Miten sanotte työnantajalle jäävänsä äitiyslomalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pitääkö kertoa koska se äitiysloma alkaa ? Kelassa ei vielä papereita oo tullut , mut heinäkuussa alkaisi jossain vaiheessa.

Voiko tälleen sanoa

Jään heinäkuussa äitiyslomalle , vanhempain vapaalle ?

Jään myös äitiysloman jälkeen suoraan kotihoidon tuelle vai mitä sitä sit sanotaankin ???

juurikin noin: marssit esimiehen ja/tai päällikön huoneeseen, ja sanot, että tulit ilmoittamaan että jäät äitiyslomalle heinäkuussa. Pitää ilmoittaa kaksi kuukautta ennen kuin jää, joten hopihopi!
Ja heti kun tiedät tarkan päivän, kiikutat sen töihin.
Päällikkö on kiinnostunut siitä lähinnä budjetointisyistä.

Jep, äitiyslomalle jäännistä pitää ilmoittaa 2kk aikaisemmin. Eli nyt on sun oikein hyvä aika käydä sanomassa, että jäät äitiyslomalle heinäkuussa, tarkennat päivämäärän kun saat kelan paperit (sen päivämäärän pystyy muuten laskemaan myös Kelan laskurilla). Hoitovapaasta ei tarvitsee tässä vaiheessa sopia mitään, siitä pitää ilmoittaa taas 2kk ennen vanheimpainvapaan loppua.

No ihan kuule täältä näkee, koska äitiysloma alkaa, ei siihen kelaa tarvita. Riittää että tiedät lasketun aikasi... : http://www.vau.fi/Laskurit/raskauslaskuri/

Eikö työnantaja ole sitä jo tajunnut jos noin pitkällä raskaus on?? Luulisi että hän olisi asiasta kysynytkin jo... Mutta tosiaan, itse olen ilmoittanut paljon aikaisemmin, mielestäni se on asiallista vaikkei lain mukaan tarvitsekaan. Ilmoittaisin myös että aikomus on sitten jäädä kotiin pidemmäksi aikaa.

miksi et ole kertonut raskaudesta pomollesi? itse työnantajana en ymmärrä näitä, jotka ilmoittavat just ja just 2kk ennen äippäloman alkua jäävänsä pois. mielestäni olisi hyvä ilmoittaa jo ainakin 3kk aiemmin. ei rekrytointi ole mitenkään kovin helppoa kamalassa kiireessä kaikilla aloilla. tiedän kyllä, että ei ole pakko ilmoittaa aiemmin, mutta kysymys kuuluu, että miksi ei voi ilmoittaa aiemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja hömph;23703611:
miksi et ole kertonut raskaudesta pomollesi? itse työnantajana en ymmärrä näitä, jotka ilmoittavat just ja just 2kk ennen äippäloman alkua jäävänsä pois. mielestäni olisi hyvä ilmoittaa jo ainakin 3kk aiemmin. ei rekrytointi ole mitenkään kovin helppoa kamalassa kiireessä kaikilla aloilla. tiedän kyllä, että ei ole pakko ilmoittaa aiemmin, mutta kysymys kuuluu, että miksi ei voi ilmoittaa aiemmin?

olen kertonut jo helmikuussa raskaudestani

[QUOTE="vieras";23703527]Pitääkö kertoa koska se äitiysloma alkaa ? [/QUOTE]

Ihan oikeastiko kysyt että pitääkö työnantajalle ilmoittaa äitiysloman alkamisesta?? Juu ei tarvi, senkun vaan yks aamu et menekään töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja hömph;23703611:

No miksi pitäisi ilmoittaa aiemmin jos on tuo 2kk raja. Nuo on kuitenkin ihan yksityisluontoisia asioita. Työnantajalla on vaan näitä "haittapuolia" työssään.

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;23703633:
olen kertonut jo helmikuussa raskaudestani

ok. sain käsityksen, että pomo ei tiedä koko raskaudesta, eli voithan nyt sanoa osviittaa sille, että olet jäämässä heinäkuussa, odottelet vielä tarkkopja päivämääriä kun kelasta tulee laput. työnantaja kuitenkin varmaan on jo laskeskellutkin, että koska jäät mahdollisesti pois.

