Miten saan pojan kertomaan kouluriitatilanteiden tapahtumista opettajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "krista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"krista"

Vieras
Poika on jo 3 luokkalainen, mutta ei aina "uskalla" kertoa opelle mitä välitunnilla tapahtui ja nyt taas on ongelmia ja häntä pidetään syyllisenä. Kotona kertoo, mutta koulussa seisoo suu supossa.
1. Pojat leikkii pihallla, yksi poika (Timo) jahtaa toista poikaa (Antti). Sitten Antti sanoo Timolle että jätä minut rauhaan, mutta Timo jatkaa jahtaamista. Jossakin välissä Antti lälättele Timolle. Lopuksi Timo käy Antin kurkkuun kiinni.
Antti jää syylliseksi, koska lälätteli Timolle.
2. Antti leikki kahden muun pojan kanssa. Timo kaverin kanssa seuraa Anttia ja poikia. Antti omien kavereiden kanssa lähtevät koululle päin. Timo ja sen kaveri tarttuvat Anttiin. Repivät kädestä ja hupusta. Antin kaverit tulevat väliin.
Antti ja sen kaverit ovat syyllisiä. Antti ei kertonnut mitä välkällä tapahtui, sanoi vaan että Timo aloitti tappelun. Antin kaverit eivät olisi saaneet auttaa Anttia.

Näin :(

Hänellä on aina ollut vaikeata kertoa opelle. Kotona kertoo mutta ei koulussa. Ja kun ei kertonnut heti niin aina on ollut syyllinen. Eli ope ei usko häntä.
Tätä mä vähän epäilinkin. Samoja kokemuksia on mulla ollut tuon kuopuksen kanssa. Jossain vaiheessa poika luovutti eikä edes viitsinyt kertoa opettajalle. Kerran istui jäki-istunnonkin asiasta, joka oli tapahtunut sellaisena päivänä, kun poika oli kotona sairaana. Kaverit monta kertaa totesivat, että kuopus on hyvä jätkä, kun lusii muidenkin jälki-istunnot.

En mä osaa sua neuvoa tuossa asiassa, valitettavasti :( Jos lapsen luottamus opettajaan tässä suhteessa on mennyt, niin sitä luottamusta on vaikea enää palauttaa. Mun kuopus aikoinaan totesi, että vähemmän aikaa menee jälki-istunnon istumiseen kuin siihen, että alkaa opettajan kanssa vääntämään kättä siitä, mitä oikein tapahtui.

Eli samanlainen kohtalo meilläkin.

Kiitos vastauksesta.
Mun mielestä on hyvä kuitenkin tehdä lapselle selväksi, että tärkeintä on, että hän itse tietää, mitä oikeasti tapahtui. Puhua asioista kotona ja koittaa vahvistaa lapsen itsetuntoa ja sitä, että ei välitä epäoikeudenmukaisuuksistakaan. Jos lapsen itsetunto ei pääse noiden tilanteiden vuoksi laskemaan, hänellä on varsin hyvät mahdollisuudet selvitä sellaisistakin elämän epäoikeudenmukaisuuksista, joissa ei voi oikein huutaa ketään avuksikaan ja jotka jollekin toiselle olisikin paljon vaikeampi kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21901456:
Mun mielestä on hyvä kuitenkin tehdä lapselle selväksi, että tärkeintä on, että hän itse tietää, mitä oikeasti tapahtui. Puhua asioista kotona ja koittaa vahvistaa lapsen itsetuntoa ja sitä, että ei välitä epäoikeudenmukaisuuksistakaan. Jos lapsen itsetunto ei pääse noiden tilanteiden vuoksi laskemaan, hänellä on varsin hyvät mahdollisuudet selvitä sellaisistakin elämän epäoikeudenmukaisuuksista, joissa ei voi oikein huutaa ketään avuksikaan ja jotka jollekin toiselle olisikin paljon vaikeampi kestää.

Kiitos neuvoista.

Yhteistyössä