuohon lapseen mitään tunnesidettä". Ja tän 7 kuukauden aikana olen kyllä huomannut, että sitä sidettä ei edes yritä luoda, vaikka vielä toukokuun alkuun asti tällä paikkakunnalla majaili.

Periaatteessa minäkin olen sitä mieltä, että joko molemmat tai ei kumpikaan ja tiedän että en voi tuota vaatia, aika kinkkinen tilanne, jos näin käy.

Onko tuo edes laillista? Siis estää tapaamista edes tuollaisen syyn takia. Veikkaan että ei.

Ei se tapaamisten kieltäminen nyt kuitenka ihan noin mene ja lapsella se oikeus tapaamisiin on ei kummallakaan aikuisella.

Älä AP vielä tollasia murehdi ku sun nuorempi on vielä vauva. Anna ajan kulua rauhassa ja keskustelkaan yhdessä tilanteesta ja miten nuo tapaamiset parhaiten olis lasten edun mukaista.

Mun mielestäni on täysin normaalia, ettei miehellä ole tunnesidettä lapseen, joka on juuri syntynyt. Ei kaikilla äideilläkään ole, joten miksi isällä pitäisi olla?

Moni mies syttyy siihen lapseensa kun lapsi vähän kasvaa ja jos tilanne on tuo mikä teillä, se varmasti vaatii enemmän aikaa.

Tukisin miestä parhaani mukaan, jos miehellä löytyy kiinnostusta löytää nuoremman kanssa yhteinen sävel, kun lapsi vähän kasvaa. Mikäli kiinnostusta ei löydy, laittaisin miehen valinnan eteen...molemmat, tai ei kumpikaan.

No ehkäpä miehellä herää kiinnostus kun lapsi kasvaa? Eihän hänellä ole paljon ollutkaan mahdollisuutta lapseen pitää yhteyttä/tavata häntä. Tulevaisuudessa pitäisin selvänä, että mies ottaa luoksensa molempia lapsia, ja laatisin tästä myös lastensuojelun myötävaikutuksella sopimukset. Ei mies voi valita, että ottaakin vaan toisen. Selittäisin lapselle, että kaikilla aikuisilla ei ole kykyä toimia oikein, huolehtia velvollisuuksistaan, ja rakastaa kaikkia lapsiaan. Se ei johdu lapsesta, vaan siitä, että aikuinen ei ole ihan ok. Lapsi on ihana ja täydellinen, hänen isänsä vain sellainen, ettei osaa huolehtia velvollisuuksistaan. Näin sanoisin.

Mun mielestäni on täysin normaalia, ettei miehellä ole tunnesidettä lapseen, joka on juuri syntynyt. Ei kaikilla äideilläkään ole, joten miksi isällä pitäisi olla?

Moni mies syttyy siihen lapseensa kun lapsi vähän kasvaa ja jos tilanne on tuo mikä teillä, se varmasti vaatii enemmän aikaa.

Tukisin miestä parhaani mukaan, jos miehellä löytyy kiinnostusta löytää nuoremman kanssa yhteinen sävel, kun lapsi vähän kasvaa. Mikäli kiinnostusta ei löydy, laittaisin miehen valinnan eteen...molemmat, tai ei kumpikaan.

Joo en minä ole olettanutkaan, että sillä sitä tunnesidettä olisi alusta lähtien, mutta vähän näyttää siltä, että ei sitä ole oikein halukas luomaankaan. On pitänyt vauvaa tän 7 kuukauden aikana ehkä 3 kertaa sylissä tyyliin minuutin kerrallaan. Nyt kun isä vielä muutti "lopullisesti" lähes 500 kilometrin päähän, niin siteen muodostaminen on vielä hankalampaa, mutta katsotaan.

Joku tuossa sanoi, että keskustelkaa, niin se on aika hankalaa etenkin nykyisin, kun exä ei oikein enää puhu mitään, sen kanssa on aina ollut hankala keskustella, kun se ei oikein sitä osaa ja nykyään ei puhu enää sitäkään vähää.

Yhteistyössä