Miten saada omaa aikaa,kun mies ei auta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25439382]Tää miehen käytös on muuten 100% varmasti kiinni kasvatuksesta! Anoppi on aina tehnyt kaiken kotona sen lisäksi että kävi töissä ja hoiti lapset.
lasten ei ole tarvinnut tehdä koskaan mitään kotona, ja anoppi kun teki kaiken,appiukko silti vittuili ja vinoili vieressä.
Ei varmaan tarvitse ihmetellä miksi anoppi on mielisairaalassa ollut useampaan kertaan jäähyllä?[/QUOTE]

Ja sä jatkat sitä "anopin linjaa".

Tiiättekö naiset mitä? Joskus voi olla myös niin, että me on urauduttu kotityön ja lasten pyörteeseen niin, että miehet oikeasti luulee ettei meitä kiinnosta mikään muu eikä haluta mitään muuta. Ne voi sitten vaan ajatella, että antaa naisen hoitaa. Tosiasiassa nainen on sairaan väsynyt ja kypsä kun mies on niin ulkopuolinen..

Tällä en tarkoita ensisijaisesti ap:tä vaan myös omaa tilannettani :( Ja tiedän sen, että yllättävän kauan ja yllättävän pitkälle voi asiat mennä arjessa ja sit ollaankin jo niin urauduttu kuvioon, että sitä on tosi vaikea lähteä muuttamaan

Tiiättekö naiset mitä? Joskus voi olla myös niin, että me on urauduttu kotityön ja lasten pyörteeseen niin, että miehet oikeasti luulee ettei meitä kiinnosta mikään muu eikä haluta mitään muuta. Ne voi sitten vaan ajatella, että antaa naisen hoitaa. Tosiasiassa nainen on sairaan väsynyt ja kypsä kun mies on niin ulkopuolinen..

Tällä en tarkoita ensisijaisesti ap:tä vaan myös omaa tilannettani :( Ja tiedän sen, että yllättävän kauan ja yllättävän pitkälle voi asiat mennä arjessa ja sit ollaankin jo niin urauduttu kuvioon, että sitä on tosi vaikea lähteä muuttamaan

Voimia :) olen samanlaisessa tilanteessa

[QUOTE="aapee";25439273]Ehkä tietoisestikin olen suostunut tähän miehen tekemättömyyteen.
Kokeiltiin kerran niin että mies huolehtii laskujen maksun.Heti alkoi valittaa miten kalliit sähkölaskut,puhelinlaskut jne.
Tuon kerran kun imuroi,valitti miten paljon lähtee eläimistä karvaa. Jos olen pyytänyt tiskaamaan,menee 2 tuntia kun mies sen tekee,järjestelee samalla astiakaapin ja tiskaa siinä sivussa ja valittaa sen koko ajan.
Pääsen helpommalla kun teen kaiken itse :D[/QUOTE]

Mitä sinä oikein nyt valitat, kaikkihan menee kuten olet aina halunnut.

Siis, olet 10 vuotta itse halunnut tehdä kaiken, mies ei ole saanut tehdä mitään, kun tekee eri tavalla kuin haluat.
Nyt sitten miehen pitäisi yhtäkkiä alkaa tehdä kaikkea mitä olet tähän mennessä halunnut tehdä ite.

Mitä sitten jos jonkun homman teko vie mieheltäsi pari tuntia, mitä väliä ?

Joten turha kitistä enää.

Niin, olen jo lapsillekin sanonut, että ei niistä kotitöistä yleensä kukaan niin kauheasti pidä, ja että on epäreilua että ne jää vain yhden tehtäväksi. Itse en suostu miksikään 50-luvun kotiorjaksi, ja meillä lapsetkin tekee oman osuutensa siitä mihin pystyy (korjaavat omat jälkensä). En halua että lapset näkevät sellaista esimerkkiäkään että vain naisten kuuluu tehdä kotitöitä.

Auton renkaiden vaihto lumityöt ja haravointi on myös kotitöitä, eli se pitää myös ottaa yhtälailla huomioon jos mies tekee sellaisia. Kummankin puoli pitää siis osata nähdä. Joku tuolla fiksusti ehdottikin töiden ylös kirjaamista viikon ajan että näkee mitä kumpikin todellisuudessa tekee.

