miten saada vauvalle rytmiä, hyvät neuvot kehiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Nyt naiset apua! Mulla puolivuotias poika ja tuntuu etten saa sille sitten millään kunnon päivärytmiä. On nyt ihan hiljan vasta alkanut yöt nukkumaan paremmin, ei yöllä syö mutta pari kertaa herää ja tutilla jatkaa unia/kyljen kääntö. Tämä passaa mulle siis paremmin kuin hyvin, että yöt meillä sentään on parantuneet huimasti :) syö kiinteitä 5 ateriaa päivässä, aamupuuro, lounaalla kasvissose, välipalalla hedelmä/marjasose, päivällisellä lihakasvissose ja iltapuuro. Ongelmana nyt se etten meinaa millään saada mitään rytmiä tohon meidän poitsuun. Ongelmana mun mielestä se kun päiväunien pituus vaihtelee melkein joka päivä! Heräilee yöunilta viimeistään klo 6, joskus jo 5. Ekoille unille käy siine 7.30-8.00, kävis jo aiemmin mutta oon hieman yrittänyt tätä pitkittää. Yleensä nukkuu n.10 asti mutta joskus herää jo 9 pintaan ja tämä mun mielestä se ongelma, kun nukkuukin vähemmän kuin ton pari tuntia. Haluaisi nukkumaan sitten jo 11aikaan mutta olen yrittänyt tätäkin pitkittää. 10.30 annan kasvissoseen ja sen jälkeen leikkiä ja muuta touhailua n.12.30 asti jolloin vien sänkyyn ja nukkuu ehkä semmosen 45min. 13.30-14.00 on välipalan aika ja sen jälkeen taas leikkiä. 15.30-16.00 lihasose ja sen jälkeen unille, nukkuu 30-45min. Sitten taas touhailuja ja 18.30 iltapuuro jonka jälkeen kylpyyn ja se jälkeen vielä tissille. Nukahtaa n.19.30. Tuntuu että poika on koko päivän väsyksissä jos nukkuu päikkäreitä eri lailla kuin "normaalina" päivänä. Kerralla jaksaa olla hereillä n. 2-3h, yleensä kyllä jo 2tunnin jälkeen on kitinätuulella jos ei kaikenaikaa ole viihdyttämässä.

Vinkkejä kehiin, teenkö väärin kun pidän poikaa "väkisin" hereillä, tottuuko lapsi semmoiseen rytmiin mihin häntä totutetaan? Kovasti kiitollinen olisin neuvoista kuinka saada tohon ihanaan poitsuun jotain rytmin tynkää :)

Kuullostaa hyvin samanlaiselta päivärytmiltä mitä meillä oli vielä jokunen kuukausi sitten kun poika oli samanikäinen. Eli aivan normaalia. Ei puolivuotias vielä tuon pidempiä jaksoja jaksakaan olla hereillä ja samoin saattoi noi päiväunien pituudet meilläkin välillä vaihdella. 8kk iästä lähtien alkoi muodostua säännöllisempi päivärytmi ja on siitä asti nukkunut enään kahdet päiväunet. Eli ei kannata lähteä muuttamaan mitään tosta teidän päivärytmistä, koska se on ihan kunnossa.

Kiitos vastauksesta! :) mun mielestä kanssa meillä on aika toimiva toi päivärytmi, mutta kun se on vähän semmonen minkä mä on itse pojalle luonut, poika on siis usein väsynyt noiden päiväunien välillä. Mutta oon siis "väkisin" pitänyt häntä hereillä enkä päästänyt nukkumaan esim. tunnin päästä ekoilta unilta. Mutta kai se vauva siis vaan tottuu siihen rytmiin mikä hälle luodaan? Ymmärsitköhän mitä meinaan :) Poika vaatii viihdyttämistä siis valtavan paljon pysyäkseen tyytyväisenä ja suht hyvällä tuulella.
Luuulen kans että päikkäriajat selkiytyy ja vakiintuu kun tulee ikää vähän lisää. Parin kuukauden päästä varmasti on tilannne jo ihan toinen, turha kai stressata? :)

Meillä on aamupuuro aina samaan aikaan, ihan sama mihin aikaan herätään. Ei suostu syömään sitä ennen yhdeksää, siitä sitten lähtee rakentumaan päivä. Unien kesto vaihtelee paljon, mutta nälkähän nyt on aina tietyin väliajoin ihan sama millon herää.
Musta toi kuulosti ihan hyvältä rytmiltä. Kyllä meillä iltaunille saatetaan mennä joskus jo 19.30, jos nukuttaa niin sitten vaan nukkumaan.

pitäskö sun yrittää sitä aamuheräämistä siirtää, eli vaikka herää sillon 5-6 pintaan niin lykkäät maitopullon suuhun ja jatkatte unia. Nousette sitten vasta 8 maissa ja aamupuurot sitten.

