Miten saada pyykissä harmaantuneet vaatteet taas kirkkaiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli vaaleanpunaiset ja valkoiset vaatteet ovat ajan kanssa harmaantuneet ilmeisesti siksi että niitä on pesty yhdessä tummien pyykkien kanssa.

Onko mitään poppakonstia jolla ne saisi takaisin vaaleanpunaisiksi ja valkoisiksi?

Valkoisille vaatteille ainakin myydään kaikenlaista kirkastetta ja valkaisuaineita, joita voi laittaa pyykin sekaan. Kirjopyykillekin on jotain kirkasteita, mutta tiedä sitten toimivatko.

vaaleenpunaset tekee tosi herkästi tuota. koitappa pestä ne muuten tavallisesti keskenään, mut huuhteluaineena loraus etikkaa, toimi mulla yhteen meandi paitaan ku oli menny ekassa pesussa pilalle.

(ja en enää kuvittele että sillä ei oo mitään merkitystä pesenkö mä ne vaaleenpunaset vaatteet punasten kanssa vai en)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
vaaleenpunaset tekee tosi herkästi tuota. koitappa pestä ne muuten tavallisesti keskenään, mut huuhteluaineena loraus etikkaa, toimi mulla yhteen meandi paitaan ku oli menny ekassa pesussa pilalle.

(ja en enää kuvittele että sillä ei oo mitään merkitystä pesenkö mä ne vaaleenpunaset vaatteet punasten kanssa vai en)

Täytyy seuraavassa koneellisessa testata tuota etikkaa sitten, kiitos vinkistä. Tuo aurinko on vähän haastavampi, mutta eiköhän sekin joskus saada esiin.

Valkoiset vaatteet eri pesuun ja valkopyykille tarkoitetulla aineella (joka siis sisältää valkaisuainetta), kloriittiin ne mitkä sitä kestää, vitivalkoiset siis. Ruokasooda on myös aika hyvää :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Valkoiset vaatteet eri pesuun ja valkopyykille tarkoitetulla aineella (joka siis sisältää valkaisuainetta), kloriittiin ne mitkä sitä kestää, vitivalkoiset siis. Ruokasooda on myös aika hyvää :wave:

Mä olen liottanut kloriitissa myös sellaisia valkoisia vaatteita, joissa on esim. painatuksia tai eriväriset hihat (oli niin pahat tahrat, että ajattelin kokeilla onneani, koska muuten olisi joutunut heittämään paidan pois), eivätkä ole menneet pilalle. Ihmettelin kyllä, että tuo kaksivärinenkin kesti kloriittikäsittelyn, mutta niin vaan kävi, ja tahrat lähti. Riippuu varmaan materiaalista ja väriyhdistelmästä, mutta kannattaa kokeilla, varsinkin jos toinen vaihtoehto on vaatteen poisheitto.

Kloriitin kanssa pitää olla varovainen vaikka vaate olisi aivan valkoinen. Jos kankaassa on hiukankin elastaania, se saattaa venähtää pilalle kloriitin vaikutuksesta.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä