Miten se identtisyys oikeen määritellään???

Heippa!

Mulla kaksospojat nyt 1v3kk. Olen alusta asti ihmetellyt sitä identtisyysasiaa.
Pojilla oli eri istukat ja eri pussit ja odotusaikana sanottiin, että eivät siis kait ole identtisiä.

Kuitenkin kun ne syntyi, niin lääkärit ei sanonut mitään, mutta hoitajat sanoi, että ompas identtiset kun on niin saman näköiset.Tiedän, että mukamas eivät ole, kun ovat ikäänkuin kaksi sisarrusta jotka ovat vain sattuneet syntymään samaan aikaan. Meillä on kaksi muutakin lasta ja eivät ole kyllä mitenkään niin samannäköisiä kuin nämä. Enkä tiedä kellään olevan niin saman näköisiä eri aikaan syntyneitä sisarruksia. Meidän lähistöllä syntyi viime vuonna 5:det kaksoset (ilmeisesti kaupunki lisännyt jotain juomaveteen ? :) ) ja ketkään muka ei ole identtisiä, mutta kaikki ovat niin keskenään saman näköisiä kun olla voi. Ja kuitenkin muista sisarruksista ovat omannäköisiänsä.

Jos isät ja äiditkin sekoittavat ulkonäöstä, niin miten ne voi olla vain tavallisia sisarruksia?

Minun serkkuni ovat kaksosia, eikä olleet syntymän hetkellä luokiteltavissa kaksosiksi omien pussien ja istukoiden mukaan, mutta aikuisiällä ovat käyneet testissä ja olivat identtisiä!

Yks lääkäri meinas, että hän on ihmetellyt samaa ja miettinyt voiko se olla niin, että jos ne ihan tosi aikaisin jakautuvat kahdeksi, niin ehtivät omat istukat ja pussit kehittää itselleen, koska hänen mielestä se on myös tosi kummallista.

Mitä mieltä te muut ootte, vai oottako edes vaivanneet päitänne moisella?

P.s muunmuassa Siksi ois niin kiva tietää, kun ihmiset kyselee joka paikassa, niin sais nopeasti antaa vastauksen eikä tarvis jaaritella sitten, että on kyllä niin samannäköiset jne.
 
Kyllä on mahdollista että kaksoset ovat identtiset, vaikka olisi omat istukat ja sikiöpussit jne. silloin hedelmöittynyt munasolu on jakautunut kahtia tosi aikaisin (eli ennenkuin istukat muodostuvat). Useinhan voi olla niin että identtisillä kaksosilla on kaksi istukkaa jotka ovat niin kiinni toisissaan että ovat sulautuneet yhdeksi, mutta osa sikiö kalvoista on yhteisiä. Ainoa varma tapa on tosiaan tehdä ne DNA testit.

Epäidenttisillä kaksosilla taas on aina omat istukat ja sikiökalvot, mutta näin voi olla identtisilläkin.

t. biologi
 
Mulla on kaksospojat 5v. Meillä otettiin synnytyksen jälkeen automaattisesti pojista verikoe identtisyyden selvittämistä varten. Vastaus tuli sitten kotiin postitse. Emme sitä pyytäneet vaan koe tehtiin kai kaikille PKKS:n kaksosille.

Lapset voi olla myös puoliksi identtisiä. Eli yhden munasolun on hedelmöittänyt kaksi siittiötä ja munasolu on jakautunut kahdeksi eri vauveliksi.
 
Kiitos. Miten teillä muilla on kaksoset? Identtisiä vai ei ja onko samannäköisiä? Miksi sitten kaikki sanovat, että ei ole identtisiä kun olivat eri pusseissa?
Ja siis identtisetkin voi olla erinäköisiä, sillain, että ulkopuolinenkin huomaa eroa?vai?

Tuosta puoliksi identtisestä en ole ennen kuullutkaan. On se jännä miten näistä on eri näkemyksiä eri imisillä. Ilmeisesti kaikki lääkäritkään ei ole samoilla linjoilla.
 
