Miten saada lapsi nukahtamaan itsekseen??

ninaTT:n ketjun innoittamana...

Hei, oikeasti, viisaammat/kokeneemmat! Kertokaa, millä ilveellä pian kolmevuotiaan saisi jäämään omaan huoneeseensa nukkumaan ilman, että minun tai miehen täytyy olla vieressä 45min-1h?!! Ollaan aika loppu tuon asian kanssa...

No, sanottakoon, että on uusi koti ja lapsi on alkanut täällä uudessa kodissa vasta nukkua omassa sängyssään ja huoneessaan. Kuitenkin, nukutusrumbaa harrastettiin vanhassakin kodissa, jossa joko kävimme samaan aikaan lapsen kanssa nukkumaan taikka nukutimme miehen kanssa vuoropäivinä sen tunnin verran lasta perhepedissä.

Iltarutiinit on (iltapala, pesut, pisut, sadut, laulut), telkku ei ole päällä iltaisin jne. Päiväunia ei nuku vapaapäivinä (3-4/vko), tarhassa nukkuu 30min-1,5h) ja päiväunettomuudella/unilla ei ole merkitystä siihen kuinka nopeasti nukahtaa. Jos viemme hänet liian aikaisin nukkumaan, saattaa hän kekkaloida sängyssä 1,5 tuntiakin. Lapsi on mielestäni ollut aina melko vähäuninen suhteessa joihinkin kavereiden lapsiin. Nukkuu siis arkisin 9 tunnin yöunet + ne tarhan päiväunet, viikonloppuisin nukkuu aamulla pidempään. Hän ei kuitenkaan ole päivisin väsyneen oloinen. Joskus vapaapäivänä, jollei ole nukkunut päiksyjä saattaa nukahtaa kymmeneksi minuutiksi autoon, jos olemme jossain autolla liikkeellä.
 
kitimarja
meillä toimi vilkkaalla esikoisella, että laitoimme satu cd-n pyörimään, ja on edelleen iltariuaalina, ja nyt meillä pysyy jopa 1 v 5 kk isojen lasten sängyssä samalla keinolla...
 
Nillex
ninaTT:n ketjun innoittamana...

Hei, oikeasti, viisaammat/kokeneemmat! Kertokaa, millä ilveellä pian kolmevuotiaan saisi jäämään omaan huoneeseensa nukkumaan ilman, että minun tai miehen täytyy olla vieressä 45min-1h?!! Ollaan aika loppu tuon asian kanssa...

Iltarutiinit on (iltapala, pesut, pisut, sadut, laulut), telkku ei ole päällä iltaisin jne. Päiväunia ei nuku vapaapäivinä (3-4/vko), tarhassa nukkuu 30min-1,5h) ja päiväunettomuudella/unilla ei ole merkitystä siihen kuinka nopeasti nukahtaa. Jos viemme hänet liian aikaisin nukkumaan, saattaa hän kekkaloida sängyssä 1,5 tuntiakin. Lapsi on mielestäni ollut aina melko vähäuninen suhteessa joihinkin kavereiden lapsiin. Nukkuu siis arkisin 9 tunnin yöunet + ne tarhan päiväunet, viikonloppuisin nukkuu aamulla pidempään. Hän ei kuitenkaan ole päivisin väsyneen oloinen. Joskus vapaapäivänä, jollei ole nukkunut päiksyjä saattaa nukahtaa kymmeneksi minuutiksi autoon, jos olemme jossain autolla liikkeellä.
Mulla ei ole mitään neuvoa antaa sillä meillä on samanlainen nukutusta vaativa lapsi, jolla nukahtaminen kestää vielä kauemmin kuin teillä. Lapsella on aina ollut nukahtamisongelmaa eivätkä tutut iltarutiinit auta asiaa. Toinen lapsi nukahtaa kyllä helposti ja itsekeen, mutta jostakin syystä tälle lapselle se on tosi ongelmallista.
 
[QUOTE="vieras";22463661]Miksi viet sinne sänkyyn oota et menee ite sillon ku väsyttää[/QUOTE]

No jos meillä odotettais siihen asti, että lapsi menee kun väsyttää, niin tässä talossa rytmi olisi Uniaika 02.30-12.00, hereillä 12-02.30.

Kyllä se on aikuisen tehtävä laittaa rajat ja ajat unille. Tietenkin niin, että ne mukailevat lapsen rytmiä.

Meillä on vielä käytössä sama kuin ap:lla aikaisemmin eli meillä mennään lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos itseä ei väsytä, niin sitten tulen pois kun lapsi on nukahtanut. Nukahtamiseen menee noin 2-5min.
 
