Toi on ihan totta, jos ostaa kokonaisen paistin tai lihakaupasta suikaletta, laatu on ihan toinen. Ehkä tää on sama homma kuin paistijauhelihan kanssa?Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29119634:Jostain luin et soodalla saa mureaksi, en ole kyllä koittanut koskaan. Pitäs olla soodamarinaadissa puolituntia ja sitten paistaa.
Mä ostin kerran suikaleita jotka olivat vielä 3 tunnin hauduttamisen jälkeen sitkeitä. Siitä lähtien olen ostanut sisäpaisti köntin ja leikannu ite ne suikaleet, en tidä mistä jämä palasta ne kaupan suikaleet on, kun olivat niin sitkeitä.
Koulussa opetettiin että 1/3 saa peittyä....Huoneenlämpöiset lihat kuumalle pannulle (riittävän pienissä erissä, max 2/3 osaa pannusta saa peittyä), että pinta ruskistuu kiinni ja nesteet pysyy sisällä. Sitten lisätään nestettä ja haudutellaan miedolla lämmöllä tunnin verran. Taatusti on mureaa. Jos keität lihat ruskistamatta (eli laitat kylmät lihat pannulle), niin varmasti tulee sitkeää. Sitä mokaa ei pelasta mikään.
Prkl!Alkuperäinen kirjoittaja Rätti Väsynyt;29119751:Sitkeetä p***aa, uskoisin :hug:
Kiitos vastauksesta t.ap vihdoinkin on voin onnistuaKokki/keittiömestarina sanon,että naudanlihan saa mureaksi hitaasti..eli kuumalle miel..valurautapannulle voita tai öljyä ,rasvaa ja huoneenlämpöiset lihanpalat pannulle...anna ruskistua,että tulee väriä pintaan ilman sekoittamista...kun väriä tullut kunnolla paista ja kääntele kypsiksi...naudanliha kypsyy ruskistuu aika pian..sen jälkeen mausta suolalla ja pippurilla.. laita lihat kattilaan/pataan jossa vettä ja voit vielä lisätä sinne mausteita..liesi ykköselle kansi päälle ja noin tunnin anna hautua...takaan,että lihat ovat mureita....monikaan ei jaksa tuntia hauduttaa tai nauttii heti paistamisen jälkeen ..mutta paistaessa niitä ei mureaksi saa...
Näin on. Ja sitä ei moni tajua, että wokkiliha, joka siis on paistettua ja mureaa ravintolassa, on mureista ruhonosista tehtyä ja erittäin ohueksi leikattua. Sen sijaan kaupassa myytävät paistisuikaleet ovat yleensä kulmapaistia tjms. vähemmän mureaa osaa. Sisä- ja paahtopaistit sekä fileet myydään erikseen. Vaikka siinä paistisuikalepaketissa sanotaan, että voi käyttää wokkiin, niin kannattaa mieluummin ostaa jotain muuta lihaa ja leikata se itse suikaleiksi. Käyttää paistisuikaleet sitten vaikka tillilihaan.mutta paistaessa niitä ei mureaksi saa...