Miten saatte vauvan nenän niistettyä?

• Viestiketjun aloittaja jops
  • Ensimmäinen viesti
jops
Meillä 4,5kk ikäinen vauva, joka aivan räkäinen. Miten saan vauvan nenän niistettyä nenä imulla niin, ettei vauva huuda kauhusta ja rimpuile karkuun? Vauvalla on ollut alusta asti helposti tukkoon menevä nenä ja niistäminen on ollut aina yhtä hankalaa. Nyt vauva kirkuu kurkkusuorana heti kun edes näkee nenäimun ja rimpuilu on jo sen verran voimakasta, että rään imeminen on suorastaan mahdotonta. Inhottaa silti, kun lapsi on niin limainen, ettei pysty kunnolla rintaa imeä ja yötkin menee limaisuuden takia vähän vinksin vonksin.

Millasia käytännön keinoja teillä on vauvan nenän imemiseen? Oon koittanut pitää lasta sylissä kaikella eri tavalla, hoitopöydällä jne. Oon koittanut imeä hellästi ja rauhallisesti jutellen ja myös vauvan päätä lujasti kiinni pitäen ja ns. rutiinilla, mutta ei onnistu. En raaski kuunnella kovin pitkään kirkuvaa ja rimpuilevaa lasta, mutta tuo tukkoisuus ja rohinakin on kamalaa kuultavaa...

Vinkkejä, kiitos! :)

äiti kolmelle
Moikka. Minulla 3 lasta. Jokaisen kohdalla kun ikää tullut lisää ja tajunneet että niiistetään niin sama rimpuilu,vastaan laittaminen. Meillä ei mitkään keinot auttaneet. Toisen lapsen kohdalla ostin apteekista sen kunnon imun, jolla itse imetään (en osaa selittää sen tarkempaan). Tällä sai nopeampaan ja helpommin nenän puhtaaksi kuin kaupassa olevilla "pikkuimuilla".

vieras
Ei siinä oikein muu taida auttaa ku imeä. Minä pidin tukevasti sylissä aina kun oli nenän puhdistus operaatio menossa. Sitten nukutin räkäisen lapsen pääpuoli kohollaan, setterissä tai sängyssä jonka pääpuolen jalkojen alle olin latonu kirjoja. Helpottaa oloa, vaan se nenä kuitenki pitää puhdistaa.

Suolaliostippoja ollaan käytetty. Ostin sellasen pikkuniistäjän kun poika oli vauva mut siitä nous just sellanen järjetön huuto, vasta nyt kun on 2v ollaan alettu käyttämään sitä suolatippojen lisäks. Nyt se on yhtäkkiä jännä juttu et otetaan räkää pois nenästä.

äiti kolmelle
Niin... tuli vielä mieleeni.... jos kovin räkäinen... niin vauvoille saatavani jo tippoja (yli 3kk) jotka avaa nenää. Meillä kun vaavi oli vielä rinnalla ja räkätautiin tuli (ikää taisi olla joku 3-4kk) imin ensin nenän puhtaaksi ja laitoin nuo tipat, sitten yöunille. Tyty nukku pitkään nenäauki ja sai itsekin nukkua. Myös ekasyötöllä yöllä nenä pysyi vielä auki.

.
Kylppäriin kun laittaa suihkun ja hanat valumaan kuumaa vettä, pian on huone täynnä höyryä. Siellä voi oleskella vsuvan kanssa, avaa hyvin nenän. Sitten keittosuolatippoja ja Nenä-Friidalla jos ei muu auta.

ap
kiitos neuvoista...
Ensinnäki, meillä on juurikin se imu, jolla itse imetään ja toinen "letku" laitetaan vauvan nenään (juu nou, ei sinne nenään siis työnnetä pitkälle, mut kuitennii..)

Toisekseen, oon koittanu imeä myös vauvan nukkuessa, mut EI! Ei kertakaikkiaan onnistu. Se heti herää ja alkaa kirkuu niin sydäntä särkevästi ettei tosikaan!

Kolmannekseen, oon käyttäny myös keittosuolatippoja vauvan rään saamiseksi juoksevampaan muotoon, mut ei sekään auta. Myös niiden tippojen laitto on yhellainen urakka, kun ei meinaa laps pysyä paikoillaan ollenkaan.

