Ei ole kivaa, kun en saa yöllä unta. Miten nukkua paremmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain...

Vieras
Siis syy huonoon nukkumiseen on se, että mies on työmatkoilla ja jotenkin en vain osaa nukkua yksikseni, tosin onhan minulla lapsukainen vieressä, mutta ei se asiaa auta.

Toinen syy on se, etten osaa nukkua ilman rentoutusmusiikin soimista, mutta toisaalta tuo musiikki häiritsee ja sen takia heräilen vähän väliä pitkin yötä. Toisaalta taas kun musiikki ei soi, niin sitten alan kuulostelemaan kaikenlaisia yön ääniä ja vaistomaisesti alkaa sydän takoa kuin patarumpu ja hiki kohoaa pintaan. Unikin menee vain kauemmas.

Viime yönäkin nukuin välin 22:00- 1:15 ja sitten aloin heräilemään tunnin välein. Aamulla tuttuun tapaan herätys 6:30 ja oli kyllä tosi vaikeaa nousta väsyneenä ylös.

Ja vaikka pitkin iltaa olen ihan liiankin kanssa väsyksissä, niin sitten kun menen sänkyyn, niin ei enää väsytäkään. Kun tietää jo entuudestaan, että yö menee pyöriessä ja kevyessä unessa.

Kolmas vaiva tästä iltaväsymyksestä on se, että muutun kiukkuiseksi ja äksyksi. Ei jaksa vastata lapsen loputtomiin kysymyksiin ja tulee ihan turhasta äsähdettyä lapselle.

Neljäntenä on se, että nyt tammi-ja helmikuussa on tärkeitä opintoja menossa + pitäisi olla pirteänä tunnilla. Vaikka välillä on jotain ihan muuta, kun on ihan nukuksissa. No onneksi kirjoittaminen tunnilla pitää hereillä.

Ootko kokeillu juoda illalla kamomillateetä? Mä oon juonu sitä siitä lähtien, kun yöunet alko lasten tulon myötä tökkimään ja luulen että se auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeä Bertta;22936101:
Ethän ota päikkäreitä? Ja kahvia ei kannata nauttia klo 18 jälkeen, se on ainakin mulla vaikka en sitä ensin meinannut uskoa millään.

Paras tapa nukahtaa on "haaveilla" silmät kiinni, toimii ainakin mulla :)

tai sitten luet jotain mielenkiintosta kirjaa sängyssä makuuasennossa siinä väkisinkin rupeaa nukuttamaan

huoneen viileys, puhtaat lakanat, ei kahvia illalla , kamomillateetä, päivän aikana liikuntaa ja ulkoilua, yritä rentoutua esim. ajatella jotain kivaa ennen nukkumaan menoa, meditointi, mindfullness....tuossa vinkkejä...mutta tiedän, ettei ole helppoa selättää unettomuutta jos siitä tulee "kierre"...alkaa "pelätä" nukkumaan menoa ja stressata, että saakohan tänä yönä unta....yritä päästä pois noista ajatuksista.

Jos ei nuo vinkit auta, kokeile vaikka melatoniinia (varmista, että sopii sinulle) ja tarvittaesa käy lääkärissä, jotta saisit lääkkeillä katkaistua unettomuuskierteen...tämä siis jos menee pahaksi. Tsemppiä! Been there...

Mulla itselläni on aina epäsäännöllisen vaihtelevasti vaikeita nukahtamisjaksoja, jolloin en saa nukutuksi enkä unen päästä kiinni millään, vaikka silmät kirvelisi väsymyksestä. Mua on näissä tilanteissa helpottanut esim. seuraavat asiat edes hiukan:

1. Sänkyyn ja nukkumaan vasta kun on oikeasti väsynyt ja valmis nukahtamaan (mitä enemmän silmäluomet painaa ja haukotuttaa, sen parempi)
2. Tee nukahtamisesta mahdollisimman helppoa mielellesi: tee rästihommat pois alta tai kirjoita ne ylös seuraavaa päivää varten, pese illalla kasvot huolella ja laita yövoidetta, huolehdi ettet mene nälkäisenä/janoisena/vessahätäisenä nukkumaan, sammuta kaikki valo- ja äänilähteet
3. Sopiva lämpötila makuuhuoneessa (korjaa joko ilmastointi/lämmitys, ikkunoiden auki/kiinni oleminen, peittojen ja vaatteiden lisääminen/vähentäminen)
4. Nukkumaan mennessä etsi nopeasti mukava asento, jossa voit tietoisesti rentouttaa kaikki kehon lihakset ja tasata hengityksen, yritä olla liikkumatta ja unohtaa fyysinen olotila kokonaan ---> keskity vain mukaviin ajatuksiin tai mielen tyhjentämiseen
5. Jos uni ei tule tunnin sisällä, nouse ylös sängystä ja tee jotain muuta hetken aikaa, jotta väsymys palaisi taas mieleesi ja kroppaasi. Mä alan näissä tilanteissa tekemään jotain tylsää tai tarkkuuttakin vaativaa, eli esim. jonkun uuden asian opiskelua, työjuttuja, kirjoittamista/lukemista...
6. Jos et saa enää kiinni unesta tai väsymyksestä, mene sänkyyn makoilemaan kuin olisit vain lepäilemässä/rentoutumassa - siis vaikka ihan peiton päälle ja vaatteet päällä tarvittaessa. Asennoidu hetkeen niin, että lepäät vain hetken, tai uskottele itsellesi, että sinulla on vain pieni hetki aikaa "lyhyille päikkäreille". Monesti mieli tekee tepposet ja väsymys iskeekin ja lujaa.

Tsemppiä, unettomuus on ikävä vaiva. :(

Yhteistyössä