miten saan 3-vuotiaan kakkaamaan pottaan? kaikki keinot jo kokeiltu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikuinen asettaa rajat ja kertoo säännöt. Tuon ikäinen lapsi ei vielä osaa päättää tai tehdä asioita järkevästi. Itse pistäisin vaipat pois ja kertoisin, että tästä lähtien pottaan, kiitos. Selkeästi ja jämerästi vain ilmoitus. Ei se ole julmaa, vaan kasvatusta, ohjaamista ja normaalia rajan vetoa.

Tuommoinen löysäily ja liiallinen lapsen myötäily ihmetyttää minua varhaiskasvatuksen ammattilaisena. Lapsi ei hajoa, jos on selvät sävelet ja aikuinen auttaa ja ohjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Joskus taustalla voi olla todella voimakasta pelkoa pottaan kakkaamiseen ja pakottaminen ei ole silloin hyväksi.

Joo, joskus voi olla. Kyse voi kuitenkin olla pelkästään siitä, että lapsi on tottunut kakkaamaan vaippaan, eikä halua kakata muualle.

Meillä oli kerran yökylässä lapsi, joka kuulemma ei suostunut menemään nukkumaan ilman yövaippaa (ikää 5 v). Ei vaan mene sänkyyn ilman vaippaa, ei suostu nukahtamaan, näin lapsen äiti sanoi. Mä olin kuitenkin salaa sisimmässäni ihan toista mieltä, ja sanoin lapselle että täällä meidän kotona ei muuten laiteta vaippaa tytöille (meidän tyttö oli noin 2,5 v ja vaipaton, poikavauvalla oli tottakai vaippa). Kas kummaa, lapsi sanoi että okei, nukahti kiltisti ilman vaippaa ja nukkui yönsä hyvin. Ei hän siis kotonakaan ollut pissannut vaippaan enää aikoihin, mutta äitinsä mukaan ei vaan uskaltanut nukkua ilman vaippaa. Uskalsipas, kun en tarjonnut sitä vaippaa lapselle, enkä tarjonnut vaihtoehtoja mutten pakottanutkaan...ja olisin kyllä laittanut vaipan jos lapsi olisi edes puolella sanalla sanonut ettei uskalla ilman sitä nukkua. Ja äidin mukaan lapsella oli joku hirvittävä pelko vaipatta nukkumisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aikuinen asettaa rajat ja kertoo säännöt. Tuon ikäinen lapsi ei vielä osaa päättää tai tehdä asioita järkevästi. Itse pistäisin vaipat pois ja kertoisin, että tästä lähtien pottaan, kiitos. Selkeästi ja jämerästi vain ilmoitus. Ei se ole julmaa, vaan kasvatusta, ohjaamista ja normaalia rajan vetoa.

Tuommoinen löysäily ja liiallinen lapsen myötäily ihmetyttää minua varhaiskasvatuksen ammattilaisena. Lapsi ei hajoa, jos on selvät sävelet ja aikuinen auttaa ja ohjaa.

Kasvatuksen ammattilaisena varmaan tiedät myöskin sen, mitä pakottamisesta seuraa, jos lapsella on oikeasti pelko pottaan kakkaamista kohtaan. vai tiedätkö sinä syyt siihen, miksi esim. ap:n lapsi ei halua kakata pottaan?

Kasvatuksen ammattilaisena varmaan tiedät myöskin sen, mitä pakottamisesta seuraa, jos lapsella on oikeasti pelko pottaan kakkaamista kohtaan. vai tiedätkö sinä syyt siihen, miksi esim. ap:n lapsi ei halua kakata pottaan?

No en tietenkään tiedä kyseisin lapsen tarkkaa tilannetta. Silti vahva epäily on, että ap:n lapsella ei ole pelkoa. Ei ole ollut ummetustakaan ja lapsi pissaa pottaan. Epäilen, että kyse on vaan tavasta. Opittu tapa on vaikea muuttaa ja lapsi mielellään pitäytyy opitussa ja tutummassa, vaikka uusi tyyli olisi hänellekin helpompi. Se pitää vaan siinä tapauksessa jämäkästi kertoa, että jatkossa tehdään näin.

Tuon ikästä pitää ohjata ja ikään kuin johtaa. Ei se ole julmaa, vaan ihan vaan kasvatusta. Pakottaminen on sitten toinen juttu kokonaan.

No en tietenkään tiedä kyseisin lapsen tarkkaa tilannetta. Silti vahva epäily on, että ap:n lapsella ei ole pelkoa. Ei ole ollut ummetustakaan ja lapsi pissaa pottaan. Epäilen, että kyse on vaan tavasta. Opittu tapa on vaikea muuttaa ja lapsi mielellään pitäytyy opitussa ja tutummassa, vaikka uusi tyyli olisi hänellekin helpompi. Se pitää vaan siinä tapauksessa jämäkästi kertoa, että jatkossa tehdään näin.

Tuon ikästä pitää ohjata ja ikään kuin johtaa. Ei se ole julmaa, vaan ihan vaan kasvatusta. Pakottaminen on sitten toinen juttu kokonaan.

No sehän se juuri onkin minusta kyseenlaista. Vaippojen piilottaminen kun on kuitenkin tavallaan pakottamista.

No sehän se juuri onkin minusta kyseenlaista. Vaippojen piilottaminen kun on kuitenkin tavallaan pakottamista.

Olemme eri linjoilla. Päikkärissä ei annettais vaippaa. Näytettäis pottaa ja kerrottais, että potalle kakalle. Esimerkin voima on uskomaton. Vaippojen pois laittaminen on hyvä ratkaisu, koska tuon ikäinen vaatii vaipan, kun on niin tottunut tekemään ja periksi saamaan. Näin minä toimin.

Olemme eri linjoilla. Päikkärissä ei annettais vaippaa. Näytettäis pottaa ja kerrottais, että potalle kakalle. Esimerkin voima on uskomaton. Vaippojen pois laittaminen on hyvä ratkaisu, koska tuon ikäinen vaatii vaipan, kun on niin tottunut tekemään ja periksi saamaan. Näin minä toimin.

No, kukin toimii tavallaan.

piilotan vaipat ja katson huomenna miten reagoi. en usko että lapsella mitään pelkoa on, ei vain halua kun on oppinut vaippaan kakkaamaan. minä itse olin lapsena samanlainen, mutta kun pikkusiskoni (vuoden nuorempi) rupesi käymään potalla niin opin minäkin.
tuen sitten kertomaan mihin kakkasi :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
piilotan vaipat ja katson huomenna miten reagoi. en usko että lapsella mitään pelkoa on, ei vain halua kun on oppinut vaippaan kakkaamaan. minä itse olin lapsena samanlainen, mutta kun pikkusiskoni (vuoden nuorempi) rupesi käymään potalla niin opin minäkin.

Hienoa. Tule kertomaan. Äläkä sorru antamaan vaippaa. :)

Toivottavasti ei vaan rupea panttaamaan kakkaa, josta voi tulla sitten vielä vaikeampi kierre.

Minä toimin samalla tavalla, ja hienosti tämä menetelmä on kahden lapsen kanssa toiminutkin =)

Täytyy muistaa, että jos on oikea pottakakkauskammo, niin se ei ole mikään iisi juttu ja semmoinen joka äkkiä muuttuiski normaaliksi pottakäyttäytymiseksi. Kammo on tosi syvällä ja sen poiskitkeminen syö kyllä hermoja...mutta johdonmukainen pitää olla.

Meillä auttoi vaan aika ja poika oli piirun verran yli 3v kun alkoi kakkaamaankin pönttöön. Ei auttanu mikään muu keino ku hän vaan yks päivä päätti mennä vessaan ja sen jälkeen ei oo housuun tullu :)

vaippojen piilotus auttoi! kakat tulivat osaksi pikkareihin mutta nostin lapsen pöntölle ja sinne tuli loput :) kehuin kovasti ja annoin uusia kyniä ja tikkarin. lapsi oli itsekin iloinen saavutuksesta ja halusi heti soittaa isälleen ja kertoa uutisen :D
päätti kakata huomennakin pönttöön!

vaippojen piilotus auttoi! kakat tulivat osaksi pikkareihin mutta nostin lapsen pöntölle ja sinne tuli loput :) kehuin kovasti ja annoin uusia kyniä ja tikkarin. lapsi oli itsekin iloinen saavutuksesta ja halusi heti soittaa isälleen ja kertoa uutisen :D
päätti kakata huomennakin pönttöön!

Jeee!! :hug:

Onnea pottailuun =)

vitsit että olen tyytyväinen. lapsi yritti taas ruoan jälkeen etsiä vaippoja, mutta totesin ettei meillä niitä ole. seisoskeli hetken olohuoneessa kunnes itse juoksi vessaan, kapusi pöntölle ja kakkasi sinne! tätä hetkeä en uskonut moneen vuoteen näkeväni. taas annoin palkinnon (kindermunan) ja lapsi oli todella ylpeä itsestään. ihanaa, meillä on vaipat historiaa!!! :D

vitsit että olen tyytyväinen. lapsi yritti taas ruoan jälkeen etsiä vaippoja, mutta totesin ettei meillä niitä ole. seisoskeli hetken olohuoneessa kunnes itse juoksi vessaan, kapusi pöntölle ja kakkasi sinne! tätä hetkeä en uskonut moneen vuoteen näkeväni. taas annoin palkinnon (kindermunan) ja lapsi oli todella ylpeä itsestään. ihanaa, meillä on vaipat historiaa!!! :D

Onpa mukava kuulla :) Kiva että vinkkini auttoi, lapsikin huomaa kuinka mukava on käydä pöntöllä/potalla vaippaan kakkaamisen sijaan.

Kiva kuulla! Meillä opinnot vasta mietintä vaiheessa, nyt kesällä pitäisi alkaa kokeilemaan pottaa.

Keskimmäisen kanssa kakkaaminen pöntölle tai potalle kanssa tuotti tuskaa, mutta sai palkinnoksi aina painaa hajusteesta, niin oli polleana aina koittamassa kakkaa. :)

Kiva kuulla!
=) nimim.meilläkin vaipat katos jokin aika sitten! ;) ..yöksi niitä vielä jostain kumman syystä vielä löytyy jostain! :whistle: Poika sitten sisäisti liiankin nopeesti ettei pissaa housuun tai vaippaan ja edellisyönä heräsin kummalliseen lorotukseen niin kaveri oli ottanu vaipan(kuivan sellasen)pois ja kusta lorotti sänkyyn tyytyväisenä puolunessa! :laugh:

Viestistä päätellen et oo ammattilainen.

Meillä oli täysin sama ongelma. Poika on nyt 3v3kk ja kuukausi sitten itse vaan päätti kakata pottaan tai pönttöön ja niin sitten teki. Älä painosta, jätä hetkeksi koko asia. anna kakata vaippaan. Kyllä se siitä omalla painollaan. Minäkin olin jo epätoivoinen, mutta päätin, että lasta en painosta. Sitten päätti itse =)

Siis tällä ketjulla oli ihan uskomaton vaikutus!! Mä näytin meidän pojalle, että katsos, täällä lukee, että sä oot liian iso kakkaamaan vaippaan. Ja poika hoki, että ei lue. Siellä lukee, että anna mun kakata vaippaan... Ja kas, samana iltana pyysi isältään, että anna mä kakkaan pönttöön ja siihen jäi meidän vaippaan kakkailu!! Kiitoksia vain, se oli sitten meidän pojalle sopiva aika!!:) Ja ilman mitään pakotuksia tai kiristyksiä, jotka eivät aiemminkaan olleet toimineet. On nää netit hyviä;)

meijän likalla meni tosi kauan ennekö uskaltautui pottaan tai pönttöön kakkaamaan..
mun mummo sit oli onnistunut siinä ja houkuttimena oli et pääsee ponilla ratsastaa:D
nyt alkaa jo pottailu onnistumaan..en tiedä kuinka noi yö vaipat jättäisin poies??
neiti päivät on ollu jo kohat kolme kk ilman vaippaa..

hienoa että muutkin ovat kakanneet pottaan/pönttöön! aluksi yritin lahjoa vaikka millä mutta vasta vaippojen piilotus auttoi. nyt lapsi on joka päivä kakannut pönttöön, mutta palkaksi saa "enää" tarran tai purkkaa :) kaikille kehuu miten iso jo on, ku ei käytä enää vaippoja :)

Yhteistyössä