Miten saisin miehen tekemään osansa kotitöistä?

  • Viestiketjun aloittaja Ei-mikään-palvelija
  • Ensimmäinen viesti
Ei-mikään-palvelija
Toive löytää vastaus tähän kysymykseen saattaa olla turha, mutta kysynpä silti.

Asumme miehen kanssa yhdessä asunnossa joka oli ennen vain minun asuntoni. Mies ei tee juuri mitään kotitöitä, varsinkaan oma-aloitteisesti. Hän saattaa toisinaan tiskata (usein sitäkin pitää erikseen pyytää) tai viedä roskat (usein siinäkin käy niin, että jos jätän roskapussin eteiseen odottamaan vientiä, mies ei tajua "vinkkiä" ja pussi on edelleen siinä kun tulen kotiin).

Minä teen päivätöitä 8-9 h päivässä. Mies opiskelee osa-aikaisesti (4-5 h/pvä) ja tekee osapäivätöitä 1-3 päivänä viikossa. Kun lähden aamulla töihin, mies jää nukkumaan. Kun palaan töistä, asunnossa ei ole tehty mitään.

Mies ei imuroi, pese lattioita, siivoa kylpyhuonetta, järjestele tai pese pyykkiä. Omat vaatteensa hän ottaa pois huonekalujen päältä jos olen pyytänyt useita kertoja. Hän tiskaa toisinaan sitä erityisesti pyytäessäni, ja samoin vie roskat. Kaupassakäyntikin on sellaista, että minä hoidan kerroista kaksi kolmesta. Olen alkanut tehdä niin, etten siivoa hänen jälkiään, mutta tämä johtaa siihen, että esimerkiksi pyykit ovat pyykkitelineellä toista viikkoa, ja hän käyttää kaikki puhtaat astiat kunnes minun on pakko pestä niitä.

Yksin vastuussa oleminen kodista käy voimieni päälle, varsinkin kun teen työtä johon kuuluu myös kotona tehtävää valmistelua. Olen sanonut miehelle, että voisimme esim. viikonloppuna siivota yhdessä, jolloin koko kämpän siivoamiseen menisi ehkä tunti kun yhdessä tehdään. Mies mutisee jotain vastaukseksi, mutta ei kuitenkaan tee. Jos huomautan asiasta viikonloppuna, hän käyttäytyy kuin olisin jotenkin kohtuuton ja nillittäisin pikkuasioista.

Minusta kodista huolehtiminen kuuluu molemmille. On kohtuutonta, että minun pitäisi vielä illalla töistä tullessani huolehtia aikuisen miehen vaatehuollosta, jälkien siivoamisesta, ruoanlaitosta ja kaupassakäynnistä. Mutta jos jätän siivoamatta, likaisuus ja sotku alkavat ahdistaa minua.

Mies on vihjaillut jotenkin niin, että kun hän opiskelee, kaikenlainen kodinhoito syö aikaa hänen itsensätoteuttamispyrkimyksiltään. Mutta entä minun pyrkimykseni?

Mies on vasta 24 v. eli ei mikään vanhan sukupolven jäärä. Onko kellään antaa vinkkejä miten tällaista tilannetta voisi kehittää, vai onko vain pakko lyödä hanskat tiskiin?
 
%447
Kyllä hänen pitää itse tajuta että kotitöihin osallistuminen kuuluu myös hänelle. Entä sitten jos saatte vauvan jäisikö kaikki taas sinun huoleksesi koska hänen pitää toteuttaa itsensätoteuttamispyrkimyksiään? Onko häntä aikaisemmin passannut äiti ja nyt muutettuaan luoksesi sinä hoidat sitä "äidin" virkaa? Onhan se tietty helppoa kun ei itse tarvitse tehdä mitään kotona vaan sinä touhuat jos on sellaiseen äitinsä toimesta aikaisemmin tottunut. Ehdotan että otat asian napakasti mutta ystävällisesti puheeksi ja sovitte työnjaon. Ellei se tuota tulosta niin sinuna miettisin että haluaako hän vain saada sinusta ilmaista hyötyä ja kokeilee miten pitkälle sinä suostut joustamaan. Haluaako hän vain ottaa rusinat pullasta?
 
voi lapsiraukat
ihmisestä näkee jo seurusteluaikana millainen hän on luonteeltaan.
Onko pakko muuttaa yhteen sottapytyn kanssa?

Olen ainakin kaksikymmentä (20) kertaa sanonut täällä, että kannattaa ottaa sellainen mies jonka kotikasvatus on ollut kunnossa. Vanhempien kannattaisi opettaa lapsensa tekemään kotitöitä. Ei siis vain äitien, vaan molempien vanhempien ;).

Sano miehellesi, että tämä on viimeinen varoitus, jos kotityöt eivät hoidu tasan, hän voi ryhtyä katselemaan omaa asuntoa.
 
wiltsujohanna
Viimeksi muokattu:
mara
Minusta kaikenlaiset "lapsipsykologiset" keinot aikuisen miehen kanssa on alentavaa. Että naisen pitäisi niinku ryhtyä miehen äidiksi vai? Se siitä kauniista ajatuksesta naisena olemisen sietämättömättömästä keveydestä parisuhteessa.
naisella ei ole yhtään sen raskaampaa olla parisuhteessa kuin miehelläkään.
On naisia jotka väkisin ryhtyvät miehen äidiksi ja muuttamaan miestä mieleisekseen.

