Miten saan teinipojan syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Meillä tuo teinipoika on hujahtanut mittaa vuoden aikana liki 13 senttiä. Eilen oli kouluterkan tarkastus, ja alipainoa noin 8 kiloa. Ohjeena oli annoskokojen kasvattaminen.

Joka päivä teen kotona ruuan, ja kaksi lämmintä syövät + välipalan sekä aamu- ja iltapalan. Tätä ravintietoutta ei nyt tässä tarvitse mulle antaa, olen ihan perehtynyt siihen.

No. Ruokahalu on pojalla aina ollut melko huono, mutta on allut normipainon alarajoilla koko kouluikänsä. Poika on todella terve (ei ole koko peruskoulun aikana ollut yhtäkään päivää pois koulusta infektiosairauden takia) ja sosiaalisesti aktiivinen. Nyt kuitenkin kun tuo pituuskasvu on ihan järkyttävää, ei paino pysy millään enää perässä.

Onko muilla samoja ongelmia? Mitä hemmettiä sille alan syöttää? Kamelinrasvaako korkeapaineruiskulla?

Pikkuveli 8v. syö samaa ruokaa, mutta usein määrällisesti enemmän kuin isoveljensä. Pikkuveli on keskipituinen ja normaalipainoinen, perusterve pikkupoika.

Mitä siis tekisitte?

jos syö normaalisti en olis huolissani. Paino e vaan pyys pituuskasvun perässä. jos syö oikeasti paljon ii kaiki on hyvin. Harratako urheilua? Urheilevat nuoret yleensä syövät enemmän

Kyllähän se paino tasaantuu, en minä olisi huolissaan. Enemmän huolehtisin liikkumisesta, kun nuori on pituuskasvaneena vähävoimainen ja kömpelö. Että ryhti oikenee ja rakenne jäntevöityy. Voihan olla, että fyysinen rasitus kasvattaa tervettä ruokahaluakin.

Joo, harrastaa urheilua ja on fyysisesti hyvin aktiivinen, eli mieluummin esim. pyöräilee kouluun 7 km kuin menee bussilla jne.

Tuosta normaalisti syömisestä: syöhän se , mutta liian vähän. Eli siitä on kyse, kun se ruokahalu ei lisäänny pituuden ja fyysisen rasituksen myötä siten kun olisi toivottavaa. Ruoka-ajat ovat säännölliset, mutta poika syö määrällisesti vähän. Aina saa olla tuputtamassa lisää ja vastaus on aina sama: En mä kiitos enempää ota.

Joo, harrastaa urheilua ja on fyysisesti hyvin aktiivinen, eli mieluummin esim. pyöräilee kouluun 7 km kuin menee bussilla jne.

Tuosta normaalisti syömisestä: syöhän se , mutta liian vähän. Eli siitä on kyse, kun se ruokahalu ei lisäänny pituuden ja fyysisen rasituksen myötä siten kun olisi toivottavaa. Ruoka-ajat ovat säännölliset, mutta poika syö määrällisesti vähän. Aina saa olla tuputtamassa lisää ja vastaus on aina sama: En mä kiitos enempää ota.

Auttaisiko ruokailukertojen lisääminen, jos poika ei jaksa syödä kerrasta paljoa.

Meillä on ihan sama tilanne, 18-vuotias ei kauhean pitkä ole, mutta niin hoikka, että vaikea löytää farkkuja. Sitten vähän ärsyttää, kun aina kuulee, miten ne teinipojat suo talon konkurssiin... Olen koittanut tarjota mahdollisimman monipuolista ja terveellistä ruokaa ja usein. Mutta eihän sitä voi pakottaa ottamaan lisää, jos ei vaan vatsaan mahdu.

