Miten säästät luontoa?

  • Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Mitä teet jokapäiväisessä arjessa luontoa säästääksesi?

Meillä:
-lajitellaan roskat (palava jäte, biojäte, lasi, pienmetalli, sekajäte)
-käytetään sellaisia tiskiharjoja joissa on vaihtopää
-parranajossa/karvojenajossa sellaiset mallit joissa vaihdettava pää
-käytän kestopikkuhousunsuojia (omistan myös kuukupin mutta en vaan opi käyttämään sitä!)
-käytetään vaatteet, pyyhkeet ja lakanat "loppuun asti". Ei kuljeta ryysyissä kuitenkaan ihmisten ilmoilla, vaan ne palvelevat kotivaatteina
-käytän noin joka toisessa pyykkikoneellisessa pesupähkinöitä pesuaineena (välillä pesen kaupan pesuaineella, kun tuntuvat pysyvän niin raikkaampina)

Nämä ainakin tuli mieleen. Olisi kiva kuulla mitä muut tekee, jos saisi vaikka vinkkejä lisää omaankin arkeen =)
 
"vieras"
[QUOTE="emäntä";26882117]Isäntä käy viemässä purkujätteet, asbestit sun muut ja jäteöljyt kauas naapurikunnan puolen metsiin niin pysyy omat ja naapurien metsät ja pellot puhtaina.[/QUOTE]

Järvet on kans käteviä
 
"vieras"
Vältän sitä, että liikuntaharrastukseni alkaa sillä, että hyppään autoon ja ajan jonnekin liikkumaan sisätiloihin. Liikun tästä kodin pihasta lihasvoimin :) Saa olla pahakin sää, se on oikeastaan plussaa.
 
"diu"
Emme käytä talouspaperia, vanhat vaatteet siirtyvät räteiksi, jos eivät kelpaa kiertoon.
Suosin vaatteiden ja tavaroiden kierrätystä, ostan melko vähän upouutta.
Teen ruoat itse mahdollisimman vähän käsitellyistä raaka-aineista (tässä olisi petraamista, inhoan keittiöhommia joten luistan tästä jonkin verran..).
Lajittelen jätteet.
Otan lyhyitä suihkuja.
En käytä autoa, perheessä on kuitenkin auto, jolla käydään kaupassa, matonpesussa yms., joten tämäkin on hiukan tekopyhää.. Koulu -ja työmatkat teen kuitenkin julkisilla.

Mutta mahdollisimman arkilähtöisesti kuitenkin pyrin toteuttamaan periaatteitani.
+ asumme kaupungissa ja kerrostalossa, mistä en pidä ja aion luopua heti kun se on mahdollista.
 
a.p.
Tuli vielä mieleen:

-yritän välttää ostamasta muovipusseja kaupasta. Kuljetan aina käsilaukussa paria kangaskassia ostoksia varten.
-Isommilla ruokaostoksilla (ja muutenkin shoppaillessa) tavallinen selkäreppu on kätevä. Se on niin kestävä että helppo pakata painavimmat ostokset sinne, lisäksi selässä jaksaa kantaa helposti painavan repun ja käsissä voi kantaa kevyemmät.
 
a.p.
-hedelmäpussit käytetään sekajätepusseina meillä. Sekajätettä tulee niin vähän että 1-2 krt viikossa tarvii tuonkin kokoista pussia viedä. Olisi ihan turhaa laittaa iso pussi siihen.
 
"mää"
[QUOTE="diu";26882171]Emme käytä talouspaperia, vanhat vaatteet siirtyvät räteiksi, jos eivät kelpaa kiertoon.
Suosin vaatteiden ja tavaroiden kierrätystä, ostan melko vähän upouutta.
Teen ruoat itse mahdollisimman vähän käsitellyistä raaka-aineista (tässä olisi petraamista, inhoan keittiöhommia joten luistan tästä jonkin verran..).
Lajittelen jätteet.
Otan lyhyitä suihkuja.
En käytä autoa, perheessä on kuitenkin auto, jolla käydään kaupassa, matonpesussa yms., joten tämäkin on hiukan tekopyhää.. Koulu -ja työmatkat teen kuitenkin julkisilla.

Mutta mahdollisimman arkilähtöisesti kuitenkin pyrin toteuttamaan periaatteitani.
+ asumme kaupungissa ja kerrostalossa, mistä en pidä ja aion luopua heti kun se on mahdollista.[/QUOTE]

Maalle muuttaminen harvoin on mikään ympäristöteko!
 
"NItta"
- kierrätämme & lajittelemme kaiken minkä voi (ja aika vähän on sitä, mitä ei voi ei sekajätteeseen meiltä ei tosiaankaan mene juuri mitään)
- ajan fillarilla tai julkisilla työmatkat (vajaa parikymmentä kilsaa tulee per päivä)
- en ota kaupasta, apteekista, tms. muovipusseja mukaan (näitä pyörii ilmankin ihan riittämiin kotona)
- asumme kerrostalossa
- pesemme aina ja vain täysiä koneellisia, ei kuivuria vaatteille, vaan kuivuvat ulkona tai parvekkeella
- talouspaperin käyttö on minimaalista
- meillä käyvät kaikki pesulla tarpeeseensa, ei siis siksi, että joku muu määrittelisi esim. sen, että 6v:n on käytävä joka päivä suihkussa (jalkojenpesu + kasvot & kädet onnistuu hyvin iltaisin)
- käytämme kotiin tulevat kirjekuoret esim. muistilappuina ennen kuin hoidetaan nuo paperinkierrätykseen (ei niitä siis erikseen tätä varten säästellä, mutta ei myöskään hankita erillisiä muistilappupapereita)
- matkustamme aika vähän lentäen (ja silloin kun mennään, mennään oikeasti haluamaamme paikkaan & pidemmäksi aikaa. Duunimatkojen osalta koetan vältellä myös tuota, mutta välillä kuitenkin pitää mennä enkä tuosta kanna huonoa omaa tuntoa, varsinkin kun katselee miten muut näitä juttuja hoitavat)
- elektroniset laitteet ovat kiinni jatkojohdoissa, joissa erillinen virtakatkaisu, saa siis helposti sammutettua ns. valmiustilat pois & takaisin laitteet päälle nopsaan
- koetetaan miettiä hankitoja siten, että ne kestäisivät pidempään, koskee myös vaatteita eli lapsille voi ostaa yleensä yhden koon isomman kuin ajatteli muuten esim. paidoista ilman, että tuosta tulee sellainen ylisuuren näköinen - käyvät sitten pidempään nuo vaatteet

