Miten saada taapero potalle tai pöntölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottailu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottailu

Vieras
Ei oo koskaan suostunut istumaan! Ikää 1v 9 kk. Vaippa päällä saattaa nallen näytettyä esimerkkiä istua potalle, mutta ilman vaippaa ei koskaan. Seisaallaan osaa pissata pottaan (poika), mutta nykyään ei yleensä halua sitäkään. Tuo on hieman arka lapsi, on kerran varovasti laskenut paljaat pakaransa pottaa kohden, mutta ei tykännyt tuntumasta eikä ole sen jälkeen istunut.
Joo, ei tässä kiire tai hätä ole, mutta olisko ideioita tai vinkkejä, miten kannustaa? Taukoa pidetään asiassa, ettei ala stressata.

Tarrat, palkinnot jne..

Mut silti sanon et älä pidä kiirettä..Mulla on melkein kolmivuotias joka viikko sitten alko tekee tarpeensa potalle ihan oma-aloitteisesti. Minä sitä stressasin ja stressasin ja mietin jo et mitä teen väärin kun ei se oppinu ja ymmärtäny..Se ottikin vaan oman aikansa ja nyt menee ihan ite sinne potalle ja huutaa kun on valmis.

Meillä lapsi vissiin moitti sitä kylmältä tuntuvaa muovia pyllyä vasten, leikattiin solumuovista pala potan ympärille niin auttoi :D Nykyään käy mielellään potalla. Lapselle on myös tärkeää, että saa itse tyhjentää potan vessanpyttyyn, vetää vessa nja huuhtoa potan :D Voisiko nalle tehdä "vesipissin" pottaan, ja lapsi saisi sen tyhjentää, jos innostuisi siitä?

Meillä myös kävi niin, että aika harvakseltaan potatettiin, kun eräänä päivänä lapsi vain itse oma-alotteisesti kiskaisi housut ja vaipan kinttuun ja kävi tekemässä pissat, ja kävi vessassa huoltamassa potan :D Nyt on 2v5kk, tuo tapahtui ehkä pari-kolme kuukautta sitten, ja sen jälkeen on pottailu sujunut tosi hyvin, kakat tulee kyllä aina vaippaan, ja joskus pissatkin.

Älä tee asiasta mitään numeroa. Pidä pottaa aluksi vain esillä, ja sillä voi vaikka leikkiä (siitä saa vaikka hienon hatun, heh). Teillä ei ole vielä mitään kiirettä asian kanssa.

Lapsilla tulee asioihin herkkyyskausia, jolloin ovat valmiita oppimaan uuden asian. Näin meilläkin potan kanssa kävi, ja poika alkoi ihan yhtäkkiä 2.5-vuotiaana mennä ihan suosiolla potalle, vaikka sitä ennen potta oli suurin kauhistus ikinä. Nyt on 2v8kk iässä päiväkuiva ja yövaippakin lähtee varmaan kohta pois, koska yleensä vaippa on aamuisin kuiva. Meillä myös potalle menoa auttoi vaipattomuus. Pari kertaa kun pissaa/kakkaa housuun, niin alkaa useita lapsia potta kiinnostaa.

Lapsi oppii helpommin sitten kun on valmis. Meillä vaihdellen 1v5kk-2v3kk mutta en ole koskaan "opettanut" potalle, ovat saaneet itse mennä kun haluavat ja kaikki ovat sitten oppineet kerrasta.

Mulla on 2 poikaa eikä kumpikaan pienenä uskaltanut istua"taaksepäin" mutta istuivat potalla kiltisti kuitenkin kun nostin heidät siihen. Kuopus on nyt 1v3kk ja tekee päivällä oikeastaan kaikki pissat pottaan. Ekaa kertaa laitoin potalle 1v1kk aina unien jälkeen ja heti tokana päivänä hoksasi mikä on idea. Ehdotan siis, että kokeilet laittaa lapsen potalle itse.

[QUOTE="vieras";28507036]Mulla on 2 poikaa eikä kumpikaan pienenä uskaltanut istua"taaksepäin" mutta istuivat potalla kiltisti kuitenkin kun nostin heidät siihen. Kuopus on nyt 1v3kk ja tekee päivällä oikeastaan kaikki pissat pottaan. Ekaa kertaa laitoin potalle 1v1kk aina unien jälkeen ja heti tokana päivänä hoksasi mikä on idea. Ehdotan siis, että kokeilet laittaa lapsen potalle itse.[/QUOTE]

Toki olen kokeillut :D Pelkää sitä, alkaa vääntyillä ja inistä, ei halua istua. Väkisin saisi vääntää että tuon siihen pottaan saisi laitettua, sitä en tietenkään aio tehdä.

