Miten saan päikkäreille sisälle????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AAAARRGGGHHH!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AAAARRGGGHHH!!!

Vieras
Moi!
Miten saa vauvan 4kk päiväunille sisälle???? Yöunille nukahtaa samanatien melkein kun sänkyyn laittaa, mutta... Päikkäreitä jos kokeilee sisällä nukuttaa, niin ei tuu mitään!! Myös vaunuihin nukahtaa heti, kun ulos päästään. Mutta en jaksaisi koko ajan olla niitä kärryjä lykkimässä.... Nytkin on jo huutanut tunnin tuola eikä suostu nukkumaan vaikka silmät on aivan sikkarassa. Maitoa on annettu, vaippa vaihdettu, laulettu, hyssytelty, silitelty yms... Huutaa vaan!! Mulla on jo hermo ihan riekaleena, en jaksas kuunnella enää, oli pakko tulla toiseen huoneeseen etten tee mitään harkitsematonta...

Eikö suostu nukkumaan sisällä vaunuissa? Jos vain käyt ulkona vaunujen kanssa ja tulet sitten takaisin sisälle. Kerrostalossa tämä on tietysti hankala toteuttaa...
Onko parveketta?
Tai nukahtaisko viereen?

Kokeiltu on tosiaan sisälle vaunuihin ja vetelin ympäri eteistä, ei auttanut... Asutaan kerrostalossa, eikä ole edes sitä parvekettakaan... Meidän vanhempien sängyssäkin kokeiltu, niin että oon vieressä, ei auttanut...
Äsken taintui omaan sänkyynsä, itkusta väsyneenä ja hikisenä, pikku raukka! Ei tällasta joka päivä jaksa!! Käyn yleensä kaksi kertaa päivässä ulkona lenkillä ja nukkuu hyvin, mutta kun kaveri tarvitsisi noiden lisäksi vielä parit lyhyemmät päikkärit, muuten on niiii-iin kiukkunen, että oksat pois! Eli vinkkejä sisällä nukuttamiseen kaivataan kipeästi lisää!! Kiitos!

Onko huone missä nukkuu kuinka valoisa? Minä pähkäilin monta kuukautta saman asian kanssa kunnes tytön ollessa n. 8 kk ostettiin hänen huoneeseensa pimennysverhot kun illatkin alkoi mennä huutamiseksi kun päivät piteni. Ja kas, siitä lähtien olen saanut myös päikkäreitä nukkumaan sisällä :) Huone ei ole ihan pimeä, mutta hämärä ja se riittää. On näköjään tyttö tullut äitiinsä, minä kun en itse tarhassakaan nukkunut päikkäreitä kun siellä oli vain ohuet verhot ikkunoissa. en ole koskaan pystynyt nukkumaan valoisassa huoneessa eli tytöllä sama vika :)

Kiitos!! Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan!! Nyt ainakin kesäaikaan voisi toimia, kun viittii ikkunoita pitää auki kun on lämmin! Täytyy koklaa huomenna aamupäikkäreillä... Tänään ollaan kuitenkin ulkona pidempään kun on niin kaunis ilma! :)

Hei!

Meillä oli samaa ongelmaa vähän vanhemman lapsemme kanssa (taisi olla 6kk ikäinen) ja teimme näin:

kun huomasin, että lapsi alkaa väsyä vein omaan sänkyyn ja sanoin että nyt nukutaan annoin pusut ja silitykset ja jäin istumaan pinnasängyn viereen penkille kasvot poispäin pinnasängystä. (siis istuin vasen kylki pinnasängyn laitaa kohden kasvot pinniksen jalkapäähän päin) Tämän idea siis se että sivusilmällä näet mitä siellä sängyssä tapahtuu ilman pään kääntämistä.

