Miten sanoisitte tässä tilanteessa lapselle? (uhmasta kyse)

23.07.2009
127
0
16
Pojalla 5v tulee kamala kiukku-uhma-kohtaus kun jokin asia ei mene niin kuin hän haluaa tai ei saa tahtoaan läpi, alkaa siis huuto, kiukku ja ilkeästi puhuminen, sanoo äitiä ja pikkisiskoaan ja pikkuveljeään tyhmäksi ja typeräksi, johon minä sitten kerron että nyt äitillä tai siskolla on todella pahamieli kun sanoit tyhmäksi, että eihän niin saa sanoa, johon 5v huutaa että saa ollakkin!

Mitä tuohon nyt enää pitäs sanoa?
Vaikka yritän edelleen selittää miksi ei toisia saa haukkua vaikka on kuinka vihanen niin silti tuntuu että 5v saa sen viimesen sanon kun huutaa että saa äitillä/siskolla/veljellä olla pahamieli :|

ei ole ihan noin ison pojan uhmasta kokemusta mutta meillä laitetaan lapsi jäähylle, selitetään miksi ja yksi lelu lähtee kaappiin, yleensä aieltä mieluisammasta päästä. Voimia!

Minä laittaisin lapsen huoneeseensa miettimään sanojaan. Sitten kun osaa olla ihmisiksi saa tulla pois.

Joskus olen kuitannut huumorilla: "aha, siis minä tyhmä? Tiedätkö, se on periytyvää joten siinä tapauksessa voit arvata mitä myös sinä sitten olet".

Mä yleensä sanon neidille että eihän mekään haukuta sua? Eikä potkita jne. Yleensä silloin ymmärtää että se on väärin ja inhottavaa. Tosin unohtaa sen kyllä seuraavaan kertaan taas :whistle:

Huuhkajatar: minä myös joskus sanon että ei se mitäänse on periytyvää joten ssusta tulee yhtä tyhmä :D ja aina joutuu makkariin miettimään ja saa tulla pois kun on valmis pyytämään anteeksi ja anteeksi pyytä kyllä joka kerta, mutta kun välilä menee ihan sanattomaksi tuossa tilanteessa :|

Ei ole kokemusta vieä tuonikäisen uhmasta, mutta meillä 3,5 v. kun sanoo, että äiti on tyhmä (kun ei saa tahtoaan läpi), niin mä sanon sille aina, että saat olla sitä mieltä, mutta se ei auta asiaa millään tavalla (ts. ei saa sitä tahtoaan läpi edelleenkään). Selvästi jää miettimään tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei ole kokemusta vieä tuonikäisen uhmasta, mutta meillä 3,5 v. kun sanoo, että äiti on tyhmä (kun ei saa tahtoaan läpi), niin mä sanon sille aina, että saat olla sitä mieltä, mutta se ei auta asiaa millään tavalla (ts. ei saa sitä tahtoaan läpi edelleenkään). Selvästi jää miettimään tätä.

meillä kanssa sanon näin tälle 5v:lle ja 3v:lle ja huomaa kyllä että jäävät miettimään asiaa, mutta minua nyt enemmän kaivaa tuo että poika saa ns. viimesen sanan kiukussa kun huutaa että saa ollakkin pahamieli, kun kerron että äitillä tuli pahamieli.....
vaikka arestin jälkeen pyytääkin anteeksi, niin silti tuojotenkin kaivelee mun mieltä..... :(

Ja pikkusisko 3v matkii sujuvasti vaikka ei varmasti ees kaikkea vielä tajua :D Ja eiköhän tuo pieninkin 10kk tule kovaa vauhtia perässä :laugh:

Minä sanon tossa tilanteessa aina että "juu juu, äiti on tyhmä ja ilkee ja vaikka mitä mutta silti tämä asia on nyt näin!" Sitten kun on rauhotuttu (molemmat) niin puidaan vasta läpi haukkumiset yms.

Yhteistyössä