[QUOTE="vieras";22463661]Miksi viet sinne sänkyyn oota et menee ite sillon ku väsyttää[/QUOTE]

En uskalla ainakaan arkisin antaa hillua niin pitkään kuin haluaa. Ehkä kokeilen tuotakin joku viikonloppu. : / Viimeistään kymmeneltä olemme vieneet lapsen sänkyynsä, paitsi nyt viikonloppuna mummilassa hillui jalkeilla melkein yhteentoista.

Mä olen jotenkin ajatellut, ettei ole tuonikäisen sopivaa kekkaloida kymmeneenkään saakka jalkeilla. : / Vaikka toisaalta, ihan älytöntähän häntä on sängyssä unettomanakaan makuuttaa. : /
 
"vieras"
No jos meillä odotettais siihen asti, että lapsi menee kun väsyttää, niin tässä talossa rytmi olisi Uniaika 02.30-12.00, hereillä 12-02.30.

Kyllä se on aikuisen tehtävä laittaa rajat ja ajat unille. Tietenkin niin, että ne mukailevat lapsen rytmiä.

Meillä on vielä käytössä sama kuin ap:lla aikaisemmin eli meillä mennään lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos itseä ei väsytä, niin sitten tulen pois kun lapsi on nukahtanut. Nukahtamiseen menee noin 2-5min.
Mä oon sun kanssa samaa mieltä - toi heitto oli vaan ninatt:n tapa :)
Toisaalta jos lapsi valvoo niin kauan kun häntä huvittaa ja sitten on aamulla pk:hon lähtö tai vaikka kouluun niin kovin montaa viikkoa ei jaksa jollain 4 tunnin yöunilla, ehkä sit menee muutamana iltana jo vähän aikaisemmin nukkumaan ihan itse.

Mä katselen päivittäin noita yliväsyneitä teinejä jotka valvoo vähintään puoleen yöhön joka arkipäivä, ei ne sitten paljon koulussa jaksa
 
No jos meillä odotettais siihen asti, että lapsi menee kun väsyttää, niin tässä talossa rytmi olisi Uniaika 02.30-12.00, hereillä 12-02.30.

Kyllä se on aikuisen tehtävä laittaa rajat ja ajat unille. Tietenkin niin, että ne mukailevat lapsen rytmiä.

Meillä on vielä käytössä sama kuin ap:lla aikaisemmin eli meillä mennään lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos itseä ei väsytä, niin sitten tulen pois kun lapsi on nukahtanut. Nukahtamiseen menee noin 2-5min.
Musta tuntuu, että meilläkin tyttö kekkaloisi helposti kahteentoista ja nukkuisi sitten kymmeneen, jos saisi. Ja rytmi vaan myöhentyisi vähitellen. Arkirytmin pyörityksen kannalta se ei onnistu, vaikka itsekin tykkäisin tuollaisesta rytmistä. :)
 
"mama"
Meillä tyttö rupesi kuin itsestään nukahtamaan yksin, kun sai jättää pienen valon yöksi päälle huoneeseensa (meillä on ikean vaaleanpunaista valoa luova kukkalamppu), ilmeisesti pelkäsi pimeää eikä siksi olisi uskaltanut nukkua yksin.
 
[QUOTE="vieras";22463722]Mä oon sun kanssa samaa mieltä - toi heitto oli vaan ninatt:n tapa :)
Toisaalta jos lapsi valvoo niin kauan kun häntä huvittaa ja sitten on aamulla pk:hon lähtö tai vaikka kouluun niin kovin montaa viikkoa ei jaksa jollain 4 tunnin yöunilla, ehkä sit menee muutamana iltana jo vähän aikaisemmin nukkumaan ihan itse.

Mä katselen päivittäin noita yliväsyneitä teinejä jotka valvoo vähintään puoleen yöhön joka arkipäivä, ei ne sitten paljon koulussa jaksa[/QUOTE]

Samaa mieltä mäkin olen tuosta vanhempien vastuusta asettaa tietyt rajat lapselle. Siksi olemmekin nyt pitäneet tuota klo 22 takarajana petiin menemiselle. Ei vaan millään jaksaisi joka hitsin ilta löhötä vieressä tuntia. huoh. Usein olisi kiva viettää miehen kanssa kaksinkin aikaa illalla tai olisi vielä kotihommia tai opiskelujuttuja tehtävänä.
 
[QUOTE="mama";22463740]Meillä tyttö rupesi kuin itsestään nukahtamaan yksin, kun sai jättää pienen valon yöksi päälle huoneeseensa (meillä on ikean vaaleanpunaista valoa luova kukkalamppu), ilmeisesti pelkäsi pimeää eikä siksi olisi uskaltanut nukkua yksin.[/QUOTE]

Kokeiluun tämäkin. :)
 
sama ongelma
Mielenkiinnolla otan myös vinkkejä vastaan tuohon nukutusasiaan. Meillä kun on kaksoset, jotka molemmat ei meinaa rauhoittua ja sitten villitsevät toisiaan.. Päiväunille käyvät hyvin, mutta ei iltaisin nukkumaan. Pimeää ehkä pelkäävät myös jonkin verran, että pitää varmaan kans kokeilla noilla yövaloilla!
 
"vieras"
Meillä lasta jouduttiin myös nukuttamaan ja aikaa meni aina lähemmäs tunti. Alettiin sitten vähitellen puhua miehen kanssa pojalle, että isot pojat menevät yksin nukkumaan hyvänyön suukkojen jälkeen. Että joskus kun hänkin tuntee olevansa iso poika, voisi kokeilla sitä. No eipä tuo siihen sanonut mitään, mutta jäi ehkä asiaa mielessään miettimään. Sitten kerran yritin lasta nukuttaa ja se kesti ja kesti... En jaksanut enää, vaan sanoin että "sopiskos sellainen, että äiti menee keittiöön tekemään yhden tärkeän jutun, jätetään ovi raolleen ja voit kuunnella kun äiti puuhailee keittiössä". Näin kävi ja poika nukahti ensimmäisen kerran itse. Siitä lähtien on halunnut nukahtaa yksin.

Eli lapsi sai tavallaan itse päättää asiasta kun tunsi olevansa valmis nukhatamaan yksin.
 
[QUOTE="vieras";22463853]Meillä lasta jouduttiin myös nukuttamaan ja aikaa meni aina lähemmäs tunti. Alettiin sitten vähitellen puhua miehen kanssa pojalle, että isot pojat menevät yksin nukkumaan hyvänyön suukkojen jälkeen. Että joskus kun hänkin tuntee olevansa iso poika, voisi kokeilla sitä. No eipä tuo siihen sanonut mitään, mutta jäi ehkä asiaa mielessään miettimään. Sitten kerran yritin lasta nukuttaa ja se kesti ja kesti... En jaksanut enää, vaan sanoin että "sopiskos sellainen, että äiti menee keittiöön tekemään yhden tärkeän jutun, jätetään ovi raolleen ja voit kuunnella kun äiti puuhailee keittiössä". Näin kävi ja poika nukahti ensimmäisen kerran itse. Siitä lähtien on halunnut nukahtaa yksin.

Eli lapsi sai tavallaan itse päättää asiasta kun tunsi olevansa valmis nukhatamaan yksin.[/QUOTE]

Näin mekin olemme ajatelleet asian etenevän (huudattamisiin emme ryhdy!), ja olemmekin puhuneet asiasta lapselle ja lapsen kuullen jo pidemmän aikaa. Ei vain jotenkin jaksaisi odottaa sitä, että lapsi päättää asiasta itse... :ashamed:
 
En uskalla ainakaan arkisin antaa hillua niin pitkään kuin haluaa. Ehkä kokeilen tuotakin joku viikonloppu. : / Viimeistään kymmeneltä olemme vieneet lapsen sänkyynsä, paitsi nyt viikonloppuna mummilassa hillui jalkeilla melkein yhteentoista.

Mä olen jotenkin ajatellut, ettei ole tuonikäisen sopivaa kekkaloida kymmeneenkään saakka jalkeilla. : / Vaikka toisaalta, ihan älytöntähän häntä on sängyssä unettomanakaan makuuttaa. : /
Ei se lapsi vahingoitu vaikka oliskin jonkun aikaa päivisin väsynyt tottuessaan uuteen systeemiin...?

Meillä lapsi on satunnaisesti valvonut ihan kunnolla, mutta olen suurempana pahana pitänyt sellaista väkisin sänkyyn ujuttamista kuin sitä, että kolme kertaa vuodessa valvoo aikaan, jota muut pitävät sopimattomana.

Mä olen nukuttanut lasta rinnalle, syliin, kantolaitteiseen yms ihan tähän asti ja nyt yhtäkkiä sitten koki olevansa valmis menemään itse nukkumaan. Mun mielestä lapsi voi kypsyä siihen saatuaan tavallaan varmuuden siitä, että äiti (isä) nukuttaa niin pitkään kun lapsi sitä haluaa. Ja jos lapsi aistii sellaista vetäytymistä, niin saattaa tarrata kiinni entistä enemmän.

