Miten sais vaavin nukkumaan koko yön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamutorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamutorkku

Vieras
Meidän vaavi, 8kk, tykkää herätä aina kello viiden aikaan ensin syömään ja sitten parin tunnin päästä ylös "leikkimään". Pari tuntia se on sitten hereillä ennen kuin antaa äitin mennä nukkumaan. Ja sitten päivällä poika ottaa ainakin kahdet päikkärit eikä suostu pysymään hereillä, vaikka kuinka koetettais leikkiä ja pitää hereillä. Minä se oon yleensä herännyt pitämään sylissä ja tyynnyttelemään, kun muuten hän pitää koko perheen hereillä ja sitten on mies väsymyksestä ärtynyt eikä se ole kivaa.

Mikä avuksi, kun en minäkään niin kovin aamuvirkku ole? Pärjään toki vähemmällä unella kuin mieheni mutta silti. Eniten harmittaa se, kun sitä on väsyneenä on vähemmän kärsivällinen ja saatan suutahtaa helpommin.

siis mikä on ongelma? viiden aikaan syö, menee takasin nukkumaan ja herää sitten parin tunnin päästä eli seitsemältä? ihan normaali aika herätä pienellä lapsella :O vittu että on nykyään niin vaikeeta olevinaan kaikki. en voi käsittää.

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
siis mikä on ongelma? viiden aikaan syö, menee takasin nukkumaan ja herää sitten parin tunnin päästä eli seitsemältä? ihan normaali aika herätä pienellä lapsella :O vittu että on nykyään niin vaikeeta olevinaan kaikki. en voi käsittää.

älä muuta sano!!!

Kiitos, ei tarvitse tiuskia, vaikka varmaan ette ihan virkuimmillanne olekaan (meinaan, on se vielä melko aikainen aamu). :)

Pelkkä "se on kuule ihan normaalia, kyllä siihen tottuu" vastaus olisi riittänyt. (Kiitos siitä, TheUnforgiven.)

Siis minä kirjoitin tuon Aamuvirkun tekstin. Taidan olla vähän väsy kun noin sekoilen.

Kuitenkin, vaavi nukahti, joten minäkin taidan mennä nukkumaan.

Jos joku haluaa kertoa, että milloin yleensä se unirytmi muuttuu normaalimpaan suuntaan, niin kiitän.

Hyvää aamua itse kullekin!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamutorkku:
Siis minä kirjoitin tuon Aamuvirkun tekstin. Taidan olla vähän väsy kun noin sekoilen.

Kuitenkin, vaavi nukahti, joten minäkin taidan mennä nukkumaan.

Jos joku haluaa kertoa, että milloin yleensä se unirytmi muuttuu normaalimpaan suuntaan, niin kiitän.

Mun tuttavan 4v täyttävä on aina herännyt 5 aikaan...Oma 7kk herää myös. Voikun mäkin saisin sen vielä 7 asti nukkumaan syötyään. Voi koittaa ohjailla iltanukkumaanmenoa+päikkäreitä, mutta ei se välttämättä auta jos vauva on herätäkseen aikaseen niin se herää.

Joo.. no vauvat on vähän sellaisia.. meiläki huudetttiin yö puolkahteen asti ja täällä on tepasteltu seiskasta lähtien :wave: kyl tää tästä.. kahvia vaan ja eiköhän tässä ala käynnistymään.. :) tsemppii sinne.. :) niin ja vauva on 11kk pian.. ja takana kohta 9 vuoden univelat ku lapsia 4.. kyllä siihen tottuu, dont worry :hug:

Vauvojen kanssa vaan pitää tottua niiden omaan rytmiin, meidän neiti on herännyt aina 5-7 välillä, menee sitten päiväunilla jo aamupäivällä. Nyt on pian 2 v. Se on vaam elämää. On aamu- ja iltaunisia lapsia, kuten aikuisiakin.

Ihan normaalilta tuo teidän nykyinenkin rytmi kuulostaa - kolmen lapsen kokemuksella ;) Milloin se sitten muuttuisi, vaikea sanoa, lapset on persoonia tässäkin.

Meillä esikoinen on aina nukkunut yöunia n. 10h, myös päikkäreiden pois jäämisen jälkeen. Nyt kesällä täyttää 7-v ja välillä nukkuu jopa vain 9 tuntia. Normaali herätys on ollut n. 7 aikaan. Nukkumaan käy n. 20:30.

Keskimmäinen on aamuvirkku, joka vauvavuoden heräsi 5 - 6 välillä vaikka mitä olisi tehnyt. Sen jälkeen on herännyt yleisimmin 6 - 7 välillä, yöunet n. 10 - 11 tuntia. Ikää nyt 4,5-v ja jos seitsemään nukkuu, niin se on jo pitkään se, nukkumaan menee n. 20:30.

Kolmonen on nyt 1v8kk ja on ehdottomasti "paras" nukkuja tästä sakista. Ensimmäisen vuoden nukkui 12h yöunia ja pitkiä päikkäreitä. Enää ei nuku välttämättä 12 tuntia, mutta nukkuu vähintään 6:30 asti, välillä tunnin myöhempäänkin. Nukkumaan käy 20 - 20:30 välillä.

Kotihoidossa ovat, eli ei ole mitään syytä herätä kukonlaulun aikaan, näiden unirytmi nyt vaan on tällainen :D Mulle sopisi kyllä myöhäisempi rytmi, mutta ehkä sitten murroiässä.... ;)

meillä 10kk poika heräilee siinä 5 aikaan ja ei puhettakaan että nukkumaan laittais enää vaikka syöttäiskin :whistle: sit klo 7 on yleensä valmis nukkuun ja samaan aikaan heräilee 3,5v tyttö joten turha meillä haaveillakaan siitä että pääsis itse takas enää nukkumaan :)
jaksamista aamuvirkulle/torkulle aamuheräämisten kanssa..ainakin itse olen niihin tottunut jo :) ja pistin viikonloppuisin myös miehenkin tottumaan aikaisiin aamuherätyksiin vaikka olis kuinka pahalla tuulella :D :) itse kjaksaisin aika huonosti jos mies ei auttais ollenkaan..viikonloppukin tuntuu viikonlopulta kun tietää että yhtenä aamuna viikossa ainakin saa nukkua niin pitkään kun vaan itse haluaa :)

ei voi tosiaan kun ihmetellä tätä miten nykyään jotkut kuvittelee että elämä on yhtä ruusuilla tanssimista lapsen syntymän jälkeen. ja kun "isikin on niin ärtynyt"! voi voi. kovat on sinulla vielä vaikeudet jos siitä teet itsellesi ongelman että lapsi herää täysin normaaliin aikaan. sitten änkeät pienen vielä väkisin takasin sänkyyn että itse pääset nukkumaan..

ainiin: alle vuoden ikäinen usein nukkuu kahdet päiväunet. sekin on NORMAALIA.

Vauvojen ei tarvitse opetella uuteen rytmiin vaan vanhempien.
ja ootko miettinyt tulevaisuutta, eskaria ja koulua? sillon on pakko nousta aikaisemmin.
aikuisten pitää elää lasten ehdoilla eikä lasten aikuisten kun kelloa katsotaan.
Mutta toisaalta meillä vauva siirtyi siskonsa kanssa samaan huoneeseen 9kk iässä ja on siitä asti nukkunut täydet yöt, kun silloin kun oli mun vieressä heräs 1-2 kertaa yössä tissille ja aikaisin aamulla.
meillä noi tytöt on luonnostaan aamuvirkkuja, herää siis 5-6 välillä poikeuksitta.

Moni muukin taitaisi tarvita aamusta vähän pidemmät unet kun näin heti lynkataan vinkkien kyselemisestä :snotty:

Onko se nyt niin kamalaa jos mahsollisuuksien mukaan haluais elämäänsä vähän "helpotusta", kysyvä ei tieltä eksy.

Meitin esikko heräs aikanaan joka aamu 4.30-5.30 leikkimään!! Nyt nukkuu sentään jo yli seiskaan.
8kk kuopus herää 6.30-7 yleensä, eli paljon paremmin kuin isoveljensä aikanaan.
Meillä nukutaan 2-3 päiväunet, en herättele keskenkaiken. Kyllä sekin aika tulee, kun noita saa herätellä viikonloppusin puolenpäivän aikaan ylös :laugh:
Kyllä tähän aamuheräämiseen tottuu, menee illalla sit aikasemmin maate.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Moni muukin taitaisi tarvita aamusta vähän pidemmät unet kun näin heti lynkataan vinkkien kyselemisestä :snotty:

Onko se nyt niin kamalaa jos mahsollisuuksien mukaan haluais elämäänsä vähän "helpotusta", kysyvä ei tieltä eksy.

Nimenomaan. Mutta kun elämä ei vaan menee niin, voi voi jos väsyttää mutta lapsen ehdoilla mennään kun sellaisen on hankkinut. Säälittävää ruikutusta!

Olen itse supertyytyväinen vauvamme rytmiin, olen ollut koko ajan. Nukkumaan mennään nykyään 22-23, muutama kerta yösyömistä, herätys joskus puoli yhdeksän maissa. Ensimmäiset päikkärit ennen puoltapäivää ja toiset joskus viiden maissa, molemmat kestävät tunnista kahteen.

Ihmettelen kauheasti miksi vauvat laitetaan niin varhain unille... Totta kai he sitten nousevat varhain leikkimään ja rupattelemaan.

No niin, aamutorkut on nukuttu ja on vähän virkeämpi taas.

Kiitos tsempin toivotuksista. Ne piristää mieltä.

Ja niille, jotka ihmettelee, että kylläpä sitä nyt valitetaan turhasta: Onko se nyt mikään ihme, että oon kummissani, kun ne sukulaiset/tutut joiden kanssa oon tästä jutellut ja neuvolan tätikin sanoo että kyllä sen jo pitäis alkaa jo nukkumaan ihan kunnon yöunia?

No niin, aamutorkut on nukuttu ja on vähän virkeämpi taas.

Kiitos tsempin toivotuksista. Ne piristää mieltä.

Ja niille, jotka ihmettelee, että kylläpä sitä nyt valitetaan turhasta: Onko se nyt mikään ihme, että oon kummissani, kun ne sukulaiset/tutut joiden kanssa oon tästä jutellut ja neuvolan tätikin sanoo että kyllä sen jo pitäis alkaa jo nukkumaan ihan kunnon yöunia?

Yöunet ovat jokaisella yksilölliset. Ei kukaan voi sanoa että teidän lapsen nukkumistapa on jotenkin ei tavallinen. Ei kaikki lapset nuku 10-12 tuntia yöunia.

Yhteistyössä