Miten saatte vauvan kanssa mitään rytmiä?

  • Viestiketjun aloittaja tyhmä äiti?
  • Ensimmäinen viesti
tyhmä äiti?
Puolivuotias tenava, mutta mitään rytmiä meillä todellakaan ole. Ja miten sitä edes voisi saada? Välillä nukutaan kahdet, välillä 4 päikyt. Välillä herätään vartin päästä unesta, välillä 4 tunnin päästä. Välillä syödään purkki sosetta, välillä ei yhtään. Välillä imaistaan maitoa vähän, välillä vedetään reilu pullo. Onko siis todellakin vauvan kanssa sitä, että kun itku tulee, niin aina kokeillaan vaan, että mikäs tällä kertaa jeesais, vaipat, sose, pullo, tissi, uni, leikki, ja sama uudelleen seuraavalla itkulla. Ei mitään tietoa ennakoitavuudesta?
 
Älkää antako nukkua liian myöhään päiväunia, pitäkää vaikka väkisin hereillä illalla johonkin tiettyyn kellonaikaa saakka. Älkää tarjotko maitoa vähänväliä, kokeilkaa ensin saada vauva tyytyväiseksi leikkimällä tai vaikka kylpemällä tms. Näin vauva syö sitten isompia satseja kerrallaan, kun ei oo kokoajan syömässä pieniä välipaloja.
 
Anni
Nii eihän siinä auta muu, kuin itse opettaa vauva rytmiin.. Tiettyyn kellonaikaan teet aina samat jutut.. syötte tiettyinä aikoina, ei siinä välissä mitään. Laitat nukkumaan aina tiettyinä aikoina.. 3-2 päikkyä päivässä. Seurustelet aina tiettyinä aikoina... näin vauva oppii rytmin :)
 
Meillä on ollut jo kahden kuukauden ikäisestä asti tietynlainen päivärytmi. Silloin herättiin, kun herättiin, syötiin kun syötiin, seurusteltiin tai simahdettiin siinä välissä.. Aamun kolmannen tai neljännen syötön jälkeen mentiin pitemmille päikkäreille vaunuihin ja ulos, sitten ilta taas syötiin, seurusteltiin, simahdettiin, syötiin..., kunnes mentiin yö unille.
Puolivuotiaasta, jos ei jo aiemminkin meidän päivät on näyttäneet tältä:
Aamulla herätään, juodaan pikku maidot, katsotaan aamupiirretyt.
Syödään puuro, jonka jälkeen ulkoillaan tai leikitään sisällä.
Puolen päivän aikaan päikkärimaidot naamaan ja päikkärit 3-5 tuntia.
Päikkäreiden jälkeen leikitään ja syödään välipala.
Sitten ulkoillaan, käydään kaupassa tai leikitään, kunnes lämmin ruoka, jonka jälkeen taas leikitään tai käydään ulkona esim. pulkkailemassa.
Ja kun kello lähestyy ilta yhdeksää käydään joko kylvyssä tai sitten laitetaan yöpuku suoraan ja iltavellille ja nukkumaan.
Ja aamulla jatketaan samalla rutiinilla.
Jos käydään kyläilemässä, tehdään se joko ennen päikkäreitä aamulla tai sitten päikkäreiden jälkeen. Ruokailut voi hoitaa myös kylässä.

Kyllä meidän päivät on hyvin ennakoitavissa ja hyvä niin.. En ihan turhana pitäisi sitä, kun sanovat, että rutiinit tuovat turvallisuuden tunnetta lapselle. On se mukavaa varmaan neidistäkin tietää suurin piirtein, että mitä tietyt eleet ja tekemiset tarkoittavat ja mitä niistä seuraa.
 
tyhmä äiti
olen siis ilmeisesti tyhmä. Oikeastiko herätätte vauvan päikkäreiltä? Kamala huutohan siitä seuraa. Ja miten tosiaan voi vaikuttaa unien pituuteen? Ja jos päivällä ei voi aina tehdä kaikkea kuten eilen, on kauppareissuja jne. menoja. :(
 
4n äiti
no aamupala, vaatteiden vaihto ja muut toimet. sitten sisällä vaikka vauvan kaa seurustelua ja kotihommia, vauva voi seurata niitä sitteristä vaikka. sitten ulos. jos nukkuu siellä, niin nukkuu, jos ei niin ei. sitten lounas. sitten unille. sitten välipala. sitten leikkiä ja vaikka taas ulos. sitten päivällinen. sitten normielämää iltapalaan asti. sitten iltarutiinit. ruokailut ovat siis hyviä rytmittäjiä.
 
