Miten sais lihotettua itseään niin, että söis myös terveellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luuviulu vinkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luuviulu vinkuu

Vieras
Alipainoa on sellaiset 10kg, ja koska imetän, tarttis pitää huoli etten enempää laihtuis. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, joskus päivällisen ja sitten iltapalan. Mun nykyiset annoskoot ovat liian pieniä, tiedän sen, mutten tahtois ahtaa itseäni joka ruokailulla ähkyyn asti. Tuun siis ihan täyteen sellaisesta pienestäkin annoksesta, mutta kaloreita en niin saa tarpeeksi.

Mitä ruokia kannattais syödä, eli missä olis suuri energiatiheys? Suunnitelkaa mulle esimerkiksi vaikka päivän ruoat, ja vähän osviittaa annoskokoihin yms. Kuinka paljon kaloreita mun kannattais syödä päivässä?

Työskentelen vanhustyössä, ja monilla vanhuksilla todella huono ruokahalu = alipaino.

Erittäin helppo ja hyvänmakuinen tapa hankkia terveellisesti täydennystä ruokavalioon ja "kerätä" kaloreita on Nutrician Nutridrink (http://nutriciafi.nutricia.fi/upload_dir/docs/Nutridrink.pdf) Nutricialla on myös paljon muita valmisteita, mutta suosittelisin sinulle tätä pirtelömäistä 2dl juomaa. Yksi pullo sisältää 300 Kcal ja makuvaihtoehtoja on useita (kts nettilinkki).

"Käyttöalue:
Nutridrink sisältää kaikkia päivän aikana tarvittavia ravintoaineita.
Se sopii käytettäväksi ainoana ravintona tai lisäravintona muun ruuan ohella."

Voit ostaa Nutridrink-juomaa apteekista. Ja sieltä saat myös lisätietoa tuotteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
No, mun silmiin pisti tossa sun aterialistassa toi "joskus päivällisen". Oiskohan hyvä veto ottaa asiaksi, että ihan joka päivä söisit myös sen päivällisen.

Syön ''ihan oikean'' päivällisen ehkä 3-4 kertaa viikossa, muina päivinä päivälliseksi syön leipää tms. Tarttis kyllä yrittää syödä ne viisi ateriaa päivässä.

Mites tuo Nutridrink, viekö nälän pitkäksi aikaa? Yritin joskus jollain extrakaloripitoisilla proteiinipatukoilla lihottaa, mutta veivät nälän pois tuntikausiksi, joten ei siitä mitään tule.

Juon nesteitä n. 1,5l päivässä, enempää en oikein viitsi kun nekin täyttävät vatsaa. Aamu- ja iltapalalla juon usein punaiseen maitoon tehtyä kaakaota, välipalalla usein teetä hunajan/sokerin kanssa. Ruoan kanssa joko itsetehtyä marjamehua tai maitoa. Viikonloppuisin juon limsaa, ihan sokerikokista.

Mulla ei sellaista ongelmaa ole etten lihoisi, mutta meidän lapset on aivan liian laihoja. Niille pyrin lisäämään ruokiin terveellisiä rasvoja mm. rypsiöljyä. Pähkinät on todella kaloripitoisia ja terveellisiä. Monivitamiinivalmisteista sanotaan, että lisäävät myös ruokahalua. Jotain kiloklubia tai kalorilaskuria voisi käyttää myös siihen, että näkee saako tarpeeksi energiaa & oikeanlaista.

En ole varma, miten hyvin nutridrink peittää ruokahalun, kun itse en ole kys. tuotetta tarvinnut, vaan annamme täydennysravintona huonosti syöville vanhuksille. Olen maistanut tuotetta ja ihan pirtelölle maistuu.. Pieniähän nuo pullot ovat, vain 200 ml ja tosiaan aina 300 kaloria yhdestä pullosta saa, ja lisäksi kaikki tarvittavat ravintoaineet.. Itse ainakin kokeilisin jos ruoka ei maistu, ainakin niinä päivinä kun kunnon päivällinen jää väliin..

On nutricialla toki muitakin valmisteita, yksi niistä on Calogen (http://nutriciafi.nutricia.fi/calogen/)

Calogenia ei voi käyttää ainoana energian lähteenä, mutta siitä saa todella vähäisestä määrästä 400 kaloria. Eli 3 X 30 ml eli yhteensä vajaa desi niin saat nämä 400 ylimääräistä kaloria. Annosta ei saa ylittää.. Mutta tämä ei todella täytä vatsaa..

Kuulostan melkein nutrician mainokselta, mutta mielestäni nämä ovat tilanteessasi kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.

Kysy apteekista!

Yhteistyössä