Meillä identtiset eli samanmunaiset pojat, ikää nyt 10kk. Ovat kyllä eri näköisiä ja täysin eri luonteisia! Toinen vilkkaampi ja sellainen äkkipikaisemman oloinen, toinen rauhallinen tarkkailija. Sitä itekin on tullu ihmeteltyä, että miten samasta munasolusta eronneet voikin olla niin erilaisia !!
Sama istukka siis heillä mutta omissa kalvopusseissaan olivat.
 
onneksi joku muukin miettii samaa asiaa. :| meille myös sanottiin että eivät ole identtisiä mutta, kovin on samannäköisiä. ;) miten noi testit, missä niitä tehdään/ onko vaan verikoe mistä määritetään dna vaivaivai?? :/
 
en mä tiedä olisko meillekään sanottu, mutta kysyin. ihmiset kun kovasti utelevat ovatko identtisiä vai ei. joku tuossa sanoi että oli automaattisesti otettu koe, miksiköhän ei ole yleinen käytäntö?? :|
 
Meillä pojilla omat istukat ja omat kalvopussit, joten oletan että eivät ole identtisiä. Odotusaikana lääkärit olivat sitä mieltä että eivät ole identtisiä. Mutta pojat ovat kyllä tosi paljon samannäköisiä(ei mummut ja ukitkaan aina erota kumpi on kumpi, vaikka joka viikko näkevätkin), että on kyllä mielessä käynyt että josko he sittenkin olisivat identtiset...
 
On tää outoa. Joillakin identtiset ovat kuin eri maata ulkonäöltään ja luonteiltaan. Ja sit mukamas ei identtiset ovat ihan saman näköisiä ja samanlaisia, mutta eivät identtisiä. Empä taida uskoa siihen määritelmään identtisyydesta. Nyt on lääketieteessä mun mielestä iso aukko. :LOL: :LOL:

Meillä ei isosisko ja -veli niitä edes erota!
 
Meillä tytöt 2v1kk on identtisiä(vaikka sitä ei olla tutkittukaan);heillä oli 1 yhteinen istukka,mutta kummatkin oli omissa pusseissaan ja yhteisellä suonikalvolla...

Oisin jossain vaiheessa halunnu teetättää sen dna-testin,kun epäilytti se,että voiko tytöt oikeasti olla identtisiä,kun ovat aivan eri näköisiä(vaikka vieraammat sanovat aivan samannäköisiksi :whistle: ;) ),mutta taas sitten sitä identtisyyttä tuki se,että tytöille tuli synnytyksen aikana fetofetaalitransfuusio,mikä taas ei voi tulla muutakuin identtisille ja saman istukan omaaville...

Että pakko se vaan uskoa,että he on identtisiä,vaikka ovatkin erinäköisiä... :whistle: :D
 
Tämä onkin mielenkiintoinen keskustelu ;)
Meillä on 2-vuotiaat identtiset (?) kaksospojat. Alkuraskaudessa heitä pidettiin epäidenttisinä omien vesipussien takia,istukasta ei oikeastaan koskaan sanottu mitään varmaa. Raskauden loppupuolella sitten ylilääkäri mainitsi mahdollisuuden identtisyyteen koska näkyi vain yksi istukka.
Kun pojat syntyivät istukka oli siisti ja yhtenäinen ja lähti patologille tutkittavaksi (Taysissa kaytäntö ). Vastaus tutkimuksesta tuli kotiin ja siinä selvisi että pojilla oli omat pussit mutta yhteinen istukka ja verenkierto,eli olisivat identtisiä!

Mä en meinannut oikein uskoa lausuntoa koska olen alusta asti tunnistanut pojat vaikka heissä onkin samaa näköä. Silmät,hiukset ja kulmakarvat ovat myös tismalleen saman väriset.
Meilläkin pojat ovat eriluonteiset mikä on kanssa kummastuttanut.
Ehkäpä sen Dna-testin vielä joskus teen kun senverran ylimääräistä löytyy ;)
 
Samoja mietteitä täälläkin kuin teillä! :)
Meillä siis identtiset kaksostytöt (11kk) ja ihmettelen ovatko tosiaan identtiset.. Mielestäni heillä on hiusten värikin hieman erilainen ja silmissä toisella on enemmän ruskeeta kuin toisella. Ovat kyllä samannäköiset nukkuessaan ja lakki päässä, muutaman kerran olen itsekin erehtynyt kumpi on kyseessä. Ja tietenkin heidän välinen painoero tuo mukanaan erinäköisyyttä.

Meillä myös lähetettiin istukka tutkimuksiin (ainakin muistelen jonkun sairaalassa niin sanoneen) mutta en ole kyllä mitään tuloksia siitä saanut. Voisikohan sairaalasta tiedustella tulosta? Haluaisin kuitenkin tietää tämän identtisyysasian, meiltäkin vieraat aina kyselee, ovatko identtisiä vai eivät.
 
