Miten saisin mieheni innostumaan omistusasunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut vaimo

Vieras
Tilanne se, että muutimme vuokralle viisi vuotta sitten sen hetken työkuvioiden takia ja sen piti olla vain väliaikainen ratkaisu.

Nyt väliaikainen tuntuu jääneen pysyväksi, mies on ihan tyytyväinen tähän asumismuotoon vaikka minusta tämä on turhan kallis (vuokra, autopaikka, vesimaksut yhteensä n 950e/kk) ja eikä koti tunnu omalta kun ei kauheasti viitsi omalla rahalla remontoida mitään kun niitä rahoja ei saa koskaan takaisin. Lisäksi tämä asunto alkaa käydä pieneksi kun lapset kasvaa ja tarvitsisimme yhden huoneen lisää.

Mutta samalla asuntojen hinnat tuntuu pompanneen tässä viiden vuoden aikana niin ylös, että unelma omasta katoaa aina vain kauemmaksi. Mies uskoo, että asuntojen hinnat laskee vielä pääkaupunkiseudulla, itse olen käsityksessä että hinnat alkoivat taas jo nousta.

Ikuisesti en jaksa odottaa, että joksus päästäisiin omistusasuntoon kiinni, mies vaan jahkaa ja jahkaa... miten saan hämnet tajuamaan, että oma asunto olisi nyt hyvä ostaa?

Auttaisiko jos tekisit jonkun selkeän suunnitelman, johon mies voi ottaa kantaa. Toi kk-summa on niin iso, että voisit näyttää kuinka isoa lainaa sillä pystyy esim. 20 vuodessa maksamaan. Ja sitten sen perusteella voisit katsoa millaiseen omaan kotiin voisitte vaikka muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pupu:
Auttaisiko jos tekisit jonkun selkeän suunnitelman, johon mies voi ottaa kantaa. Toi kk-summa on niin iso, että voisit näyttää kuinka isoa lainaa sillä pystyy esim. 20 vuodessa maksamaan. Ja sitten sen perusteella voisit katsoa millaiseen omaan kotiin voisitte vaikka muuttaa.

Täyytykin tehdä valmiita suunnitelmia, laskea lainat jne valmiiksi ja katsoa mitä sillä saisimme. Ärsyttää vaan kun haluaisin että näitä mietittäisiin yhdessä ja että toinen olisi edes vähän innostunut asiasta, nyt joudun aloittamana ihan pohjalta miehen suostuttelun omaan asuntoon, vaikka joskus aikoinana hänellekin oli itsestään selvyys että omaan muutamme kunhan työkuviot selkeytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut vaimo:
Tilanne se, että muutimme vuokralle viisi vuotta sitten sen hetken työkuvioiden takia ja sen piti olla vain väliaikainen ratkaisu.

Nyt väliaikainen tuntuu jääneen pysyväksi, mies on ihan tyytyväinen tähän asumismuotoon vaikka minusta tämä on turhan kallis (vuokra, autopaikka, vesimaksut yhteensä n 950e/kk) ja eikä koti tunnu omalta kun ei kauheasti viitsi omalla rahalla remontoida mitään kun niitä rahoja ei saa koskaan takaisin. Lisäksi tämä asunto alkaa käydä pieneksi kun lapset kasvaa ja tarvitsisimme yhden huoneen lisää.

Mutta samalla asuntojen hinnat tuntuu pompanneen tässä viiden vuoden aikana niin ylös, että unelma omasta katoaa aina vain kauemmaksi. Mies uskoo, että asuntojen hinnat laskee vielä pääkaupunkiseudulla, itse olen käsityksessä että hinnat alkoivat taas jo nousta.

Ikuisesti en jaksa odottaa, että joksus päästäisiin omistusasuntoon kiinni, mies vaan jahkaa ja jahkaa... miten saan hämnet tajuamaan, että oma asunto olisi nyt hyvä ostaa?

Juuri nyt ei ole ostajan, vaan myyjän markkinat pääkaupunkiseudun asunnoissa. Eli ei kannata hötkyillä, inflaation, korkojen nousun ja todennäköisesti vielä uudestaan romahtavan talouden takia parin vuoden kuluttua voi olla paljon parempi tilanne. Entäs jos alkaisitte säästämään nyt, ja suunnittelisitte rauhassa asunnonostoa parin vuoden päästä?

Lyö sille faktaa pöytään. Asuntojen hinnat ei oo todellakaan laskemassa! Kohta te olette eläkkeellä ja teil ei oo mitään omaa, kun rahat menee kankkulan kaivoon.

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/01/29/asuntojen-hinnat-ampaisivat-helsingissa/20101400/139

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135252483335?ref=lk_ts_om_2

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut vaimo:

Juuri nyt ei ole ostajan, vaan myyjän markkinat pääkaupunkiseudun asunnoissa. Eli ei kannata hötkyillä, inflaation, korkojen nousun ja todennäköisesti vielä uudestaan romahtavan talouden takia parin vuoden kuluttua voi olla paljon parempi tilanne. Entäs jos alkaisitte säästämään nyt, ja suunnittelisitte rauhassa asunnonostoa parin vuoden päästä?

Emme kyllä voi paria vuotta tässä asunnossa asua, koska jäämässä meille pieneksi. Olisi pitänyt silloin 5v sitten osta oma, johan sitä olisi lyhtennetty tässä ajassa kivasti, nyt on maksettu vuokraa yhteensä 57 000 euroa. Ja asuntojen hinnat on siitä noussut.

Tuota hontojen laskuahan tässä on povattu jo vuosikausia ja viime vuonna hinnat laskivat, mutta nyt nousseet entiselle tasolle, eikä kukaan voi varmasti edes sanoa, että uutta laskua olisi tulossa.

sillä esim. meillä vuokra-asunnossa asuminen kannattaa tällä hetkellä. Korot on niin matalalla että autolaina lyhenee vuokran jälkeen kuussa yhtä paljon kuin koko asuntolaina aiemmin :). Isompi laina isommat korot. Itsekin aina ollut omistusasunnon kannalla mutta nyt ei ole mikään kiire. Katsellaan rauhassa isompaa ja maksetaan auto pois :).

Uutta laskua ei ehkä ole tulossa, mutta kaikki kansainvälisen talouden merkit osoittavat siihen että korkojen nousu sekä inflaatio on todennäköistä, ja suomessa työttömyys on edelleen kasvussa. Lisäksi juurikin se että hinnat ovat nyt nousseet niin vauhdilla, voi olla merkki asuntokuplasta.

Tietysti jos luotatte omaan talouteenne, ja asunto on jäämässä liian pieneksi, ei varmaan auta muu kuin yrittää keskustella asiasta miehen kanssa lisää, mutta ei ehkä niillä syyllistävillä argumenteilla että "meidän olisi pitänyt jo ostaa asunto, ja ilman sinun jarrutteluasi olisimme lyhentäneet lainaa jo 57 ooo euroa. " ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
Tietysti jos luotatte omaan talouteenne, ja asunto on jäämässä liian pieneksi, ei varmaan auta muu kuin yrittää keskustella asiasta miehen kanssa lisää, mutta ei ehkä niillä syyllistävillä argumenteilla että "meidän olisi pitänyt jo ostaa asunto, ja ilman sinun jarrutteluasi olisimme lyhentäneet lainaa jo 57 ooo euroa. " ;)

Niin, koskaanhan ei tulevasta tiedä, itse vain olen kyllästynyt tähän odotteluun. Ja tuntuu tosi typerältä että rahaa menee hukkaan tonneja joka vuosi ihan vain koska oodtamme, että joku kaunis päivä asuntojen hinna laskevat, vaikka siitä ei mitään takuuta.

Vuokralle muuttaminen oli alunperin mieheni idea ja tuntuihan se hyvältä ratkaisulta, että edellinen asunto saatiin myytyä pois, työasiat ratkesivat ja sitte olisi voitu alkaa katsella omaa asuntoa kaikessa rauhassa kun tiedettiin missä aiomme asua seuraavat vuodet/vuosikymmenet. Mutta sitten kävi niin, että vain minä olin innostunut omasta kodista, miestä asia ei haitannut tippaakaan.

Haluaisin laittaa omaa kotia, ei tähän vuokra-asuntoon viitsi esim laminaatteja laittaa tai keittiönkaapistoja, kun sen joutuisi tekemään omalla rahalla ja mitään ei saisi muuttaessa pois. Olen niin kyllästynyt muovimattoihin, kaakelittomaan kylpyhuoneeseen, halvimpiin mahdollisiin kaapistoihin ja kodinkoneisiin, jotka ei sovi pätkääkään meidän kaluisteisiin. Lisäksi haluaisn kerrostalosta joko omakotitaloon tai rivariin, mikä meillä ollut aina suunnitelma. Nyt tuntuu että suunnitelmat on yksin minun, mies ei niitä jaa, hänelle on ihan sama millaisessa luukussa asumme :(

Miten asumisoikeusasunto ensin??

Käyttekö molemmat töissä?
Jos olet kotona lasten kanssa ja vain miehes käy töissä ja elättää perheen, niin vuokra-asunto on varmasti fiksu valinta.

Yhteistyössä