Töissäkään en muuten korjaile miesten puolesta kahvittelun jälkiä jos heillä on ollut asiakkaita käymässä. Saavat todellakin korajata omat jälkensä. Onneksi kaikilla meillä töissä olevilla tuo on itsestäänselvyys kotonakin, ja se näkyy sitten positiivisesti töissäkin.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Jos mies on 10 vuoden aikana imuroinut kerran ja pessyt asitioita kerran, niin ei voi olettaa, että hän alkaisi tekemään niitä oma-aloitteisesti. Ilmeisestikin hän on myös huomannut, että riittää, kun vähän valittaa, niin ei enää toista kertaa pyydetä.

[QUOTE="aapee";25439273]Ehkä tietoisestikin olen suostunut tähän miehen tekemättömyyteen.
Kokeiltiin kerran niin että mies huolehtii laskujen maksun.Heti alkoi valittaa miten kalliit sähkölaskut,puhelinlaskut jne.
Tuon kerran kun imuroi,valitti miten paljon lähtee eläimistä karvaa. Jos olen pyytänyt tiskaamaan,menee 2 tuntia kun mies sen tekee,järjestelee samalla astiakaapin ja tiskaa siinä sivussa ja valittaa sen koko ajan.
Pääsen helpommalla kun teen kaiken itse :D[/QUOTE]
Anna valittaa! Toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Mitä väliä jos mies tiskaa kaksi tuntia, se on hänen ajastaan pois, ei sinun. Minä olen joskus katsonut mieheni tapaa laittaa ruokaa ja esim. kuinka hän leikkaa sipulin. Mielestäni ihan väärin, mutta kyllähän siitä silppua tulee vaikka kestää kauemmin kuin minulla. Antaa miehen tehdä omalla tavallaan, ei se ole sen väärempi tapa kuin minunkaan.

Ja joo, jos et anna miehen tehdä mitään niin ei se teekään. Eikä se lue 10 vuoden kuluttua sun ajatuksia, että nyt sä haluisitkin sen tekevän jotain.

Nyt en kyllä ihan tajua. Puuttumatta sen enempää miehes ja sun kotitöiden jakoon, niin

a) mikset ratsasta joka päivä kun lapsi nukkuu? Kunnollinen itkuhälytin niin kuulet heti jos lapsi herää, menet vaan sellaisen matkan että itkari toimii. Jos eskarilainen on luotettava niin hänkin voi nukkuvaa lasta vahtia kun ratsastat ja soittaa sulle kännyyn jos lapsi herää. Turvallisuuden takia kannattaa sopia aina esim. äitisi kanssa että soitat hälle kun ratsastat ja soitat kun palaat, joten jos sulle kävis jotain niin nukkuva lapsi saisi apua.
b) luotettavia ratsastusta rakastavia nuoria on paljon, ja ihan aikuisiakin. Voithan hyvin sopia että henkilö x saa ratsastaa joka toinen päivä ilmaiseksi kun hepalla kun joka toinen päivä vahtii lapsiasi saman ajan.
Samoin esim. illat, kun vauva on jo nukkumassa, kaippa mies sen aikaa voi sitä vahtia, pääsisist edes illalla ratsastamaan/minne haluatkin. Entäs muut tukijoukot, isovanhemmat jne.

Mutta sun ja miehen suhteen on teidän jokatapauksessa jotain jossain vaiheessa mietittävä...ellei se onnistu ja haluat yhteiseloa jatkaa, niin sitten odotat vaan muutaman vuoden, että voit joko maksaa isommalle lapselle että vahtii pienempää tai pienempi on jo koululainen ja pärjää ilman sua muutaman tunnin.

Sanot sille ukolles että ai,sä oot kotona,mä lähden nyt ratsastamaan. Typerä ukko jos antaa lasten tapattaa ittensä sillä aikaa. Eli,mitään lupia et kysele kun meet vaan. Ja jos mies jotain vänkyttää niin pyydät perustelut miksi et saisi poistua kotoas ilman lapsia.

Siinä vaiheessa kun huomaa olevansa kotiorja niin voi myös katsoa peiliin.

[QUOTE="aapee";25439373]Itse asiassa olenkin tehnyt juuri noin,että pääsen sen 5 minsaa olemaan selässä kun kaverit katsovat muksua. Se helpottaa jo vähän.
Tiedän että olisi hevosille parempi että ne pääsisivät parempaan kotiin.Ovat vaan niin hemmetin rakkaita,ja minä odotan ja toivon että tulee aika jolloin minäkin pääsen irtaantumaan kotihommista.Ja tuleehan sekin,kunhan junnu kasvaa.

Mies on melkein täydellinen jos ei oteta tätä ongelmaa huomioon. Kiltti,fiksu,raitis ja kotona viihtyvä. Tää on nyt ainoa asia joka rassaa ja välillä pahastikin.