Ei tuossa vielä paljon ole, mutta jokainen meistä voi tehdä sen vähänkin :)
 
[QUOTE="mää";26882310]Maalle muuttaminen harvoin on mikään ympäristöteko![/QUOTE]

Riippunee ihan tilanteesta. Me eletään huomattavasti ympäristöystävällisemmin maalla, kuin kaupungissa.
 
nohhh
- roskien lajittelu
- ympäristömerkin saaneet pyykinpesu- ja tiskiaineet
- tiskiharjan vaihtopäät
- ei autoa
- ei osteta uutta elektroniikkaa vain ostamisen halusta (meillä on kuvaputkitv ja vanhat, mutta toimivat kännykät)
- valkaisematon vessapaperi ja valkaisemattomat kirjekuoret
- kaikki jatkojohdot on virtanapillisia
- rajoitamme muovikassien ostamista
 
mama the strange
- Käytetään mahdollisimman vähän autoa
- Kierrätetään
- Vaihdettiin ekosähköön
- Ei ostella uutena juuri mitään
- Ei shoppailla turhuuksia, kulutetaan ennemmin palveluihin ja kulttuuriin
- Asutaan kerrostalossa, mutta viljelemme itse kasviksia
- Ei lennetä

Osa näistä johtuu köyhyydestä, mutta menee myös ekotekoina :D
 
- Ostan melkein kaikki vaatteet ja astiat (ja esim. sohvan) käytettyinä
- Pyrin olemaan käyttämättä muovipusseja
-> Jos niitä kuitenkin tulee, käytän ne hyödyksi jollain tavalla
- En syö lihaa, kalaa kylläkin
- Lajittelen jätteet
- Käytän kestositeitä ja kuukuppia
- Kävelen, pyöräilen ja kuljen bussilla
- En lennä
- Pyrin pitämään asunnon lämpötilan matalana ja pukeutumaan lämpimästi
- Kerään roskia kävellessäni
- Käytän pyykinpesussa pesupähkinöitä
- Käytän vihreää sähköä
 
"vieras"
[QUOTE="mää";26882310]Maalle muuttaminen harvoin on mikään ympäristöteko![/QUOTE]

Viherfasistien propagandaa.

Juurihan julkaistiin tutkimus jossa todettiin maalla asumisen olevan ekologisempaa, kuin viherfasistien muka ekologinen tapa elää kerrostaloluukussa kaupungin keskustassa. No tietty tämäkin tutkimus vaiettiin kuoliaaksi koska se ei vastannut viherfasistien höttöistö maailmankuvaa.
 
Unelmavaimo harmaana
Minäkin kierrätän aktiivisesti ja nyt kun ketjuun sattui valistuneita ihmisiä, niin kysäisempä mielipidettänne energiajätteen (muovit, esim. jugurttipurkit, margariinirasiat ym.) lajittelusta. Energiajätehän pitää pestä tai huuhtoa ennen kuin ne roskikseen laittaa, niin onko se teidän mielestänne ekologista? Puhdas vesihän on hupeneva luonnonvara. Itse olen aina kahden vaiheilla, tähän asti olen kyllä kierrättänyt energiajätteenkin.
 
Minäkin kierrätän aktiivisesti ja nyt kun ketjuun sattui valistuneita ihmisiä, niin kysäisempä mielipidettänne energiajätteen (muovit, esim. jugurttipurkit, margariinirasiat ym.) lajittelusta. Energiajätehän pitää pestä tai huuhtoa ennen kuin ne roskikseen laittaa, niin onko se teidän mielestänne ekologista? Puhdas vesihän on hupeneva luonnonvara. Itse olen aina kahden vaiheilla, tähän asti olen kyllä kierrättänyt energiajätteenkin.
Minä pesen. Jostain luin, että kotitalouksien vedenkulutuksella Suomessa on vain vähän merkitystä vesikriisiin (siis verrattuna tehtaitten vedenkulutukseen), mutta en nyt millään löydä sitä juttua. Ei siis kannata uskoa minua nyt. En minäkään enää usko.
 
"heh"
[QUOTE="vieras";26882526]Viherfasistien propagandaa.

Juurihan julkaistiin tutkimus jossa todettiin maalla asumisen olevan ekologisempaa, kuin viherfasistien muka ekologinen tapa elää kerrostaloluukussa kaupungin keskustassa. No tietty tämäkin tutkimus vaiettiin kuoliaaksi koska se ei vastannut viherfasistien höttöistö maailmankuvaa.[/QUOTE]

Suomessa kaupunkilainen saastuttaa eniten - HS.fi - Kotimaa

Ai että oikein vaiettiin kuoliaaksi... Haha. Täälläkin palstalla asiasta keskusteltiin pitkään ja hartaasti.
 

Yhteistyössä