Miten saatte pyöreitä ja tiiviitä lihapullia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja deziluu harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

deziluu harmaana

Vieras
Tekis miunki mieli tehä lihapullia vapuksi, mutta se on niin toivottoman hidasta hommaa. Vaikka mie pyörittelisin ne kuin hienoiksi, niin pannulla niistä tulee joko paksuja kantikkaita minipihvejä tai sitten jauhelihamurua.

Onko jollain hyviä kikkakakkosia?

Mä en saa niitä pannulla paistettua koskaan, palavat aina ja menevät muruksi. Paistan ne pellillä uunissa. Ei ne täydellisen pyöreitä ole sillonkaan, mutta ainakin suunnilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en saa niitä pannulla paistettua koskaan, palavat aina ja menevät muruksi. Paistan ne pellillä uunissa. Ei ne täydellisen pyöreitä ole sillonkaan, mutta ainakin suunnilleen.

Paljonko ja kauanko?

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
kai muistat laittaa kananmunaa..? Mäkin paistan uunissa uunipellillä. Oisko 200 astetta ja sit niin kauan kun ne on kunnolla ruskeita.

Joo laitan toki. Ja välillä kaksikin. Ehkä se on vaan taitolaji.

Ei niihin tartte munia laittaa, tai no, jos tykkää kumimaisista lihapullista.
Itse laitan vaan kermaviiliä ja sipulikeittopussin jauhelihan sekaan ja tulee maailman parhaita lihapullia. Itse paistan jossain 225 asteessa kunnes ovat hyvän värisiä, en osaa aikaa sanoa mutta tuskinpa varttia kauemmin tarttee paistella.

Miekin paistan aina uunissa -helpompaa ja terveellisempää, ei mee niin paljon rasvaa. Aikaa en muista, joku muu muistaa tai google ainakin ;)

Jos pannussa haluat paistaa ni ehkä auttais, että laitat pannun ihan täyteen vieri viereen niitä pullia? Hankala kääntää, mutta näin mun äiti tekee ja se tekee hyvät lihapullat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niihin tartte munia laittaa, tai no, jos tykkää kumimaisista lihapullista.
Itse laitan vaan kermaviiliä ja sipulikeittopussin jauhelihan sekaan ja tulee maailman parhaita lihapullia. Itse paistan jossain 225 asteessa kunnes ovat hyvän värisiä, en osaa aikaa sanoa mutta tuskinpa varttia kauemmin tarttee paistella.

Eihän niistä nyt kumimaisia tule jos yhden kananmunan laittaa! :D Mäkin teen tuolla sipulikeittopussin ohjeella. Oon kyllä tehnyt ilman munaakin joskus ja on hyvin kasassa pysyneet.

Mä paistan uunissa 200 astetta ja 30min. Puolivälissä vielä käännän pullat =) Kyllä ne mun mielestä kiinteitä on, joskaan ei täydellisen pyöreitä tosiaankaan.

Tässä miun resepti, pysyy hienosti kasassa.

400g jauhelihaa
1 prk kermaviiliä
1 muna
1 iso sipuli
1 rlk jauhelihamaustetta
1 rkl paprikajauhetta
1 rkl suolaa

kermaviili ja muna sekaisin, sekaan mausteet ja hienoks jauhettu sipuli. Lopuks jauheliha sekaan. Kostutan kädet jääkylmällä vedellä ja pyörittelen tiiviitä palloja. Pellille ja uuniin 200 astetta ja 15-20 min. Onnistuu aina.

Yhteistyössä