Itse pistin yhden naisen pihalle jatkuvan nalkutuksen vuoksi, toisen siksi kun hän oli laiska siivelläeläjä, minä kävin töissä eukko makasi himassa mitään tekemättä. Kolmatta en enää kotiini asumaan ottanut ja ero tuli sen vuoksi.
Käytän mieluummin irtopainoksia kuin alistun hyppimään naisen pillin mukaan omassa kodissani.
 
wiltsujohanna
naisella ei ole yhtään sen raskaampaa olla parisuhteessa kuin miehelläkään.
On naisia jotka väkisin ryhtyvät miehen äidiksi ja muuttamaan miestä mieleisekseen.

Itse pistin yhden naisen pihalle jatkuvan nalkutuksen vuoksi, toisen siksi kun hän oli laiska siivelläeläjä, minä kävin töissä eukko makasi himassa mitään tekemättä. Kolmatta en enää kotiini asumaan ottanut ja ero tuli sen vuoksi.
Käytän mieluummin irtopainoksia kuin alistun hyppimään naisen pillin mukaan omassa kodissani.
Minusta tasavertaisessa kahden aikuisen suhteessa kummallakaan ei pidä olla raskasta; sitä tarkoitin tuolla "naisena olemisen sietämättömällä keveydellä". Mutta, jos pitää alkaa olla miehelle äiti ja taloudenhoitaja, alkaa elämä tuntua naisesta raskaalta taatusti!
 
Viimeksi muokattu:
sanat vai teot?
Minä jättäisin pesemättä miehen pyykit ainakin. On pakko miehen tehdä se, jos ei ala käymään sinun vaatekaapillasi kun vaatteet loppuu...

Toisekseen jos ei yhdessä siivoaminen onnistu, sanoisin että nyt jaetaan tasan, sinä siivoat tällä viikolla ja minä ensi viikolla. Huomaa ehkä, että on kivempi siivota kaksin kuin yksin. Jos taas jättää siivoamatta, niin sitten laittaisin pihalle koko miehen. Miten edes kehtaa sanoa että olet kohtuuton kun sanot että voitte siivota yhdessä? Oletko kysynyt onko hänestä kohtuullista että vain sinä siivoat, ja eikö häntä hävetä maata sohvalla kun hän näkee että sinä siivoat? Itse olen sellainen, että jos mieheni siivoaa, tartun minäkin johonkin toimeen, en siis voisi katsoa kun toinen siivoaa ja itse vain laiskotella. En siksi ehkä ymmärrä miten joku voi käyttäytyä noin.

Minusta tuollainen kohtelu kielii siitä, että hän ei sinusta välitä. Sanoista viis, ne on teot jotka kertoo välittääkö mies sinusta vai ei. Siis voi sanoa vaikka tuhat kertaa että rakastaa, mutta jos ei näytä sitä teoin, eli vaikka siivoamalla, niin ei niillä sanoilla ole mitään virkaa.
 
mara
Minusta tasavertaisessa kahden aikuisen suhteessa kummallakaan ei pidä olla raskasta; sitä tarkoitin tuolla "naisena olemisen sietämättömällä keveydellä". Mutta, jos pitää alkaa olla miehelle äiti ja taloudenhoitaja, alkaa elämä tuntua naisesta raskaalta taatusti!

tässä miesnäkökulmaa asiaan.
Nainen haluaa saada itselleen kymmeniä asioita, vaikka hänellä itsellään ei ole rahaa niihin.
Miehen pitää ostaa lahjoja jatkuvasti, pitää ostaa sisustustavaroita, viedä nainen ulos syömään säännöllisesti ja mies maksaa joka ikinen kerta.
Miehen pitää maksaa molempien ulkomaan matkat.
Nainen sanelee mitä miehen pitää tuoda kaupasta silloin kun on miehen kauppavuoro.
Nainen sanelee miten miehen pitäisi käyttää miehen omia rahoja.



Nainen painostaa miestä seksin avulla.
Kun joku asia halutaan saada, kiehnätään kyljessä ja esitetään rakastavaa. Kun tavarat on saatu, nainen panostaa seksiin seuraavan kerran enemmän vasta sitten kun haluaa taas jotain.

Nainen ei tyhjennä kesämökin ulkohuussia, mutta paskoo sinne kyllä.
Nainen ei perkaa kaloja, koska sen jälkeen kädet haisevat kalalle. Nainen ei pistä mökillä polttopuiden eteen tikkua ristiin, mutta lämmintä pitää talvella kuitenkin olla.
Nainen tykkää sisustaa, mutta mies joutuu tekemään raskaimmat työt kuten sohvien ja snäkyjen siirtelyt, kaapien rakentelut jne.

Miehen pitää olla naiselle elättäjä ja naiselle epämukavien paskatöiden tekijä.
Palkaksi mies saa seksiä silloin kun naista sattuu huvittamaan.
Mies saa vuodesta toiseen joulu ja synttärilahjaksi kalsarit, sukat, joskus hanskat tai kaulahuivin.
 
mara
tärkeimmät jäivät sanomatta.
Nainen ottaa asiakseen sanoa kenen kanssa mies voi olla ystävä ja kenen kanssa ei.
Esim. naisystävät ovat täysin poissuljettu juttu.

Naisen jutut tulevat aina ykkösenä, miehen jutut ovat turhanpäiväisiä kotkotuksia.
Nainen sanelee koska ja mitä mies saa harrastaa.
 
Arska
tärkeimmät jäivät sanomatta.
Nainen ottaa asiakseen sanoa kenen kanssa mies voi olla ystävä ja kenen kanssa ei.
Esim. naisystävät ovat täysin poissuljettu juttu.

