Miten sanoa anopille vauvan käsittelystä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvanäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvanäiti

Vieras
En haluaisi loukata mieheni äitiä ja toki kai hän lapsia osaa hoitaa... Jotenkin vain tuntuu, että hän käsittelee vauvaamme jotenkin kovakouraisesti ts. istuttaa ja pompottaa ja vauva vasta 2kk!!! Ihan kuin hän ei huomaisi eroa meidän lapsen ja 5kk vanhemman toisen lapsenlapsensa kohdalla vaan käsittelee molempia samoin tavoin. Sanoin miehelle ja tämä yhden kerran totesi asiasta äidilleen, mutta ei näytä tehoavan. Eräs toinenkin sukulainen huomautti minulle mieheni äidistä, että hänenkin mielestään käsittelee lastamme öhöm... erikoisen varomattomasti... Jotenkin hävettää ja surettaa ja masentaa. En halua että lastani käsitellään sillä tavalla että siitä voi seurata jotain. Nytkin pelkään jos anoppi on auheuttanut jotain pysyvää harmia! Onko se mahdollista? Ja toisaalta en halua loukata häntä! Tuntui pahalta kun muutkin kiinnittäneet huomiota hänen käsittelyyn ja kukaan kehtaa sanoa mitään... Mitä teen? :(

Kyllä minä ainakin sanoin miehen serkulle että ei sitä saa vielä istuttaa kun tuon ikästä istutti sylissään ja neuvoin kuinka voi pitää sylissä. Neivo jos se ei kerta tiedä ja sano että se lapsi pelkää tuollaista pompottamista, ne tulee vasta myöhemmin.

En usko, etä pysyvää harmia on aiheuttanut. Tuskin nyt sentää niin kovakourainen. Mutta vauva on sinun ja mun mielestä voi sanoa vaikka jokaikinen kerta asiasta hänelle. Jos loukkaantuu sanomisesta niin se on oma häpeä.

en usko että vielä saanut mitään vakavaa aikaseks käsittelyllään, mutta rohkaise itsesi ja sano nätisti että "vauva on kyllä vielä niin pieni, ettei kannata istuttaa ja hyppyyttää" ja sitten kerrot seurauksista. ehkä anoppi on jo unohtanut miten tuon ikäisiä käsitellään.

Veljen vaimo ainakin antoi minun äidilleni palautetta että pitää vastasyntyneen päätä tukea paremmin ja muutenkin käsitellä hellemmin. Äiti otti sen ihan hyvin se palautteen, vaikka minua vähän huvitti kun vauva on kuitenkin heidän ensimmäisensä ja äidilläni on ollut viisi lasta, mutta kyllähän se on kuitenkin heidän vauvansa eikä mummon.

Aisaan puuttuminen on minun mielestäni ennen kaikkea sun miehesi tehtävä. Eli miehesi tulee siitä anopille huomauttaa riittävän usein. Sinulla on tottakai oikeus sanoa mitä haluat, mutta suosittelen kyllä että miehesi hoitaisi äitinsä neuvomisen.

Ymmärrän huolesi täysin ja paineskelen hiukan saman tyyppisen asian kanssa itsekin (mitä lapsen kuullen saa sano ja mitä ei). Lohdutukseksi, että oma vauvani oli hirmu-koliikkinen ja häntä heiluteltiin ja hyppyyteltiin niin,että mummojen tukat olivat pystyssä kauhusta. Ei ole jäänyt mitään kummempaa.

Oletko kokeillut huikalta vitsillä, että "Mairean se oikein intoutuu. rauhallisesti sen mamman kullan kanssa siellä"

Itse tein niin myös omille vanhemmilleni, että kun he tyynnyttelivät lasta mielestäni aivan väärin (headwall) niin hain törkesti vauvan itselleni. Sanoin, että anteeksi, olen ylihuolehtiva, mutta minuun sattuu ja mun on nyt vaan puututtava.

No mä sanoin kyllä aika suoraan sillon joskus kun yks tyyppi pisti niin pienen istumaan.. ja olen myös eräille mummoille papoille sanonut ettei saa vielä pitää noin kun on vielä niin pieni.. sanot vaan suoraan.. jos ottaa nokkikseen mä antaisin ottaa..kyse sun lapsestas!

Appiukko hetkutti meidän esikoista niin että mulla meinas tukka nousta pystyyn, kunnes tajusin että se sen hetkuttelu hiljensi tytön joka tuntui huutavan 24/7 mahaansa. no sen jälkeen sitä hetkutettiin kotona samalla tavalla, tosin neuvolassa hermoheikkona kysyin voiko siitä tulla jotain, sanovat että jos ei pää pääse retkahtelemaan ni antaa mennä vaan.
Toki tuonikäistä ei istuteta eikä pomputeta istuillaan. :kieh:

Sano asiasta sen sijaan että alat vältellä anoppia tai kieltäydyt ilman syytä luovuttamasta lasta hänen syliinsä, sellaisista seuraa vain suuria riitoja. Miehen homma on kyllä olla viestinviejänä, koska on kyse hänen äidistään.

Sanokaa vaikka että "Pidäthän nätisti, näin pientä ei voi istuttaa eikä pomputtaa." Ja jos pomputtaa, niin korosta että "Älä pompita, se lapsi on vasta kaksikuinen." Ja jos ei viesti mene perille, niin totea vain että "Nyt on pakko ottaa se lapsi sinulta pois, kun et suostu pitämään sitä nätisti."

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Appiukko hetkutti meidän esikoista niin että mulla meinas tukka nousta pystyyn, kunnes tajusin että se sen hetkuttelu hiljensi tytön joka tuntui huutavan 24/7 mahaansa. no sen jälkeen sitä hetkutettiin kotona samalla tavalla, tosin neuvolassa hermoheikkona kysyin voiko siitä tulla jotain, sanovat että jos ei pää pääse retkahtelemaan ni antaa mennä vaan.

Meillä poika kans hiljeni vatsavaivoineen, kun paukutti oikein napakasti vaipan peittämälle pyllylle. Itteeni hävetti, kun taputtelin huutavaa lastani ihmisten nähden ja niistä näki, että olivat aivan kauhuissaan, kun "hakkaan" lastani
:ashamed: Monta kertaa jouduin selittelemään, että se helpottaa lapsen oloa.

Kuinka paljon anoppisi voi oikeasti loukkaantua, jos mainitset tästä jutusta asiallisesti? ja jos loukkaantuu niin sitten loukkaantuu, lapsen etu menee edelle. Olen itse saanut todennäköisesti nipon maineen, kun en anna lastani kenenkään sellaisen syliin, joka on ottanut alkoholia..

Elä anna lastasi anopille jos hänelle ei voi sanoa asiasta ystävällisesti. Tai jos hän siitä loukkaantuu.
Laps on sun, ja sinä päätätä kuinka sitä hoidetaan. Oma anoppini saa hoitaa lapsiani kun kerran osaa hoitaa sillä tavalla kun minä haluan. Ongelmana on vaan se ettei anoppi muista aina olla selvinpäin lasten kanssa. No sitten asiasta sanottiin ystävällisesti mutta napakasti: Lapsia hoidetaan vaan vesiselvänä. Nykyään anoppi sanoo jos aikoo juoda tai on juonut jotakin. Se on sitten omassa valinnassamme anammeko lasta silloin hoitoon.

Yhteistyössä