Miten sanon naapurilleni ystävällisesti tupakoinnista? Hermot menee!

  • Viestiketjun aloittaja vidduddaa
  • Ensimmäinen viesti
vidduddaa
Asutaan omistusasunnossa, 2-kerroksisessa rivarissa. Naapurilla on tapana polttaa tupakka aina samaan aikaan kun tulee töistä (eli n. klO 17). Vaikka ei onneksi tuon useammin näy polttavan kotonaan, niin menee hermot, kun vaikka ikkunat on kiinni, niin savu leijailee meidän partsille ja jostain tuuletusaukosta haju tulee lievänä myös meidän makkariin, ja on pakko tuulettaa. Mitä voin sanoa tälle tyypille (perheenisä!)? Kerran paiskasin oven kiinni äkäisesti, mutta eipä ole mennyt sanoma perille...
 
"alma"
Sama se miten sanot, kyllä hänkotonaan polttaa saa. Oven paiskaaminen tuskin ainakaan auttaa asiaan. Jos savu tulee teidän asuntoon, niin voit tietysti vaatia, että ilmanvaihto tarkastetaan. Jos siinä on jotain vikaa, niin silloinhan asia pitää korjata. Jatietenkin taloyhtiö eli kaikki osakkaat maksavat remontin.
Aika herkkis olet, jos kerran päivässä tupakoinnista menee hermot.
 
padapumpampa
Menisin sanomaan, että heissan. Olemme huomanneet sinun täällä tupakoivan, ei siinä mitään mutta se jotenkin haisee tuossa meidän makkarissa. (Jos on lapsia jotka nukkuu teidän huoneessa, sano: Meillä on myös (iät) vuotiaat lapset jotka myös nukkuvat makkarissamme. Heidän kannaltahan se ei ole oikein hyväksi) Voisitteko ystävällisesti polttaa tupakkanne muualla? Kiitos jos voisitte.
 
"..."
Joo tuttua. Mun edellisessä asunnossa tuli myös naapurin tupakansavut huoneisiin. Eikä sille voinut tehdä mitään, selvitettiin kyllä ilmanvaihtoa jne. Onneksi oli vuokra-asunto niin pääsin muuttamaan pois helposti. Tupakoitsijat ei ehkä ihan ymmärrä tätä ongelmaksi, eipä tietenkään kun ovat siihen savuun niin tottuneita.
 
Voin kertoa ettei niitä kiinnosta se tuleeko savu vai ei teidän sisälle. Otin joskus yhteen polttavan kaverin kanssa kun menin tyhmänä manaamaan sen kuullen et vois parvekepolttaminen tulla laittomaks kun muut jotka ei polta niin kärsii asiasta. Ei sitä kiinnostanut muuta kun se et se kuulemma rikkoo ihmisoikeuksia jos ei saa polttaa missä haluaa. Niinpä niin. Mulla on astma ja mulla se röökin savu ottaa henkeen.. En ymmärrä miksi muiden pitää kärsiä siitä kun kaikki tietää et passiivinen polttaminen on myös paha asia!
 
"rrr"
Ystävällisesti.

Jos joku tulisi mulle huutaen selittämään että en saa omistusasuntoni pihalla polttaa YHTÄ tupakkaa päivässä ja pamauttelisi dramaattisesti ovia, ei kauheasti kiinnostaisi olla itsekään ystävällinen.

Jos taas joku asiallisesti ja ystävällisesti kertoisi että savun haju tulee sisälle ja se häiritsee, ei mulla olisi mitään ongelmaa siirtyä vaikka 5-10 metriä toiseen suuntaan. Ehkä ei naapurillasikaan.
 
[QUOTE="alma";24949809]Sama se miten sanot, kyllä hänkotonaan polttaa saa. Oven paiskaaminen tuskin ainakaan auttaa asiaan. Jos savu tulee teidän asuntoon, niin voit tietysti vaatia, että ilmanvaihto tarkastetaan. Jos siinä on jotain vikaa, niin silloinhan asia pitää korjata. Jatietenkin taloyhtiö eli kaikki osakkaat maksavat remontin.
Aika herkkis olet, jos kerran päivässä tupakoinnista menee hermot.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Mutta kyllä kotonaan saa polttaa. Ja jos vaan kerran päivässä naapuri polttaa... Voishan se koko ajan savuttaa. Suosittelen omakotitalon ostamista..
 