Naisen jutut tulevat aina ykkösenä, miehen jutut ovat turhanpäiväisiä kotkotuksia.
Nainen sanelee koska ja mitä mies saa harrastaa.
Parisuhde toimii parhaiten silloin kun nainen saa päättää:

- miehen rahankäytöstä
- miehen työ- ja vapaa-ajan käytöstä
- suhteen seksikertojen määrästä ja ajnkohdasta
 
Viimeksi muokattu:
wiltsujohanna
mara,

Jos joku nainen on onnistunut elämään kanssasi kuvaamanlaistasi elämää, on hän onnistunut tekemään mukavan diilin.
Minä en lokeroi ihmisiä sukupuolen mukaan noin jyrkästi ja sinä sitä paitsi kuulostat sekä katkeralta että hyväksikäytetyltä.
Koska en voi kirjoittaa kenenkään muun naisen puolesta, kommentoin näkökulmiasi vain omalta kannaltani:

"Nainen haluaa saada itselleen kymmeniä asioita, vaikka hänellä itsellään ei ole rahaa niihin.
Miehen pitää ostaa lahjoja jatkuvasti, pitää ostaa sisustustavaroita, viedä nainen ulos syömään säännöllisesti ja mies maksaa joka ikinen kerta.
Miehen pitää maksaa molempien ulkomaan matkat.
Nainen sanelee miten miehen pitäisi käyttää miehen omia rahoja."
Ihminen voi haluta vaikka satoja asioita ja saada ne. Valinnoistahan kaikki on kiinni. Jos joku toinen ihminen HALUAA ostaa toiselle lahjoja, ne on helppo saada vaikka sillä keinolla. Mutta minä en kumppaniani tavaroita tai matkoja saadakseni valitse. Ja olen valinnut elämäni tällä hetkellä helpoksi ja teen tosi vähän töitä, joten kokisin käyttäväni kumppaniani hyväksi, mikäli odottaisen häneltä, että hän ostaa tai maksaa minulle jotain. Mutta minun valinnoistani ei minua saa syyllistää. Eli vaikka lukisin kirjoja kaikki päivät kotona ja makaisin sohvalla, kun mies käy töissä, se on minun valintani. En myöskään voi lähteä ulkomaanmatkalle (ainakaan kovin kauas), joten jos mies haluaa minut mukaan, on hänen maksettava matkani. Toisaalta olen oikein tyytyväinen kotioloihin, mies voi lähteä myös yksinään tai kaverin kanssa. Omista valinnoista on kannettava vastuu! Mutta en siltikään katso, että minun olisi yksin tehtävä kotityöt, koska jaan kaikki elinkustannukset tasan. Mutta sekin olisi varmaan parisuhteessa mahdollista, että sovittaisiin, jotta toinen tekee kaikki kotityöt ja saa toisen osasta korvauksen. Mulla on aikaa, joten suostun tällaiseen diiliin, mutta kotityötuntini maksaa 20 euroa. Muuten ne jaetaan tasan.

"Nainen sanelee mitä miehen pitää tuoda kaupasta silloin kun on miehen kauppavuoro."
No eikö sitten ole kaunista kysyä: "Mitä haluaisit kaupasta, kultaseni?"

"Nainen painostaa miestä seksin avulla.
Kun joku asia halutaan saada, kiehnätään kyljessä ja esitetään rakastavaa. Kun tavarat on saatu, nainen panostaa seksiin seuraavan kerran enemmän vasta sitten kun haluaa taas jotain."
Mistä ihmeestä olet löytänytkin näin materialisteja kumppaneiksi?
Mieskin voi painostaa naista seksin avulla, JOS haluaa. Ja jokainen joskus parisuhteessa - olipa sitten mies tai nainen - käyttää kiehnäämistä ja toisen hemmottelua saadakseen jotain haluamaansa. Mies saa hemmotella minua koko päivän vain saadakseen illalla lämmintä läheisyyttä ja hyvää seksiä. En loukkaannu siitä, vaikka tiedänkin, että se tähtää iltahuipennukseen.

"Nainen ei tyhjennä kesämökin ulkohuussia, mutta paskoo sinne kyllä."
Yksin en minäkään sitä suostu tyhjentämään, mutta useimmiten tyhjentänyt sen jonkun kanssa yhdessä - yleensä muutaman rohkaisuryypyn jälkeen kuitenkin. Siis kikattaen ja yökkäillen...

"Nainen ei perkaa kaloja, koska sen jälkeen kädet haisevat kalalle. Nainen ei pistä mökillä polttopuiden eteen tikkua ristiin, mutta lämmintä pitää talvella kuitenkin olla."
Pakko myöntää, että minäkään en noista hommista innostu, mutta jos joku haluaa kalastaa, hän peratkoon kalat. Mä voin ostaa ne omalla vuorollani torilta. Polttopuiden hakkaaminen on lähinnä harrastelua; niitä myydään suht edulliseen mottihintaan, ainakin meillä päin. Eli sä voit hakata puolet, mä ostan puolet; voin ostaa ne sinulta. Tai sitten voimme tehdä diilin, että minä siivoan tällä kertaa koko talon yksin ja sinä hakkaat sillä välin polttopuut.

"Nainen tykkää sisustaa, mutta mies joutuu tekemään raskaimmat työt kuten sohvien ja snäkyjen siirtelyt, kaapien rakentelut jne."
Ihminen sisustaa omaksi ja toistenkin iloksi. Ihminen siirtelee huonekaluja toista auttaakseen. Kaappien rakentelu on harrastus.

