Miten saada lapsi kakkaamaan pyttyyn tai pottaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aino

Vieras
Joten siinä tuo kysymys sitten on.
Miten lapsi saadaan kakkamaan pyttyyn tai pottaan.

Taidot on, tietää koska on hätä. Haluaa kakata vaan ja ainoastaan vaippaan. On päiväkuiva, ja pyytää pissalle pyttyyn. Ollaan yritetty lahjoa, uhkailla, vaikka millä. Ja vastaus on että mä en halua. Joten miten kuuluu toimia.
Menee hermot kun ei hajuakaan mitä mun kuuluu tehdä.

Ai niin lapsi on kohta 4v.

meillä toimii silleen ettei erityisemmin huomioida jos kakka tulee vaippaan, mutta sitten oikein tanssitaan jos kakka tulee pottaan:)

meillä tyttö ottaa oman nukkensa aina potalle, eli vähän kuin opettaa nukelle että näin pitää tehdä ja samalla sitten itse oppii:):)

Alkuperäinen kirjoittaja hä?:
Miksi päiväkuivalla lapsella on vaipat? 4-vuotiaalla? Vai laitatteko vaipat kun sanoo, että on kakkahätä?

Tää olis samanlainen juttu kun yhden lapsen äiti anto ohjeet, että pitää laittaa vaippa kun on kakkahätä.

Ongelma on että ei kakkaa sitten edes housuihin. Eli lapsella ei ole päivisin vaippaa ja pyytää vaippaa vaan ja ainoastaan kun on kakkahätä. Ja jos ei anna vaippaa, pihtaa sitä parikin päivää. Kunnes se on niin kovalla että kakkaaminen sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ongelma on että ei kakkaa sitten edes housuihin. Eli lapsella ei ole päivisin vaippaa ja pyytää vaippaa vaan ja ainoastaan kun on kakkahätä. Ja jos ei anna vaippaa, pihtaa sitä parikin päivää. Kunnes se on niin kovalla että kakkaaminen sattuu.

Mites olis kunnon keskustelu ja sopimus lapsen kanssa? Että nyt on sellainen tilanne, että vaippoja ei enää osteta, koska 4-vuotiaat kakkaavat pönttöön. Ja jos ei kakkaa, tulee maha kipeäksi eikä se ole kivaa. Ja jokaisesta onnistuneesta pönttökakasta seuraa palkinto.

4-vuotias pystyy pitämään sopimuksista kiinni. Vai onko muutakin viivästymää lapsella?

Ei ole mitään muuta viivästymää lapsella muuten, kaikessa ollut tosi aikainen. Paitsi tässä.
Yrittänyt lahjoa että pääset uimaan, saat ostaa kaupasta mitä tahdot, saat sitä sun tätä. Saat purkkiin (palkintopurkki) kiven.

Yrittänyt keskustella että kyllä neljä vuotiaan (tai on parin kuukauden päästä) pitää alkaa kakkaamaan. Käyty koko kulmakunta ketä kakkaa pyttyyn. No sillä on pikkuveli joka on vaipoissa. Joten opetanko mä sen ensin kuivaksi ja sitten vasta isoveljen.

Itselle tää on todellinen ongelma jo, ja pelkään oppiiko se kakkaamaan ikinä siihen pottaan. Kun tuntuu että noi vessa tuokiot mitä sitä on yrittänyt istuttaa niin en tiedä onko se jo henkistä väkivaltaa. Kun sanoo että istut niin kauan että kakka tulee. Parhaimmillaan istui reilun 2h. Ja siltikään ei tullut. Peppu oli punainen ja sattui. Ja luovutin ja vaippaan tuli minuutissa.

Mä en tiedä enää mitä kokeilen.

Et ole yksin asian kanssa ap. Meillä on ihan sama tilanne 3,5-vuotiaan kanssa. Vaippaa ei olisi tarvinnut enää vuoteen, mutta poika ei suostu potalle tai pöntölle. Pissat tekee ulos vaikka kuinka kovalla pakkasella ja kakat tehdään vaippaan. Ja on todellakin kokeiltu lahjonnat, kiristämiset, uhkailut ja pakottamiset. Siis todella ollaan kokeiltu. Lapsi pelkää pottaa ja pönttöä kuollakseen.

Meidan pojalla oli ihan sama ongelma ja kesti pitkaan ennen kuin epatoivoissani ostin pienen muovisen pallon ( kevyt joka kellu ) ja nakkasin sen ponttoon ja sanoin pojalle etta yrittappas osua tuohon kakalla. Tiedan etta kuulostaa ihmeelliselta ja oksettavalta, mutta toimi meilla. Sen jalkeen poika ei pyytanyt vaippaa enaan. Potalle poika ei ole koskaan kakannu.

meillä oli sama homma esikolla,poika on,vähän vajaa 4 vuotiaana sitte sai kakan tuleen pyttyyn ku oltiin reissussa ja ei muistetu ottaa vaippoja mukaan,ja meil kans panttas kakkaa monta päivää ja sitte oliki jo nii kovalla kakka että itki kun tuli.sitte kun se kerran sai sen kakan snne pönttöön oli itekki iloinen ja sen jälkeen ei sit vaippaa tarvinnu.kyllä se teilläki varmasti kohta onnistuu.

Sen verran epätoivoinen olen että kokeilen tota palloakin.
Eikä meillä ole mistään pelosta kysymys kun käy kuitenkin pytyllä pissalla monta kertaa päivässä.

Toivottavasti onnistuu :) Taman pallo jutun keroi minun anoppini taalla Irlannissa ja aluksi en uskonut hanta, mutta epatoivoisena kokeilin ja poikahan oli ihan innoissaan heti tahtaamassa.
Onnea matkaan

Siinä se ongelma just onkin kun saisi sen edes yhden kerran onnistumaan. Kerta sitä kun on pantannut kakkaansa pari päivää ja kun se on kovalla ja alkaa tinttaamaan eli kävelee pisin kämppää ja itkee, niin ei mulla ole niin kovaa sydäntä olla siinä vaan. Se on kauheaa katseltavaa kerta siinä ei auta mikään kun toista sattuu.

Siinä se ongelma just onkin kun saisi sen edes yhden kerran onnistumaan. Kerta sitä kun on pantannut kakkaansa pari päivää ja kun se on kovalla ja alkaa tinttaamaan eli kävelee pisin kämppää ja itkee, niin ei mulla ole niin kovaa sydäntä olla siinä vaan. Se on kauheaa katseltavaa kerta siinä ei auta mikään kun toista sattuu.

meillä pojalla 2v9kk sama homma, yks päivä täällä siitä kyselin ja aion jatkaa samalla tavalal kuin ennenkin, eli saa vaipan.. toki käy pöntöllä eka kokeilemassa... kun en mäkään halua että panttaa kakkaa ja sitten sattuu.. :|

Voi että olisi hauska kuulla ap:ta, miten kävi, kuitenkin tuosta nyt aikaa kohta 3 vuotta.. Meillä sama ongelma vähän nuoremman pojan kanssa ja tässä on keinot todella vähissä.

Tytto on siis "vasta" 2.5v, mutta ongelmana on ollut tosi paha ummetus, jota ollaan nyt siis yritetty hoitaa ihan erikoislaakarin ohjeilla.
Kakkaaminen on edelleen ihan jumalaton taistelu, mutta vaippaa en enaa anna takaisin missaan nimessa. Meilla siis tytto nyt kylla on saatu kakkaamaan pottaan, siis kun kakkaa (edelleen kovin vaikeaa vaikka mita tekis).. Ongelmaksi on tullu nyt myos ns. tuhriminen. Ei siis halua menna kakalle, muttei sitten oikein pysty enaan pidattamaankaan.
Jos teilla on kuitenkin ongelmana "vaan" se kakan saaminen sinne pottaan, niin laita sellanen suppo takapuoleen (meilla siis ihan paivittaisessa kaytossa laakarin ohjeen mukaan, etta ei kai ihan supervaarallista olis kokeilla. en kylla muista nimea, mutta on siis ummetuksen hoitoon) ja sitte vahan ajan paasta siihen potalle. Silleen saisit sen ekan kakan sinne ja paaset palkkaamaan onnistumisesta!

Yhteistyössä