Meillä äiti varasi jääkaappiin kaikenlaisia välipaloja vispipuurosta lihapiirakoihin ja veli sai käskyn syödä sieltä koulun jälkeen ja aterioiden välillä. Kavereiden kanssa myös tuhosivat massiivisia määriä ruokaa, enemmän kuin ruokapöydässä. Tuo ei tosin ole kovin edullinen ratkaisu ;)

Laiha teini oli aina, urheilullinenkin, mutta nyt kolmekymppisenä jäntevöitynyt ja saanut vähän massaa. Eipä ainakaan ole ylipaino-ongelmia.

Auttaisiko ruokailukertojen lisääminen, jos poika ei jaksa syödä kerrasta paljoa.

Toi voisi olla ehkä kokeilemisen arvoinen juttu. Olen laittanut sille kouluun 8-16 päivinä (joita kaksi viikossa tässä jaksossa) evääksi ruisleipää ja paistanut kananmunaa väliin. Mutta sitten se raportoi, että söi sen leivän mutta ei käynyt lainkaan koulun ruokailussa, kun oli taas jotain "visvakihokkihuttua":headwall:

Kun tulee kotiin, on heti lämmin ruoka ja sitten vielä iltapala.

Mutta tuo Datan idean otan käyttöön viikonloppuisin, kun pystyn sitä valvomaan.

[QUOTE="vieras";27153103] Mutta eihän sitä voi pakottaa ottamaan lisää, jos ei vaan vatsaan mahdu.[/QUOTE]

Totta. Mä mietin tuossa sitä ihan omallakin kohdalla, että jos on ollut esim. mahataudissa ja mahalaukku on kutistunut parissa päivässä paaston seurauksena, ei pysty heti syömään normaalikokoisia annoksia.

Mutta jos sitten tavallaan jatkaa niiden pienten annosten syömistä, ei se mahalaukku "venykään" vaan tottuu niihin pieniin annoskokoihin. Ja jos niitä taas syö vuosia, niin ei enää pysty kohta isompia syömäänkään...

Voin olla väärässä, tuli vaan mieleeni.

Totta. Mä mietin tuossa sitä ihan omallakin kohdalla, että jos on ollut esim. mahataudissa ja mahalaukku on kutistunut parissa päivässä paaston seurauksena, ei pysty heti syömään normaalikokoisia annoksia.

Mutta jos sitten tavallaan jatkaa niiden pienten annosten syömistä, ei se mahalaukku "venykään" vaan tottuu niihin pieniin annoskokoihin. Ja jos niitä taas syö vuosia, niin ei enää pysty kohta isompia syömäänkään...

Voin olla väärässä, tuli vaan mieleeni.

Tätä samaa olen tuuminut. Eikä sitä oikein voi niinkään tehdä (kai), että ruokaan holvaa kermaa tai voita tolkuttomasti, kun me muutkin syödään samaa ruokaa eikä olla liian laihoja... Eikä se hoikallekaan se rasva sitten ole se paras juttu. Kai. En tiedä. Meillä poika syö jotain sellaisia juttuja, jotka eivät muille maistu, hänelle niitä "passaan" just sen vuoksi, että söisi määrällisesti tarpeeksi. Toinen, pari vuotta nuorempi poika on skrodempi, enkä hänelle passaa mitään eteen, kun ruoka maistuu ja kasvaa ja on isokokoinen. Ei se tuossa iässä enää merkitse, mutta muutama vuosi sitten piti sitä tasapuolisuuttakin ajatella enemmän.

Jos saa liian vähän energiaa, voit unohtaa vähän sitä tervellisyyttä. Siis en kohota syömään roska ruokaa, mutta lisää hänen ruokaan juustoa, voita, kermaa jne, jotta saa tarpeksi energiaa. Myös esin vanukkaista voi antaa energian saanniksi jos maistuu.

Mitkä on ap:n pojan mitat? Mun poika oli 14v. 175cm ja 54kg ja mielestäni tooosi laiha,mutte terv. hoitajan mielestä mitat oli ok. Nyt parin viimevuoden aikana onneksi saanut ihan hyvin painoakin pituuden lisäksi,nyt siis jotain 182cm ja 67kg,eli hoikanlainen edelleen.

