Miten sanoa etten halua flunssaisia sukulaisia lapsen ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keijotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keijotar

Vieras
Meillä on tulevana lauantaina ristiäiset (vauva on hiukan vajaa 2kk). Juttelin miehen siskon kanssa puhelimessa kulkemisista (hän noutaa veljensä ja vanhemmat). Kuulosti puhelimessa tosi flunssaiselta, mutta ei sanonut siitä mitään. Räkäistä yskää ja tukkoista nenää vaan kuulostelin.. Voiko oikeasti olla ettei aikuinen nainen tajua jäädä pois jos on kauheassa räkätaudissa?!

Olisiko kutsuun pitänyt laittaa että ethän tule sairaana paikalle?? Jotenkin aivan absurdi ajatus, itse en edes harkitsisi lähteväni 2kk ikäisen vauvan luo sairaana...! Mitä ihmettä teen kun en todellakaan aio ottaa riskiä vauvan sairastumisesta?

Pakko on sun vaan rohkasita mielti, soitat vieraillesi, ja muistutat, että näin tautiaikana, jos on vähänkin kipeän tuntuinen, jättää tulematta.
Ei ole helppoa näin tehdä, mutta mitäpä ei lapsensa terveyden vuoksi... On se lapsen terveys kuitenkin tärkeämpi, kuin jonkun mahdollinen loukkaantuminen. Eikä sitäpaitisi äitikään saisi sairastua, että jaksaisi vauvaa hoitaa.

No jos on nyt flunssainen, niin tuskin enää lauantaina ainakaan tartuttavassa vaiheessa.

Minä en lähtisi aikuisia ihmisiä neuvomaan tällaisessa, eiköhän todella sairas osaa itsekin jäädä pois. Tietenkin jos joku soittaa ja rupeaa flunssaansa voivottelemaan, niin voi ystävällisesti sanoa, että ymmärtää hyvin, jos ei pysty osallistumaan.

[QUOTE="ulpukka";25771284]Pakko on sun vaan rohkasita mielti, soitat vieraillesi, ja muistutat, että näin tautiaikana, jos on vähänkin kipeän tuntuinen, jättää tulematta.
Ei ole helppoa näin tehdä, mutta mitäpä ei lapsensa terveyden vuoksi... On se lapsen terveys kuitenkin tärkeämpi, kuin jonkun mahdollinen loukkaantuminen. Eikä sitäpaitisi äitikään saisi sairastua, että jaksaisi vauvaa hoitaa.[/QUOTE]

Siis jotenkin vaan ajattelin (tyhmänä?) että JOKAINEN AIKUINEN ihminen tajuaa tuon asian itsekin - en mene pienen vauvan luo sairaana.. Tuli kyllä täytenä yllätyksenä että noinkin moukkia ihmisiä on ettei edes ajattele asiaa?!

No,periaatteessa ymmärrän ettei halua jättää ristiäisiä väliin "pikku kröhän takia". Monilla aikuisilla on taipumus vähätellä flunssiaan ym tautejaan jos sairastaminen tarkottaa jostain kivasta pois jäämistä.

Me ollaan monesti laitettu juhlakutsuihin (esim omat/lapsen synttärit) maininta "tulethan vain terveenä". Mutta,jos miehesi sisko tai muu kipeän oloinen ilmestyy juhliin,niin huolehdi nyt ainakin siitä että käsidesiä löytyy ainakin wc:stä ja tarjoiluipöydästä/sen välittömästä läheisyydestä. Ja mun mielestä on ihan itsestäänselvää että flunssaisten tms puolikuntoisten on turha edes haaveilla saavansa vauvan syliin (tai edes kosketella vauvaa). Samoin teitä vanhempia ei saa esim kätellä ennen käsien pesua/käsidesin käyttöä.

Piip,piip, haloo, no Krisse moi mä vaan sitä niistä ristiäisistä että kun äsken soiteltiin ja kuulostit tosi flunssaiselta että jos et/ette tulis vauvaa tarttuttamaan. Ethän vaan suutu mutta ymmärrät varmasti että olen vähän huolissani pienestä. Nimi soitetaan kyllä teille heti ja kun oot/ootte tervehtyny niin keitellään kahvit sitte. Moi tuut, tuut....

mä en ottais noin raskaasti yhtä räkätautia. nyt on flunssakausi ja sitä on tosi vaikee välttää. pyydät vaan nuhaisetvieraat pesemään kätensä ja et anna vauvaa niiden syliin. jos imetät, on vauva suht hyvässä suojassa. vatsatauti on sit asia erikseen.

