Miten se nyt menee toimeentulotuessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityleistä tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äityleistä tuli mieleen

Vieras
Eli jos saan toimeentulotukea + alaikäinen lapsi. Vuokra vaikka 600e. Jos se perusosa on 477 (?) niin lisätäänkö siihen päälle asumiskulut+sairauskulut jne?

Eli mitä kaikkea tuolla perusosalla pitää itse kustantaa? (netti+puhelin+sanomalehti)

Eikö toimeentulotuki olekin suurempi kuin jos saisi pelkästään työmarkkinatukea? Eikö tämä ole vähän outoa?

Asumiskulut (kohtuulliset) maksetaan erikseen ja siihen perusosa sinulta ja lapselta. Mitä nyt yh:ota se on yhlisineen jotain 500 ja lapsesta 300. Sähkö ja vesikulut myös maksetaan erikseen, samoin kun lääkäri ja muut.

Kyllähän tuo enemmän on kun työkkäriraha, mutta jos lasketaan työkkärirahaan lapsilisä korotuksineen 150 plus elatus 150 ja asumistukea saa, niin ei se kauas jää. Kahden lapsen perheessä saa yleensä tarpeeksi rahaa kelasta että ylität tuon toimeentulotuen summan. En ainakaan itse joutuisi sossusta mitään hakemaan jos joutuisin yhksi, vaikka olisin työtön.

Yksinkertaistettuna:
Toimeentulotuki on tulot-menot.

Tulot:
Asumistuki 280 e/kk
Lapsilisä 150 e/kk
Elatustuki 150 e/kk
Työmarkkinatuki 520 e/kk

Menot:
Vuokra 700 e/kk
Vesimaksu 2x15e/kk = 30 e/kk
Saunamaksu 8e/kk
Vanhemman perusosa (yh) 525 e/kk
Lapsen perusosa 300 e/kk

Eli tulot yhteensä 1100 e/kk ja menot yhteensä 1563 e/kk. Jolloin toimeentulotuen määrä on 1563 e- 1100 e= 463 e.

Ja huom! Työttömyysetuuteen saa lapsikorotustakin eli ne ei ole just se summat, mitä yh voisi saada. Tosin työttömyysetuuteen voi olla myös vaikka karenssi ja etuutta ei saakaan ollenkaan, joten silloin se ei toki ole tulonakaan. Mutta kaikki ensisijaiset etuudet tulee olla haettuna, kun hakee toimeentulotukea. Ja silloin kun toimeentulotukea on myönnetty niin erikseen maksetaan julkinen terveydenhoito ja sähkölaskut.

Soska ei nykyään välttämättä hyväksy kaikkia asumiskuluja. Esim. täälä max. soskan hyväksymät asumiskulut on 650 perhekoosta riippumatta. Kunnalta saa tolla hinnalla just vuokrattua kaksion, kolmios menee jo pelkkä vuokra yli tuon ja siihen tulee lisäksi vesi+sähkö.

Soska ei nykyään välttämättä hyväksy kaikkia asumiskuluja. Esim. täälä max. soskan hyväksymät asumiskulut on 650 perhekoosta riippumatta. Kunnalta saa tolla hinnalla just vuokrattua kaksion, kolmios menee jo pelkkä vuokra yli tuon ja siihen tulee lisäksi vesi+sähkö.

Jos tuo on totta niin ei lie laillista. Mietipä vaikka 8 lapsen yh äiti työttömänä. Pitäiskö porukka tunkea kakaioon, tuskin.

[QUOTE="HUH HUH";28742776]siis 800 PELKKÄÄN RUOKAAN JA VAATTEISIIN, ??????[/QUOTE]

tietysti netti, puhelinlaskut yms. Pitää tuosta myös maksaa, mutta tosiaan tuollaista 800 e luokkaa jos olet yh. Mutta saman saa työssäkäyväkin, jos ei jää noin paljon vuokran jälkeen. Tuo on se määrä millä tulisi elää. Toisesta lapsesta ei saa ihan tuota 300 e, mutta kyllä se tosiaan sillon on lähemmäs 1200e äiti ja kaksi lasta ruokaan, nettiin, vaatteisiin kuukaudessa.