ensinnäkin, jos kerran polttaa vaan päivässä sen yhden savukkeen ja aina samaan kellonaikaan niin mikä per****' pakko sinun on tuulettaa sen viiden minuutin ajan juuri siihen aikaan ???? Herrajumala ! Kyllä oot vaikee ihminen. Ja toiseksi, kyllä voit yrittää muotoilla naapurille asiasi miten kauniissa paketissa tahansa, niin kyllä tupakoitsija sen tupakan polttaa siitä huolimatta sanot sinä miten kauniisti tai on sinulla miten hyvä syy tahansa, siksi koska a) hän on tupakoitsija ja koukussa ja b) hänellä on siihen omassa kodissaan täysi oikeus, vaikka sitten sisälläkin. ja c) se on superhyper harvinaista että polttaa vaan yhden tupakan päivässä joten ainoa mitä sinun tulis olla niin on helvetin tyytyväinen, ei kukaan muu pääse naapurin tupakoinnissa noin vähällä ! Yleensä käyvät puolen tunnin välein. Ja tupakoivat sisällä kotonaan, jolloin kerrostalossa se haju tulee keittiön liesituulettimista ja rappukäytävästä, eikä silloinkaan voi mitään tehdä jos kyseessä omistusasunnot...
 
"diu"
ensinnäkin, jos kerran polttaa vaan päivässä sen yhden savukkeen ja aina samaan kellonaikaan niin mikä per****' pakko sinun on tuulettaa sen viiden minuutin ajan juuri siihen aikaan ???? Herrajumala ! Kyllä oot vaikee ihminen. Ja toiseksi, kyllä voit yrittää muotoilla naapurille asiasi miten kauniissa paketissa tahansa, niin kyllä tupakoitsija sen tupakan polttaa siitä huolimatta sanot sinä miten kauniisti tai on sinulla miten hyvä syy tahansa, siksi koska a) hän on tupakoitsija ja koukussa ja b) hänellä on siihen omassa kodissaan täysi oikeus, vaikka sitten sisälläkin. ja c) se on superhyper harvinaista että polttaa vaan yhden tupakan päivässä joten ainoa mitä sinun tulis olla niin on helvetin tyytyväinen, ei kukaan muu pääse naapurin tupakoinnissa noin vähällä ! Yleensä käyvät puolen tunnin välein. Ja tupakoivat sisällä kotonaan, jolloin kerrostalossa se haju tulee keittiön liesituulettimista ja rappukäytävästä, eikä silloinkaan voi mitään tehdä jos kyseessä omistusasunnot...
Peesi. Ap on hullu nipo jos häiritsee se, että naapuri polttaa YHDEN tupakan päivässä OMALLA PIHALLAAN. Keksi jotain muuta ongelmia mut älä kiusaa naapureita enää.
 
"rrr"
ensinnäkin, jos kerran polttaa vaan päivässä sen yhden savukkeen ja aina samaan kellonaikaan niin mikä per****' pakko sinun on tuulettaa sen viiden minuutin ajan juuri siihen aikaan ???? Herrajumala ! Kyllä oot vaikee ihminen.
Mahdoitko nyt lukea kuitenkaan kunnolla...
Itse käsitin tuon niin, että ap:lla on ovet ja ikkunat kiinni mutta silti tulee haju sisälle ja sen JÄLKEEN hän joutuu joka kerta tuulettamaan.

Toisaalta ei lyhyt päivittäinen tuuletuskaan nyt kovin suurelta vaivalta omasta mielestäni kuulosta, paitsi ehkä kylmimmillä talvipakkasilla.
 
"just"
[QUOTE="rrr";24950247]Mahdoitko nyt lukea kuitenkaan kunnolla...
Itse käsitin tuon niin, että ap:lla on ovet ja ikkunat kiinni mutta silti tulee haju sisälle ja sen JÄLKEEN hän joutuu joka kerta tuulettamaan.

Toisaalta ei lyhyt päivittäinen tuuletuskaan nyt kovin suurelta vaivalta omasta mielestäni kuulosta, paitsi ehkä kylmimmillä talvipakkasilla.[/QUOTE]

Luitko itse kunnolla:

'...partsille ja jostain tuuletusaukosta haju tulee lievänä myös meidän makkariin, ja on pakko tuulettaa. Kerran paiskasin oven kiinni äkäisesti, mutta eipä ole mennyt sanoma perille... '

Eli ap:lla partsin ovi auki koska miten se suljettua ovea paiskois.
 