[QUOTE="vieras";25771305]No,periaatteessa ymmärrän ettei halua jättää ristiäisiä väliin "pikku kröhän takia". Monilla aikuisilla on taipumus vähätellä flunssiaan ym tautejaan jos sairastaminen tarkottaa jostain kivasta pois jäämistä.

Me ollaan monesti laitettu juhlakutsuihin (esim omat/lapsen synttärit) maininta "tulethan vain terveenä". Mutta,jos miehesi sisko tai muu kipeän oloinen ilmestyy juhliin,niin huolehdi nyt ainakin siitä että käsidesiä löytyy ainakin wc:stä ja tarjoiluipöydästä/sen välittömästä läheisyydestä. Ja mun mielestä on ihan itsestäänselvää että flunssaisten tms puolikuntoisten on turha edes haaveilla saavansa vauvan syliin (tai edes kosketella vauvaa). Samoin teitä vanhempia ei saa esim kätellä ennen käsien pesua/käsidesin käyttöä.[/QUOTE]

No tämä tuli minullekin mieleen, onko tuosta tekstistä "tulethan vain terveenä" tullut koskaan palautetta?

Aikuinen tuskin enää lauantaina tartuttaa. Itseäni harmittaisi enemmän täkäiset lapset, jotka tartuttaisivat takuulla vauvan sisarukset ja siten perheen arki menisi sekaisin. Laita mies soittamaan siskolleen, jos häiritsee.

Camoon.. se flunssa voi tulla vauvale sulta tai sun mieheltä jos on tullakseen. LAuantaihin on vielä 3 vrk, harva flunssa niin pitkään kuitenkaan päällä on, ja sanotaanhan että vanha flunssa ei tartu. Flunssa tarttuu pahimmin silloin kun oireet eivät olE edes alkaneet, eli kuka tahansa "terve" VIERAS VOI MYÖS TEIDÄT TARTUTTAA. oHO SORI CAPS.

Esikoisen kohdalla ajattelin ihan samoin, olin tosi varovainen tautien suhteen, pistin ihmisiä pesemään ja desinfioimaan käsiään kun tulivat meille jne. Kakkosen ja kolmosen kohdalla ei sitten enää samalla tavalla ole jaksanut vauhkota, tauteja tulee ja menee. Eihän se kiva ole pienen sairastaa, mutta nuhista ja flunssista on selvitty kyllä. Eri asia sitten jokin vatsatauti. Mutta jos asia häiritsee, niin sitten vaan on pakko sanoa suoraan, koska osa ihmisistä ei ole näissä asioissa niin kovin tarkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hei ääliö!;25771377:
esim. influenssa voi kestää vaikka viikon.

Tuskin kukaan influenssassa on ristiäisiin tulossa. Jos joku on influessassa, niin tuskin jättää edes puhelimessa mainitsematta, koska on aika kova tauti. Räkäisyys (=se, että kuulostaa flunssaisselta) ei kuulu influenssa oireisiin yleensä.

Entäs jos itse kannatte sen pöpön vaikka lähikaupasta?
Kukaan normaalijärkinen ei tule juhliin puolikuntoisena ja toisaalta jokainen terveellä maalaisjärjellä ajatteleva tietää, että tartunnan voi saada ihan mistä vaan. Ja nythän on vielä oikein otollinen pöpöaika.

jos on rintaruokittu lapsi niin tuskin tarttuu mikään ihan helpolla tai sitten kannattaa itsekin pysytellä kotona ja tilata kaupan lähetin kautta ruokakassit oven taakse.

Täytyypi todeta, että kyllä vähän sieppas, kun miehen sisko perheineen tuli kuopuksemme ristiäisiin myöhässä ja ilmoitti syyksi, että piti hetki odotella, että toisen lapsen kuume vähän laskee :O Ja totesi viel, että toivottavasti ei nyt tauti tartu. Argh.

Yhteistyössä