pppp
Olen sitämieltä että vauvaa ei saa väkisin pitää hereillä, vauvahan nukkuu jos on väsynyt. Samat asiat samaan aikaan. aluksi voi olla rasittavaa, mutta helpottaa kyllä . mulla puolivuotias ja meillä hyvin tarkka rytmi kokoajan. Kyllä meilläkin välil herää kesken päixyiltä, mutta nukutan uudestaan välillä kestää 15 min välil tunninkin. Nyt on helppoa kun voiu suunnitella menot vauvan rytmin mukaan. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa!!!!! Tsemppiä
 
pppp
Unohdin vielä et en herätä, mutta kun on esim nukkunut 3 h päixyjä ni varovasti verhot auki...telkkari päälle ja muuta hommaa ni herää sitten siihen....en koskaa nosta nukkuvaa vauvaa sängystä....odotan et ite herää, koska sit se vasta kiukkunen ja väsynyt on ja rytmit päin pyllyä....
Ulos en koskaan lähde (vaunulenkille siis) kun silloin kun vauva ottaa päixyt vaunuissa tai muuten on semmoinen aika et voi nukahtaa....voi kuulostaa hassulta, mutta meillä arkea tämä helpotta todella paljon.....
 
4n äiti
nyt ku oikein muistelen, niin tuossa iässä tais olla kolmet päivkkärit vielä. eli ap:lla, lounaan jälkeen ja päivällisen jälkeen. ekat ja kolmannet oli lyhyet torkut.
 
kiu
Meillä vauva alkoi noihin aikoihin luomaan itselleen rytmiä. Eli en todellakaan herättänyt päikkäreiltä ja joskus ne venyivätkin, mutta silti lapsi väsähti jokseenkin samoihin aikoihin ja heräsi aamulla noin puolen tunnin tarkkuudella samaan aikaan. Normaalisti jopa 5-10 minuutin tarkkuudella. Ja tämä rytmi pysyi jokseenkin vaikken orjallisesti noudattanutkaan samanlaista päivärytmiä, ainoastaan aloin pyrkimään siihen, että päiväuniaikaan lapsella on mahdollista nukahtaa.

En osaa auttaa, muttet välttämättä tee mitään hirveästi väärin. Moni vauva, kuten meidän, rytmittyy ihan itsekin, sinun vauvasi näemmä ei. Jos olisin yrittänyt tehdä kuten täällä käsketään, olisin varmaan kuvitellut rytmin omaksi ansiokseni, mutta eihän se siitä ollut kiinni vaan vauvasta itsestään.

Kannattaa kuitenkin kokeilla vinkkejä täältä. Voi olla, että ne auttavat. Tai sitten vauvasi on vain huonommin rytmissä pysyvä. Ei siitä kannata kokea huonoa omaatuntoa. Vauvat ovat erilaisia.
 
Helmi S
No kai ne kauppareissut ja muut voi hoitaa sitten, kun se vauvan unien kannalta sopii?

Meillä ton ikäisenä ei tainnut olla kans muuta ennakoitavaa rytmiä kuin se, kuinka kauan jaksoi olla hyväntuulisena hereillä - pari tuntia. Sitten se rytmi oli just sitä uni - ruoka - muu touhu -sykliä. Ei meillä vieläkään kellon mukaan mennä kuin yöunille, nyt ikää on 10 kk. Päikkärit nukutaan sen mukaan, miten väsyttää, ja kuinka pitkiä unet on. Ruoat järkevissä väleissä.

Mä en oo koskaan tyytynyt mihinkään 15 min uniin. Jos niin pian herää, niin sit on nukutettu sitkeesti uudelleen.
 
Aamupiirretyt?
Alkuperäinen kirjoittaja memppuli:
Meillä on ollut jo kahden kuukauden ikäisestä asti tietynlainen päivärytmi. Silloin herättiin, kun herättiin, syötiin kun syötiin, seurusteltiin tai simahdettiin siinä välissä.. Aamun kolmannen tai neljännen syötön jälkeen mentiin pitemmille päikkäreille vaunuihin ja ulos, sitten ilta taas syötiin, seurusteltiin, simahdettiin, syötiin..., kunnes mentiin yö unille.
Puolivuotiaasta, jos ei jo aiemminkin meidän päivät on näyttäneet tältä:
Aamulla herätään, juodaan pikku maidot, katsotaan aamupiirretyt.
Syödään puuro, jonka jälkeen ulkoillaan tai leikitään sisällä.
Puolen päivän aikaan päikkärimaidot naamaan ja päikkärit 3-5 tuntia.
Päikkäreiden jälkeen leikitään ja syödään välipala.
Sitten ulkoillaan, käydään kaupassa tai leikitään, kunnes lämmin ruoka, jonka jälkeen taas leikitään tai käydään ulkona esim. pulkkailemassa.
Ja kun kello lähestyy ilta yhdeksää käydään joko kylvyssä tai sitten laitetaan yöpuku suoraan ja iltavellille ja nukkumaan.
Ja aamulla jatketaan samalla rutiinilla.
Jos käydään kyläilemässä, tehdään se joko ennen päikkäreitä aamulla tai sitten päikkäreiden jälkeen. Ruokailut voi hoitaa myös kylässä.