[QUOTE="a p";28507180]Toki olen kokeillut :D Pelkää sitä, alkaa vääntyillä ja inistä, ei halua istua. Väkisin saisi vääntää että tuon siihen pottaan saisi laitettua, sitä en tietenkään aio tehdä.[/QUOTE]

Niin ja lisään että meillä on pottaan alettu tutustua jo ennen 1-v. synttäreitä.

Saisitko jonkun tutun lapsen näyttämään mallia? Meillä alkoi pottailut pitkän yrittämisen jälkeen kun serkkutyttö kylässä käydessään kävi suhauttamassa hienot pissat pottaan ja meidän lapsi katsoi vierestä. Teki samana päivänä itse ekat pisut pottaansa. Aamupissat alkoivat osua järjestään pottaan kun lapsi sai katsoa siinä potalla muumeja yhden jakson... Niin ja potta koristeltiin hienoksi liimaamalla siihen muutama nätti kiiltävä tarra. :)

[QUOTE="a p";28507186]Niin ja lisään että meillä on pottaan alettu tutustua jo ennen 1-v. synttäreitä.[/QUOTE]

Tämä nyt ei auta sua enää mitenkään, mutta ehkä jotain toista ketjun lukijaa: Lapsi kannattaa tutustuttaa pottaan/pönttöön HETI kun osaa jotenkin istua. Kun puolivuotiaana aloittaa, niin hommasta tulee rutiinia ja todennäköisesti se sujuu myös sitten kun uhmaikä painaa päälle.

Kyllä hän ap ehtii oppia. Mun vekara sai alle 1v potan mutta ennen 2v ikää ei ikinä vahingoissakaan siihen mitää tehny eikä tajunnu ideaa vaikka istu kyllä ja näki mitä muut lapset potalla tekevät. Täyttäessään 2v heivas ite vaipan ja oppi potalle tosi nopeasti. Piti sielä omassa kopassa lapsella naksahtaa kohdilleen että alko sujua. Pakolla tosiaan saa vaa kammoa aikaan.

itse en tiedä vielä potattamisesta yhtään mitään ja sillä mielenkiinnolla tulinkin lukemaan.... =)
Itse kans uskon noihin herkkyyskausiin.. Sellaisia tuli mieleen kun sanoit, ettei suostu istuu kuin vaippasillaa potalla, nii onko lapsi istunu ikinä missää ilman vaippaa...? Vois sellasta peppu-tuntumaa kokeilla totutella..
Ja ylipäätään antaa rauhassa totutella siinä istumista, ihan siis vaatteet päällä ja leikkiä siinä, tulis asento tutuks. Ja kun on aikansa istunu siinä, nii sitten ottaa pöksyt ja vaipat pois, olis lämmin istuin ;)
Harjoitella tosissaa nallen kanssa pissaamista kakkimista. Lapsi yleensä kyllä matkii mitä on leikitty..
...meillä harjoitellaan pöntöllä istumista äidin sylissä, äidin haarojen välissä... totutellaa siihen ajatukseen että vessassa pitää istua.....

Meillä aloitettiin kokeilut vasta kun lapsi oli 2v4kk ja lopputuloksena oli viikossa täysin päiväkuiva poika. Yön jälkeen on aamuisin myös alkanut olla vaipat kuivana, joten kohta otetaan yövaippakin pois.

Yritin joskus 1,5v iässä ensimmäisen kerran pottailua, mutta huusi kuin vietävä ja unohdettiin koko kapistus ennen tätä kertaa. Lapsi kyllä oppii, kun on siihen valmis, aikaisemmin on ihan turha alkaa käyttää energiaa siihen.

Älä stressaa. Meillä on kumpikin lapsi oppinut ihan yhtäkkiä kuivaksi siinä hiukan päälle 2 vuotiaana. Oli just tota ettei halua istua potalle tai mitään siihen viittaavaakaan. Lahjontakaan ei auttanut. Annettiin sitten asian olla ja kumpikin oppi lopulta tosi nopeaan kuivaksi.
Tytöltä mulle jäi käsiin kolme paketillista vaippojakin. Olin just ostanut tarjouksesta satsin, kun potasta ei tullut muuta kuin kiukkua ja ajattelin et kyl tässä vielä aikaa menee. Yhtäkkiä tyttö päättikin että hän on jo iso tyttö eikä mitään vaippoja käytä. Siihen jäi sekä päivä- että yövaipat :D

Vaippa vaan pois. Kun tulee pissat tai kakit housuun ni eiköhän rupea menemään perille että mitä varten se pönttö tai potta on. Meillä toiminut 2v5kk lapselle. Aikaisemmin ei istunut potalla, mutta kun vaipan heitti hetulaan ni johan menee.