[QUOTE="vierailija";27153186]Mitkä on ap:n pojan mitat? Mun poika oli 14v. 175cm ja 54kg ja mielestäni tooosi laiha,mutte terv. hoitajan mielestä mitat oli ok. Nyt parin viimevuoden aikana onneksi saanut ihan hyvin painoakin pituuden lisäksi,nyt siis jotain 182cm ja 67kg,eli hoikanlainen edelleen.[/QUOTE]

Nyt tuli 13-vuotiaan terkkalappu, 179,2 cm ja 55,1 kg.:|

Mä itse olen tosin 185 cm, eli tuo pituus tulee ihan geeneissä. Mutta painan sentään vähän enemmän.

Jaksaisikohan syödä jotain jäkiruokaa ruuan jälkeen? Jotain terveellistä mistä saa kuitenkin lisää energiaa, esim. hedelmä- tai marjarahka, kiisseli ja vähän kermavaahtoa tmv? Onko ruualla salaattia ja jos on, laitatteko siihen kastiketta tai öljyä? Poika voisi laittaa vähän enemmän kuin muut tai jos muut käyttää jotainkevyttä kastiketta, niin pojalla voisi olla eri kastike?

Jos ei halua lisätä koko perheen energiamäärää, niin joihinkin ruokiin on helppo lisätä öljyä/voita vasta kun ruoka on lautasella :)

Tuo on terveyskirjaston laskurilla ok, aikuista vastaava bmi 19.7, normaalipainon rajat 48.5 -69.1kg. Eli terkkari turhaan sut huolestutti. Meilläki tuossa iässä tuli pituutta painoa nopeammin, nyt nauroinki, kun pojalle tullu painoa 5kg vuodessa ja pituutta suurinpiirtein saman verran (14v, on yhä hoikka muttei ihan luuviulu;)), et ruoka on maistunu. Tosin koko kasvukauden syöny hurjasti, vaikkaki terveellisesti.

Mäkin ehdottaisin, että pojan salaattiin aina loraus öljyä ja leivälle siivu enemmän juustoa jne. Ja maitona kevytmaito, jos juo rasvatonta nyt. Ruoan jälkeen voisi vetäistä jälkkäriksi banaanin ja pähkinöitä.

Juu kuten Kaiutin olitkin huomannu, kyse oli tosiaan 'aikuista vastaavasta' bmi:stå eli lasten laskurilla mitattuna. Siihen nähden terkan arvioima 8kg alipaino kuulosti aika lailla liioittelulle, olisko katsonut tosiaan aikuisten taulukosta. Toki se, ettei kasvuspurtinkaan aikana ruokahalu ole kummoinen, on hieman erikoista, mut kenties tulee vähän viiveellä, ja tuli mieleen, et jos ei liikkuis/ulkoilis, vois selittää ruokahaluttomuuden, mut ymmärsin ettei siitäkään kyse. Jotku terkat vaan tuijottaa liikaa lukuja välillä osaamattomasti. Miehelleni aikoinaan (16v tais olla) oli huomauttanu, et muutama kilo pitäis saada pois. Hänellä onneks pokkaa oli ollu kysyä, et mistähän kohtaa -oli kyl 178cm ja 78kg, mut pikajuoksua harrastavana lihasmassaa, eli rasvaprosentti 7.6...

Esikoisella oli sama juttu, joutui ihan käymään painokontrollissakin koulussa lukion ekalle asti. Datan ehdotus oli hyvä, eli ympätkää ylimääräinen välipala ruokavalioon. Kyllä se paino tosiaankin sieltä laahaa perässä. :)

Mulla ruokahalua lisäs ainakin kalanmaksaöljykapselit. Olin siis laiha pentu ja huonosyömänen. Jos ongelmana on se, että vatsa ei vedä, niin välipaloiksi omenaa, lanttua ym. vähäenergiaista vatsalaukun venyttäjää=nälkä ei lähde mut syöntikyky kasvaa.

Yhteistyössä