"rrr"
[QUOTE="just";24950270]Luitko itse kunnolla:

'...partsille ja jostain tuuletusaukosta haju tulee lievänä myös meidän makkariin, ja on pakko tuulettaa. Kerran paiskasin oven kiinni äkäisesti, mutta eipä ole mennyt sanoma perille... '

Eli ap:lla partsin ovi auki koska miten se suljettua ovea paiskois.[/QUOTE]

No tuon taas tajusin niin, että ap paiskasi ulko-oven vihaisena kiinni ja tästä olisi naapurin pitänyt tajuta että ei saa enää polttaa pihallaan.

Mut voi olla että olin väärässä ja se partsin ovi tosiaan on auki joka päivä viideltä, mikä tekee tästä kieltämättä vielä hauskempaa. :D
 
al.kuperäinen
Siis totta kai meillä yleensä on ikkunat ja ovi kiinni. MUTTA se haju tulee silti sisään, ja on pakko tuulettaa sitten tuon tupakan jälkeen koko makkari. Ja se ärsyttää. Kerran odotin kun naapuri menee sauhuilleen ja avasin oven, odotin hetken ja paiskasin voimalla kiinni. Sitä tarkoitin paiskomisella. Mutta eipä muuttanut tapojaan, siellä se oli seuraavanakin päivänä.

Vaikka kyse on vain yhdestä röökistä, niin eikö se voisi polttaa sitä jossain muualla (esim. roskakatoksen vierellä tai kauempana pihasta??). Aion tästä tällä viikolla mennä juttelemaan... ei ole kiva haistaa sitä hajua, edes kerran päivässä OMASSA MAKKARISSA.
 
Alkuperäinen kirjoittaja al.kuperäinen;24950466:
Siis totta kai meillä yleensä on ikkunat ja ovi kiinni. MUTTA se haju tulee silti sisään, ja on pakko tuulettaa sitten tuon tupakan jälkeen koko makkari. Ja se ärsyttää. Kerran odotin kun naapuri menee sauhuilleen ja avasin oven, odotin hetken ja paiskasin voimalla kiinni. Sitä tarkoitin paiskomisella. Mutta eipä muuttanut tapojaan, siellä se oli seuraavanakin päivänä.

Vaikka kyse on vain yhdestä röökistä, niin eikö se voisi polttaa sitä jossain muualla (esim. roskakatoksen vierellä tai kauempana pihasta??). Aion tästä tällä viikolla mennä juttelemaan... ei ole kiva haistaa sitä hajua, edes kerran päivässä OMASSA MAKKARISSA.
Lopeta nyt, oot naurettava! Tollasia nipottajanaapureita kaikki vihaa :D Jos sun naapuri polttaa yhden röökin päivässä ja sun mielestä olis kohtuullista et se menis omasta pihastaan jonnekki roskakatokselle polttaa nii huh huh. Sun kaltasille ei oo muuta mahdollisuutta kun omakotitalo isolla tontilla. Sinä itse ja varsinkaan lapsesi ei varmasti koskaan tee tai pidä mitään ääntä mikä ärsyttäis naapureita.. Opetelkaa olee sovussa niin kauan kun ei todellisii ongelmia ole.
 
"vieras"
Mekin asutaan kaksikerroksisessa rivarissa, ja tän asunnon ympärillä sattuu olemaan KOLME naapuria, joista jokainen polttaa vähintään parin tunnin välein aina kotona ollessaan, ja pari heistä taitaa olla vielä vuorotöissä, joten ei ole vuorokaudessa yhtään sellaista aikaa, jolloin tietäisi, että sitä savua ei tule. Talvella se vielä menee, mutta kesällä kun on pakko nukkua ikkuna auki, on ihana herätä aamulla kun makkari on täynnä savua. Ei voi mitään. Valita sinä vaan siitä yhdestä tupakasta päivässä...
 
naapuri
Kyllä muakin risoo, kun rivarin naapurissa käy kaks ihmistä tunnin välein röökillä ja vähän se haju tulee sisälle vaikka olis kaikki ikkunat kiinni. Mun tuurilla aina kun oon alkanu jonkun tuuletusoperaation niin savu alkaa haista nenässä... Mutta, meillä taas soitetaan pianoa ja viulua. Joten mun mielestä se on ihan fifty-fifty.