Mies ei henno ollenkaan kuunnella sitä kirkumista ja huutamista, joten siitäkään ei oo apua... Kai se täytyy vaan rankalla kädellä pitää vauvan päätä väkisin paikoillaan ja imeä.. :/ Niin kauheaa kun se onkin! Vois muuten kyllä testata tota, että laittaa nukkumaan pääpuoli ylöspäin, mut tässä on sit toinen onkelma: vauva nukkuu mun vieressä, nukahtaa aina rinnalle ja nukkuu vain ja ainoastaan, jos pysyn koko ajan sen vieressä... Joten sit pitäs nostaa koko meijän parisänkyki ylös. :D :D

Juu mut jospa tuo limaisuus menis äkkiä ohi! On tuo niin hirveää, ku toinen yskii, rohisee ja meinaa tukehtua siihen limaan... :/

mahallaan
Meidän 4kk:n mielestä nenän imurointi on ilmeestä päätellen hauskaa. Ei vain malta pitää päätä paikoillaan. Suolaliostipat avaa nenää ja tekee räästä helpommin valuvaa. Samantylinen vaikutus on itkemisellä. Kannattaa siis itkettää. Kostutuksen jälkeen on hyvä laittaa riittävän pitkäksi aikaa mahalleen, niin räkä valuu ja on helppo pyyhkiä pois. Ei tarvi välttämättä edes imeä.

Passepartout
Rimpuilusta pääsee helpoimmalla, kun menee sängylle istumaan, jalat suorina eteenpäin ja vauva jalkojen väliin. Saa reisillä tukevan, muttei liian tiukan otteen ja kun vielä laittaa vauvan kädet omien jalkojen alle, jää omat kädet vapaiksi. Näin meillä niistetty nenät ja laitettu silmätipat. Nopeaa!

vieras
Vois muuten kyllä testata tota, että laittaa nukkumaan pääpuoli ylöspäin, mut tässä on sit toinen onkelma: vauva nukkuu mun vieressä, nukahtaa aina rinnalle ja nukkuu vain ja ainoastaan, jos pysyn koko ajan sen vieressä... Joten sit pitäs nostaa koko meijän parisänkyki ylös. :D :D

[/quote]
:D:D:D
Nosta ylimääräisen tyynyn päälle se pirpana sillon nukkuun, pepusta ylöspäin tyynyn päällä koko lapsi.

kettukarkki ja taapero jalat näppiksellä
Meillä toimii, kun pesee nenää lämpimällä vedellä ja samalla "lypsää" eli kevyesti työntää sormilla nenänvartta pitkin alaspäin. Tepsii kuivuneempaankin köntsään, kun lämmin vesi p ehmittää sitä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mahallaan:
Noissa operaatioissa voi tosiaan olla tarpeen että toinen pitää tukevasti päätä sopivassa asennossa ja toinen tekee temput. Mikä siinä on niin kamalaa?
Me ollaan joskus tota miehen kans kokeiltu, mut ku laps alkaa huutaa ja rimpuilee, niin mies vie sen pois ja sanoo, et "älä enää kiusaa sitä... Ei tuota huutamista viiti kuunnella".. Ei ymmärrä ollenkaan, että se on lähes pakollinen toimenpide.

Mut hei, vois kokeilla tosiaan tota, et laittaa vauvalle keittosuolatipat nenään ja sit mahalleen makaamaan. Luulis et sit ainaki tyhjenis jotenki, eikä välttis tarviis ainakaan niin paljoo imeä. Äsken nimittäin pieni makas tossa mahallaan, ni kunnon sarvet valu nenästä. Että se tosiaan voiski päteä ja vauvalle ei tuu niin paha oli, ku ei kuiskaa imetä... Tarvittaissa sit imis.

Pistämpä korvan taakse näitä kaikkia neuvoja ja kokeilen! :) Tattista! :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kettukarkki ja taapero jalat näppiksellä :
Meillä toimii, kun pesee nenää lämpimällä vedellä ja samalla "lypsää" eli kevyesti työntää sormilla nenänvartta pitkin alaspäin. Tepsii kuivuneempaankin köntsään, kun lämmin vesi p ehmittää sitä.
Miten se vedellä kostuttaminen käytännössä tapahtuu? Siis miten sinne nenän sisään saa asiallisesti sitä lämmintä vettä? :D

Mä laitoin ennen yötä eka noita suolaliuostippoja, ja annoin rään tulla jonkin aikaa, sitten Nasolinin niitä tippoja jotka on yli 3kk alkaen, niin ne kuivattaa taas sen rään et on helpompi nukkua yön yli. Niitä ei suositella käytettäväksi pitkiä aikoja kerrallaan, mutta auttoi meillä ainakin öissä. Väkisin jouduttiin kanssa pitämään päätä paikallaan, mutta kyllä sen kesti kun yöt oli sitten helpompia.

vierasviisas
kokeile näitä helpottamaan vauvan oloa yöllä
-pääpuoli koholle
-Kostea pyyhe kuivumaan vauvan vuoteen lähelle
-valkosipulia roikkumaan pääpuolen lähettyville..
-höyryhengittelyä ennen nukkumaanmenoa

Alkuperäinen kirjoittaja kettukarkki ja taapero jalat näppiksellä :
Siitäkin on apua, ainakin isommilla lapsilla ja itsellänikin, että suihkauttaa suihkuun mennessä Ceridal-öljyä nenään.

Yhteistyössä