Miten saada pieni vauva (alle 4 viikkoinen) nukkumaan omassa sängyssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tokan vauvelin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tokan vauvelin äiti

Vieras
Tosiaan viime yön vietin jälleen kerran vauva vieressäni ja koen, etten saa tuossa nukutuksi kunnolla. Nytkin on olotila väsyneen pölähtänyt.

Vaikka pitkin myöhäistä iltaa / alkavaa yötä imetän vauvaa tiheästi. Vauvalle tulee tiheämpi imemisen tarve illalla kymmenen jälkeen ja kestää sitten muutaman tunnin. Niin kun vauvan omaan sänkyynsä laitan, alkaa uudestaan käsien hamuileminen, suun napsuminen ja lopulta surkea parku, haluan kuitenkin lisää maitoa.

Olen yrittänyt sitäkin, että otan itkevän vauvan syliini ja rauhoittelen hänet. Lasken uudestaan sänkyyn ja taas uudestaan syliin jne jne... Mutta ei mitään hyötyä. Kerran kokeilin kapaloa ja siitä olikin hyötynsä. Mutta toisena iltana tuo ei enää pienelle kelvannut. Alkoi kauhean möngertämisen, että kädet on saatava pois moisesta nyytistä.

Lopulta luovutan ja otan vauvan viereeni. Siinä vauva imee rintaa hetken aikaa ja nukahtaa tyytyväisenä. Itse en sen sijaan kyllä kunnolla unta saa koko yönä.

Onneksi toki univelkaa saan nukutuksi näin aamupäivisin ja päivisin pois, kun ensin imetän vauvan ja vien nukkuvan vauvelin isän hoitoon. Näin päivisin vauvalla on jo ihan ok rytmi, syö ja nukkuu sellaiset 1,5 - 2 tuntia per kerta.

No et oikeen mitenkään jos vauvasi on sitä laatua, joka tarvitsee paljon läheisyyttä. Sellasta se on, äitinä olo. Noin pienelle ei oikein opeteta vielä mitään vaan vastataan kaikkiin tarpeisiin, unikoulua voi alkaa pitämään sitten joskus siinä 6 kk:n tienoilla. Toki voit aina koittaa laittaa sinne omaan sänkyyn, mutta jos ei sinne kertakaikkiaan jää niin en jättäis huutamaan vaan ottaisin viereen jos siinä on tyytyväinen.

Ooksää se entinen 'tokan odottaja'? Minkäkokoinen vauva sulle sitte synty? Miten synnytys meni?

Ite oon nukkunu pienen vauvan kanssa niin että siirrän sitä sängyllä vähän ylemmäs ja itse siirryn kohti jalkopäätä niin ett
Vauva nukkuu suunnilleen mun pään korkeudella niin saan rauhassa pyöriä.

vieras äiti, no vinkkisi ovat hyviä, en sitä kiellä, mutta onko se sitten hääviä, että tämän myötä, jos/kun tämä vieressä nukkuminen jatkuu kuukausi tolkulla, niin itsellä vain univelka kasvaa kasvamistaan. Eka tenava kun oli ns. pullolapsi, niin ei häntä tarvinnut kuin 3 kertaa per yö syöttää ja nukahti aina niin nätisti omaan sänkyynsä, kun sinne hänet vain vei. Tämä toka siis ei vain omassa sängyssään viihdy, vaan alkaa huutamaan surkeana.

Harmin paikka, kun nyt on tehty se tutkimus keväällä, että perhepetiä ei suositella mahd. kätkytkuolema riskin takia eikä neuvolan terveydenhoitajakaan suositellut perhepetiä.

Vieras, minä taas teen niin, että nukun korkeammalla ja vauva alempana. Mutta silti kun koko yön joudut "kököttämään" vasemmalla kyljellä, niin en koe saavani hyvin unta.

( En voi toiselle kyljelle ottaa vauvaa, kun pelkään, että mies kierähtää vauvan päälle. )

Vauva oli ihan ok kokoinen ( pienempi toki kuin eka, mutta yli nelikiloinen silti ). Yritettiin toki aluksi käynnistystä, mutta kun kysyin jossain vaiheessa vauvan paino-arviota ja kun se oli yli 4kg, niin sanoin, että haluan mieluummin kuitenkin sektion. Ja sen sain. Hyvin olen tästä toisestakin sektiosta toipunut, ei ongelmia. Minusta tämä tokakin sektio oli hyvä ratkaisu ja nyt kun mentiin sektioon suoraan, niin koin, että nautin vauvan ensihetkistä paremmin + tämä imetyskin lähti hyvin käyntiin.

Kyllä mä oon kääntäny kyleä niin että vauva jää mun selä taa tai nukkunu mahallani nimenomaan kun vauva on siellä ylempänä nii ei oo tarvinnu pelätä että jää mihinkään väliin.

Ottaisko vauva tuttia? Jos koittaa ensin totuttaa tuttiin niin että vauva on siinä vieressä(siinä on helppo makuullaan aina tupata tulppaa suuhun) ja sitte ku on vähän ,tottunu niin siirtäis tutin kanssa omaan sänkyyn. Ehkä niin että pinnasänky on sivuvaununa niin siinäkin on helpompi sitä tuttia tarvittaessa tarjota ilman että tarvii ite nousta ylös.