Kyllä meidän päivät on hyvin ennakoitavissa ja hyvä niin.. En ihan turhana pitäisi sitä, kun sanovat, että rutiinit tuovat turvallisuuden tunnetta lapselle. On se mukavaa varmaan neidistäkin tietää suurin piirtein, että mitä tietyt eleet ja tekemiset tarkoittavat ja mitä niistä seuraa.
Mielenkiinnosta kyselen, että miksi katsot 6kk kanssa aamupiirretyt? Onko sinulla vanhempi lapsi joka katsoo myös? En oikein usko, että puolivuotias vielä piirrettyjen päälle mitään ymmärtää. Ja miksi opettaa lapsi katsomaan telkkaria?
 
hei
Puolivuotiaana mä aloin vaan tehdä sitä rytmiä meille. Huomasin, että vauvahan itse asiassa menee nukkumana joka päivä suht samoihin aikoihin (en ollu vaan pistäny sitä aikaa merkille). Ja sit päätin, et tästä lähin syödään siihen ja siihen väliin, muulloin ei. :)

Toki rytmi välillä vieläkin heittää, kun on menoa tms. mutta aika samoihin aikoihin tapahtuu samat asiat joka päivä. :)
 
shihtzu
voi kertoa, että meillä ei myöskään tuossa vaiheessa ollut mitään rytmiä, pari päivää saattoi mennä tietyllä tavalla ja sitten taas muuttui, ei voinut koskaan olla varma kauan tuo poika nukkuu ja mihin aikaan.
Nyt on reilu vuoden ikäinen ja ei meillä mitään piirun tarkkaa rytmiä vieläkään ole, mitä nyt iltaisin käydään suht samoihin aikoihin nukkumaan ja aamulla herätään suht samoihin aikoihin, mutta päiväunet (yhdet sellaiset) ovat milloin minkäkin pituiset.

Minä olen miettinyt että miten vauva pidetään väkisin hereillä? Ja toinen on se, että miten te saatte lapsen herätettyä päikyiltä, kun meillä ei herättäisi millään jos on unet kesken?
 
kiu
Ai niin, voi olla, että vauva on ns. muuttamassa rytmiään. Esim. siirtymässä kaksiin päiväuniin. Ainakin meillä päiväunien määrän vaihtuessa on ollut vähän aikaa rytmi aivan ennakoimaton, kun on seilattu kahden eri rytmin välillä. Sitten rytmi on yleensä muutamassa viikossa itsestään loksahtanut paikalleen.

Lisäksi rytmiä voi sekoittaa, jos vauva jostain syystä nukkuu huonosti. Meillä ainakin allergioiden vuoksi huonommat yöt aiheuttivat usein sen, että päiväunet aikaistuivat. Tai myöhästyivät, jos vastaavasti oli nukuttu pidempään. En minä alkanut väkisin pitää lasta hereillä ns. normaaleihin päiväuniin saakka tai väkisin nukuttamaan ennen kuin väsytti, jos hän ei ollut nukkunut kunnolla yöllä. Ei hän mitään kivuilleen ja niiden aiheuttamiselle valvomiselle voinut.
 
Meillä rytmi alkoi muotoutua noin 6kk iässä, joten kärsivällisyyttä vain :D Aloitin itse sillä, että tarjoilin ruokaa joka päivä samaan aikaan jos se vain uniin sopi. Vähitellen ruokarytmin löytyessä myös unet muodostuivat sen mukaan, eli tyttö alkoi nukkua kahdet selkeät päiväunet. Väkisin en lasta pitänyt hereillä enkä herättänyt, eli sillä tavoin rytmi eli ja elää nyt vielä 14kk kanssa. Jos lapsi on joskus pakko herättää, niin laitan oven auki huoneeseen jossa vauva nukkuu ja kolistelen tavallista kovaäänisemmin. Saatan myös varovasti sivellä poskea ja kutsua häntä nimellä.
 