Kuulostaa nimittäin todella aikaiselta tempaista ylös täyteen touhuun ennen klo kuutta.

Oon yrittänyt että jatkettais unia vielä tissin avulla tollon kuudelta muttei nukahda enää. En tiedä oonko sitten antanut liian helpolla periksi eli tota vois tietty vielä yrittää hieman sinnikkäämmin! :) kiitos!

no mä olen niin aamu-uninen, et mun puolesta vauvaa saa vähän aikaa itsekseen valvoakin, itse jatkan unia ja eiköhän vauvakin siihen nukahda, kun ei äippä ala seurustella.

Voit toki kokeilla, mutta älä turhaa stressiä ota onnistumisesta. Ei nimittäin ole välttämättä sun sinnikyydestä kiinni jatkaako lapsi 10 tunnin yöunien jälkeen unta vai eikö jatka, 10h voi hyvinkin olla erittäin riittävä. Vaikka klo 5-6 onkin aikuisen näkökulmasta epäinhimillistä...

Mä en tiiä, miten on tää meijän rytmi saatu, poitsu nyt reilu 6kk.

Herää melkeen kellontarkkaan 8.00.
Aamupuuro syödään siinä 9.00 pintaan.
Sen jälkeen ottaa n. puolen tunnin torkut (tässä vois ehkä teille olla helpotus? En vie pinnikseen nukkumaan, esim. vaunuissa tuo meidän poitsu ei nuku kun sen puol tuntia korkeintaan)
Sitten lounas on 11.30-12.00 välissä ja sen jälkeen päikkäriaika, 2-3 tuntia unta. Joskus saattaa herätä johonkin tunnin jälkeen, mutta saa nukutettua takaisin uneen.
Päivällinen 15.00-16.00 välisenä aikana, riippuu päikkärien pituudesta.
Välipala n. 17.30, joskus venahtaa 18.00 ja joskus saattaa jäädä välistä.
Tässä välissä ehkä joskus saattaa torkahtaa puoleks tunniks.
Iltapuuro 20.00-20.30 välissä, sen jälkeen iltatoimet ja unille.

ne rytmit kerkee heittää häränpyllyä vielä sen sata kertaa (millon tulee hampaita, millon oppii liikkumaan jne) joten koita vähän rauhottua ton asian kanssa. Ruokailut päivittäin suht samaan aikaan ja that`s it.

Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy vain sitten luottaa että ajan myötä meilläkin on jonkinlainen rytmi :) itsestäkin tuntuu pahalta toista valvottaa joten sen lopetan samantien.onhan tää niin pienikin vielä :) mutta kun ekaa kerta "on asialla" ja tuntuu että muiden vauvat toimii kellontarkkaan niin helposti alkaa miettimään tekeekö itse jotain pahasti väärin.

[QUOTE="alkup.";28681335]Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy vain sitten luottaa että ajan myötä meilläkin on jonkinlainen rytmi :) itsestäkin tuntuu pahalta toista valvottaa joten sen lopetan samantien.onhan tää niin pienikin vielä :) mutta kun ekaa kerta "on asialla" ja tuntuu että muiden vauvat toimii kellontarkkaan niin helposti alkaa miettimään tekeekö itse jotain pahasti väärin.[/QUOTE]

Tiedän tunteen oikein hyvin :) Suomalainen kasvatusasenne sisältää aika vahvasti sen, että lapsi pitää opettaa tavoille ja mitä pikemmin sen parempi, ihan kuin se oppimiskyky katoaisi vaikkapa yksivuotispäivänä. Ja toki jonkinlaiseen rytmiin jossain vaiheessa on suotavaa lasta ohjata, se helpottaa kaikkien elämää. Mutta ihan hirvittävän monessa asiassa kypsyminen auttaa paljon enemmän kuin hyvissä ajoin opettaminen, ja kun vauvaikäisestä on kyse, niin vauva ihan oikeasti on se paras asiantuntija omille tarpeilleen. Taaperolla alkaa sitten ehkä tahto sotkea hommaa ;)

Eli rennoin rantein vaan! Ja sen mukaan, miten paljon itse kaipaat ennakoitavuutta elämääsi: jos rytminvaihtelu ei vaivaa sinua lainkaan, ei siitä kannata tehdä ongelmaa, jos se taas tekee arjestasi vaikeaa, niin silloin voi harjoittaa lempeää ohjailua vähän aiemmin.

Itselläni on toinen vauva kehissä. Tuntuu, että tämä on paljon helpompaa juuri siksi, ettei tarvitse miettiä mitään rytmejä tai yrittää kärräillä toista väkisin uneen. Esikoisen kerhot, ulkoilut ym. määrittelevät päivän. Vauva hengaa mukana ja nukkuu kun nukuttaa. (ällistyttävän paljolti silloin kun esikoinenkin).

