Miten saan 6-vuotiaan ymmärtämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin vielä tuota nollatoleranssia tappopuheisiin ja sitä, onko oikein kieltää lasta uhkailemasta koko aihepiirillä. Sanojahan ne tosiaan vain on. No kuitenkin tuli mieleen, että jos leikki-ikäinen saa vapaasti tuulettaa tunteitaan puhumalla täysin mitä haluaa, niin tuleeko siitä myös murrosikäinen, joka syytää silmille kaikki osaamansa kauheudet? Luulen että tulee. Pian muksu on iässä, jossa tappouhkaus ja muu haistettelu otetaankin todesta ja pian on niskassa syyte kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta.

En luottaisi siihen, että lapsi itsestään tai kasvettuaan oppii huomaamaan, mistä saa puhua ja mistä ei, joten laitan edelleen sanktiot kehiin tietyn rajan ylittävistä jutuista. Kiitos, selvensi omiakin ajatuksia:).

Kaikkivoipaisuus kuvitelmat kuuluu lapselle tietyyn ikään ja on tärkeä kehitysvaihe, toppuuttele vähän mutta muista myös kehua ja sanoa että on kyllä voimakas jne. ja kertoa miten niissä tilanteissa on viisampaa toimia että saa terveen itsetunnon , kyllä se menee ohi :)

minä olen sanonut että voimakkaat ja upeet hyvikset tekee hienoja, juttuja , on vahvoja työmiehiä ja auttavat pienempi ja suojelevat. siinä saavat päteä ja olla isoja ja vahvoja.

jos lyö ja käyttää valtaa vääriin tulee jäähyt mutta on keskusteltu myös siitä että jos aikuisena lyö poliisit vie vankilaan. olen sanonut suoraan että sun kuuluu oppia se tässä iässä ettet aikuisena joudu huonoille teille. olet niin iso ja voimakas, käytä sitä hyvään ja saat ihailua jne. ja kertonut miten jo yksi nyrkinisku satuttaa. kysynyt onko se oikein jos naapurin pertti sua lyö- sinun lyöntisi sattuu samalla tavalla toiseen.