Meillä ainakin se päivärytmi alkoi juuri puolen vuoden jälkeen pikkuhiljaa muotoutumaan. Ei todellakaan viikossa eikä kahdessa. Siihen meni usempi kuukausi ja vaihtelua on ollut, kun päiväunet ovat vähentyneet ja kiinteiden ruokailut lisääntyneet. Vauvan tahtiin ollaan menty, enkä todellakaan ole herätellyt tai pitänyt väkisin hereillä. Rytmi on muodostunut ihan itsestään tiettyjen rutiineiden ympärille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamupiirretyt?:
Alkuperäinen kirjoittaja memppuli:
...
Puolivuotiaasta, jos ei jo aiemminkin meidän päivät on näyttäneet tältä:
Aamulla herätään, juodaan pikku maidot, katsotaan aamupiirretyt.
Syödään puuro, jonka jälkeen ulkoillaan tai leikitään sisällä.
...
Mielenkiinnosta kyselen, että miksi katsot 6kk kanssa aamupiirretyt? Onko sinulla vanhempi lapsi joka katsoo myös? En oikein usko, että puolivuotias vielä piirrettyjen päälle mitään ymmärtää. Ja miksi opettaa lapsi katsomaan telkkaria?
No meillä piirrettyjen katsominen on tietenkin sitä, että tv on päällä aamuisin, laitan neidin lattialle lelun kanssa istumaan ja hän jaksaa valojen välkettä tv:stä pari minuuttia seurata, jonka jälkeen alkaa omat lelut kiinnostaa enemmän ja itse elvyn piirrettyjen ajan, joiden päätyttyä alan valmistamaan puuroateriaan. :)
Piirretyt näkyvät joka aamu samaan aikaan ja niiden päätyttyä on helppo vetäistä itsensä aamuhommiin. Kai mun pitää myöntää, että piirretyt on mun viimeinen herätyskello päivän rutiineihin ja askareisiin. :p
 
Ellamaaria
Mä oon stressannu aikoinani noista rytmijutuista (nyt lapsi 9kk) niin paljon et nyt sanon näin: Lasta voi yrittää rytmittää, mutta lapsen ehdoin mielestäni. Jos ei onnistu, sitten mennään vielä hetki vauvan ehdoilla ja tietty äidin jaksamisen mukaan ja koitetaan myöhemmin uudestaan.

Vauvamme oli puolivuotias, ja hänellä ei ollut vielä ennakoitavuutta päivärytmissä. Piut paut sille, et oisin tehnyt kaikki joka päivä samaan aikaan. Ei vaan nukahtanut samaan aikaan. Ei vaan syönyt samaa aikaa. Väkivaltaa olis ollut runnoa lusikkaa väkisin suuhun. Ja ihan totta - parhaimmillani vatkasin pari viikkoa aina samaan aikaan ulkona vaunuissa. Ei tulosta.

Nyt vauva tosiaan 9kk. Aluksi vakiintui niin, että yöunet alkavat aina 8-9 maissa. Joskus yhä menee kymppiin. Herätään yleensä 7-8 maissa, sekin tullut itsestään. Mut tänään nukuttiin ysiin. Ei siis vakiota sekään. Päiväunista oon ottanut kolmannet veke, eikä meillä yleensä nukuta enää kolmen-puol neljän jälkeen jotta saan lapsen viim. 9 unille. Sitkeä valvoja ollut aina, vaikka väsyttäis. Ja unet ovat n. tunnin mittaisia. Yöllä heräilee paljon. Muttei rytmity.

Kahdet päikyt siis, toiset aamupäivällä, toiset iltapäivällä. Puolvuotiaana tais olla kolmet, joilla ei mitään logiikkaa. Joskus jakso valvoa tunnin, joskus kolme. Ruoka-ajat oon sumplinut unien mukaan, mut tissittelyissä ei mitään aikoja, vaan jos vauva haluaa niin silloin. Nyt pullolla selkeempi rytmi.

Pointti se, et stressasin liikaa, ja vauva vaan oli hidas rytmittyjä. Ei vieläkään aivan selkee oo. Siispä... koita nauttia ja elää vauvan rytmiin, uskon et ekan vuoden aikana tulee selkeyttä, jota itsekin niin tuolloin kaipasin ja tein tyhmiä tekoja sen eteen.
 
Mä alotin päivän rytmittämisen silloin ku aloteltiin soseita maisteleen.. eli 11.00, 14.00 ja 17.00 sosetta ja maitoa aina samaan aikaan. Sitte ku tuli puuro kuvioihin niin aamulla puuro+maito ja illalla puro+maito. Päikkyjä nukkui miten sattui, mut kyllä mä herätin lapsen jos meni ruoka-ajan yli reilusti.. Aluksi tietysti poika oli vähän kärttynen kun herätettiin, mutta äkkiä hän siitä aina piristyi. Kuukauden päivät tais mennä ja meillä oli valmis rytmi, jota noudatetaan vieläkin.. :) Niin ja päivällisen jälkeen meillä ei enää nukkumaan menty, yöunille sitten vaikka 19.00 jos tuntu että lapsi niin väsynyt. Nykysin poika menee siinä 19.20-20.00 nukkumaan ja herää aamulla 7-8 aikaan.
 

Yhteistyössä