Joka kerta kun lapsi nousi ylös (osasi siis jo nousta) laitoin takaisin makuuasentoon ja sanoin että nyt nukutaan. (jos meni isoksi itkuksi, otin hetkeksi syliin, rauhoittelin ja sit takas sänkyyn)

Ekalla kerralla taistelu jatkui n. 1 tunnin. Seuraavalla kerralla taisi mennä 30min ja siitä se sit lähti sujumaan. (penkkiä siirsin joka kerta ihan pikkuisen kauemmaksi pinniksestä) loppujen lopuksi kun vei lapsen sänkyyn ja antoi pusut ja silitykset jäi hän nukkumaan. Nyt kun lapsi on jo kohta 3v toimii tämä edelleen. Hänet kun laittaa omaan sänkyyn ja sanoo hyvät päikkärit/yöt niin itsekseen nukahtaa.

tsemiä! tiedän miten ärsyttävää tuo nukutustaistelu on!!

Luulen että yleinen ongelma on se, että "nukutetaan" liikaa. Lapsi vain hermostuu, jos vanhempi kokeilee kaikkia kikkoja yhtä aikaa. Kannattaa luoda aina toistuva rutiini. Väsynyt mutta ei umpiväsynyt lapsi aina samoihin aikoihin hämärään huoneseen. Sitten unimusiikkia tms. vähän taputtelua ja joko odotetaan että lapsi rauhoittuu ja nukahtaa, tai sitten poistutaan paikalta. Ja palataan vain jos itku vaativaa ja hätääntynyttä. Silloinkin toistetaan vaan ne samat jutut. Pienellä vauvalla voi auttaa rytmikäs taputtelu takapuolelle, jos nukkuu mahallaan.

Meillä oli ihan sama ongelma pojan ollessa tuon ikäinen, ja luulin ettei sisällä nukuttamisesta saatikka omassa sängyssä nukahtamisesta tule ikinä mitään. Mutta vauvat muuttuu tosi paljon lyhyen ajan sisällä ja nyt poika 6kk nukahtaa omaan sänkyyn ihan ok.
Meillä omassa sängyssä päikkärit on nukuttu nyt noin kuukauden verran. Yhtenä päivänä pojan ollessa väsynyt vaan päätin laittaa hänet omaan sänkyynsä. Hämärsin huoneen, laskin sänkyyn, silitin päätä, annoin pusun ja sanoin että nyt nukutaan. Sitten poistuin huoneesta. Kauhea huuto, mutta kävin säännöllisesti silittämässä ja poistuin huoneesta. (en edes odottanut, että rauhoittuu) Poika raakkuu vieläkin vähäsen, mutta ei huuda enää niin hysteerisesti kuin alussa.
Uskon siis, että teilläkin pikkuhiljaa onnistuu sisällä nukuttaminen, kun lapsi huomaa, että oma sänky onkin ihan jees ja että äiti kyllä tulee silittämään jos on kauhean paha mieli. Oon samaa mieltä edellisen kanssa, ettei tarvitse kauhen kovasti yrittää "nukuttaa" ja hösätä kaikenlaista, vaan toimii systemaattisesti ja rauhallisesti, vähän niinkun unikoulussa yleensä. Tsemppiä!

meillä on ollut kanssa liikkuva ja rauhaton lapsi. Sain sen nukkumaan tosiaan tuolla aikaisemmin mainitulla rytmikkäällä pyllyyn taputtelulla, jolloin tulee sellainen heijausliike. Lapsi jos on tottunut nukahtamaan vaunuihin liikkeessä, ei osaa ehkä nukahtaa ilman liikettä.

Meillä opitiin vasta nyt tuo sisällä nukkumisen jalo taito (poika 8 kk). Ja se toimii näin; kun poika hieroo silmiään annan tutin ja rievun käteen, ja me käydään yhdessä makoilemaan parisängylle. Makoilen siinä silmät kiinni (esitän nukkuvaa, heh!) ja poika aikansa kierittyään nukahtaa viereen.
Parvekkeelle tai ulos vaunuihin meidän ei ole koskaan tarvinnut nukuttaa mitenkään (heijata tms.), mutta sisällä kesti tosiaan näin kauan että oppi nukahtamaan.

Yhteistyössä