Miten saada yöllä paremmin unta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yökyöpeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yökyöpeli"

Vieras
Olen ollut aina tosi huono nukkumaan itsekseen ja nyt taas alkoi muutaman viikon jakso, että on pakko nukkua yksin. Tosin lapsi on tietty vieressä, mutta en silti saa hyvin unta yöllä.

Viime yönäkin pyörin ja kierin hikipäässä sängyssä kun uni ei vain tahtonut tulla ja nukuinkin melko lailla koiranunta.

Toinen ongelma nukahtamisen lisäksi on se, etten osaa nukkua hiljaisuudessa. Sitä vain kuuntelee ja kuulostelee kaikenlaisia rapsahduksia + ripsahduksia, uni siirtyy tuon myötä aina vain kauemmas. Tosin viime yönä kun pidin hiljaisella rentoutus-cd:tä, niin toisaalta tuonkin ääni häiritsi nukahtamista.

Välillä mietin sitäkin, että jos ottaisi lapselle määrättyä melatoniinia. Jos sillä sitten nukkuisi paremmin, kun tuohan on elimistön omaa luontaista hormoonia. Toisaalta sitten on tuostakin lukenut, että aamulla varhain, kun pitäisi herätä ja lähteä aamun askareisiin, niin on vielä ihan pöppyräinen ja tokkurainen, eikä meinaisi millään herätä. En tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Se on 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mutta siksi en sitä mielellään ottaisi, jos aamulla on ihan nukuksissa, on kuitenkin pitkä automatka aamuisin ja taas päivällä takaisin kotiin edessä ja ratissa on oltava virkeänä.

Luontaistuotekaupasta/apteekista valeriaanaa sisältäviä tabletteja jotka rentouttaa ja helpottaa nukahtamis ongelmiin. ei varsinaisesti unilääke koska helpottaa vain uneen pääsyä. Suosittelen lämpöisesti jos ei uni tule helpolla ja yö menee pyörimiseksi.

Viivi, usein nämä ensimmäisen viikon yöt ovat pahimpia. Sitten sitä jotenkin tottuu ja saa taas unta. Mutta kiitti vinkistä!! Olen kyllä aiemmin ( kun nukuin yksin ) tuollaisiakin pillereitä pohtinut. Mutta aina olen hieman karsastanut kuitenkin luontaistuotekaupan tuotteita, jos niistä koituukin vain haittaa pitemmällä ajanjaksolla.

minulla auttoi unen tuloon vauvan siirto pinnasänkyyn. Olin kuvitellut ennen synnytystä, että nukkuisimme perhepedissä, mutta käytännössä en pystynyt itse nukkumaan siinä lainkaan. Koko ajan mietin vain uskallanko kääntyä tai käydä vessassa, jottei vauva herää, tai kääntyykö mies vahingossa vauvan päälle. Muutaman yön jälkeen vauva piti siirtää pinnasänkyyn, jotta pystyin edes hiukan nukkumaan.

Usein valvominen jää minulla ainakin "päälle" eli mitä enemmän valvoo, sitä vaikeampi on yliväsyneenä nukahtaa. Yritä nukkua päivätorkkuja kun vauva nukkuu ja päästä iltaisin ulos kävelylle edes 15 minuutiksi miehen katsoessa vauvaa. Molemmat helpottivat minulla yöunen saamista. Vaikka kuinka väsyttäisi illansuussa lähteä ulos, raitis ilma parantaa yöunta ja vähentää stressiä.

Ami, minulla ei ole enää vauvaa vaan 6v ikäinen nassikka, mutta hän tykkää nukkua vieressäni, kun mies ei ole kotona. Juu ja tuota olen kanssa ajatellut, että iltaisin käydä lapsen kanssa lenkillä. Tottahan se on, että ulkoilma alkaa nukuttaa ja saa paremmin unen päästä kiinni. Luulen myös arki minullakin (koulu) alkaa, niin unikin alkaa maittamaan paremmin.

En saa kunnolla unta, ja olen valvonut todella monta yötä ilman unta, mutta olen kyllä nukkunut, mutta nukahdin viimeksi aamulla klo: 09:00. Ja puoli kymmeneltä piti herätä. Miksi en saa unta???

Yhteistyössä