Miten saan 3-vuotiaan vaipoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikuisesti vaipoissa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikuisesti vaipoissa?

Vieras
Ollaan pottailtu 1-vuotiaasta välillä enemmän, välillä vähemmän. Kokeiltu jos jonkinlaista konstia: oltu kesällä ilman vaippaa, palkittu tarroilla, lupailtu isompia leluja, luettu kirjoja, hurrattu onnistumisista, pidetty taukoa yritetty taas. Koskaan (paitsi nukkumaanmenon jälkeen) ei ole pissahätä, ja viimeistään kiukustuessaan (mitä tapahtuu usein) tekee pissat housuun. Yritän pysytellä positiivisena "pissat tehdään pottaan, ei housuun", vaikka tekisi mieleni karjua. Hermo menee!

Oisko rohkaisevia ideoita? Tai kokemuksia?

Mun esikoinen aloitti pottailun 6kk iässä. Kun oli 3,5v niin yhtäkkiä hokasi jutun juonen ja alkoi päiväkuivaksi. Ja kun oli 2kk vaille 4v niin jälleen ihan yhtäkkiä alkoi käymään potalla yöllä, sitä kesti jonkun aikaa ja nyt ei useimmiten käy yöllä pisulla. :)

Yksinkertaista: Et osta vaippoja! Pakkohan sen sitten on oppia kuivaksi! Sen ikäinen kyllä tunnistaa vessa hädän, mutta niin kauan kun vanhemmat ostaa vaippoja, lapsi päästelee niihin. Vanhemmat sen päättää ostetaanko vaippoja vai ei. Kun lapsi on muutamia kertoja kastellut housunsa tai tuhrinut, hän kyllä hakeutuu itse pöntölle. Sen verran ikävä kokemus se on. Yöksi ja ulos voi aluksi laittaa vaipan, mutta siitä kannattaa huolehtia, ettei lapsi juo illalla paljoa. Kaiken minkä lapsi juo illalla, on yöllä housussa/vaipassa. Sit ku kiinnittää tohon huomiota ja ku lapsella on aamulla kuiva vaippa toistuvasti, voi yövaipanki jättää pois.

eiks oo helppoa?

T. mamma, joka oppi täysin kuivaksi 2-3 luokan kesällä.

[QUOTE="a p";22633547]

Onko meillä kaikkien aikojen ensimmäinen kolmevuotias, joka pitää kaikin voimin kiinni vaippapalvelusta?[/QUOTE]

Ehei, ette ole ainoita joilla on sama ongelma valitettavasti. Tietäisittepä mitä lisätyötä ja -huolta yli kolmevuotiaat housuihin pissaajat ja kakkaajat aiheuttavat isoissa lapsiryhmissä. Heitähän riittää mukavalta tuntuvien vaippojen aikakaudella.

Pitäisi palata harsoihin niin harva lapsi ja äiti jaksaisi niiden vaippojen kanssa yli kahta vuotta läträtä :P T vähän kyllästynyt ja väsynyt hoitajatäti

Miks muuten opettaa noin iso potalle?! Meillä 2v käy itse pöntöllä. Korokkeen avulla pääsee sekä pesemään käsiä, että kiipeämään pöntölle. Laittaa ennen pöntölle istumistaan usein lasten renkaan pienentimen. :) Minusta potat on iljettäviä! Ja niitä on inhottava itse siivota. En tykännyt niistä lapsenakaan, kun aina pelotti, et pissa tai kakka koskee kohta pyllyyn...

Käytä kestovaippoja niin oppivat nopeammin. Meillä tyttö oppi kuivaksi 1 v 4kk iässä. Poika nyt 1 v 6 kk ja alotellaan vähän pottahommia. Selvästi kaveri alkanut huomaamaan, että eipäs se niin mukavaa olekaan kun on tavaraa housussa.. päivisin olemme sisällä ilman vaippoja, vahinkoja enemmän ja vähemmän, mutta.. eiköhän tässä ennen viittä vuotta kuivana olla ;) Siskon esimerkki on hyvä kannustin.

Alkuperäinen kirjoittaja tätönen;22633593:
Ehei, ette ole ainoita joilla on sama ongelma valitettavasti. Tietäisittepä mitä lisätyötä ja -huolta yli kolmevuotiaat housuihin pissaajat ja kakkaajat aiheuttavat isoissa lapsiryhmissä. Heitähän riittää mukavalta tuntuvien vaippojen aikakaudella.

Pitäisi palata harsoihin niin harva lapsi ja äiti jaksaisi niiden vaippojen kanssa yli kahta vuotta läträtä :P T vähän kyllästynyt ja väsynyt hoitajatäti

Mun mammani kertoi että hänen lapsensa ovat housujaan kastelleet siinä vaiheessa kun harsot ei enään pysyneet päällä, eli eivät vaan oppineet kuivaksi vaikka kuinka oli epämukavaa kun housut kastui.

Joo, on meillä se rengaskin pönttöön. Ja lapsi on päivittäin myös ilman vaippaa, ja tekee välillä (jos sille päälle sattuu) pissat pottaan tai pönttöön, kun hänet siihen asettaa. Yleensä aina ilman vaippaa ollessa pissii housuun, vaikka sekuntti sitten olisi kysytty, onko pissahätä.

Voin uskoa, että päiväkodissa isot vaippailijat käyvät hermon päälle, kun täällä kotona kolmen lapsen pienryhmässäkin tuntuu vaipparalli niin turhauttavalta!

pienistä takapakeista ei vaan kannata lannistua ja laittaa heti vaippoja takaisin.. eikai sen lapsen tartte kuivaksi oppia, jos äiti aina muutaman vahingon jälkeen luovuttaa ja laittaa vaipan.. ja kolme vuotiaan luulis tajuavan jo puheestakin että pissalla/kakalla käydään potalla/pöntöllä eikä tehdä enää housuun.

Jos ei niitä sotkuja jaksa rajatta siivota mitä vaipattomuus toisi, niin väliajaksi näitä kestovaippamaisia (näyttävät kyllä normialkkareilta useimmat) harkkahousuja? Ei lainehdi lattiat, mutta lapsi hokaa että jos ei mene potalle/vessaan niin on aika kurja olo siinä märässä "vaipassa". Kertoo sitten lapselle vaippana tai pikkareina, riippuen kumpi on mieleisempi.

[QUOTE="minä";22633632]Käytä kestovaippoja niin oppivat nopeammin. Meillä tyttö oppi kuivaksi 1 v 4kk iässä. Poika nyt 1 v 6 kk ja alotellaan vähän pottahommia. Selvästi kaveri alkanut huomaamaan, että eipäs se niin mukavaa olekaan kun on tavaraa housussa.. päivisin olemme sisällä ilman vaippoja, vahinkoja enemmän ja vähemmän, mutta.. eiköhän tässä ennen viittä vuotta kuivana olla ;) Siskon esimerkki on hyvä kannustin.[/QUOTE]

Tai sitten ei opi nopeammin. Meillä poika oppi päivä- ja yökuivaksi 2v5kk, vaikka kestoiltiin.

Mä harrastin vessahätäviestintää lapsen kanssa ja varmaan vuoden ajan hän oli sillai viittä vaille kuiva. Alkoi ottamaan päähän kyllä :D Meillä taustalla oli ummetusta, oli pitkä aika kun laps ei uskaltanut kakata potalle eikä halunnut pissatakaan sitten kovinkaan usein. No, nyt sitten on ollut 2v4kk iästä asti kuiva, yökuiva jo 1,5v ikäsestä.

Mun vinkkejä? Ottakaa housut pois myös. Eli siis sisällä harjotellessa vaipatta oloa, myös housut ja alushousut pois. Jotkut lapset eivät tunnista eroa vaipan ja housujen välillä. Siskonpoikani oli pitkään "kuiva" kotona - jos oli housuitta. Heti jos laittoi housut päälle hän unohti koko touhun. Kuitenkin oli ihan mukavaa, että vaippaa tarvittiin vain ulkona ja öisin, ja varmasti se lopullinenkin kuivuus ja kypsyys nopeutui kun sai harjoitella housuitta.

Mitäs muuta... Niin, ei sais stressata :D Mutta se onkin vaikeammin tehty kun sanottu.

Onko muuten tyttö vai poika? Pojan kun voi opettaa pissaamaan seisaalteen pönttöön, se on ainakin siskonpojilla ollut suuri hitti.

Mä harrastin vessahätäviestintää lapsen kanssa ja varmaan vuoden ajan hän oli sillai viittä vaille kuiva. Alkoi ottamaan päähän kyllä :D Meillä taustalla oli ummetusta, oli pitkä aika kun laps ei uskaltanut kakata potalle eikä halunnut pissatakaan sitten kovinkaan usein. No, nyt sitten on ollut 2v4kk iästä asti kuiva, yökuiva jo 1,5v ikäsestä.

Mun vinkkejä? Ottakaa housut pois myös. Eli siis sisällä harjotellessa vaipatta oloa, myös housut ja alushousut pois. Jotkut lapset eivät tunnista eroa vaipan ja housujen välillä. Siskonpoikani oli pitkään "kuiva" kotona - jos oli housuitta. Heti jos laittoi housut päälle hän unohti koko touhun. Kuitenkin oli ihan mukavaa, että vaippaa tarvittiin vain ulkona ja öisin, ja varmasti se lopullinenkin kuivuus ja kypsyys nopeutui kun sai harjoitella housuitta.

Mitäs muuta... Niin, ei sais stressata :D Mutta se onkin vaikeammin tehty kun sanottu.

Onko muuten tyttö vai poika? Pojan kun voi opettaa pissaamaan seisaalteen pönttöön, se on ainakin siskonpojilla ollut suuri hitti.

riippuu näin talvella varmaan hiukan sisälämpötilasta, että toimiiko housuttomuus.. meillä ainakin keskimääräinen sisälämpötilä on n. 18 astetta tällasessa vanhemmassa talossa kun asutaan... en siis voisi edes kuvitella ottavani lapsilta housuja pois.

riippuu näin talvella varmaan hiukan sisälämpötilasta, että toimiiko housuttomuus.. meillä ainakin keskimääräinen sisälämpötilä on n. 18 astetta tällasessa vanhemmassa talossa kun asutaan... en siis voisi edes kuvitella ottavani lapsilta housuja pois.

Ja lapsesta :) Mun tyttö on ihmeellinen, ei ole piitannu vilposasta lainkaan. Viihtyy paljon alasti vieläkin. Nukkui pienestä asti alasti ja ilman peittoa, nyt olen menny totuttamaan sen peittoon :D

Ja lapsen ympäristötekijöistä miten ottaa pottaharjottelut. Tai vaipattomuuden. Vaipasta ja potasta voi kummastakin tulla lapselle omat mielikuvat ja niihin liittää lukemattomia asioita. Ja ympäristön tapahtumat voivat tuoda tilanteita, missä lapsi osaa kyllä, mutta ei tahdo. Tyylillä sisaruksen syntymä, vanhemman poismeno/ero tsm. Silloin mielummin niitä välivaihekäytäntöjä ja lupa takapakkeihin.

Meillä on ollut kohta kolmevuotias nyt puolisen vuotta ilman vaippaa. Vahinkoja sattuu edelleen lähes päivittäin. Mietin, että miten pitkään niitä vahinkoja sattuu?! Stressaan asiasta, en mahda sille mitään. Kotona ei niin haittaa, mutta stressaan juurikin sitä, mihin tuo yksi väsynyt hoitotäti viittasi: kuinka jaksavat tarhassa jatkuvat vahingot ja kuinka niihin suhtaudutaan siellä, ettei lapselle itselleen kehittyisi stressiä asiasta. : /

Ja lapsesta :) Mun tyttö on ihmeellinen, ei ole piitannu vilposasta lainkaan. Viihtyy paljon alasti vieläkin. Nukkui pienestä asti alasti ja ilman peittoa, nyt olen menny totuttamaan sen peittoon :D

joo mun tyttö on kans ihan kumma, kun se olis kanssa vaan alasti ja riisuu ittensä ellei ehdi kieltämään, mutta MÄ välitän siitä jos täällä sisällä on viileää ja lapsella kintut ja keho tuntuu käteen kylmille sen alasti roikottelun takia.. taitaa olla joku ikään kuuluva vaihe?!

joo mun tyttö on kans ihan kumma, kun se olis kanssa vaan alasti ja riisuu ittensä ellei ehdi kieltämään, mutta MÄ välitän siitä jos täällä sisällä on viileää ja lapsella kintut ja keho tuntuu käteen kylmille sen alasti roikottelun takia.. taitaa olla joku ikään kuuluva vaihe?!

Mä en näe siinä mitään ongelmaa jos lapsi viihtyy :) Nykyään tyttö tykkää kyllä vaatteista, en tiedä onko kylmä vai onko vaa huomannu, että äitikin pukee aamulla päällensä ja että vaatteet on kivoja.

eli tervetuloa hypotermia, jos lapsi vaan suinkin viihtyy.. ?! kyl mun muksu ainakin puheesta ymmärtää jos sanoo, et sitten kun sisällä on vähän lämpimämpi, kun uunin on ehtiny lämmittää, voi olla halutessaan alastikin.. mutta ei sillon, jos on 18 astetta lämpötila. Vastuu on kuitenkin aikuisella.

eli tervetuloa hypotermia, jos lapsi vaan suinkin viihtyy.. ?! kyl mun muksu ainakin puheesta ymmärtää jos sanoo, et sitten kun sisällä on vähän lämpimämpi, kun uunin on ehtiny lämmittää, voi olla halutessaan alastikin.. mutta ei sillon, jos on 18 astetta lämpötila. Vastuu on kuitenkin aikuisella.

Meinaatko että oikein hypotermia tulee 18 asteen lämpötilassa? :laugh:

Kyllä lapsi taitaa huomata jos ja kun tuntuu kylmältä ;)

Miten sitten saada 3v kakkaamaan pottaan??? pissannut jo kauan eli ei tarvi vaippaa (yölläkin varalta) mutta ei suostu kakkaamaan KUIN vaippaan...ja en kyllä siihen rupea että "anna kakata housuun"...

Vaihto oikealle pöntölle supistusrenkaan avulla? Jos ilmaisee että on kakkahätä, sopimus että ensin yritetään pönttöön/pottaan tietty aika ja jos ei onnistu niin sitten saa vaipan? Niin että onnistuneesta tuloksesta pönttöön/pottaan saa sitten vaikka tarran tsm.

Yhteistyössä