Miten saada velliä massuun??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miisa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miisa..

Vieras
Heipsan!

Ongelmanani on saada syötettyä velliä vauvallemme. Vauva nyt reilut 3kk ja neuvolassa käskivät antaa velliä kolmesti päivässä, koska oma maitoni on ehtynyt. Neiti ei suostu syömään tuttipulloa. On kokeiltu eri tyyppisiä pulloja, on silikonituttia, luonnonkumituttia ja eri mallisia tutteja. Ei auta! Olen antanut lusikalla ja hörppyyttänyt mutta vain puklauttaa kaikki ulos! Ei ole kiva yrittää syöttää velliä itkevälle vauvalle ja tulee itselle huono omatunto asiasta, vaikka vauvan parhaaksihan yritän antaa lisäravintoa. Mikä tässä enää auttaa? Miten saisin vellin maistumaan? Olen antanut maissivelliä ja peruna-porkkana velliä.

Olen kyllä yrittänyt sitä korvikettakin antaa.. ei onnistu senkään anto pullolla. Sanoivat neuvolasta että jos ei ala huolimaan, niin pitää alkaa antamaan jo pottusosetta.. miksei se vain voisi syödä sitä pulloa?

Niin, se on vähän vaikeaa antaa jos ei pulloa huoli. Jotkut vauvat vaan eivät kertakaikkiaan pullosta syö, joten silloin on otettava muut konstit käyttöön. Kokeile vaikka sitä pottusosetta, mutta tee se tosi löysäksi. Sekoita joukkoon vaikka korviketta. Voithan yrittää kuitenkin vielä sinnikkäästi pulloa, jos vauva sitten lopulta huolisi kun tulee nälkä. Tsemppiä yritykseen!

anna totutella lusikkaan. Pistä tyhjänä suuhun ja anna pureskella ja imeskellä. Sitten kasta se vaikka velliin tai korvikkeeseen ja pistä taas suuhun imeskeltäväksi. Ole kärsivällinen, älä etene liian nopeasti. Sitten kokeile antaa vähän velliä/korviketta.
Näin meillä totuteltiin lusikkaan, muistaakseni kolmantena päivänä suostui ottamaan pottuvelliä lusikalla.

Entäs jos kokeilet ns imetysapulaitetta? Eli sinun rintaasi teipataan pullo jossa on korviketta ja nännin viereen tulee pienen pieni letku eli vauva imee rintaa mutta saa korviketta. Kannattaa kokeilla, koska johan lapsesi kuivuu jos ei mitään juo. Vähän hankalasti selitetty, katso täältä nii ymmärrät ehkä paremmin :)
http://www.pedihealth.fi/fi/02_tuotekuvasto/769.html

hörpytykselle? Mun tietääkseni aika monet "vauvamyönteiset" keskolat käyttää tätä lisäruokintaan. Eli muki viedään vauvan huulille, kallistetaan sen verran että vauva saa hörpättyä mukista.

en lukenut kunnolla. Eli toisin sanoen hänelle ehkä tökkii vellin/ korvikkeen maku enemmän kuin metodit joilla niitä annat.
Kokeile eri merkkejä, meillä on tippunut vain Semp ja Nan. Semperin mieto kauravelli maistuu mun krantulle tissivauvalle (tosin jo yli 6kk).
Jos todella TODELLA haluat että oppii pullolle, itse antaisin kerran-pari pullosta vettä, mehua tai jopa sokerivettä (mun vauva inhosi korvikkeita mutta oppi kraanavedellä juomaan tuttipullosta), mutta älä ota tavaksi..

Meillä opetettiin synnärillä tuo hörpyttäminen, mutta siinä menee tosi paljon ilmaa vauvan massuun ja meillä ainakin tuli pukluna pois se vähäkin mitä sinne massuun meni. On myös aika työlästä jos jokaisen syöttökerran joutuu hörpyttämään kun siinä asento ei välttämättä ole kovinkaan hyvä äidin kannalta.

Mä olen sitä mieltä, että jokaisen lapsen voi opettaa pullolle, mutta siihen voi mennä aikaa. Ole siis kärsivällinen, kyllä se lapsi pullon hyväksyy kun on tarpeeksi nälkäinen.

Auttaiskohan jos yrittäisit pulloa antaa silloin kun vauva on juuri nukahtamassa. Meidän vauva, nyt 8 kk, on aina ollut huono imemään tuttipullosta. Imetys = rinnan tyrkytys, lopetettiin vauvan ollessa 4 kuukautta, kun imetys oli todella vaivalloista heti syntymästä lähtien. Huutojen kanssa syötettiin tuttipullostakin vielä pitkään.

Enää vauva ei itke tuttipulloa tarjottaessa, mutta ei kyllä oikein juo siitä, pureskelee vain pullon tuttia. Ruokailuilla menee 10-20 ml. Nukuttaessa vauvan kuitenkin saa juomaan. Varsinkin pienenpänä vauva piti ensin hyssytellä sylissä uneen ja sitten aivan siinä unen ja valveen rajamailla pullo suuhun niin alkoi kelpaamaan. Silloin saattaa mennä yli 200 milliäkin. Harmi, kun tätä nukutussysteemiä ei keksitty silloin kun vielä imetin, olisi imetys voinut onnistua paremmin. Siihen aikaan vauvaa piti kanniskella sylissä ja hyssytellä, jotta suostui syömään pullosta.

Melkoista kikkailua ollut meillä tuo ruokailu, esikoinen oli ihan päinvastainen ei muuta olisi tehnytkään kun ollut rinnalla... Onneksi vauva on jo noin iso ja syö kunnon soseita jo! Toivottavasti ap:n vauvan kanssa ongelma ratkeaisi jotenkin!