Joskus olen kuullu sellaisistaki systeemeistä että vauva imetetään jonku ohuen peiton päällä ja sitte vedetään sen peiton avulla sinne sivuvaununa olevaan pinnikseen.

Pinnasänky aivan oman sängyn viereen, sitten vaan sinnikkäästi yrittämään. Vauva ei itkuunsa tukehdu, anna itkeä siinä, kohenna välillä peittoa tai jotain että tietää sun olevan siinä lähellä, kyllä se siitä nukahtaa pinnikseen aikansa vastusteltuaan. Tätä jatkat aina vaan. Mulla ensimmäinen lapsi itki aina pienet itkut ennen nukahtamista, mutta se oli sellainen tapa vaan. Ei se mitään stressi-itkua ollut ja just tuolla tavalla kuin yllä selitin sain siihen oppimaan. Siitä asti on ollut tosi hyvä nukahtamaan. Mut älä koko ajan silittele tai mitään, ihan vaan hipaiset peittoa tai poskea ajoittain.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28614439:
vieras äiti, no vinkkisi ovat hyviä, en sitä kiellä, mutta onko se sitten hääviä, että tämän myötä, jos/kun tämä vieressä nukkuminen jatkuu kuukausi tolkulla, niin itsellä vain univelka kasvaa kasvamistaan. Eka tenava kun oli ns. pullolapsi, niin ei häntä tarvinnut kuin 3 kertaa per yö syöttää ja nukahti aina niin nätisti omaan sänkyynsä, kun sinne hänet vain vei. Tämä toka siis ei vain omassa sängyssään viihdy, vaan alkaa huutamaan surkeana.

Harmin paikka, kun nyt on tehty se tutkimus keväällä, että perhepetiä ei suositella mahd. kätkytkuolema riskin takia eikä neuvolan terveydenhoitajakaan suositellut perhepetiä.

No eihän se hääviä ole, itsekin heräsin tämän tissivauvan kanssa 5-10 krt yössä kun halusi tissiä, 8 kk:n ikään saakka. Varmaan kuukausi-pari meni ennenkuin opin nukkumaan jotenkuten perhepedissä. Omaan sänkyyn se ei tottunut, vaikka yritettiin aina välillä. Edelleen on kovin läheisyyden kaipuinen, ikää jo 10 kk. Vauvat on niin erilaisia.

Tutkimuksia on moneen suuntaan, ja meidän neuvolassa ei perhepetiä ole koskaan tuomittu. Ja esim. sairaalassa pidettiin tosi hienona että vauvaa pidin koko ajan vieressä, kun monella muulla vauva oli siinä kopassa. Muistaa vaan tietyt jutut niin se on turvallista.

Mutta jos et missään nimessä halua vauvaa samaan sänkyyn, niin sit ei auta muu kuin valvoa sen kanssa niinkauan että sen on pakko johonkun nukahtaa :/

Meillä toimi vauvoilla seuraava: pinnasänkyä lämmittämään sähköinen lämpötyyny (imetyksen ajaksi), vauvalle ruskovillan unipussi, ja kapaloidaan peittoon. Imetetään lähes uneen ja paketti nostetaan sitten lämpöiseen sänkyyn. Nukkuu silloin pidemmän pätkän kuin vieressä. Aina tätä ei jaksanut tehdä, mutta

En tiedä 4-viikkoisesta, mutta tuo 3-viikkoinen nukkuu sängyssään syötettynä, kuivissa vaipoissaan mainiosti.Ei tarvii mitään sähköisiä härpäkkeitä lapsi, jos hänet hoitaa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28614439:

se kätkytkuoleman riski perhepedissä vs. omassa sängyssä on todella minimaalisesti suurempi, alle 1%. Vauvat on kautta ihmissuvun historian nukkuneet äitiensä vieressä, vasta muutaman sukupolven ajan on ollu omia sänkyjä vauvoilla ja köyhemmällä kansanosalla ei tarvi mennä kun pari polvea taapäin kun lapset nukku vanhempiensa kanssa samassa sängyssä. Miten siitä on niin hirvittävän vaarallista tullut en ymmärrä.

Voisitko kokeilla niin että laitatte pinnasängn teidän sängyn viereen sivuvaunuksi ja otatte sen sänkyjen välisen laidan pois, sillon vauvalla on oma tila mutta on kuitenkin siinä vieressä.

[QUOTE="vieras";28614495]En tiedä 4-viikkoisesta, mutta tuo 3-viikkoinen nukkuu sängyssään syötettynä, kuivissa vaipoissaan mainiosti.Ei tarvii mitään sähköisiä härpäkkeitä lapsi, jos hänet hoitaa hyvin.[/QUOTE]

Riippuu niin täysin lapsesta. Se, että yksi nukkuu , ei tarkoita että kaikki toimii samalla tavalla.

Tulee mieleen, että jääköhän nälkä? Ja sen takia havahtuessaan haluaa jatkaa syömistä? Tai sitten kova tarve imeä, tuttia vois kokeilla, jos huolii.