[QUOTE="muuan";28742907]Jos tuo on totta niin ei lie laillista. Mietipä vaikka 8 lapsen yh äiti työttömänä. Pitäiskö porukka tunkea kakaioon, tuskin.[/QUOTE]

Laillisuudesta en tiedä mutta näin se ainakin joulukuus -11 oli kun oltais tukea tarvittu. Meitä on kuus joten ei tosiaan mahduta kaksioon, sillon asuttiin kämpässä jossa asumiskulut oli yli tonnin (pakosta koska kunnalla ei ollut silloin tarjota muuta).
Täälä tosin myös laskettiin vammaistuki tuloksi ja se on laitonta, en jaksanut alkaa siitä vääntää koska oltais tarvittu sitä tukea vain sen kerran.

No kyllä täälläkin on rajat vuokrissa. Kahdelle se raja on 450€, muista en tiedä. Täällä kunnan kaksioissa vuokra enemmän kuin tuo eli perusosasta pitää maksaa se ylimenevä osa.

Olen ollut toimeentulotuella yhden lapsen yh:na eikä todellakaan jäänyt ruokaan ja vaatteisiin 800€. Kyllä sai laskea senttejä, että rahat riittää ruokaan.

[QUOTE="vieras";28742960]Siis 1100 e kuussa...ei 1200. Hyvinhän tolla toimeen tulee.[/QUOTE]

En mä ainakaan tullut hyvin toimeen vaan kyllä sai kituuttaa! Asumismenoihin meni kuitenkin lähes puolet tuosta!

Todella ärsyttävää tuollainen kun väitetään, että sossun rahoilla eletään leveästi! Ei pidä paikkaansa ja sanon tämän kokemuksesta! Koittakaa itse elää sossun rahoilla niin tiedätte mitä se on!

Mutta huomioikaa, että jos haet sossusta rahaa et saa asua missä vaan. Vuokra ei saa olla liian kallis. Halpa kolmio ainakin täälläpäin pitää kelvata kolmelle hengelle. Helsingissä joudut kai asumaan mahdollisesti kahden lapsen kanssa kaksiossa että kelpaa, että vaikka sitä käyttörahaa saa niin asua ei saa mitenkään hulppeasti.

[QUOTE="Yh-äiti";28742967]En mä ainakaan tullut hyvin toimeen vaan kyllä sai kituuttaa! Asumismenoihin meni kuitenkin lähes puolet tuosta!

Todella ärsyttävää tuollainen kun väitetään, että sossun rahoilla eletään leveästi! Ei pidä paikkaansa ja sanon tämän kokemuksesta! Koittakaa itse elää sossun rahoilla niin tiedätte mitä se on![/QUOTE]

siis tuo 1100 e on asumismenojen jälkeen äidille ja kahdelle lapselle. Itselläni tuo yksi lapsi ja saan sen 800. Ei mene kyllä asumiskuluihin mitään tuosta, sen maksaa sossu erikseen, jollet asu ylikalliissa kämpässä. Joskus sossu kieltäytyy maksamasta mitään jos asuu liian kalliissa. Ei ole meillä pysyvä ratkaisu, opiskelen. Mutta hyvin me tullaan toimeen. Vähän turhan paljon olen tuhlaillut ja tilaillut netistä ja sillon nuo menee kyllä kaikki mutta ihan omaa tyhmyyttä ostella kaikkea turhaa. Ruokaan riittäisi parisataa kuussa eikä olisi edes vaikeaa.

Me saatiin eilen 880€ toimeentulotukea, mutta ennen ei oo tarvinnu semmosta hakea, niin en tiedä onkohan asumismenot jo maksettu vai tuleeko ne postin mukana vielä itselle maksettavaksi? :D

Meitä on siis 2+2 ja mies töissä, mutta saa ekan palkan vasta 1,5kk työn alkamisesta. Mä oon kotihoidontuella, jota en kuitenkaan oo saanu tarkistuksen vuoksi kohta 1,5 kuukauteen.