Lapsella pitäisi kestää n 10 minuuttia nukahtamiseen ja jos sitä enempi kestää, niin jossakin on jokin ongelma. Itse pitkään unihäiriöitä vastaan taistelleena ja lääkäreillä ravanneena pidän huonona "unihygieniana" sitä, että loikoillaan sängyssä pitkiä aikoja ennen nukahtamista. Mä varmaan lopettaisin touhun kesken (tai olen tehnytkin) ja kokeilisin hetken päästä uudelleen.
 
[QUOTE="vieras";22463853]Meillä lasta jouduttiin myös nukuttamaan ja aikaa meni aina lähemmäs tunti. Alettiin sitten vähitellen puhua miehen kanssa pojalle, että isot pojat menevät yksin nukkumaan hyvänyön suukkojen jälkeen. Että joskus kun hänkin tuntee olevansa iso poika, voisi kokeilla sitä. No eipä tuo siihen sanonut mitään, mutta jäi ehkä asiaa mielessään miettimään. Sitten kerran yritin lasta nukuttaa ja se kesti ja kesti... En jaksanut enää, vaan sanoin että "sopiskos sellainen, että äiti menee keittiöön tekemään yhden tärkeän jutun, jätetään ovi raolleen ja voit kuunnella kun äiti puuhailee keittiössä". Näin kävi ja poika nukahti ensimmäisen kerran itse. Siitä lähtien on halunnut nukahtaa yksin.

Eli lapsi sai tavallaan itse päättää asiasta kun tunsi olevansa valmis nukhatamaan yksin.[/QUOTE]

Ap:lle, tämäkin on todettu meillä hyväksi tavaksi edetä monessa asiassa, tosin en ole käyttänyt ilmaisua "isot tytöt" tms, olen vain sanonut, että sitten kun sinusta tuntuu siltä tai sitten kun sinä olet valmis, niin saat tehdä niintainäin.
 
Ap:lle, tämäkin on todettu meillä hyväksi tavaksi edetä monessa asiassa, tosin en ole käyttänyt ilmaisua "isot tytöt" tms, olen vain sanonut, että sitten kun sinusta tuntuu siltä tai sitten kun sinä olet valmis, niin saat tehdä niintainäin.
Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin, niin näin me olimme ajatelleetkin homman menevän. Ei vain millään jaksaisi odottaa sitä, että lapsi itse valitsee niin. Kuten sanoin, on iltapuuhia (kotityöt, opiskelut) ja joskus huvittaisi viettää aikaa miehen kanssa kahdestaan aiemmin kuin klo 23 jälkeen. Tavallisesti käyn itse arkisin nukkumaan klo 23-24 maissa.
 
meillä kans 2v ei nukahda millään iltaisin.. monesti menee toi tunti, et se nukahtaa!! ei voi edes jättää yksin makkariin nukahtamaan, kun pikkusisko nukkuu siellä ja tämä isompi on jo muutaman kerran kiivennyt sinne pienen sänkyyn ja sit ne on molemma hereillä!!!!! yleensä neiti nukahtaa vasta 22-23 ja se on mielestäni liian myöhään, herätään aamulla 7-8. nukkuu päikkärit. on kokeiltu herättää tunnin unien jälkeen ja annettu nukkua 3kin tuntia, ei vaikuta illalla nukahtamiseen..
täytyypä kokeilla tota satu-cd:tä.. mut kyl nyt vaan tuntuu olevan kostit lopussa. väsyneitä ollaan tähän molemmat miehen kanssa =(
mielelläni kans lukisin lisää vinkkejä...
 
Ei helpoin, mutta lapselle reilu ja toimiva on Anna Wahlgrenin unikoulu. Se on tarkoitettu pienemmille lapsille, mutta sovellettuna toimii myös isommalle. Kolmannen sivun lopussa on joitain ohjeita isommalle lapselle. "Junttaamisen" sijaan voi käyttää ihan vaan vaikka selkään taputtelua tai jonkinlaista hytkyttämistä. Vaatii kyllä vanhemmilta paljon kärsivällisyyttä ja ohjeet on luettava tarkkaan ja noudatettava orjallisesti ja tarpeeksi pitkään, mutta siitä palkintona sujuvat illat ja hyvät yöunet -> Pitemmän päälle helpompi elämä :) Kannattaa ainakin lukea ajatuksella ja muodostaa mielipide vasta sitten.

AnnaWahlgren.Com : Anna Wahlgren
 
"ihana"
Meillä ei halua jäädä yksinään, koska pelottaa, ja rakastaa äitiä niin, ettei voi nukahtaa yksin. Nämä siis viisivuotiaan omat sanat. Koko ikä on perhepedissä nukuttu, ja mikään muu ei pänni, kuin toisinaan se, että tosiaan se nukahtaminen kestää AINA vähintään tunnin. Vaikka ois kuinka väsynyt jne...
 

Yhteistyössä