miten saan lapsen syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emma

Vieras
Voisko joku kertoa mitä teen kun meidän neiti (kohta 7 kk) ei suostu syömään mitään muuta kuin rintaa. Ei kelpaa puurot, ei vellit ei soseet ei omat perunasoseet yms, eikä kaupan ruuat. Olen yrittänyt syöttää ensin rintaa ja sitten ruokaa ja toiste päin mut ei mene. Ei avaa suutaan vatkaa vaan päätään ja huutaa ja lyö kädellä lusikkaan niin et ruuat on milloin missäkin, olen yrittänyt mielestäni kaikkea mahdollista, leluilla ja ilman. Välillä oli muutama päivä jolloin söi ihan ok, mut nyt taas on kolmatta päivää syömättä. Neuvolassa sanoivat, et pitää vaan yrittää saada syömään kun rintamaito ei enää ole ravitsevaa. Mitä ihmettä teen, en enää keksi mitään. Vettä juo pullosta muttei velliä, kääntää heti pään ja sylkee pois. Syö yölläkin rintaa 3 h välein ja on nälkäinen, alan olla itsekkin jo aika väsynyt kun en ole saanut nukuttua kunnolla. Tankkaako itsensä yölä niin paljon, ettei ruoka maistu päivällä ? kertokaa omista kokemuksista ja onko muilla syöminen näin hankalaa.

Ensinnäkin rintamaito on todella ravitsevaa!! Ei sen rintamaidon ravintoaineet mihinkään katoa, päinvastoin!!! Tuo "muuttuu litkuksi" on ikivanhaa mutu-tietoa!

Sitten kiinteät... Oletko kokeillut sormiruokaa? Mä jossain vaiheessa syötin lapselle vain sormilla palleroita, perunamuussi & jauheliha ja sen verta "kovaa" muusia, että siitä sai palleroita pyöritettyä sormien välissä...
Mites maissinaksut? Murutalk? Murot? Banaani?

Voisit tosiaan kokeilla antaa sormiruokaa,vaikka sitten täyttääkin masun maidolla. mutta näin vois enempi kiinnostua itse ruuasta. ja sitten pikkuhiljaa lisätä ruuan määrää ja kohta olettekin jo syömässä kunnon aterioita.
tuputtamalla ei saa kuin harmia aikaan.
banaania,muita pehmeitä hedelmiä,keitettyä porkkanaa paloina, perunaa paloina,maissinaksuja,pehmeää leipää ym.

Kiitoksia kovasti, en ollut kuullutkaan sormiruuasta. Saattaa tosiaan sopia meidän neidille paremmin. Mitä on Murutalk ja mitä muroja? Banaania oon kokeillu soseena ja ei kelvannut, jos kokeilisin sitten tuota pieniä pehmeitä paloja sormiruokana.

Mulla oli ihan sama tilanne lapsen ollessa 7kk.... Ja jatku sinne noin 10kk vanhaksi, jolloin vasta alkoi syömään. Ei kelvannut sormiruoka ei mikään missään järjestyksessä, tissiä vain söi. Mutta sitkeästi joka päivä tarjosin (yritin ettei hermostuminen tarttuisi lapseen) ja sitten yht' äkkiä hän vain alkoi syömään. Nyt on 1,2v ja syö 5 kertaa päivässä. Kyllä se aina vaan puhetta ja oheistoimintaa tarvitsee, mutta syö kuitenkin :)

Hei!
Meillä ollaan ihan vasta oltu just samassa tilanteessa, nyt jo paljon parempi.
Aloin sitkeästi vain pihtaamaan tissiä, annoin vain ja ainoastaan syönnin jälkeen ja lopulta vain kun nukutin päiväunille tai yöunille. Öisin kyllä syö nyt vaihtelevasti, joskus jopa tunnin välein, joskus vain kerran. (ollut nuhassa pitkään ja kaipaa kai lohduketta öisin tukkoiseen oloonsa,poloinen...)

Olisi hyvä jos saisit jonkun kaveriksi lasta leikittämään, niin se huomio tissistä jäisi vähemmälle! Oma äitini auttoi ja nyt todellakin syödään jopa aamupuuroista lähtien ainakin se neljä-viisi kertaa soseita. Nyt jopa ihan karkeampaa! Kun yritin itsekseni vieroittaa rintaa vähemmälle ja lisätä soseita, alkoi vain kamala huuto kun näki lusikan... Mutta kun joku muu kiinnittää lapsen huomiota toisaalle, nin tissi unohtuu edes hetkeksi! ;)

Oletko kokeillut syöttää leikkien ohella, kun lapsi touhuaa omia juttujaan? Lusikallinen silloin tällöin ikään kuin huomaaamatta ja yks kaks lapsesi on syönytkin jo puoli purkkia.... Meillä tämä rintamaidon pihtaus yhdistettiin osittain myös tällaiseen syöttämiseen leikkien ohella. Huomasin että vauvani alkoi kitistä jo syöttötuoliin istuttaessa, tajusi että kohta koetetaan tuputtaa sosetta sen ihanan rinnan sijaan, eipä sitten avannut suutaan edes itkun tullessa... Nostinpa tytön vain pois tuolista ja kun hän harjoitteli seisomista keittiön kaappeja vasten, syötin lusikallisen tämän tästä, ja hups, purkki oli kohta tyhjä! Tosin homma on paljon sottaisempaa, mutta nälkä lähti!!! Ja tyttö huomattavasti paremmalla tuulella pitemmän aikaa!