Itse kokeilisin kyllä antaa pullosta illalla pumpattua maitoa, että saisi kerralla kuvun täyteen ja sitten laskea omaan sänkyyn. Jos siihen jää tyytyväisenä niin nälkähän tuolla oli. Jos taas ei, niin haluaa muuten vain olla äidin vieressä, eikä hältä kyllä sitä oikein voi kieltääkään :)

Meidän kaikki kolme lastamme ovat olleet "äidin iholla kiinni" ensimmäiset 3 kuukautta. Keskimmäinen oli vielä niin pikkiriikkinenkin että nukuin puoli-istuvassa asennossa pitäen häntä rintakehäni päällä, viereen rohkenin laittaa vasta kun oli pari kuukautta vanha.

Lepää aina kun siihen on mahdollisuus, otat torkkuja aina kun joku toinen on paikalla pitämässä vauvaa sylissään. Osa vauvoista tarvitsee läheisyyttä voidakseen levätä kunnolla eli jos nyt vauva pakotetaan lepäämään pätkissä niin hänestä tulee "ikiväsynyt", ei siis ole hyvä olla hänelläkään ja kohta teitä on kaksi puolitokkuraista, sinä ja vauva. Sitten itketään väsymystä yhdessä, ei laisinkaan kivaa sellainen.

Nuorimmaisemme on nyt puolivuotias ja edelleen hänkin tarvitsee äidin tai isän viereensä hengittelemään kun nukkuu, muuten heräilee vähän väliä ja on sitten kovin väsynyt kun ei ole levännyt kunnolla.

Sellainen iso imetystyynystä tehty pesä voisi auttaa myös. Sen voi laittaa myös keskelle teidän sänkyä, näin olisi melko lähellä äitiä, yletyt paijaamaan, mutta ei ole vaaraa, että kumpikaan kellahtaa vauvan päälle tms. Ja se äidin tuoksukin olisi aika lähellä. Voi kokeilla myös laittaa oman yöpaitasi, joka ollut sinulla päällä, niin vauvan lakanaksi tms. Jos se toisi tunteen, että äiti on lähellä. Toi mitä useampi ehdottanut, että varmistaa, ettei nälkä, kannattaa myös kokeilla. Imetyksessä kun ei tiedä, miten hyvin rintoihin maito vielä noin alussa nousee, että tuleeko maitoa tarpeeksi.

Hyviä neuvoja olet saanut. Minulla on myös saman ikäinen vauva, joka ei nuku omassa sängyssään. Ja itse koen myös, että en nuku kunnolla kun vauva on vieressä. Ja koska vauva on vieressäni, hän haluaa maitoa todella usein yöllä.

Minulla ei ole mahdollisuutta levätä päivällä, koska on isompia lapsia myös ja he eivät nuku enää päiväunia. Hyvin olen vielä jaksanut, mutta tiedän että muutaman kuukauden kuluttua alkaa jo väsymys painamaan. Täytyy varmaan nyt alkaa opettaa vauvaa omaan sänkyyn, ainakin alkuyöksi.

Minulla on kaikki lapset ollat rintaruokinnalla. Eka lapsi nukkui yöt hyvin omassa sängyssään ja pienestä pitäen nukahti sinne tyytyväisenä itse. Toinen nukkui myös hyvin samalla tavalla, mutta usein aamuyöstä jäi meidän viereen. Kolmas nukkui vaan ja ainoastaa meidän välissä, söi "koko ajan" ja vasta 2-vuotiaana alkoi nukkuaan yöt omassa sängyssään. Ja silloinkin heräsi joka yö ja tuli viereemme. Vähän näyttää siltä, että neljännestä tulee samanlainen...

[QUOTE="vieras";28614490]Meillä toimi vauvoilla seuraava: pinnasänkyä lämmittämään sähköinen lämpötyyny (imetyksen ajaksi), vauvalle ruskovillan unipussi, ja kapaloidaan peittoon. Imetetään lähes uneen ja paketti nostetaan sitten lämpöiseen sänkyyn. Nukkuu silloin pidemmän pätkän kuin vieressä. Aina tätä ei jaksanut tehdä, mutta[/QUOTE]

Liian korkea lämpötila on yksi kätkyt-kuolemaan riskiä kasvattava tekijä (ja tämä on yksi millä perhepedin riskiäkin selitetään, vanhemman kainalossa/peiton alla lapselle voi tulla liian kuuma), joten varauksella suhtautuisin lämmitettyyn sänkyyn ja peittokapaloon, vaikka tietysti pitää huolehtia että lapsella on riittävän lämmin.

Olen suurperheen äiti. Lapset nyt jo isoja. Aikanaan otin pinnasängyn ihan kiinni siihen omaan sänkyyn, ja pidin vaikkapa pienestä kantapäästä kiinni. Sitten jos vauva meinas herätä niin kohensin peittoa ja pidin kättä siellä, niin vauva taas nukahti. Se oli ainoa tapa, jolla me saatiin jotenkin nukuttua.

Yhteistyössä