Miten säästät rahaa k o n k r e e t t i s e s t i?

• Viestiketjun aloittaja Bullahiiriu
  • Ensimmäinen viesti
Juon vettä, maitoa vain kahvin kanssa, limsoja en ollenkaan, joskus harvoin mehua. Tuolla tavoin säästää sekä rahaa, että pitää huolta linjoistaan.

Lehtiä voi lukea netissä tai kirjastossa samalla, kun lainaa kirjoja.

Leivon leipää ja pullaa.

Salaatin ja sipulin kasvattamiseen ei tarvi suuren suurta kasvimaata. Parvekelaatikko riittää.

Ruokaviikon suunnittelu etukäteen. Ei tarvi käydä liian usein kaupassa ostamassa samalla jotain tyhjänpäivästä.

En seuraa tarjouksia lehdistä tai muualta, mutta jos kaupassa huomaan jonkun käyttöhyödykkeen olevan tarjouksessa, niin silloin ostan esim. pyykinpesuaine 2kpl 5,50€. Mutta en osta tavaraa tarjouksesta, jos en sitä muutenkaan ostaisi.

"Sini"
No en tiedä onko tämä konkreettinen säästö, mutta mulla ainakin säästyy rahaa ihan hirveesti, jos suunnittelen viikon ruuat etukäteen, kirjoitan ostoslistan ja käyn korkeintaan 2 kertaa viikossa kaupassa. Jos taas kävisin joka päivä kaupassa, ostaisin sitä mitä sillä hetkellä sattuu tekemään mieli, enkä suunnittelisi ostoksia yhtään, rahaa palaa enempi.
Minulla säästyy huomattava summa rahaa aivan päinvastaisella taktiikalla. En tee ruokalistaa etukäteen, vaan ostan ruokaa ja raaka-aineita pääasiassa tarjouksista ja teen niistä aineksista sitten ruokaa. Pari-kolme kertaa käyn viikon aikana kaupassa.

Myös lasten vaatteet ostan alennusmyynneistä. Kirppiksiltä tekee myös hyviä löytöjä.

"Anne"
Lopetin tupakoinnin ja aloitin kuntoilun, se on halvempi tapa hoitaa hermoja.
Rupesin hakemaan bensat rajan takaa, säästän puolet bensakuluissa.
Lopetin puolivalmiiden ruokien ostamisen ja opettelin itse tekemään ruokaa.

[QUOTE="vieras";22683174]Kyllä joo.... mutta jos jättää sen kunnon 700 euron takin ostamatta ja ostaa jonkun 100 euron halpistakin, saattaa se auttaa huonossa rahatilanteessa paljonkin jos ongelma nimenomaan on lyhytkestoinen. Jos on pysyvästi köyhä niin silloin tilapäissäästövinkit eivät ole niin hyödyllisiä.[/QUOTE]

Vanha viesti, mutta pakko kommentoida: että satasen takki on se "halpistakki" ja säästövinkkejä kyselevät ihmiset ostelevat 700 euron vaatteita :D. Eiköhän halpa takki ole se kirpparin 10e takki. Itse ostin nyt itselleni satasen kevättakin ja kyllä kirpaisi, mutta kun edullisemmat olivat kaikki suoraan sanottuna huonoja. Jos olisi rahasta ollut kunnolla tiukkaa, niin se takki oltaisiin haettu kirpparilta, huono tai ei.

"vieras"
Tekemällä itse ruokaa, kasvattamalla vihanneksia, leipomalla, kierrättämällä.
Ruuan laadusta en kauheasti tingi, sillä koen ostavani sillä myös terveyttä tulevaisuuteen.
Ostamalla laadukkaita vaatteita, jotta kestäisivät useamman vuoden.

....
-Kortilla maksaessa menee aina tasaraha (ylenpään tasaan kymppiin), eli jotain hiluja menee aina säästötilille automaattisesti.

-Pistän 1- ja 2-euroset purkkiin, ei tule niin helposti ostettua jotain pientä kun on sopivankokoisia hiluja taskussa. Ja herkemmin saa käytettyä kaikki sentin kolikot kun ei eurot ole houkuttelemassa :D

-Käydään aurinkoisella kelillä pussikaljalla, tai hienommin sanottuna piknikillä, ei terassilla :D Säästää muuten PALJON!

-Kaupassa ostan "aina" halvinta ja suosin kaupan omia merkkejä. Mies kovasti on tätä vastaan, mutta kyllä hänet varmaan saa koulutettua tuohon :p

-Ostan vaatteet (etenkin farkut) kirpparilta. Viimeksi kolmet farkut ja bilepaita 16€. En edes muista milloin olisin farkkuja kaupasta ostanut, järkyttävän hintaisia!

-Olen laittanut suoraveloituksella menemään 100€ säästötilille joka kuukausi.

"Vieras"
Mielestäni toimivin konsti on laittaa kulutus minimiin tietyksi ajaksi. Joskus voi ottaa kuukauden pätkä s.e. ei käytä autoa, ei käy missään ja syö vain makaronia ja porkkanaa. Kyllä jää rahaa sivuun. Samalla voi myydä turhakkeita huuto.netissa kun ei tee muuta kuin ulkoilee ja on kotona illat netissä :)

"vieras"
Hyvin helppo ja konkreettinen säästö on se, että mulla menee palkkapäivänä automaattisesti 50e pankin rahastoon ja 50e säästötilille. Säästötili on "pahan päivän vara", eli jos tulee jotain isompaa ja yllättävämpää. Rahasto taas on "hupisäästö", eli kun tulee vastaan tilanteita että tarvii vähän isompaa summaa johonkin extraan, vaikka uuteen iPhoneen, niin sieltä rahan voi hyvällä harkinnalla ottaa.

Kun rahaa ei käyttötilillä ole määrää x enempää, ei tarvitse miettiä mistä konkreettisesti tinkii. Omasta mielestäni en mistään. Varmaan ehkä tekisin enemmän heräteostoksia jos raha siellä lepäisi.

Yhteistyössä