Miten saan taottua järkeä miehen kalloon vai onko vika sittenkin minussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Me ollaan nyt jo jonkin aikaa kinasteltu aivan typerästä asiasta ja eilen tuli jo riitakin. Nimittäin. Mä olen sitä mieltä että uuteen taloon pitää ostaa uudet sohvakalusteet. Vanhat varmaan nippa nappa menettelisi, mutta nojatuolit on olleet täällä tönössä ja on aivan karseassa kunnossa. En usko että saan niistä millään konstilla puhtaita.

Telkkari meillä on ollut korkean lipaston päällä ja sanoin miehelle että pitää ostaa myös telkkaritaso. Sohvapöytää meillä ei ole lainkaan ja sellaisenkin haluaisin.

Kuopuksen huoneeseen pitää hankkia sänky ja jotain säilytyskalusteita mm. leluille jne. Ja esikoiselle pitää ostaa koulupöytä.

Mä olen myös puhunut että haluan pesukoneen lisäksi kuivausrummun. Ja mies haluaa uuden telkkarin (vanha menisi esikoisen pelitelkkariksi).

Nyt mies pistää tosi tiukasti vastaan. Perusteli asian sillä, että kaiken uuden ostaminen sotii meidän elämäntapaa vastaan (mikä on kyllä aivan totta) ja että eikö noita juttuja voisi ostaa pikkuhiljaa. Kuivausrumpukin on turha kapistus kun pyykit saa ulos kuivumaan jne.

Anoppi soitti eilen ja kertoi lahjoittavansa meille vähän "sisustusrahaa" ja tuolla summalla saisi rahoitettua aika isonkin osan noista hankinnoista. Mies kuitenkin ilmoitti ettei haluaisi tuota summa (ei aavistustakaan miksi).

Mies sanoi myös että mulla on rakentamisen aikana rahan arvo sumentunut täysin ja että nyt tarttisi alkaa laittamaan jäitä hattuun.

Siis oikeesti? Kumpi tässä nyt on hölmö???

huonekaluja suosittelen ostamaan pikkuhiljaa, jos täräyttää kerralla kaikki niin voi mennä tosi pieleen, maltilla tulee hyvä. kuivausrumpua kyllä suosittelen lämmöllä, telkkaria taas en yhtään vaan suosittelen luopumaan siitä yhdestäkin :) jää aikaa enemmän perheelle ja parisuhteelle!

Itse olen sitä mieltä, että osittain miehesi on oikeassa. Eli esim. kuivausrummun hankinta on täysin turha ja ilmeisesti sotii teidän (yhteisiä?) periaatteita vastaan. Teillä on oma tupa ja oma lupa, ulos vaan pyykkinarut ja tuuli kuivattaa! Talvella khh mahtuu varmasti pyykkitelineet. Kuivausrumpu nielee rahaa sekä ostohetkellä että myöhemmin sähkölaskussa, lisäksi se ihan oikeasti on ekologisestikin kestämätön hankinta.

Mutta nuo huonekalut. En minäkään uuteen kotiin haluaisi kantaa vanhoja haisevia tuoleja. Lisäksi olisi kiva laittaa lasten huoneet kivaksi niin, että kalusteet sopii toisiinsa. Jos vanhoja ei saa uudistamalla (maali?) kivoiksi, niin kyllä haluaisin uudet. Telkkarinkin olisi hyvä olla oikealla katselukorkeudella, eli korkea kaappi ei ehkä ole siihen ihan käypä.

Eli tarpeelliset hankinnat- Kyllä. Turhakkeet- Ei.

Minusta tuo pesutorni on ihan pakollinen uuteen kotiin ja jos millään on rahaa, nuo kaikki muutkin. Kun vaatteet voi kuivata rummussa, teillä on kotona vähemmän kosteutta ja pölyä ja lisäksi tarvitsette vähemmän vaatteita. Eikä miehen tarvitse silittää kuin omat paitansa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Oliskohan niin että rahat on tiukilla, mutta mies ei vaan ole sulle uskaltanut kertoa? Ja sen takia nyt toppuuttelee?

Ei oo rahat mitenkään tiukilla ja tosiaan enimmät pakolliset ostot pystyis rahoittamaan sillä anopin antamalla rahalla. Mutta kun mies ei tosiaan sitten haluais tuota rahaa, vaikka anoppi lahjoittaa saman summan myös muiden lastensa perheille.

Mutta mies kyllä haluais aivan minimisumman lainaa ja sitä se laskee koko ajan. Mun mielestä max. 1000? on loppujen lopuksi aika pieni summa tuossa lainassa, mutta mies ei vaan näin nyt suostu ajattelemaan.

jos uuden osto sotii teidän aatteita vastaan niin esim huutonet on täynnä kivojakin uuden veroisia kalusteita joita hölmöt kausisiustajat myyvät kun mieli taas muuttuu...

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Itse olen sitä mieltä, että osittain miehesi on oikeassa. Eli esim. kuivausrummun hankinta on täysin turha ja ilmeisesti sotii teidän (yhteisiä?) periaatteita vastaan. Teillä on oma tupa ja oma lupa, ulos vaan pyykkinarut ja tuuli kuivattaa! Talvella khh mahtuu varmasti pyykkitelineet. Kuivausrumpu nielee rahaa sekä ostohetkellä että myöhemmin sähkölaskussa, lisäksi se ihan oikeasti on ekologisestikin kestämätön hankinta.