[QUOTE="vieras";28742995]siis tuo 1100 e on asumismenojen jälkeen äidille ja kahdelle lapselle. Itselläni tuo yksi lapsi ja saan sen 800. Ei mene kyllä asumiskuluihin mitään tuosta, sen maksaa sossu erikseen, jollet asu ylikalliissa kämpässä. Joskus sossu kieltäytyy maksamasta mitään jos asuu liian kalliissa. Ei ole meillä pysyvä ratkaisu, opiskelen. Mutta hyvin me tullaan toimeen. Vähän turhan paljon olen tuhlaillut ja tilaillut netistä ja sillon nuo menee kyllä kaikki mutta ihan omaa tyhmyyttä ostella kaikkea turhaa. Ruokaan riittäisi parisataa kuussa eikä olisi edes vaikeaa.[/QUOTE]

Mä sain yhden lapsen kanssa tuon n.1100 euroa ja siitä piti maksaa kaikki! Ei ole kovin paljoa silloin tuo summa! Minkä mä sille voin, että täältä ei halpoja asuntoja löydy kuin yksiöitä ja sossu otti huomioon vuokraa vain 450€.

[QUOTE="Yh-äiti";28743036]Mä sain yhden lapsen kanssa tuon n.1100 euroa ja siitä piti maksaa kaikki! Ei ole kovin paljoa silloin tuo summa! Minkä mä sille voin, että täältä ei halpoja asuntoja löydy kuin yksiöitä ja sossu otti huomioon vuokraa vain 450€.[/QUOTE]

eli asutte liian kalliilla alueella. Muuten teille jäisikin se 800 e kuussa. Onneksi näin, että on jotain hyötyä käydä töissä.

[QUOTE="vieras";28743081]eli asutte liian kalliilla alueella. Muuten teille jäisikin se 800 e kuussa. Onneksi näin, että on jotain hyötyä käydä töissä.[/QUOTE]

Liian kalliilla alueella. :headwall: Kun se on koko pienessä kunnassa näin!

Ja jos mä sain sossusta 1100€/kk niin en todellakaan olisi saanut täältä vuokrattua kaksiota 300 eurolla niin, että käteen jäisi 800! Tuolla vuokralla täältä saa juuri juuri jonkun pienen kaksion jostakin perämetsästä. Miten sitten olisin koulussa käynyt kun ei ole autoa ja julkiset ei kulje kuin joskus harvoin?!?!?!

Jumalauta. Tämä palsta suorastaan kuhisee yhteiskunnan iilimatoja, tukien imemisen asiantuntijoita.

Menisitte saatana töihin niinkuin muutkin vastuunsa kantavat aikuiset ihmiset.

Jumalauta. Tämä palsta suorastaan kuhisee yhteiskunnan iilimatoja, tukien imemisen asiantuntijoita.

Menisitte saatana töihin niinkuin muutkin vastuunsa kantavat aikuiset ihmiset.

Jos olisit yhtään tarkemmin osannut lukea mun kirjoituksia niin olisit tajunnut, että kirjoitin menneessä aikamuodossa. Olen siis opiskeluaikana saanut sossusta rahaa, mutta nykyään olen ihan töissä käyvä ihminen joka maksaa veroja ihan kuten säkin. Joskus vain elämässä on tilanteita, että tarvitsee rahallista tukea. En pidä itseäni minään pummina tai iilimatona kun olen opiskellessa saanut tukia koska opiskelulla paransin työllistymistäni. Jos en olisi opiskellut tälle alalle millä nyt olen niin olisin varmasti työtön vähän väliä ja töissä pieniä pätkiä.

Entäs, kun moni joutuu hakemaan sitä toimeentulotukea vaikka kävisikin töissä? Kuka se iilimato silloin on?

Niinpä! Tämä aika usein unohtuu ihmisiltä. Tai jos kunnassa ei ole kohtuuhintaisia asuntoja tarjolla, niin ovatkohan mahdollisesti joko vuokrat liian suuria tai hyväksytyt asumismenot liian pieniä sen sijaan, että vuokralaiset ovat vain liian vaativia...

Yhteistyössä