Mulla alkais yrittäjäkurssi keväällä,on sellainen vapaampi ja myös etäpäiviä sisältävä.Pitäisikö tuokin nyt perua kuitenkin,kun tosiaan ajattelin että miehestä olisi hoitajaksi,mutta taitaa totuus olla toisenlainen? Päiväkotiin en olisi halunnut vielä lähteä viemään. Sinniteltäisi ainakin siihen asti että lapsi on 1,5 v.[/QUOTE]

Sinun kiltti, fiksu, raitis ja kotona viihtyvä mies ei ole lastenhoitaja, vaan heidän VANHEMPI!!! Tämä on aika monen äidin ongelma, että ei luoteta sitten niitä lapsia mitenkään sen miehen hoivaan, todetaan vaan että ei hänestä ole siihen. Ajatelkaa, jos mies yksi aamu ilmoittaisi, että hän ei voi mennä töihin, koska ei hän ole varmaa, pystyykö äiti hoitamaan noita lapsia kotonaan.... Miltäs tuntuisi?

Ei sitä omaa aikaa saa kun ottamalla. Ja hyväksymällä sen, että kun mies on lasten kanssa, hän tekee sen omalla tavalla. Ei sen äidin tapa ole ainut ja oikea....

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="ansku";25439474]On muuten ihan valaisevaa joskus vaikka viikon verran pitää kirjaa siitä, mitkä ajat tekee itse kotitöitä (laittaa ruokaa, siivoaa, pyykkää, hoitaa lapsia tai eläimiä) ja vastaavasti siitä, mitkä ajat mies tekee niitä. Luultavasti työt on erilaisia ja esim. meillä mies hoitaa pihan kolaamisen, auton lämmityksen ja putsauksen, puiden haun, talon lämmityksen jne. enkä aina oikein muista tajuta, että nekin on kotitöitä. Mutta lista kourassa on helpompi katsoa konkreettisesti tilannetta.

Jos haluat havahduttaa miehes, teet vaikka niin ettet viikkoon siivoa, pyykkää tai panosta ruuanlaittoon. Katso vaikka huomaako...[/QUOTE]

Voisi olla helpompi kirjata ylös oma vapaa-aika ja miehen vapaa-aika.

Kyllä se elämä pitää itse tehdä ja ottaa haltuun. Määrätietoisuutta peliin. Mie son lastesi vanhempi, jätät vain lapset hänelle kysymättä lupaa. Muutoksen pitää lähteä sinusta ja jotta se lähtee niin sun pitää uskoa asiaasi ja olla rohkea. Ja yrittäjäkurssia et missään nimessä peru.

Lastenhoitaja, kotipalvelu, siivous, eläintenhoitaja - Tendea.fi

Joskus ehkä vaan voi olla parasta turvautua ulkopuoliseen hoitoapuun (jos varallisuus sen sallii!) Monet opiskelijat hoitaa ihan mielellään lapsia ja ei pyydä paljon hoitamisesta. Teillä ilmeisimmin on varallisuutta sen verran että omaa aikaa on varaa ostaakin.

Tän oman ajan kanssahan kaikki naiset on aina kamppailleet ja itse olen myös huono pyytämään apua. Opettelen sitä koko ajan. Mut ite en kaipaa omaa aikaa ehkä niin paljon kuin mies, joka on ennestään lapsettomana hypännyt tähän perhekelkkaan. En siten vaadikaan mieheltä että osaisi yhtäkkiä antaa luontaisesti saman panoksen lastenhoidossa ja kotitöissä.

No, mieheni työnkuvaan kuuluu paljon siivoamista ja kiinteistönhoitoa ettei siivous ole meidän perheessä muu kuin jaksamisongelma. Ei mikään asenneongelma. Mies on huippu kotitöissä. En vaan halua taakoittaa miestä palkkatyön lisäksi ja uhraan kyl mielelläni paljon omaa aikaa kotitöihin ja lastenhoitoon kun kuitenkin minun lapsista kyse, mut olen kyl miettinyt että jos alkaisin kans yrittäjäksi niin sit vois olla tilanne että joutuisi vaatia mieheltä enempi. Niiden asioiden kanssa me jatkuvasti painitaan ja niistä keskustellaan uusperheenä. Ja ollaan jouduttu myöntämään että ihan hyvä ottaa suosiolla vastaan ulkopuolistakin hoitoapua!

Viimeksi muokattu:
Kyllä minullakin suu käy kun harjoittelen uusia juttuja. Paljon tulee "ylimääräistä" touhuttua esim autoa pestessä. miehelle tuo homma on tuttuakin tutumpi ja se sujuu kuin tanssi. Otetaanko muita esimerkkejä ? Anna ihmisen rauhassa harjoitella, kohta lapsetkin ovat harjoitteluvaiheessa monen kotityön osalta.

Maksavatko kaverit ratsastuksesta? minusta olisi reilu peli niin että he vahtisivat saman ajan lapsia, mitä käyttävät aikaa hevosen selässä.

• Tykkää
Reactions: Dynamiitti
Siis mistä hemmetistä te oikein löydätte miehenne? En pysty edes kuvitteleen että oma mieheni ei tekisi kotona MITÄÄN. Vähemmän se tekee kuin minä, mutta en kyllä alkaisi edes seurustelemaan miehen kanssa jota pitäisi passata koko ajan - saati hankkisi lapsia!

[QUOTE="vieras";25440059] Anna ihmisen rauhassa harjoitella, kohta lapsetkin ovat harjoitteluvaiheessa monen kotityön osalta.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Meillä mies harjoittelee lasten kanssa olemista ja väittäisinpä että ennestään lapsettomana on isähahmona monessa asiassa paljon osaavampi kuin biologinen isänsä. Luotan mieheeni lastenhoidossa paljon, vaikka on taipuvaisuutta ylihuolehtimiseen ja asioiden tekemiseen miehen puolesta. Minäkin HARJOITTELEN vasta sitä asioiden luovuttamista toiselle...

[QUOTE="öööö";25440075]Siis mistä hemmetistä te oikein löydätte miehenne? En pysty edes kuvitteleen että oma mieheni ei tekisi kotona MITÄÄN. Vähemmän se tekee kuin minä, mutta en kyllä alkaisi edes seurustelemaan miehen kanssa jota pitäisi passata koko ajan - saati hankkisi lapsia![/QUOTE]

olisko nämä niitä luomakunnan kruunuja jotka ovat päässet naimisiin pelkästään ulkonäkönsä perusteella

En ymmärrä neuvoja, että hanki lastenhoitaja tai siivooja. On se nyt prkl jos ei normaalijärkinen mies osaa lapsiaan hoitaa tai kotitöitä! Enkä ymmärrä aloittajaakaan, tai muita samassa tilanteessa olevia. Annetaan sen miehen vaan olla omissa oloissaan ja naristaan, kun ei edes kävelylle pääse ilman lapsia. Oikeasti, itse olette antaneet tilanteen vaan jatkua ja jatkua. Turha sitten valittaa, ettei mies tee mitään.

Ap, jos mies on kotona, niin senkun vaan lähdet ratsastamaan! Mitä järkeä pitää hevosia, jos ei niillä koskaan voi ratsastaa?? Kamat päälle, miehelle sanot "moi mä meen nyt" ja menet. Voiko yksinkertaisemmaksi mennä?

Jos mies on kotona, senkun lähdet ratsastamaan! Ei mies ole mikään lastenhoitaja vaan omien lastensa isä, jolla on velvollisuus hoitaa lapsia silloin kun sä et ole paikalla. Miehellä on omat tapansa hoitaa lapsia ja kotitöitä, ja jos se ei kelpaa, silloin ei tietenkään auta kuin hoitaa kaikki itse. Miehestä voi myös tuntua hankalalata tehdä kotitöitä, jos än ei saa päättää mistään kodin asioista vaan hän joutuu esimerkiksi etsimään siivousvälineitä ja kuuntelemaan valitusta, miten hän tekee kaiken väärin. Meillä mies osalistuu todella paljon kodin ja lapsen hoitoon, ja usein ollaan jouduttu neuvottelemaan esimerkiksi joidenkin keittiötarvikkeiden tai vaippojen säilytyspaikasta kun molemmista tuntuu, että toinen jättää ne aina epäkäytännöllisesti, kun tehdään eri tavalla ;)

Minun mieheni marmattaa imuroidessaan, puhisee siivotessaan ja aikaisemmin syyllistyin siitä ja otin ne- onpa täällä paljon hiekkaa lattialla yms. suorina syytöksinä itseeni ja pahoitin joskus mieleni.
Mutta sitten päätin olla välittämättä, joskus tosin marmatus on aiheellistakin. Mutta olen todennut, että antaa miehen marmattaa... siitä tulee sellainen pieni raivodraivi siivoukseen ja puhtaampaa tulee.
Joten sinuna ap. antaisin miehesi kyllä toistekin imuroida ja tiskata... ja ummistaisin korvani marmattamiselta.
Ja nauttisin vaan työn äänistä:D

Yhteistyössä