Miten saatte pidettyä kodin siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minkälaiset rutiinit teillä on päivittäin & viikottain?
Meillä ei ole vieläkään oikein päästy sopuun siitä, kuka tekee mitäkin.
Itse siivoan ja järjestelen ns.ohimennen, huolimatta siitä kenen sukka on lattialla nappaan sen pyykkiin ja aamiaislautasen ruokapöydältä koneeseen, pyyhin pöydän jos siinä on muruja jne. mutta mies haluaa aina tehdä selvityksen siitä kenen mikäkin esine on ennenkuin voi sen siivota/nostaa.

Koen tämän epäreiluna kun itse siivoan kokoajan hänen jälkiään(myös omiani ja lapsen) tekemättä siitä numeroa, pääasia että on siistiä.
Toki jos on joku iso sotku selkeästi miehen tai lapsen jäljiltä, pyydän itse siivoamaan sen mutta tuollaisia harmittomia pikkusotkuja siivoilen kyllä muiden puolestakin ja se ei haittaa.

Kun sitten välillä pyydän vaikkapa miestä siivoamaan keittiön illalla ennen nukkumaanmenoa, hän on nostanut omat astiansa koneeseen(jos on) ja thats it.
Minun pitää tulla ja pyyhkiä vielä pöydät, laittaa roskat roskikseen(joista kukaan ei tiedä kenen ne ovat), järjestellä tavarat, laittaa tiskiharja paikoilleen jne.
Jos pyydän miestä siivoamaan KOKO keittiön, täytyy käydä pitkä selonteko siitä kenen jäljiltä kuitti on pudonnut lattialle, keneltä on tippunut mehutippa pöydälle jne. koska
mitään, yhtäkään murusta josta hän ei ole varma että se on hänen jäljiltään hän ei siivoa.

En ymmärrä että miksi pitää selvittää kuka on sotkenut ym. Toki sen ymmärrän että lapsille pitää opettaa omien jälkien siivoomista. Mutta lapset ovat myös miehen. Jos on kovinkin pieniä lapsia niin mies ihan vaan turpa kiinni ja rätti käteen. Ei ole pelkästään äidin homma lasten jälkiä siivota.

Laitan lapset aina muille hoitoon, niin paljon kuin vain mahdollista. Koulun jälkeen saavat mennä kaveriensa luokse tai sukulaisille. Oma koti pysyy siistinä!

Miehesi on jäänyt lapsen tasolle. Lapset ovat sitä mieltä, että he siivoavat omat jälkensä ja muu on epäreilua, ja unohtavat täysin, että valtaosan ajasta äiti siivoaa kaikkien jäljet eikä valita yhtään. Lasten kanssa tehoaa yleensä se, kun kysyy heiltä, että arvaas kuka sinun jälkesi (ja kaikkien muidenkin) normaalisti korjaa, ja nyt on sinun vuorosi korjata ihan kaikkien jäljet, ja olla nurisematta asiasta.

Miehesi on jäänyt lapsen tasolle. Lapset ovat sitä mieltä, että he siivoavat omat jälkensä ja muu on epäreilua, ja unohtavat täysin, että valtaosan ajasta äiti siivoaa kaikkien jäljet eikä valita yhtään. Lasten kanssa tehoaa yleensä se, kun kysyy heiltä, että arvaas kuka sinun jälkesi (ja kaikkien muidenkin) normaalisti korjaa, ja nyt on sinun vuorosi korjata ihan kaikkien jäljet, ja olla nurisematta asiasta.
Ja siis jos ei tullut selväksi, kohtele miestäsi kuten nurisevaa lasta, koska sellaisen tasolle hän on jäänyt.

Kuiski sille yöllä korvaan tasaisin väliajoin "siivoa tai kuolet, kuole, kuole" niin sille jää se alitajuntaan. Kummastelee kun alkaa niin helvetinmoinen ahdistus aina kun ei siivoa ja tadaa, mies jää koukkuun siivoamiseen.

Kilarit on kans hyvä.

Yhteistyössä