Miten selittää astmaan sairastuneelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
Auttakaa mua. Mun isä sairastui astmaan ja ei silti siivoa kotiaan kunnolla! Mä en voi mennä kylään (en ole astmainen -vielä... mutta allerginen kyllä) ja pelkään jo lastenkin puolesta kun siellä käyvät. Isällä on vanhoja sohvia, joista ei aio luopua. Vein hänelle entisen nahkasohvanikin, mutta sinne se jäi muiden sekaan eikä isoäidin vanhoja sohvia kuulemma saa viedä kaatopaikalle. Isä väittää ettei ole allerginen huonepölylle, mutta eikös pöly (oli sitten laatu mitä vaan) ärsytä astmaisen keuhkoputkia? Mistä saisin jotain virallisia esitteitä tai tietoa astman hoidosta, jotta voisin selittää asian kovapäiselle isälleni. Hän vaan hokee ettei edes lääkäri ole kysynyt mitään mistään pölystä, eläimistä vaan. Isälläni on hamstraajan vikaa ja asunnossa kaikenlaista pölyä keräävää :(

Onkohan muuten astma vähemmän perinnöllinen silloin, jos sen saa vasta yli 60 vuotiaana? Muilla suvussani ei pitäisi astmaa olla.

ei tuossa tilanteessa voi tehdä mitään. jos ihminen ei neuvoista huolimatta tee parannusta ja siivoa tai hanki siivouspalvelua/raivauspalvelua niin sit se saa elää niiden oireidensa kanssa. itsehän se sitä haluaa. siinä on sit turha valittaa astmaa. vanhat ihmiset on tuollaisia. mua ällöttää mennä toiseen mummolaan, koska sielä on alhainen siisteystaso.. arvaan ettei jääkaappia oo pesty kymmeneen vuoteen. nykyajan nuoret oppii pöpökammoiseksi.

Miulla ei ainakaan astma oireile kaikkeen pölyyn, mutta esim hajut voivat laukaista kohtauksen.

Eli se mistä kohtaus tulee on ihan hirvittävän tapauskohtaista.

Mutta apteekeissa on mun mielestäni ilmaisia esitteitä joissa on just astma+allergiat astma+siivous yms tietoutta.
Ja tietenkin jos isäsi suostuu niin joku astmahoitaja voisi valaista asioita.

Mutta jos mikään ei tehoa niin hän on kuitenkin aikuinen ihminen ja tietää itse mitä tekee. Ei aikuisia voi oikein pakottaakkaan.

Mitä tuolle nyt tarvitsisi tehdä? Aikuinen ihminen.

Ei minullakaan pöly aiheuta oireita. Ei eläin, huone tai heinä yms.
Homeet, hajusteet ja kylmä ilma kylläkin.

Minulle ei yksikään lääkäri ole sanonut pölystä mutta kehoittanut välttelemään paikkoja joissa parffyymissä uineita naisia. Edes se että olen eläinten kanssa töissä ei ole kirvoittanut kommentteja..

[QUOTE="xxx";23196055]Miulla ei ainakaan astma oireile kaikkeen pölyyn, mutta esim hajut voivat laukaista kohtauksen.

Eli se mistä kohtaus tulee on ihan hirvittävän tapauskohtaista.

[/QUOTE]

Jep, noin se menee. Mulle tuottaa vaikeuksia betonipöly, kauppojen grillitiskit ja naiset, jotka ovat kaataneet ämpärillisen hajusteita niskaansa

Ei se astma ole niin paha sairaus kuin kuvitellaan. Itse olen sairastanut astmaa koko elämäni enkä ole koskaan saanut astmakohtausta. Pystyn elämään täysin normaalia elämää, tosin taloihin, joissa on eläimiä, en mielelläni mene, kun voi ruveta hieman henkeä ahdistamaan.

Allergia- ja astmaliitolta voi tilata ilmaisia lehtisiä.

Mun anoppi väitti kauan ettei tupakointi vaikuta hänen astmaan. Siivosi kyllä kotinsa hyvin ja vei kaikki pölyä keräävät tavarat pois. Lopulta joutui luopumaan tupakastakin. Nyt sitten ei henki kunnolla kulje. Kiitos vuosikymmenten tupakoinnin! / nuoruuden kuvissa hän jopa nukkuu tupakka-aski ja tuhkakuppi vieressä.

Yhteistyössä