Meillä otettiin jo 6 - 7 kk ikäisenä käytännöksi laittaa lapsi potalle välittömästi heräämisen jälkeen, niin aamuisin kuin päiväunienkin jälkeen. Alkuvaiheessa lapsi täytyy laittaa potalle suht nopeasti, koska pissi tulee aika pian heräämisen jälkeen mutta hyvin pian lapsi oppii homman "juonen". Alusta asti joka kerta tuli pissi pottaan ja koskaan ei lapsi "kieltäytynyt" istuutumasta potalle. En ymmärrä sitä, miksei tätä asiaa neuvota kaikille neuvolakäynneillä, ihmiset säästyisivät näiltä potalla käymiseen liittyviltä ongelmilta. Jossain vaiheessa sinne sitten tuli vahingossa kakkakin ja lapsi oppi että on paljon mukavampi tehdä kakka pottaan kun vaippaan.

meidän poika ei istunut koskaan. seisaaltaan tekee molemmat hädät pottaan, osumatarkkuus on hämmästyttävä... eiköhän tuo aikuisenakin kyki pöntön päällä seisaallaan...

Ideoita:
-Ota poika mukaan pissalle kun itsekin käyt. Pojan potta siis pöntön viereen ja yritätä suostutella yhdessä istuskelemaan.
- Päiväunien jälkeen tai aina suihkussa käynnin jälkeen. Annat olla suihkun jälkeen illman vaippaa ja kyttäät milloin näyttää että pissa olisi tulossa ja äkkiä potta kehiin:)
-(Samanikäinen) kaveri näyttää mallia
- Nalle pissaa vesipissat ja poika saa itse kaataa ne pönttöön ja hirveesti kehuja!!!

Ap tässä, huomasin ketjun noston.

Kiitos sille joka ekana ehdotti nallen pottaan tekemää "pissaa", tämän näytin pojalle kun oli ilman vaippaa, niin hänhän istui heti perässä!! :D MAHTAVAA! Tuuletin kovasti :D
Tosin, kerroin sitten taas että istuallaan voi pissata tai kakata, niin heti nousi ylös ja pissi seisaallaan pottaan. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa, kun kerran nyt on istumasuhte saatu aikaan! On kyllä hienoa, että selvisi siitä istumisen pelosta :) Potta on nyt laitettu pyyhkeen päälle lattialle, niin ei "jyrise" lattialla siirtyessään, mikä saattaisi pelottaa lasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja isompien äiti;28522222:
Meillä otettiin jo 6 - 7 kk ikäisenä käytännöksi laittaa lapsi potalle välittömästi heräämisen jälkeen, niin aamuisin kuin päiväunienkin jälkeen. Alkuvaiheessa lapsi täytyy laittaa potalle suht nopeasti, koska pissi tulee aika pian heräämisen jälkeen mutta hyvin pian lapsi oppii homman "juonen". Alusta asti joka kerta tuli pissi pottaan ja koskaan ei lapsi "kieltäytynyt" istuutumasta potalle. En ymmärrä sitä, miksei tätä asiaa neuvota kaikille neuvolakäynneillä, ihmiset säästyisivät näiltä potalla käymiseen liittyviltä ongelmilta. Jossain vaiheessa sinne sitten tuli vahingossa kakkakin ja lapsi oppi että on paljon mukavampi tehdä kakka pottaan kun vaippaan.

Koska teille toimi, niin kaikille toimii sama homma? :headwall: Vähän sama kun mä sanoisin että miksei kaikki vaan laita lasta sänkyyn nukkumaan heti vauvasta asti, niin ei olisi mitään nukuttamisongelmia. Meillä kun kumpikin on hyviä nukkumaan ja kumpikin on aina nukahtanut ilman mitään silittelysessioita.

Alkuperäinen kirjoittaja isompien äiti;28522222:

Niin meilläkin on tehty näin. Silti nyt 1 v 4 kk iässä käy vain potalla istumassa eikä tee sinne mitään. Jos yrittää saada istumaan pidempään suuttuu ja kirkuu. Aiemmin teki aina pissat ja useimmiten kakat pottaan. Joo ja oli rutiinina.

Lapset on erilaisia ja eri vaiheita tulee. Se, että teillä poika teki näin ei tarkoita, että kaikilla se menisi niin.

Yhteistyössä