Koirat pitää tietysti opettaa kynsien leikkuuseen kuten kaikkiin hoitotoimenpiteisiin pienestä pitäen. Tämä on tietysti turhaa viisastelua, kun ongelma on olemassa ja se pitää hoitaa. Mustien ja vaaleidenkin kynsien leikkaaminen onnistuu ilman verenvuodatusta, kun leikkaa kynsiä usein ja aina vähän kerrallaan, ettei tule tilannetta, että pitää kerralla leikata puoli kynttä, kun on jättänyt leikkaamisen tekemättä viikkojen tai jopa muutaman kuukauden ajan, kun se on niin "kamalaa". Paljon nameja ja kehuja ja tosiaan tarvittaessa leikkaa muutaman kynnen päivässä ja vielä muistaa seuraavana päivänä, mitkä ovat seuraavat leikkaamattomat. Veren vuotokaan ei ole ihan niin paha juttu koiralle kuin usein sanotaan. Tärkeintä on, että ihminen on itse rauhallinen tilanteessa. Jos itse hermostuu ja pelästyy, koirakin oivaltaa, että tässähän tapahtui ihan hirveit, tätä homma ei voi enää jatkaa. Veren tulo tyrehdytetään paperinenäliinalla ja jutellaan koiralle mukavia rauhoittavia juttuja ihan tavallisella äänellä kuten muutenkin kynsiä leikattaessa.
Minulla on kaksi koiraa. Toisella on kaikki kynnet mustia pitkien karvojen seassa ja vielä lisäksi kynnelliset kaksoiskannukset. Toisella on sekä mustia että valkoisia kynsiä mutta ei onneksi kannuskynsiä. Molemmat antavat leikata kynsiä helposti. Toinen kiskoo välillä tassuja pois leikkaajalta mutta ei hermostu ja antaa jatkaa kun tietää, että kehuja ja namia saa, kun homma on ohi. Tärkein juttu hommassa on oma tyyni rauhallisuus. Ymmärrän tietysti, että hermot kiristyy, kun koira vikuroi ja tekee kaikkensa, että pääsisi tilanteesta mutta kun kynsiä on pakko leikata, on vaan yritettävä näyttää viilipytyltä vaikka sisällä kiehuisi.