Ei kannata väkisin valvottaa ja mun mielestä on ihan normaalia, että pikku lapset heräilee kukon laulun aikaan, meillä ainakin on melko normi aamu herätä kello 6. Meidän 7,5kk ikäinen kyllä tuntuu jo pikku hiljaa lipsuvan yhdille päikkäreille, vaikka kuinka yritän saada vähintään kahden päikkärit. Yleensä aamupäivästä nukkuu pidemmät n.2 tunnin päikkärit ulkona vaunuissa ja iltapäivästä/illasta 5 hujakoilla yritän saada toiset päikkärit nukkumaan, jotka usein on alle tunnin mittaiset. Yöt on pahempia jos päivällä ei ole lapsi nukkunut tarpeeksi, vaikka nyt on kyllä muutoinkin tosi levotonta kun opetellaan uusia asioita öisinkin.

Meillä ollaan oltu aika vauvantahtisia koko ajan. Kellonajat vaihtelee, mutta rutiinit muutoin pyörii samalla lailla. Ollaan ajateltu, että tärkeämpää on se päivän samankaltaisuus kuin se, että mitä kello näyttää. Ainoa pakollinen lukkoon lyöty kellonaika on yöunille käyminen viimeistään kello 21 (jos ei siis nuku ennen sitä).

[QUOTE="vieras";28681169]Voit toki kokeilla, mutta älä turhaa stressiä ota onnistumisesta. Ei nimittäin ole välttämättä sun sinnikyydestä kiinni jatkaako lapsi 10 tunnin yöunien jälkeen unta vai eikö jatka, 10h voi hyvinkin olla erittäin riittävä. Vaikka klo 5-6 onkin aikuisen näkökulmasta epäinhimillistä...[/QUOTE]

Juur näin. Meillä alko aamut klo 5 vaikka muu maailma ois ollu mitä mieltä. Sälli ei enää sitte nukkunu millään konstilla. Nukku 10h yöunet nakutettuna.

Kiitos teillekin vastauksista :) Kyllä se tosiaan niin taitaa olla että vauva tietää itse parhaiten koska on hyvä nukkua. Ruokailut oon yrittänyt pitää samoihin aikoihin joka päivä, aamupuuro siinä 6.30-7.00 aikaan, lounas 10.30, välipala 13-14 aikaan riippuen niistä unista, päivällinen 15.30-16.00 ja iltapuuro 18.30-19.00 riippuen taas unista. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa ala muovautua :)
Ja kyllä mielestäni myös pari tuntia yhtämittaista hereilläoloa puolivuotiaalle on aika paljon, mutta jos poika tunnin hereilläolon jälkeen haukottelee/hieroo silmiä niin viihdyttämällä olen saanut sen toisen tunnin olemaan vielä hereillä ja poika on siis tyytyväinen tämän toisenkin tunnin, kunhan viihdyttää. En siis huudata lasta missään nimessä vaan lapsella tuntuu silti olevan mukavaa :) Ehkäpä tää selkiintyy sitten kun kolmannet päikkärit jää pois ja mennään vaan aamu- ja iltapäiväunilla. Koitan nyt olla stressaamatta liikaa, siitä tuskin ainakaan hyötyä on.. Ja kaikkihan se erilaisia on, sekin pitäis tietty muistaa eikä vertailla muihin.

[QUOTE="alkup.";28681546]Kiitos teillekin vastauksista :) Kyllä se tosiaan niin taitaa olla että vauva tietää itse parhaiten koska on hyvä nukkua. Ruokailut oon yrittänyt pitää samoihin aikoihin joka päivä, aamupuuro siinä 6.30-7.00 aikaan, lounas 10.30, välipala 13-14 aikaan riippuen niistä unista, päivällinen 15.30-16.00 ja iltapuuro 18.30-19.00 riippuen taas unista. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa ala muovautua :)
Ja kyllä mielestäni myös pari tuntia yhtämittaista hereilläoloa puolivuotiaalle on aika paljon, mutta jos poika tunnin hereilläolon jälkeen haukottelee/hieroo silmiä niin viihdyttämällä olen saanut sen toisen tunnin olemaan vielä hereillä ja poika on siis tyytyväinen tämän toisenkin tunnin, kunhan viihdyttää. En siis huudata lasta missään nimessä vaan lapsella tuntuu silti olevan mukavaa :) Ehkäpä tää selkiintyy sitten kun kolmannet päikkärit jää pois ja mennään vaan aamu- ja iltapäiväunilla. Koitan nyt olla stressaamatta liikaa, siitä tuskin ainakaan hyötyä on.. Ja kaikkihan se erilaisia on, sekin pitäis tietty muistaa eikä vertailla muihin.[/QUOTE]

Meilläkin vauvalla uniaika vaihteli päivisin paljonkin. Ruoka-ajat silti oli tarkat lapsen toimesta joten joku raami päivissä oli. Ja yöunille kävi tarkasti. Kyl se siitä teilläkin muovautuu lapsen kasvaessa.

Yhteistyössä