Kun toisten kanssa asutaan niin aina saa olla kuuntelemassa jonkun perheriitoja, vauvan itkua, panemista, haistella pahaa ruokaa tai tupakkaa ja kuunella yötyöläisen suihkut aamuviideltä. (Ja meillä on muuten ihan pari vuotta vanha tää talo ja silti kuuluu toisinaan noita ääniä.)
 
"huhheijaa"
Miks aapee oot makuuhuoneessa klo 17? Voithan mennä toiseen huoneeseen silloin, jos on oikeasti VAIN YKSI TUPAKKA KERRAN päivässä! Ja miten voi haitata noin paljon, aika lahot seinät teillä on jos tupakan savu tulee seinistä ja ikkunoista läpi niin paljon että oikein haittaa??

En ite polta, enkä tykkää esim. siitä kun meidän naapuri polttaa noin puolen tunnin välein parvekkeella, kesällä ei voi pitää ikkunoita auki tms. Mut oisin kiitollinen jos se ois vaan kerran päivässä sen 5 minuuttia!
 
koitsija
Minä menisin varmaan sanomaan, etten haluaisi olla inhottava ja nipottava naapuri, mutta koska en itse polta ja haistan sen tupakan herkästi (ja kun savu tulee makkariin) niin toivoisin, että naapuri polttaisi tupakan vähän kauempana.

Myöntäisin, että en voi siihen vaikuttaa ja että ei se tupakan polttaminen kerran päivässä maailmaa kaada, mutta sanoisin silti olevani tosi iloinen, jos naapuri voisi polttaa vähän matkan päässä.

Sanoisin myös, että jos se ei ole mahdollista, niin en voi tietysti asialle mitään, mutta halusin kertoa toiveeni naapurinkin tietoon.

Ja jos tästä seuraisi se, että sitä tupakan savua ei enää tule, niin kiittäisin tai muistaisin naapuria jollain pienellä.

Minä ainakin vaihtaisin tupakkapaikkaani, mikäli minulle siitä ystävällisesti kerrottaisiin. Etenkin tunteisiin vetoaminen, syyllistämättömyys ja se, että minua ei uhkailla vetoaa minuun kaikkein parhaiten :)

Ainakaan minä en tupakoinnillani halua tahallani aiheuttaa harmia muille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja al.kuperäinen;24950466:
Siis totta kai meillä yleensä on ikkunat ja ovi kiinni. MUTTA se haju tulee silti sisään, ja on pakko tuulettaa sitten tuon tupakan jälkeen koko makkari. Ja se ärsyttää. Kerran odotin kun naapuri menee sauhuilleen ja avasin oven, odotin hetken ja paiskasin voimalla kiinni. Sitä tarkoitin paiskomisella. Mutta eipä muuttanut tapojaan, siellä se oli seuraavanakin päivänä.

Vaikka kyse on vain yhdestä röökistä, niin eikö se voisi polttaa sitä jossain muualla (esim. roskakatoksen vierellä tai kauempana pihasta??). Aion tästä tällä viikolla mennä juttelemaan... ei ole kiva haistaa sitä hajua, edes kerran päivässä OMASSA MAKKARISSA.
Ei se välttämättä tajunnut, että sen takia paiskasit oven. Kysy ystävällisesti, että voisiko hän polttaa hieman kauempana, kun savun haju tulee teille sisään, todennäköisesti naapuri ei tiedä että se haju tulee teille asti. Voi olla, että naapuri ei välitä ja jatkaa tapaansa, tai voi olla, että hän on ystävällinen eikä halua häiritä teitä tupakan hajulla.

Jos hän ei välitä, keskity olemaan tyytyväinen, että joudut haistelemaan vain kerran päivässä, etkä esimerkiksi puolen tunnin välein. Hyvin todennäköisesti teilläkin tehdään jotain, joka jokus ärsyttää naapureita. Varsinkin jos teillä on lapsia, niin todennäköisesti vielä useammin kuin kerran päivässä... :D

Niin ja ei kai naapurin tarvitse minnekään roskakatoksen viereen mennä, mutta yleensä talojen pihoissa on tilaa sen verran, että voi olla muuallakin kuin esimerkiksi oven edessä.
 
Sitä voi toivoa naapuriltaan, että hän voisi nähdä ylimääräistä vaivaa ja mennä kauemmaksi savukkeelleensa. Ellei hän halua, sitten kannatta itse etsiä savuton taloyhtiö tai ok-talo.

Kyllä minuakin risoo, kun naapuri tekee kaaliruokaa.
 

Yhteistyössä