Mutta nuo huonekalut. En minäkään uuteen kotiin haluaisi kantaa vanhoja haisevia tuoleja. Lisäksi olisi kiva laittaa lasten huoneet kivaksi niin, että kalusteet sopii toisiinsa. Jos vanhoja ei saa uudistamalla (maali?) kivoiksi, niin kyllä haluaisin uudet. Telkkarinkin olisi hyvä olla oikealla katselukorkeudella, eli korkea kaappi ei ehkä ole siihen ihan käypä.

Talvella sisällä kuivatus kuluttaa energiaa lähes puolet siitä mitä rumpu vie. Ja riskinä kosteusvauriot. Eli rumpu kannattaa ehdottomasti ostaa. Lisäksi sen tuottama lämpö siirtyy taloon.

Hmm... sohvapöytää ei oo pakko ostaa heti, eikä sitä kuivausrumpua. Mutta siis kuopuksen huoneeseen ei oo ainuttakaan mööpeliä, sillä hänellähän ei oo aiemmin ollut omaa huonetta. Ja esikoinen on tähän asti tehnyt läksynsä ruokapöydällä. Mun mielestä on ihan reilua että kolmannelle menevä poika saa jo oman pöytänsä.

Ja tosiaan noita vanhoja sohvakalustoja en haluais tonne kotiin kantaa. Niille olis myös mun siskoni luona kova tarve kun heillä meni vanha sohva rikki. Eli ei menis edes haaskuun :). Lipasto vois periaatteessa toimia telkkaritasona vaikka se näyttääkin todella typerältä tarkoituksessaan. Ja siis kaikki muut mööpelithän meillä tulee olemaan vanhoja edellisestä kodista.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse ostaa uutena...sänky, koulupöytä, yms, varmasti löytyy hyviä käytettyinäkin & sinähän osaat niitä vissiin kunnostaa? :)

Täällä on kyllä paikkakunnalla yks osto-ja myyntiliike, jossa vois käväistä. Sieltä me joka tapauksessa ostetaan kuopuksen sänky, sellainen ihana talonpoikaissänky joka on ollut myös meidän esikoisella :heart: .

Meidän vanhan ruokapöydän ja tuolit mä jo aion kunnostaa, eli ne tulee uuteen kotiin anyway ja tosiaan voishan sitä ainakin käydä katsomassa josko sieltä löytysi jotain tuunauskelpoista sohvapöytää tai jopa telkkaritasoa.

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:

Mä peesaan tätä. Paitsi että syksyllä voisitte ostaa sen kuivausrummun. Siis vasta sitten, kun ulkona ei voi enää kuivattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meillä ei ostettu kerralla uusia.Osa vanhoista kun menee vielä jonkin aikaa.
Ostettaan uusia pikkuhiljaa tarpeen mukaan.

Niin siis meillä ei ole niitä vanhoja. Paitsi sohvakalusto. Kaikki vanhat kalusteet meille tulee joka tapauksessa, yhtäkään mööpeliä ei laiteta pois (paitsi se sohvakalusto siskolleni).

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meillä ei ostettu kerralla uusia.Osa vanhoista kun menee vielä jonkin aikaa.
Ostettaan uusia pikkuhiljaa tarpeen mukaan.

Niin siis meillä ei ole niitä vanhoja. Paitsi sohvakalusto. Kaikki vanhat kalusteet meille tulee joka tapauksessa, yhtäkään mööpeliä ei laiteta pois (paitsi se sohvakalusto siskolleni).

Milläs miehesi on meinannut kalustaa kuopuksen huoneen?
Voisiko miehen telkkarihaavetta siirtää tuonnemmaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Hmm... sohvapöytää ei oo pakko ostaa heti, eikä sitä kuivausrumpua. Mutta siis kuopuksen huoneeseen ei oo ainuttakaan mööpeliä, sillä hänellähän ei oo aiemmin ollut omaa huonetta. Ja esikoinen on tähän asti tehnyt läksynsä ruokapöydällä. Mun mielestä on ihan reilua että kolmannelle menevä poika saa jo oman pöytänsä.

Ja tosiaan noita vanhoja sohvakalustoja en haluais tonne kotiin kantaa. Niille olis myös mun siskoni luona kova tarve kun heillä meni vanha sohva rikki. Eli ei menis edes haaskuun :). Lipasto vois periaatteessa toimia telkkaritasona vaikka se näyttääkin todella typerältä tarkoituksessaan. Ja siis kaikki muut mööpelithän meillä tulee olemaan vanhoja edellisestä kodista.

No esikoiselle ostatte koulupöydän ja kuopukselle sängyn. Loput vanhoja kalusteita. Sitten asutte vähän aikaa ja katotte kuin viihdytte, mitä tarvitte ja minkälainen sopisi, etsiskelette rauhassa, vaikka niitä käytettyjäkin sitten. Ja jos löytyy jotain tosi mieluista, niin sitten ostatte!

Yhteistyössä