Miten saada lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppimaan itse syömään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppimaan itse syömään?

Vieras
Help! Meillä tyttö 1v3kk. Miten ihmeessä olette saaneet juomaan maidon nyt ensin edes nokkamukista, itsesyömisestä vielä puhumattakaan? Tuntuu että melkein kaikki jo juovat tässä iässä mukista. Meidän tyttö ottaa vettä kyllä nokkamukista mutta ei maitoa vaikka kuinka yrittäisi. Tuttipulloakaan ei mielellään itse ota käteen vaan odottaa että palvellaan!! Jos ei saa maitoa pullosta niin sitten loukkaantuu niin ettei ota kyllä ruokaakaan. Jos perheessä useampi lapsi tai on jo hoidossa päiväkodissa niin mallioppiminen varmasti auttaa. Mutta mitä kun on ainoa lapsi?..

Uskon esimerkin voimaan.

Meidän (ainoa) lapsi on oppinut tai saanut kipinän oppimiseen tapaamiltaan isommilta lapsilta ja päiväkodin ""joukkovoimasta"". Tavatkaa muita perheitä, joissa hieman isompia lapsia, yhteisen ruokailun merkeissä.
Kannattaa muistaa, että lapsi aloittaa kaiken nollasta, eikä voi osata, miten ""kuuluu tehdä"", ennen kuin esim. kokemus opettaa. Myös vanhempien esimerkki vaikuttaa, mutta toiset lapset ovat tehokkaampia esikuvia.

Kyllähän lapsi parhaiten oppii toisilta.

Meillä nokkamukin käyttö aloitettiin 5kk kun yösyönnit lopetettiin, tarjosin vettä nokkamukista. Ja kun aloitettiin syöttötuolissa syöminen otin nokkamukin aina siihen mukaan ja tarjosin maitoa, aina kuitenkin tissittelyt päälle. Hiljalleen siitä se lähti ja nyt 1v3kk juo jo ihan tavallisesta mukista.

Mutta toki lapsen ehdoilla on mentävä, meillä poika oli halukas oppimaan ja on vieläkin. On syönyt itse sottaamatta 11kk lähtien.

Vettä meilläkin juo nokkamukista. Tavallisesta mukista, kun auttaa. Mutta maito ei kelpaa! Yhden hörpyn saattaa ottaa sellaisesta nokkamukista, josta ei nää mitä mukissa on. Mutta kun maistaa, että siellä on maitoa niin enempää ei mene. Puuroissa saan menemään päivän maitoannoksen. Pullosta meillä ei ole juotu ollenkaan. Itse kyllä sählää lusikalla lautasella olevaa ruokaa, mutta suuhun se ei vielä mene. Muutenkin syöminen on meillä sellaista, että suurinpiirtein joka 10. sekunti tarvii olla joku eri lelu, muuten ei suu aukea. Omalla lusikalla jaksaa myös sen 10 sekuntia tökkiä sitä ruokaa. Mutta kaippa se joskus onnistuu, ilman niitä lelujakin. Kyllä sitä mallia täytyy vaan näyttää me vanhemmat, kun vanhempia lapsia ei ole sitä mallia näyttämässä. Niin ja meillä lapsi siis 1v 2kk.

Meillä 1-vuotta 6kk-ikäinen taapero ja ei olla koskaan opetettu juomaan nokkamukista.Tuttipullo jäi pois 1-vuotta 4kk-ikäisenä ja silloinkin joi pullosta vain aamu maidon,sitten yhtenä aamuna ei huolinut maitopulloa vaan halusi syödä pelkkää puuroa ja maitoa mukista.On aina juotettu niin vettä kuin maitoakin tavallisesta muovisesta mukista.On annettu muki hänelle itselleen niin että vettä on vain vähän mukin pohjalla.Lapsi oppii pian kuinka paljon mukia pitää kallistaa että saa juotua kyllä niitä vahinkoja välillä sattuu että vesi tai maito kaatuu päälle,mutta kun lapselle sanoo rauhallisesti että ei haittaa ja vaihdetaan kuivaa päälle sekä muistuttaa seuravaksi juomaan varovasti,harjoitus tekee mestariksi.Meillä juonut mukista niin ettää pitää siitä itse kiinni jo 1-vuotiaasta.=)))

Lisään tuohon edelliseen viestiin vielä että meillä ei ole päivähoidossa taapero eikä muita pieniä sisaruksia ja silti on oppinut taidot hyvin ja nopeasti.Syömään oppi itse 1-vuotiaana,hänellä oli aina itsellä oma lusikka ja minulla toinen millä avustin syömään ruokaa.

Lisään minäkin, että meillä poika kotihoidossa ja vanhempia sisaruksia ei ole.
Mutta samoin kuin edellisellä olen aina antanut hänelle oman lusikan ja itse olen syöttänyt toisella.

No hyvä huomata ettei se vielä kaikilta tässäkään iässä onnistu. Taidan tosiaan kokeilla tuota suoraan mukista opettelua, ei haittaa vaikka sitten kaatuileekin, jos mukissa vain vähän kerrallaan.. Lusikkaa on jo itsekin pidellyt pidempään kädessä samalla kun äiti/isä syöttää. aamu- ja iltamaidot annan kyllä vielä pullosta. Totesivat neuvolassakin ettei kannattaisi ottaa ""stressiä"", viimeistään hoidossa sitten oppii. Olen vielä puoli vuotta hoitovapaalla,joten eiköhän se oppi mene perille pikku hiljaa...

joo, älä stressaa...

meidän poika on oppinut tosi hyvin ja siististi syömään ja juomaan noin vuoden ikäisesti. ainokainen,kotihoidossa. mutta jouluaterialla yhtäkkiä hoksasi alkaa syömään käsin ja kuukausi sen jälkeen ei meinannutkaan lusikalla syödä. sotki kylläkin sillä... nyt on onneksi taas alkanut sivistyneemmin syödä...

mies ei kuulemma kaksivuotiaaksi asti suostunut laittamaan palaakaan itse suuhun, syötettynä kylläkin. aivan normaali nykyään kuitenkin... anopin mukaan antoi asian olla ja syötti ja sitten vaan naapurilta näki, miten itse syödään ja täysin siististi aloitti itsesyömisen...

Yhteistyössä