Toivottavasti oli apua! Meillä ei kelvannut mitkään soosit eikä temput ennenkuin näitä kokeilimme! Sitkeys ja pitkä pinna palkitaan! Tsemppiä!!!

tulipa seuraavaa mieleen...
oletko koittanut rytmittää ruokailujanne ? siis aamupala, lounas jne.
montako kertaa imetät päivässä?????, jospa vauva saa rinnasta niin paljon maitoa ( jos annat ensin rintaa ja sit vasta kiinteän, niin ruoka ei varmaan enään maistu, ei ainakaan meillä meinannut mennä ) ettei sinne vauvan massuun muuta mahdu ??
ja voi tosiaan olla että jos yöllä syö kolmen tunnin välein kunnolla masun täyteen, niin ei se sitten välttämättä maistu niin hyvin päivällä, koska ruokailuthan pitäisi tuon ikäisellä olla päinvastoin: päivällä eikä yöllä...
entäpä aamulla herätessänne, kokeiletko antaa ensin puuroa ja sen päälle vasta imetät? mitä puuroja olet kokeillut?
kotisoseista: peruna/omenasosetta tai survosta. ( tulee tosi hyvää, makeahko )
sekä sekoitus: bataatti, porkkana, päärynä ja vähän sipulia ja parsakaalia. Ja vaihdellen olen lisännyt broileri/lihakökkäreen.Tulee hyvän makuista ja pehmeän makuista.
Vai onko teillä vasta maistelut menossa? vai onko syönyt aikaisemmin jo hyvin ja tehnyt nyt syömälakon?

Sen verran vielä lisään edelliseen viestiini, että itse imetin koko aika samalla tavalla, kunnes sitten tosiaan alkoi syömään. Eikä meillä auttanut vaikka tarjottiin makeita soseita, mikään ei tosiaan auttanut paitsi aika.
Joten zemppiä, kyllä ihan varmasti alkaa jossain vaiheessa syömään. Pakottaa ei voi, mutta on kuitenkin velvollisuus tarjota :)

Tuttavani noin vuoden ikäinen saatiin syömään niin että minä paljon vieraampi menin syöttämään... tyttö oli niin hämillään että avasi suun aina kun vein lusikan vähänkin lähemmäs. Katseli vain silmät suurina että kukas tuo on ja miksi se minulle ruokaa antaa... Pääsi näin ruuan makuun ja suostui sitten syömään jo ihan perheenkin syöttämänä.

Kannattaisko yrittää vieroittaa yötissittelyt kokonaan pois niin sitten voisi päivällä maistua ruoka paremmin. (Mut sit jos ei päivällä syö yhtään niin voi tosiaan olla vaikeaa jättää niitä yösyömisiä pois, jos yöllä on kauhea nälkä.) Kannattaa tosiaan kokeilla ensin tuota sormiruokaa. Talk murut ovat
pieniä viljapalleroita, joihin ei ole lisätty mitään muuta kuin hitunen suolaa, helppo lapsen syödä itse. Maissinaksuilla on kans hyvä harjoitella syömään sekä leivänpaloilla ja kaikilla mitä ikinä keksit, joista saa pieniä paloja.

Kurkku ja banaani tosi hyviä naposteltavia, kun tekee niistä pieniä kuutioita. Jos äidin taidot ja halu riittää, niin kannattaa esim leivästä ottaa piparimuotilla joku kuvio. Vaikka sellasella ihan pienellä sydän, possu jne muotilla. Tavallinen leipä, kurkku jne ovat tosi tylsän näköisiä, mut odotas vaan kun pöydässä odottaa "kokonainen eläinlauma"... Ensin niitä ihmetellään ja sit ne tuhotaan massuun :o)

Älä nyt ainakaan sitä tissiä pois jätä!!!
Vauvahan tarttee maitoa ja mikä sen helpompaa ja parempaa maitoa kuin ÄIDINMAITO!!!!
Täällä kyllä annetaan niin tyhmiä ohjeita, että ei voi kun huokailla!!

Eihän täällä kukaan tissittelyn lopettamista kokonaan ole ehdottanutkaan!!! Kyse oli pelkästä yötissittelystä, koska syö niin usein vielä yöllä, että sitten ei ruoka maistu päivällä.

Eiks normimaitomäärä ton ikäiselle ole jotain 5-7dl per vrk? Jos tähtää siihen että imettää n.7krt päivässä niin tuskin silloin on imettämisen lopetuksesta kyse....? Itse vähensin tissittelyä ronskilla kädellä kun ton ikäisenä imi maitoa varmaan sen 30kertaa per vrk... Arvaa upposiko soseet??? Jotain kiinteää on saatava menemään jo senkin takia että äidinmaidon rauta on jo ajat sitten loppunut, eli lihaa tai viljasta saatavaa rautaa on pakko saada...

Yötissittelythän voi lopetella tassuttelun avulla esim jo kuudesta kuukaudesta eteenpäin. Aiemmin ei.

Pakottamalla ei lasta saa kiinteitä syömään. Jos kasvaa hyvin, niin anna tissitellä, jos suinkin itse jaksat. Äidin tehtävänä on tarjota kiinteitä, mutta lapsi itse päättää, syökö niitä. Toisilla lapsilla taitaa nuo kiinteiden syömisten herkkyyskaudet tulla myöhemmin kuin toisilla.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä