Miten saisin pidettyä kodin siistinä?

Kun tuo mies on jatkuvasti pois kotoa ja poika on vähän yli 4kk eikä sitten millään viihdy yksikseen niin koti onkin sitten sennäköinen että huh huh... Poika on myös tosi huono nukkumaan päiväunia ja sen vähän mitä nukkuu niin minä yritän siinä sitten kaikki hoitaa;omat syömiset yms... Kauhee onkelma mulla!

Ei varmaan kauheesti auta, mut mulla on tällänen "vie mennessäs, tuo tullessas" -systeemi. Samalla kun kuljen ympäri asuntoa, korjaan likaisia pyykkejä pesuun, leluja koppaan, petaan sänkyä, tiskaan astioita kun ehdin jne. Koko ajan monta hommaa kulkee yhtä aikaa mukana. Iltaisin silitän pyykkiä samalla kun katson telkkaria ja yleensä leivon yhtä aikaa kun teen muuta ruokaa. Tilanteesi on tietysti eri, koska sinulla on pieni lapsi. Itse en vaan ole sellainen tyyppi, joka päättää että nyt siivotaan ja sitte siivotaan seuraavat 2 tuntia. Siivoilen tasaisesti pitkin päivää ja jos ei huvita, en siivoa ollenkaan. Ei maailma siihen kaadu jos imuri on 2 viikkoa kaapissa :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2004 klo 17:44 piipana kirjoitti:
Kun tuo mies on jatkuvasti pois kotoa ja poika on vähän yli 4kk eikä sitten millään viihdy yksikseen niin koti onkin sitten sennäköinen että huh huh... Poika on myös tosi huono nukkumaan päiväunia ja sen vähän mitä nukkuu niin minä yritän siinä sitten kaikki hoitaa;omat syömiset yms... Kauhee onkelma mulla!
Ei millään pahalla, mutta minä sanon huh huh lukiessani kirjoitustasi...Sinulla on 1 pieni lapsi ja jo nyt homma ihan kateissa. Miten aiot tulevaisuudessa pärjätä kun lapsi kasvaa ja ehkä teille tulee toinenkin siihen lisäksi? Toivottavasti en loukannut sinua tai ketään muutakaan täällä, mutta tämä on mielipiteeni...

Hyvä konsti on vähentää tavaraa, pistää vaikka varastoon sellaista mitä ei juuri nyt tarvitse, tai jos on täysin ylimääräiseksi havaittua, ei kun kiertoon. En ala sinulle vinoilemaan, että miten ei paikat pysy tuolla kokoonpanolla kunnossa, eihän ne nyt pysy välttämättä vaikka yksin asuisi!! =)

3lasta
Kaksi ensimmäistä lastani oli todellisia sylivauvoja. Mitään ei oikein voinut tehdä kun koko ajan piti sylissä pidellä. Juuri ja juuri pystyin käymään aamulla suihkussa; toinen istui sitterissa ja toinen sitterin vieressä katsomassa äidin suihkuttelua, kun tein ruokaa toinen oli sylissä ja toinen tuolilla seisoi vieressä. Pyykkikoneen pistin illalla pyörimään ja kun lapset nukkui, juoksin hirveää kyytiä viemään ne kuivumaan pyykkitupaan. Ja meillä ei ollut vielä tiskikonetta niin tiskejä tiskasin tunninkin verran kun monta kertaa piti ottaa vauva syliin kesken tiskauksen.

Siivosin joka toinen viikko ja se oli koko päivän operaatio: aamulla matot ulos ja petivaatteet pesuun. Kun vauva nukahti päiväunille, imuroin pikaisesti. Myöhemmin päivällä luuttusin pikaisesti ja seuraavien päikkäreiden aikaan tamppasin matot pikaisesti. Petivaatteita laitoin yhdet silloin toiset tällöin. JA ILLALLA KUN LAPSET NUKKUI NIIN KAADUIN ITSEKKIN SÄNKYYN RÄTTIVÄSYNEENÄ!!!!!!!!!!!!!!!

Meillä vauva (4kk) kulkee mukana arjen askareissa rintarepussa niinä päivinä, kun on kovasti seurallisella tuulella. Hyvin toimii esim. pyykkiä ripustaessa ja imuroidessa. Useimmiten sängyt petaa ja tiskikoneen täyttää ihan ohimennessäänkin. Minusta on ainkain lapsen myötä tullut paljon tehokkaampi ja meillä on siistimpääkin.

olisin ehdottanut). Lasta kanniskellessani minäkin keräilen ja järjestelen tavaroita. Meilläkin on nyt siistimpää kuin ennen vauvaa, saa nähdä kuinka kauan. Meillä ainakin tuo siisteyspuoli ontuu eniten siinä, että kaikille tavaroille ei ole paikkoja. Eli pitäis vaan tyhjentää kaapeista tarpeetonta pois, niin päivittäinen järjestely helpottuisi.
Olisko jotain hommia, mitä poika jaksaisi katsella? Vaikka lattialla tai sängyllä maaten tai sitterissä? Pyykkien viikkausta, keittiöhommia pöydällä sitterissä, vessan siivousta sitterissä katsellen tai muuta? Meillä ainakin vessa on kolmekuiselle niin jännittävä paikka (harvemmin käytetty) että hiljenee katselemaan.

Aluksi meillä oli aikalailla kitinää, mutta 4 kk iässä alkoi jo viihtymään itsekseen. Kun hän herää niin syömme sitten teen muutamia kotitöitä ja hän katselee mitä teen. Pari kk olen näin tehnyt, nyt jo viihtyy itsekseenkin pitempiäkin aikoja. Välillä vaihdetaan vaippaa yms.

Sama juttu, rintareppua tai kantoliinaa olisin ehdottanut, mutta jos ei viihdy. Kokeile kuitenkin sitkeästi. Josko alkaisi viihtymään. Minäkin imuroin poika rintarepussa, kun ei se alkuun muuten onnistunut. Sitten totuteltiin sitteriin ja sitteri oli sitten työtasolla että näki mitä äiti teki, kun äiti teki ruokaa tai sitten mukaan kylppäriin , kun ripustettiin pyykkii. Tai sitten on vain kerran viikossa pyydettävä vähän hoitoapua ja tehtävä hommat urakalla. Tai mies hoitaa viikonloput ja sinä raadat viikonloput.

Meillä poika alkoi viihtymään enempi itsekseen 4 kk ikäisenä. Koko
ajan kehittyy ja oppii itse tekemään asioita. Joka kitinään ei tarvitse reagoida. Meillä viihtyy jo 1,5 h kun on nukkunut ja syönyt. Silloin teen kotiaskareita. Nyt hän on 6 kk. Hän katselee kun touhuilen ja välillä leikkii eri huoneessakin. Olen yrittänyt opettaa ettei koko ajan sylkyssä. Sitten alkaa uusi aikakausi kun hän oppii itse liikkumaan.
Silloin mennään perässä.

Yhteistyössä