Miten saada lapsi syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouva Myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouva Myy

Jäsen
14.03.2009
41
0
6
Miten saan lähes 3 vuotiaan tytön syömään itse? Hän kyllä osaa syödä, mutta ei halua. Nytkin hän istuu pöydän ääressä ja huutaa kurkku suorana, kun häntä ei syötetä. Huutaa, että syötä. Ja lautasella on puuroa, joka on hänen herkkuaan. Jos otan lautasen pois, hän herää yöllä, kun on nälkä.

Muoks. Tuntuu, että tästä on tullut tahtojen taistelu.

Mä olen omalle ihan samanikäiselle ihan kylmästi sanonut, että lappaa itse ruokansa suuhun jos on nälkä. Jollei mene, niin sitten joutaa olla ilman. Jos herää aamulla viiden maissa vaatimaan ruokaa niin mä sanoin että tarjoilu alkaa aamulla kello seitsemän, illalla kannattaa syödä. Mut mä oon aika kauhee.. :/ Toisaalta, itse kyllä syö. :D

ja neiti voi sit jatkaa huutamistaan..kun siihen ei reagoi mitenkään ja on kuin se huuto ei muka haittaisi yhtään, niin huuto hiljenee alle 5min..

..ja toi pätee meillä kaikissa muissakin asioissa..

sama ongelma pojan kanssa. Sai kiven kippoon kun söi reippaasti itse, viiden kiven jälkeen sai pienen lelun palkaksi. Seuraavaksi taidettiin kerätä kymmentä kiveä jne ja siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. =o)

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
ja neiti voi sit jatkaa huutamistaan..kun siihen ei reagoi mitenkään ja on kuin se huuto ei muka haittaisi yhtään, niin huuto hiljenee alle 5min..

:D Tätä mäkin harrastan. Tänään justiinsa mietin että joskus se haittasi muka kamalasti kun lapsi huusi. Nyt mulle on ihan sama. Huutakoon. Sitä oppii sulkemaan korvansa siltä. Sisäiset korvatulpat. :D

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

:D Tätä mäkin harrastan. Tänään justiinsa mietin että joskus se haittasi muka kamalasti kun lapsi huusi. Nyt mulle on ihan sama. Huutakoon. Sitä oppii sulkemaan korvansa siltä. Sisäiset korvatulpat. :D

ja se lyhentää sitä kiukkuaikaa ihmeesti,kun aikuinen ei lähde mukaan siihen raivoon..siitä ei tule sillon yhtikäs mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja rouva Myy:
Otettiin ruoka pois jä neiti halusi itse mennä jo nukkumaan. Katotaan, mihin aikaan herää yöllä nälkäsenä... :|

Ja yöllä sä sitten syötät? Eli lapsesi voitti; saa safkaa kun haluaa ja vielä syötettynä.....

ja se lyhentää sitä kiukkuaikaa ihmeesti,kun aikuinen ei lähde mukaan siihen raivoon..siitä ei tule sillon yhtikäs mitään..

Juu, tänään mä ihan kysyin neitiltä, että oletkos sä kuule ikinä saanut tolla menetelmällä tahtoasi läpi. Mietti hetken ja sanoi että nooooo, en. Ja siihen loppui huuto. :D

Meillä kerättiin just ton ikäisenä rasteja ruudukkoon ja kun ruudukko oli täynnä sai siitä jonkin pienen lelun palkaksi. Vähitellen rastien laitto unohtui, mutta ruuan itse syömisestä oli tullut jo totuttu tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja ole johdonmukainen ja tiukka!:
Alkuperäinen kirjoittaja rouva Myy:
Otettiin ruoka pois jä neiti halusi itse mennä jo nukkumaan. Katotaan, mihin aikaan herää yöllä nälkäsenä... :|

Ja yöllä sä sitten syötät? Eli lapsesi voitti; saa safkaa kun haluaa ja vielä syötettynä.....

:kieh: Jep totta kai. Ainahan meillä öisin syödään, eikö teillä? Vai nukutteko te?

Ei kai se nyt niin kauheaa ole, jos joskus syöttää. Huomiota kaipaavat. Meillä välillä 4v poika on laiska ja huomionkipeä ja haluaa, että syötetään, kun puuro ei meinaa alas mennä, veli 1½v syö itse reippaasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai se nyt niin kauheaa ole, jos joskus syöttää. Huomiota kaipaavat. Meillä välillä 4v poika on laiska ja huomionkipeä ja haluaa, että syötetään, kun puuro ei meinaa alas mennä, veli 1½v syö itse reippaasti :)

Joskus voisinkin syöttää, mutta kun hän haluaa syötettävän joka kerta. Elokuussa alkaa hoito päiväkodissa ja siellä ei taatusti syötetä. Tosin tiedän, että siellä hän varmasti syö itse, kun muutkin niin tekevät.

Ei ole ollut tuota ongelmaa, koska kaikki ovat syöneet itse reilun vuoden ikäisestä. Enkä olen sen jälkeen kertaakaan syöttänyt. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että kun lapsi on itse oppinut syömään niin minä en hänen lusikkaansa koske, syön itsekin aina yhdessä lasten kanssa ja olen onnellinen kun ei tarvitse pitää muiden lusikoita kuin omaani.

Niin ja minä sanoisin myös että jos on nälkä niin ole hyvä ja syö itse.

Yhteistyössä