"Nainen ottaa asiakseen sanoa kenen kanssa mies voi olla ystävä ja kenen kanssa ei.
Esim. naisystävät ovat täysin poissuljettu juttu."
Jaa, mistä ihmeestä taas olet tuollaiset ihmiset elämääsi temmannut? Mun miesystäviä ei ainakaan kukaan sulje pois, toivottavasti ei edes yritä.

"Nainen sanelee koska ja mitä mies saa harrastaa."
Oletko asunut vankilassa? Olitko kahleissa? Vai etkö saa ovea auki ja lähdettyä harrastuksiin. Niin kauan kuin harrastukset on parisuhteessa olevien molempien hyväksynnän rajoissa ajallisesti ja laadullisesti (minäkin asetin viimeisessä suhteessa rajaksi sen, että treffejä tanssipaikalle ei saa tehdä ventovieraan naisen kanssa netistä; se harrastus meni hyväksymiskynnykseni yli) on ne okei. Kilpatanssiharrastusta en estellyt edes ajallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Keijo
Kerran satuin tietyömaan kohdalle työmatkalla, pysähdyttiin pidemmäksi aikaa ja kattelin siinä bussin ikkunasta aikaa tappaakseni kun äijät teki hiki hatussa helteessä fyysitä duunia. Mietin että sitten kun ne menee himaan siellä on perseeseenammauttu ämmä vinkumass ja kakarat vittuilemassa. Itse olisin mennyt työpäivän jälkeen kavereiden kanssa mieluummin kaljalle, seitkytluvullahan ne tais harrastaa sitä suhteellisen yleisesti ja liitot pysy koossa. Jos ap saa laatumunaa pojalta niin se voi hemmotella sitä vaikka sitten pitämällä paikat kämpässä kunnossa ja pesemällä sen pyykit eikö vaan?
 
turun tyttö
Ovatpas jotku miehet katkeria..mutku
En sitten tiedä olenko sitten sellaanen, tai tälläänen. Kotikasvatuksena olen saanut säästäväisen kasvatuksen. En shoppaile, en meikkaa, enkä vaadi mieheltäni mitään kampetta ja ulkomaanmatkoja.
Tykkään autoista, varsinkin asuntoautoista ja tietysti haaveena on tuo Chevroletin Camaro. Mutta haavetta vain. Olen katsellu nuorimmaiselle autoa ja ostin vanhimmalle pojalle ukon kanssa kimpassa uuden auton.
Meillä oli aikoinaan neliveto maasturi, lapin reissuissa offroad ajeluja. Vaihdettiin ja ostettiin asuntoauto, kun kyllästyttiin telttamajoituksiin. Käytiin uimassa ja pesulla kylmissä purovesissä ja nuotiokahveja keitettiin usiamman kerran. Pojat tykkäsivät.
Tykkään vanhoista ukoista, ovat rakastettavia sovinisteja. Mökkinaapuri on, just tuollainen.
Meillä kotona roolit ovat hissukseen vaihtumassa. Itse miehistyn ja ukko on saanut feminiinisiä piirteitä. Siivoaa ja viimeviikolla pesi uunin, kun mulla kermaperunoiden kermat kiahahti uunin pohjalle ja alkoi kärtsäämään.
Meillä käy paljon pojan kloppeja kylässä 18v ja ylöspäin, on kiva jutella kuunnella heidän ajatuksia ja nyt nuorimmaiset olivat kutsunnoissa. Armeijaan kutsu käy heinäkuussa.
Tuo karjalankarhukoira on yliveto kaveri, vanhimman pojan tyttöystävän koira.
 
wiltsujohanna
Jos ap saa laatumunaa pojalta niin se voi hemmotella sitä vaikka sitten pitämällä paikat kämpässä kunnossa ja pesemällä sen pyykit eikö vaan?
Ilman muuta! Jokainen voi ja saa tehdä, mitä ikinä haluaa.
Olisi jälleen kerran erittäin mielenkiintoista kokea sellainen laatumuna, jota suostuisin hemmottelemaan heittäytymällä kotiorjaksi. Tähän ikään ei vastaan ole tullut... Mut mistä sitä tietää, mitä elämä eteen heittelee!
Toisaalta taas, enpä muuten usko, että kovin moni viisikymppinen mies ilmoittautuu vapaaehtoiseksi laatumuna-ehdokkaaksi minulle, jotta saisi minusta "laatu"munalla kotiorjan....hmph!
 
Viimeksi muokattu:
Suinpäin yhteen
Teillä on ilmeisesti alun perin jäänyt sopimatta, miten kotia hoidetaan. Sinä olet vain olettanut, että mies tekee puolet. Sen jälkeen olet tyytynyt nalkutukseen.

Mies malttaa vielä kuunnella nalkutusta, eikä vaikuta karkailevalta tyypiltä, joten on aika ottaa paperia ja kynät esiin ja käydä kunnon keskustelu aiheesta kotityöt (ja mahdollisesti muut hiertävät asiat). Saatteko sovittua tasapuolisen työnjaon.

Mies ei kuitenkaan ole toimeton, koska hän opiskelee ja tekee osa-aikatöitä. Ehkä teillä ei joka viikko edes ole hirveästi eroa siinä, miten paljon käytätte aikaa työhön/opiskeluun ja työhön.

Opiskelen itsekin ja ymmärrän hirveän hyvin miestä, joka ei kesken opiskelun hoida kotitöitä. Ruoan pitää olla mikrossa lämmitettävää jne. Ilta on sitten aikaa kotitöille ja harrastuksille.

Jotenkin tuosta yhdessä siivoamisesta jäi sellainen kuva, että odotat miehen tekevän aloitteen: nyt siivotaan. Entä jos aamukahvilla sopisitte sen ajankohdan, milloin siivoatte yhdessä. Onko se heti aamukahvin jälkeen, vai sitten kun yhdessä tulette kaupasta.

Jos rauhallinen keskustelu ja sen päälle rakastelu, eivät saa tilannetta muuttumaan, niin mieti sitten eroa.
 
wiltsujohanna
Edellisellä vastaajalla oli hyviä pointteja. Kynä ja paperi käteen ja kunnollinen, reilu ja oikeudenmukainen sopimus. Jos mies ei siihen suostu tai sitä pysty noudattamaan, mieti vakavasti eroa.
Juttelin juuri eilen psykoterapeutin kanssa ihmisistä, jotka oikeuttaa itselleen outoja asioita - ne on ilmeisesti ihmisiä, jotka kokevat jääneensä jostain paitsi ja heissä korostuu narsistiset piirteet. He hyväksikäyttävät toisia ihmisiä, koska "maailma ja elämä on heille velkaa".
 
avuton vaimo
Uskomatonta settiä tuolla maralla. Minä olen mielestäni aika takertuva suhteessa omaan mieheeni mutta mitään tuollaista meillä ei ole koskaan tapahtunut. Pakko oikein kommentoida kohta kohdalta. Maralle tiedoksi, jos olet niin vajaa että elät hyväksikäyttävän ja umpihullun ämmän kanssa, saat syyttää vain itseäsi.

"Nainen haluaa saada itselleen kymmeniä asioita, vaikka hänellä itsellään ei ole rahaa niihin.
Miehen pitää ostaa lahjoja jatkuvasti, pitää ostaa sisustustavaroita, viedä nainen ulos syömään säännöllisesti ja mies maksaa joka ikinen kerta.
Miehen pitää maksaa molempien ulkomaan matkat."

Jos haluan jotain, ostan itse omilla rahoillani. Kiitos vaan paljon. Jos haluan jotain mihin minulla ei ole varaa, säästän. Mieheni ja minä emme osta toisillemme lahjoja ollenkaan. Minä vihaan sisustamista joten sisustustavaroita ei tarviste ostella.

Jos menemme ulos syömään (mitä tapahtuu todella äärimmäisen harvoin koska olemme molemmat hyviä kokkeja) mies kyllä maksaa. Yhteiseltä tililtä, jonne laitamme molemmat saman verran rahaa. Sama juttu matkustelun kanssa. Tosin minä en erityisemmin välitä matkustamisesta joten kannustan miestä matkustamaan vaikkapa veljensä kanssa.

"Nainen sanelee mitä miehen pitää tuoda kaupasta silloin kun on miehen kauppavuoro.
Nainen sanelee miten miehen pitäisi käyttää miehen omia rahoja."

Mieheni pyytää minua tekemään kauppalistan ettei itse joutuisi miettimään mitä ostetaan. Jos mielensä tekee, ostaa muutakin. Kauppajutut maksetaan yhteiseltä tililtä. Ei tulisi mieleenikään olla mitään mieltä siitä mihin mies käyttää rahojaan. Tai no, kannustan kyllä yleensä tekemään myönteisen päätöksen jos miehen tekee mieli uutta mootorisahaa tms. Koska tiedän että isoista rahasummista on vaikea päättää, on mukavaa jos toinen sanoo: "Go for it."

"Nainen painostaa miestä seksin avulla.
Kun joku asia halutaan saada, kiehnätään kyljessä ja esitetään rakastavaa. Kun tavarat on saatu, nainen panostaa seksiin seuraavan kerran enemmän vasta sitten kun haluaa taas jotain."

Minä kiehnään kyljessä jos haluan seksiä. Jos mies haluaa seksiä eikä minun tee erityisemmin mieli meillä yleensä on silti seksiä, koska rakastan miestäni ja haluan että hän on onnellinen. Jos haluan jotain tavaraa tms., hommaan sen itse, kuten sanottu. Jos haluan vaikka lomalle jonnekin ja mies ei ole varma haluaako samaan paikkaan, sanon vain että "minun tekisi mieleni mennä tänne." Sitten mies miettii ja tehdään sen mukaan mitä se haluaa. Enimmäkseen kyllä haluamme samoja asioita, joten en jaksa tehdä mitään suurta numeroa jos nyt ei aina mene minun mieleni mukaan.

"Nainen ei tyhjennä kesämökin ulkohuussia, mutta paskoo sinne kyllä."

Meillä appiukko hoitaa yleensä tuon kun ei osaa olla hetkeäkään paikallaan mutta olen minäkin huussia tyhjentänyt miehen apuna eikä se ole mikään iso homma kun on nykyaikainen, hyvin hoidettu huussi. Eli siis nesteet erotteleva.

"Nainen ei perkaa kaloja, koska sen jälkeen kädet haisevat kalalle."

Minä kyllä perkaan vaikka en edes syö kalaa. Voin myös osallistua minkä tahansa riistaeläimen suolistamiseen ja nylkemiseen. Onko sinusta, mara, siihen?

"Nainen ei pistä mökillä polttopuiden eteen tikkua ristiin, mutta lämmintä pitää talvella kuitenkin olla."

Ei pistäkään. Tai no, kannan puita mutta mies rakastaa mootorisaha- ja kirveshommia joten annan hänen hoitaa ne. Toki klapeja pilkon pienemmiksi.

"Nainen tykkää sisustaa, mutta mies joutuu tekemään raskaimmat työt kuten sohvien ja snäkyjen siirtelyt, kaapien rakentelut jne."

