Miten säästät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihistelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihistelijä

Vieras
Miten säästät ja miten paljon? Mikä on tavoitteesi?

Minä laitan rahastoihin 160 euroa kuukaudessa. Säästötilille 250-100 euroa/kk, isompia laskuja, kodinkoneita jne varten. Säästötilille ei siis rahaa varsinaisesti säästetä kuin hetkeksi. Lisäksi omistan miehen kanssa suurimmaksi osaksi lainalla ostetun sijoitusyksiön, joka ei nyt vielä siis varsinaisesti tuota.

Minä tavoittelen tällä säästämisellä lähinnä mielenrauhaa. Hassasin kaikki rahani nuorena, vasta vähän alle 30-vuotiaana tajusin, että säästääkin voisi.

Nettotulomme ovat vähän alle 3000 euroa/kk, mietin välillä, että pitäisikö vielä enemmän pihistellä, että saisi vielä jokusen kympin lisää kuussa jemmaan.

Mä oon ehkä.sun ka melko samalla linjalla. Miksi maksaa liikaa/kalliin hinnan jos on mahdollista säästää..
Meillä ylimääräiset eurot mene lainalyhennyksiin ja ihan säästötilillä ob muutama tonni pahan päivän varalle. Haluaisin enemmän osata/ymmärtää rahastoista tai sijoittamisesta, jotta lapsille voisi säästää pikku summan, mutta tällä hetkellä niidenkit eurot ovat normi lasten tileillä..

Minä taas ajattelen, että asuntolainen lyhentäminen rankasti ei ole säästämistä tai sijoittamista. Minä en voi kuitenkaan myydä tästä huoneita pois, jos satun haluamaan tai tarvitsemaan rahaa ja koko taloa olisi ikävä (ja hidas) myydä. Me asumme suhteellisen vaatimattomasti ja lyhennämme ns. ruotsalaiseen malliin eli minimilyhennykset. Asumisesta on aina kuluja kuitenkin. Kun lainan on maksanut sitten joskus pois, pitää miettiä remonttien rahoitusta.

Yhteistyössä