Päivi75 meillä patologin lausunto istukasta oli synnytyskertomusken perässä. Jos teillä on istukka lähtenyt tutkittavaksi ettekä ole lausuntoa saanut niin ilmanmuuta kysy asiaa synnytyssairaalastasi =)
 
lumihiutale leijailee
MÄ taas en ole saanut edes mitään synnytystarinaa.
Aiemmista synnytyksistä kyllä sain,mutta asuinkin ihan eri paikassa.
Kaikista sairaaloista ei taida saada ollenkaan.Neuvolassa muistaakseni asiasta jotain kysyin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vautsivau:
Mulla on kaksospojat 5v. Meillä otettiin synnytyksen jälkeen automaattisesti pojista verikoe identtisyyden selvittämistä varten. Vastaus tuli sitten kotiin postitse. Emme sitä pyytäneet vaan koe tehtiin kai kaikille PKKS:n kaksosille.

Lapset voi olla myös puoliksi identtisiä. Eli yhden munasolun on hedelmöittänyt kaksi siittiötä ja munasolu on jakautunut kahdeksi eri vauveliksi.

Kuka tämmöistä on keksinyt?

 
lumihiutale leijailee
Alkuperäinen kirjoittaja double:
Alkuperäinen kirjoittaja Vautsivau:
Mulla on kaksospojat 5v. Meillä otettiin synnytyksen jälkeen automaattisesti pojista verikoe identtisyyden selvittämistä varten. Vastaus tuli sitten kotiin postitse. Emme sitä pyytäneet vaan koe tehtiin kai kaikille PKKS:n kaksosille.

Lapset voi olla myös puoliksi identtisiä. Eli yhden munasolun on hedelmöittänyt kaksi siittiötä ja munasolu on jakautunut kahdeksi eri vauveliksi.

Kuka tämmöistä on keksinyt?
Esimerkiksi siinä kaksos kirjassa, minkä kaksos odottajat saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emuliinu:
Meillä tytöt 2v1kk on identtisiä(vaikka sitä ei olla tutkittukaan);heillä oli 1 yhteinen istukka,mutta kummatkin oli omissa pusseissaan ja yhteisellä suonikalvolla...

Oisin jossain vaiheessa halunnu teetättää sen dna-testin,kun epäilytti se,että voiko tytöt oikeasti olla identtisiä,kun ovat aivan eri näköisiä(vaikka vieraammat sanovat aivan samannäköisiksi :whistle: ;) ),mutta taas sitten sitä identtisyyttä tuki se,että tytöille tuli synnytyksen aikana fetofetaalitransfuusio,mikä taas ei voi tulla muutakuin identtisille ja saman istukan omaaville...

Että pakko se vaan uskoa,että he on identtisiä,vaikka ovatkin erinäköisiä... :whistle: :D

Nyt täytyy omaa tekstiä lainata

:p ;) .....

Meillä tytöt nyt sitten on todistetusti identtisiä... =)
Selvisi kyllä kiertoteitse,kun jouduttiin toisen tytön kanssa sairaalaan ja hällä todettiin diabetes... :/
Samalla otettiin lappusista selville tämä identtisyys ja se vahvistui ja nyt sitten tarkkaillaan toista neitiä mahdollisen sairastumisen myötä,koska toisellakin on yli 50% riski sairastua identtisyyden takia... :/
 
Ehkä joistakin saattaa tuntua sivuseikalta tieto lasten identtisyydestä/epäidenttisyydestä. Itse sain tietää 27-vuotiaana, kaksostutkimuksen yhteydessä tehdyn verikokeen perusteella, olevani identtinen siskoni kanssa. Epätietoisuus asiasta oli vaivannut minua suunnattomasti niin kauan kuin muistan taaksepäin. Todella helpottavaa oli saada vastaus. Suhtautuminen itseen suhteessa sisareen helpottui tiedosta, että geenimme ovat samat. Tämä oli tärkein syy, miksi oli mahtavaa saada faktatieto asiasta. Kaikille tämä asia ei ole tärkeä, lapsistahan ei voi tietää mikä heille on tärkeää isompana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jennyli:
Päivi75 meillä patologin lausunto istukasta oli synnytyskertomusken perässä. Jos teillä on istukka lähtenyt tutkittavaksi ettekä ole lausuntoa saanut niin ilmanmuuta kysy asiaa synnytyssairaalastasi =)
Selvitin sitten asiaa OYSsista ja multapa ei ookaan istukkaa tutkittu. Oon joskus ollut semmosessa käsityksessä, että kaksosraskauksissa aina tutkitaan mutta ei kai se sitten niin ookaan?

Onko kellään tietoo, miten sen identtisyysasian voisin nyt tutkituttaa? Asia kiinnostaa kovasti. Koska tosiaan raskausaika hoidettiin identtisinä kaksosina ja nyt tuntuu, että tytöt on kuitenkin niin erinäköisiä, että epäilen identtisyyttä.
 

Yhteistyössä