Ei kelasta mitään päivämääriä tule. Itsehän sitä määrittää jääkö 30 vai 50 päivää vai jotain siltä väliltä ennen la:ta lomalle. Meillä ainakin pitää ihan paperilla ilmoittaa nää päivät palkanlaskentaan... siis palkallinen äitiysvapaa, palkaton äitiysvapaa ja vanhempainvapaa ja sit taas jos meinaa jäädä hoitovapaalle, niin sekin 2 kk ennen vapaan alkamista... Ja Kelan sivuilla tosiaan on laskuri noita päivämääriä varten.

Olen naisvaltaisessa isossa työyhteisössä ja äitiyslomat ovat arkipäivää... Ei ole koskaan tullut eteen tilannetta jossa työntekijä EI olisi kertonut paljon aikaisemmin äitiyslomastaan kuin tuo lain vaatima 2kk. Yleensä työntekijä kertoo raskaudestaan ja suunnilleen äitiysloman alkamisajankohdan, ja sitten tarkan päivän ilmoittaa myöhemmin.

[QUOTE="Autuaat pässit";23703676]Ei kelasta mitään päivämääriä tule. Itsehän sitä määrittää jääkö 30 vai 50 päivää vai jotain siltä väliltä ennen la:ta lomalle. Meillä ainakin pitää ihan paperilla ilmoittaa nää päivät palkanlaskentaan... siis palkallinen äitiysvapaa, palkaton äitiysvapaa ja vanhempainvapaa ja sit taas jos meinaa jäädä hoitovapaalle, niin sekin 2 kk ennen vapaan alkamista... Ja Kelan sivuilla tosiaan on laskuri noita päivämääriä varten.[/QUOTE]

normaalissa raskaudessa jäädään kyllä ihan sen lasketun päivämäärän mukaan äityslomalle n.3-4viikkoa enne oletettua h-hetkeä. ei kukaan voi kyllä valita, että jaaha jäänpä nyt viikolla 34äityslomalle

normaalissa raskaudessa jäädään kyllä ihan sen lasketun päivämäärän mukaan äityslomalle n.3-4viikkoa enne oletettua h-hetkeä. ei kukaan voi kyllä valita, että jaaha jäänpä nyt viikolla 34äityslomalle

Kylläpä voi. Itseasiassa äippäloma alkaa vkolla 35 viimeistään ja sitä ennenkin voi jäädä. Juuri nimenomaan tuon 30-50 (arkipäivää sis. lauantait) välisenä aikana.

[QUOTE="Autuaat pässit";23703710]Kylläpä voi. Itseasiassa äippäloma alkaa vkolla 35 viimeistään ja sitä ennenkin voi jäädä. Juuri nimenomaan tuon 30-50 (arkipäivää sis. lauantait) välisenä aikana.[/QUOTE]

mulla alkoi viikolla 36, ja ihan määräyty kelan rahat tietystä päivämäärästä alkaen.

Suoraan Kelan sivuilta:
Äidin äitiysloma voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, koska äitiysloman aloitat. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.

Ja todellakin tuon päivämäärän saa itse tuolta väliltä valita. Mä aloitin äippäloman 32 päivää ennen laskettua aikaa, koska se osui sopivasti joulun jälkeiseksi päiväksi eikä tarvinnut sitten joulun jälkeen enää paria päivää olla töissä :)

[QUOTE="vieras";23703527]Pitääkö kertoa koska se äitiysloma alkaa ? Kelassa ei vielä papereita oo tullut , mut heinäkuussa alkaisi jossain vaiheessa.

Voiko tälleen sanoa

Jään heinäkuussa äitiyslomalle , vanhempain vapaalle ?

Jään myös äitiysloman jälkeen suoraan kotihoidon tuelle vai mitä sitä sit sanotaankin ???[/QUOTE]

No, selvitä termistö, ajankohta ja ihan vaan ilmoitat samat asiat työnantajalle. Voit todellakin aloittaa kuten suunnittelit. :D

Yhteistyössä