Miten saan koiran kynnet leikattua???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukutuksessako :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukutuksessako :(

Vieras
Koira täyttää 4v. Leikkaan kynsiä säännöllisesti ja aina se on yhtä kamalaa. Potkii, sytkyilee, raapii.. yksin ei saa leikattua. Olen lahjonut nakilla, kehuilla ja vaikka kuin. Mutta se on vaan koirasta niin kamalaa. Onko vinkkejä, miten tuon ikäisen koiran saa opetettua, ettei kynsien leikkaaminen olekaan niin paha asia.

Pysy itse rauhallisena, mutta pidä ote tiukkana.

Meillä koira alkoi inhota kynsien leikkaamista, kun kerran leikkurit lipsahti ja silpasivat liikaa kynnestä ja se alkoi vuotaa verta. Meillä meni kuukausia (ellei peräti vuosia), ennen kuin koiralle kynnen leikkuu alkoi olla taas siedettävä toimenpide. Paljon nameja ja kehuja päälle. Meillä kesti kynnen leikkuu pahimmillaan 2 tuntia.

Kuonokoppa avuksi ja itse istut vaikka koiran päälle, jotta saat ne leikattua. Ja et ikinä lopeta toimenpidettä sihen että koira vetää itsensä tilanteesta pois.

Koira ei yritä enää purra, mutta taistelee muuten niin paljon vastaan, ettei yksin saa leikattua. Koira painaa 32kg on jäntevä vahva koira. En koskaan ole jättänyt leikkaamista kesken, vaan leikkaan aina kaikki kynnet. Tosin kahdestaankin siinä on tekemistä. Siis rimpuilee, kun hengen yritäisimme muka riistää :( Plussaa, ettei se enää yritä purra.

Meillä ei kynnenleikkuu ole myöskään oikein mieleistä, mutta kun on ulkokoira, eipä niitä juuri tarvitse leikatakaan, kuluvat itsestään.
Olen huomannut että kun koiran rauhoittaa silittelemällä, pari kynttä saa leikattua helposti. Sitten vasta se alkaa pistää hanttiin (saan kyllä kaikki kynnet leikattua, ei se niin paha ole). Eli opeta se ensin pelkkään saksien lähestymiseen (ja hanki uudet sakset, joihin se ehkä ei reagoi niin voimakkaasti). KAtso Tuire Kaimion pennunkasvatuskirjasta ohjeet. Ja ota tavoitteeksi leikata vain kaksi kynttä päivässä, joka päivä.

Ei taida hyvää vaan koiralle tehdä tuo tiheään rauhoittaminenkaan.

Minulla on kahdet kynsisakset ja molemmilla olen leikelly, oon rauhoittanu ja kehunu ja palkinnu, mutta nyt omat keinot on loppu :( Täytyykö vain hyväksyä tilanne ja kahdelleen leikata hamaan hautaan saakka.

Minusta tuo viiraskan vinkki oli hyvä. Vaikka kaksi kynttä päivässä joka päivä. Kun toimenpide tehdään joka päivä ja on huomattavasti lyhyempi kuin kaikkien kynsien leikkaus, voi koira jossain vaiheessa tottua tilanteeseen, huomatessaan, ettei mitään varaa ole. Työtähän tuossa on, mutta todennäköisemmin tottuu noin, kuin siten että leikkaa harvemmin kaikki kerrallaan.

Ongelma on, että koiran kynnet on mustat ja ydin tumma, hankala erottaa leikattavan kynnen rajaa. Kun yritän etsiä kohtaa, josta kynsi leikata, alkaa taistelu. Mutta täytyy yrittää vaikka päivittäin saada yksi kynsi leikattua.
Muuten aivan mahtava koira, joten ikävää miten kokee kamalana tuon kynsien leikkaamisen.

Koirat pitää tietysti opettaa kynsien leikkuuseen kuten kaikkiin hoitotoimenpiteisiin pienestä pitäen. Tämä on tietysti turhaa viisastelua, kun ongelma on olemassa ja se pitää hoitaa. Mustien ja vaaleidenkin kynsien leikkaaminen onnistuu ilman verenvuodatusta, kun leikkaa kynsiä usein ja aina vähän kerrallaan, ettei tule tilannetta, että pitää kerralla leikata puoli kynttä, kun on jättänyt leikkaamisen tekemättä viikkojen tai jopa muutaman kuukauden ajan, kun se on niin "kamalaa". Paljon nameja ja kehuja ja tosiaan tarvittaessa leikkaa muutaman kynnen päivässä ja vielä muistaa seuraavana päivänä, mitkä ovat seuraavat leikkaamattomat. Veren vuotokaan ei ole ihan niin paha juttu koiralle kuin usein sanotaan. Tärkeintä on, että ihminen on itse rauhallinen tilanteessa. Jos itse hermostuu ja pelästyy, koirakin oivaltaa, että tässähän tapahtui ihan hirveit, tätä homma ei voi enää jatkaa. Veren tulo tyrehdytetään paperinenäliinalla ja jutellaan koiralle mukavia rauhoittavia juttuja ihan tavallisella äänellä kuten muutenkin kynsiä leikattaessa.
Minulla on kaksi koiraa. Toisella on kaikki kynnet mustia pitkien karvojen seassa ja vielä lisäksi kynnelliset kaksoiskannukset. Toisella on sekä mustia että valkoisia kynsiä mutta ei onneksi kannuskynsiä. Molemmat antavat leikata kynsiä helposti. Toinen kiskoo välillä tassuja pois leikkaajalta mutta ei hermostu ja antaa jatkaa kun tietää, että kehuja ja namia saa, kun homma on ohi. Tärkein juttu hommassa on oma tyyni rauhallisuus. Ymmärrän tietysti, että hermot kiristyy, kun koira vikuroi ja tekee kaikkensa, että pääsisi tilanteesta mutta kun kynsiä on pakko leikata, on vaan yritettävä näyttää viilipytyltä vaikka sisällä kiehuisi.