Kuten sanottu, vihaan sisustamista mutta residenssissämme ei ole ensimmäistäkään huonekalua jota en saisi siirrettyä yksin ja myös siirtäisi jos katsoisin tarpeelliseksi. En käsitä miksi kaappeja pitää rakennella kun asunnossa on kiinteät kaapit.

"Miehen pitää olla naiselle elättäjä ja naiselle epämukavien paskatöiden tekijä.
Palkaksi mies saa seksiä silloin kun naista sattuu huvittamaan."

Miehen pitää olla naiselle ZenCafen sanoin: "Toiveeni ja haaveeni ja kaikki anteeksi". Minun mieheni ainakin on minulle rakastaja, paras ystäväni ja elämäni tärkein ihminen.

Jos seksiä saan vaan kun nainen haluaa etuja, kannattaa katsoa peiliin. Silloin on kovin huono naismaku tai onneton sängyssä. Normaali nainen kyllä haluaa seksiä ihan vaan seksin takia. Pihtaamiseen pätee se, että "itselleen sika kiusaa tekee jos kuppinsa kaataa." Toki mies joutuu toisinaan tekemään asioita minun eteeni, terveydentilani takia. Siitä olen kovin pahoillani.

"Mies saa vuodesta toiseen joulu ja synttärilahjaksi kalsarit, sukat, joskus hanskat tai kaulahuivin."

Minun mieheni ei saa lahjoja, koska en usko lahjojen antamiseen muuta kuin pikkulapsille.

----

Aloittajalle sanoisin, että ei kannata tuhlata aikaa noin itsekkääseen mieheen. Ainakaan kovin pitkään. Tosin muistan, että suhteemme alkuvaiheessa kun oma mies oli työtön pari kuukautta, sekään ei silloin tehnyt oikein mitään. Makasi puolille päivin ja nettaili. Onneksi tuo oli ohimenevä vaihe. Joten jonkin aikaa voi tietysti armonaikaakin antaa. Mutta tuollainen "itsensätoteuttamishömpötys" on ihan älytöntä. Mies voi toteuttaa itseään sitten kun residenssi on siisti. Kun eihän jonkun kerrostalokämpän siivoamiseen niin kauaa mene, tai pyykkäämiseen. Tulee mieleen että onko mies koskaan asunut yksin?

Tietysti teillä voi vaan olla täydellisen erilainen siisteysstandardi. Sellainen voi aiheuttaa todella suuria ongelmia jatkossa, jos sinä olet neuroottisen siisti ja mies boheemi.
 
tauski
Uskomatonta settiä tuolla maralla. Minä olen mielestäni aika takertuva suhteessa omaan mieheeni mutta mitään tuollaista meillä ei ole koskaan tapahtunut. Pakko oikein kommentoida kohta kohdalta. Maralle tiedoksi, jos olet niin vajaa että elät hyväksikäyttävän ja umpihullun ämmän kanssa, saat syyttää vain itseäsi.

"Nainen haluaa saada itselleen kymmeniä asioita, vaikka hänellä itsellään ei ole rahaa niihin.
Miehen pitää ostaa lahjoja jatkuvasti, pitää ostaa sisustustavaroita, viedä nainen ulos syömään säännöllisesti ja mies maksaa joka ikinen kerta.
Miehen pitää maksaa molempien ulkomaan matkat."

Jos haluan jotain, ostan itse omilla rahoillani. Kiitos vaan paljon. Jos haluan jotain mihin minulla ei ole varaa, säästän. Mieheni ja minä emme osta toisillemme lahjoja ollenkaan. Minä vihaan sisustamista joten sisustustavaroita ei tarviste ostella.

Jos menemme ulos syömään (mitä tapahtuu todella äärimmäisen harvoin koska olemme molemmat hyviä kokkeja) mies kyllä maksaa. Yhteiseltä tililtä, jonne laitamme molemmat saman verran rahaa. Sama juttu matkustelun kanssa. Tosin minä en erityisemmin välitä matkustamisesta joten kannustan miestä matkustamaan vaikkapa veljensä kanssa.

"Nainen sanelee mitä miehen pitää tuoda kaupasta silloin kun on miehen kauppavuoro.
Nainen sanelee miten miehen pitäisi käyttää miehen omia rahoja."

Mieheni pyytää minua tekemään kauppalistan ettei itse joutuisi miettimään mitä ostetaan. Jos mielensä tekee, ostaa muutakin. Kauppajutut maksetaan yhteiseltä tililtä. Ei tulisi mieleenikään olla mitään mieltä siitä mihin mies käyttää rahojaan. Tai no, kannustan kyllä yleensä tekemään myönteisen päätöksen jos miehen tekee mieli uutta mootorisahaa tms. Koska tiedän että isoista rahasummista on vaikea päättää, on mukavaa jos toinen sanoo: "Go for it."

"Nainen painostaa miestä seksin avulla.
Kun joku asia halutaan saada, kiehnätään kyljessä ja esitetään rakastavaa. Kun tavarat on saatu, nainen panostaa seksiin seuraavan kerran enemmän vasta sitten kun haluaa taas jotain."

Minä kiehnään kyljessä jos haluan seksiä. Jos mies haluaa seksiä eikä minun tee erityisemmin mieli meillä yleensä on silti seksiä, koska rakastan miestäni ja haluan että hän on onnellinen. Jos haluan jotain tavaraa tms., hommaan sen itse, kuten sanottu. Jos haluan vaikka lomalle jonnekin ja mies ei ole varma haluaako samaan paikkaan, sanon vain että "minun tekisi mieleni mennä tänne." Sitten mies miettii ja tehdään sen mukaan mitä se haluaa. Enimmäkseen kyllä haluamme samoja asioita, joten en jaksa tehdä mitään suurta numeroa jos nyt ei aina mene minun mieleni mukaan.

"Nainen ei tyhjennä kesämökin ulkohuussia, mutta paskoo sinne kyllä."

Meillä appiukko hoitaa yleensä tuon kun ei osaa olla hetkeäkään paikallaan mutta olen minäkin huussia tyhjentänyt miehen apuna eikä se ole mikään iso homma kun on nykyaikainen, hyvin hoidettu huussi. Eli siis nesteet erotteleva.

"Nainen ei perkaa kaloja, koska sen jälkeen kädet haisevat kalalle."

Minä kyllä perkaan vaikka en edes syö kalaa. Voin myös osallistua minkä tahansa riistaeläimen suolistamiseen ja nylkemiseen. Onko sinusta, mara, siihen?

"Nainen ei pistä mökillä polttopuiden eteen tikkua ristiin, mutta lämmintä pitää talvella kuitenkin olla."

Ei pistäkään. Tai no, kannan puita mutta mies rakastaa mootorisaha- ja kirveshommia joten annan hänen hoitaa ne. Toki klapeja pilkon pienemmiksi.

"Nainen tykkää sisustaa, mutta mies joutuu tekemään raskaimmat työt kuten sohvien ja snäkyjen siirtelyt, kaapien rakentelut jne."

Kuten sanottu, vihaan sisustamista mutta residenssissämme ei ole ensimmäistäkään huonekalua jota en saisi siirrettyä yksin ja myös siirtäisi jos katsoisin tarpeelliseksi. En käsitä miksi kaappeja pitää rakennella kun asunnossa on kiinteät kaapit.

"Miehen pitää olla naiselle elättäjä ja naiselle epämukavien paskatöiden tekijä.
Palkaksi mies saa seksiä silloin kun naista sattuu huvittamaan."

Miehen pitää olla naiselle ZenCafen sanoin: "Toiveeni ja haaveeni ja kaikki anteeksi". Minun mieheni ainakin on minulle rakastaja, paras ystäväni ja elämäni tärkein ihminen.

Jos seksiä saan vaan kun nainen haluaa etuja, kannattaa katsoa peiliin. Silloin on kovin huono naismaku tai onneton sängyssä. Normaali nainen kyllä haluaa seksiä ihan vaan seksin takia. Pihtaamiseen pätee se, että "itselleen sika kiusaa tekee jos kuppinsa kaataa." Toki mies joutuu toisinaan tekemään asioita minun eteeni, terveydentilani takia. Siitä olen kovin pahoillani.

"Mies saa vuodesta toiseen joulu ja synttärilahjaksi kalsarit, sukat, joskus hanskat tai kaulahuivin."

Minun mieheni ei saa lahjoja, koska en usko lahjojen antamiseen muuta kuin pikkulapsille.

----

Aloittajalle sanoisin, että ei kannata tuhlata aikaa noin itsekkääseen mieheen. Ainakaan kovin pitkään. Tosin muistan, että suhteemme alkuvaiheessa kun oma mies oli työtön pari kuukautta, sekään ei silloin tehnyt oikein mitään. Makasi puolille päivin ja nettaili. Onneksi tuo oli ohimenevä vaihe. Joten jonkin aikaa voi tietysti armonaikaakin antaa. Mutta tuollainen "itsensätoteuttamishömpötys" on ihan älytöntä. Mies voi toteuttaa itseään sitten kun residenssi on siisti. Kun eihän jonkun kerrostalokämpän siivoamiseen niin kauaa mene, tai pyykkäämiseen. Tulee mieleen että onko mies koskaan asunut yksin?

Tietysti teillä voi vaan olla täydellisen erilainen siisteysstandardi. Sellainen voi aiheuttaa todella suuria ongelmia jatkossa, jos sinä olet neuroottisen siisti ja mies boheemi.
viltsun jäljitteleminen onn taito laji
 
Viimeksi muokattu:
mara
Maralle tiedoksi, jos olet niin vajaa että elät hyväksikäyttävän ja umpihullun ämmän kanssa, saat syyttää vain itseäsi.

en elä umpihullun ämmän kanssa. Erosin naisesta jo v. 1990.
Nuoruuden tyhmyyksissäni kuvittelin, että seuraava naisihminen olisi fiksumpi. No ei ollut. Seurusteluaika meni hyvin, kaikki kävi, rakastuinkin. Kun nainen muutti kotiini, eipä kestänyt kauaa kun sanomista tuli. Ensin harrastuksistani. Tiedossa oli jo ensimmäisestä tapaamispäivästä lähtien, että minä pelaan futista 3 kertaa viikossa 3h. Piste.
Ei aikaakaan kun oli helvetinmoinen kitinä, onks sun pakko mennä. Kitinä jatku illasta toiseen, viikosta toiseen, syyllistettiin, sulle kaverit ovat tärkeempiä kuin minä. Ei ne kaverit olleet tärkeempii, minusta ei saa sohvalla kököttäjää millään ja siks menen, kun joukkueliikunta on minun juttu, ilman kavereita ei voi joukkueliikuntaa harrastaa. Minä en pysty oleen jonkun ihmisen kainalossa 24/7, en millään.

Nainen yritti sanella myös ketä kotonamme käy (siis minun kodissa jonne nainen muutti).
Sen minä hyväksyin, että minun huonekaluni lensivät vintille ja aittaan ja hänen paljon epämukavammat tavarat tulivat tilalle, mutta ystävien sisäänpääsykielto oli liikaa.

Perustelut yhden ystävän kohdalla olivat: se on niin epäsiistin näköinen.
Totta, kaveri on epäsiistin näköinen pitkine partoineen ja haiskahtaakin reilusti hielle joskus, poikamies kun on eikä niin välitä pyykinpesusta. Mutta näistä kahdesta ominaisuudesta huolimatta, hän on erittäin hyvä ystäväni ja siks toisekseen minun kodissa on avattavat ikkunat, tuuletus pelaa, jos meinaa hien hajuun tukehtua.
Ottaen huomioon että tämä kaveri on ollut ystäväni 20 vuotta pidempään kuin tuon seurustelukumppani, niin jotenkin vielä näin jälkikäteenkin tuntuu siltä, että on asioita joita ei vaan pysty hyväksymään. Jossain menee se raja, mitä mies sietää omassa kodissaan.

Minulle ei tullut mieleenkään sanoa naisen ystäville jotka olivat kaataneet koko hajuvesiputelin päälleen, että hyi helvetti, tänne ei oo tulemista.

Minulla on metsästyskortti ollut 18 vuotiaasta asti ja olen itse käsitellyt jokaikisen ampumani eläimen ja jokaikisen pyytämäni kalan. Tappaminen ei enää kiinnosta. Nykyään metsästän eläimiä vain kameralla. Syön muutenkin erittäin vähän lihaa, en edes enää yhtä kertaa viikossa, kalaa syön kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
mara-parka
Miehen pitää olla naiselle elättäjä ja naiselle epämukavien paskatöiden tekijä.
Voi mara-parkaa :D Itseään saa syyttää jos on niin tohveli ettei osaa naiselle sanoa että tällainen ei ole ok, tai jos on niin luuseri ettei saa muunlaisia naisia kuin tällaisia hyväksikäyttäviä laiskamatoja. Vai että "pitää olla elättäjä ja paskatöiden tekijä". Sitä on juuri sellainen miksi itsensä tekee ja mihin suostuu.

Pari otetta omasta suhteestani:

* Ansaitsen enemmän kuin mieheni, ostan itse sen mitä haluan tai tarvitsen. Lahjoja en halua enkä odota.

* Mies ansaitsee lähes yhtä paljon kuin minä, hän ostaa itse mitä haluaa ja tarvitsee.

* Isoista ostoksista, oli ne kumman aloitteesta tahansa, keskustellaan yhdessä. Ja maksetaan yhdessä, jos kyseessä on vaikka uusi sohva tms. Ulkomaanmatkat maksetaan yhdessä.

* Kaupassa käymme useimmiten yhdessä, kumpikin saa latoa ostoskoriin juuri sen mitä haluaa. Ostokset maksetaan suurin piirtein puoliksi, eli niin että minä maksan joka toisen kerran ja mies joka toisen.

* Minun ei tarvitse kiehnätä miehen kyljessä saadakseni jotain, koska olen itsenäinen ja voin hankkia sen mitä haluan itse. Kiehnään mieheni kyljessä ihan muista syistä, ihan vain koska joskus se on kivaa ;)

* Osaan vaihtaa autonrenkaat, tosin siihen mene aika lailla aikaa. Mukavuussyistä ajan kuitenkin autoni korjaamolle jossa vaihto sujuu nopeasti eikä maksakaan paljon. Ajan oman autoni myös katsastukseen itse. Yleensä myös miehen auton, koska minulla on joustava työaika.

* Osaan leikata ruohon, ja usein leikkaankin. Mieheni on allerginen ruoholle. Usein tehdään tämä kuitenkin yhdessä, miehestä ei ole kiva jos minä joudun yksin sen tekemään.

* Osaan luoda lumet, ja minusta se on jopa aika kivaa ja siinä saa hyötyliikuntaa. Siksi teenkin sitä useammin kuin mieheni, sekä siksi että yleensä ehdin kotiin ennen häntä töiden jälkeen ja ehdin lumet luoda ennen kuin mies saapuu.

* Okei, en ole hyvä rakentamaan mitään. Toki voin jonkun taulun ripustaa, mutta yleensä mies ihan mielellään lyö jonkun naulan seinään tai ruuvaa jotain jos siihen on tarvetta. Remontit on silti hoidettu yhdessä (tapetointia ja talon maalausta, sen osaa tällainen vähemmänkin kätevä).

* Laitamme molemmat ruokaa. Siivoamme molemmat.

--> Elämä on juuri sellaista millaiseksi sen itse tekee, ja kumppanin saa kukin valita aivan vapaasti. Jos ei kelpaa, laita vaihtoon. Jos ei löydy parempaa, katso peiliin.
 
Viimeksi muokattu:
----------------
Jos nainen on kerran toisensa jälkeen parisuhteessa missä ottaa turpiinsa, pidämmekö kohtuullisena jos hän sanoo: "Kaikki miehet ovat väkivaltaisia kusipäitä?" Emme tietenkään. Huomaamme, että jostain syystä kyseinen nainen vaan tuntee vetoa väkivallakoita kohtaan eikä osaa katkaista kierrettä.

Sama tämän Maran kanssa. Miesparka osaa valkata itselleen vain yhdensorttisia naisia ja tuomitsee koko naissukupuolen ymmärtämättä, että vika on ihan siellä peilissä.

Kannattaa valita sellainen kumppani jonka kanssa arki on helppoa. Sekä Maran että aloittajan. Ei kukaan jaksa loputonta kinaa pikkuasioista.
 

Yhteistyössä