Miten saada 6-vuotias luopumaan apupyöristä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joojoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joojoo"

Vieras
Tyttö täytti viikko sitten 6-vuotta ja ei vieläkään suostu edes yrittämään pyörällä ajoa ilman apupyöriä. Pyörällä osaa ajaa ja mennä vipeltää todella lujaa ja apparit ovat lähinnä vain haitaksi. Osaisi varmasti ajaa jo ilman apupyöriä tai ainakin oppisi nopeasti.
Ongelma on, ettei tyttö edes suostu kokeilemaan ajoa ilman apupyöriä. Hirveä huuto tulee heti ja ei uskalla. Muuten on tosi ketterä ja liikunnallisesti ikätasoinen yms.

Ottakaa polkimet irti ja satula alas, sitten hakemaan sitä tasapainoa liukumalla alamäkeen ja potkimalla vauhtia. Näin ei pelota, kun jalat saa aina maahan. Ja sitten huomataankin että liukuminen on kivaa ja sitten kohta saakin laittaa polkimet takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24967634:
Ottakaa polkimet irti ja satula alas, sitten hakemaan sitä tasapainoa liukumalla alamäkeen ja potkimalla vauhtia. Näin ei pelota, kun jalat saa aina maahan. Ja sitten huomataankin että liukuminen on kivaa ja sitten kohta saakin laittaa polkimet takaisin.
:laugh: päivän paras!

[QUOTE="joojoo";24967609]Tyttö täytti viikko sitten 6-vuotta ja ei vieläkään suostu edes yrittämään pyörällä ajoa ilman apupyöriä. Pyörällä osaa ajaa ja mennä vipeltää todella lujaa ja apparit ovat lähinnä vain haitaksi. Osaisi varmasti ajaa jo ilman apupyöriä tai ainakin oppisi nopeasti.
Ongelma on, ettei tyttö edes suostu kokeilemaan ajoa ilman apupyöriä. Hirveä huuto tulee heti ja ei uskalla. Muuten on tosi ketterä ja liikunnallisesti ikätasoinen yms.[/QUOTE]

Kaikki lapset eivät ole liikunnallisesti samanlaisia ja kaikkia ei pyöräily innosta yhtä paljon,jos tyttöä pelottaa, niin ei ainakaan pidä pakottaa. Kyllä se siitä sitten lähtee, kun tyttö on kypsä siihen. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä !

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24967656:
No mitäs luulet :D

No ei aukea...

Ja jos nyt on kyse alamäen koosta, niin olisin kuvitellut, että kontekstista kyllä selviää, että kyseessä on loiva, lyhyt, asiaan sopiva pieni alamäki.

:headwall:

Kiinnitä apupyörät niin huonosti, että varmasti irtoavat pian omia aikojaan. Näin tehtiin mulle ja niin ajattelin tehdä omillekin lapsille, kun varmasti pysyvät pystössä...

Sama meillä 5veen kanssa. Ilman appareita kun kokelee, niin ihan kauhea huuto, että pelottaa. Ei auta mun vakuuttelu, etten päästä kaatumaan..Jätän suosiolla harjoittelun ensi kesälle.

niitä saa nostettua ylemmäs...nostakaa niin ylös kun saa.Apparit on paikallaan ja lapsi kenties jaa itse...

Mulla myös kohta 6v appareilla java ja kun seuraan sen ajamista niin apparithan ei juuri maata kosketa...pitää itsekin ruveta pikkuhiljaa hilaamaan senttisentiltä ylöspäin...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24967713:
No ei aukea...

Ja jos nyt on kyse alamäen koosta, niin olisin kuvitellut, että kontekstista kyllä selviää, että kyseessä on loiva, lyhyt, asiaan sopiva pieni alamäki.

:headwall:
Miten sä kuvittelet polkimien irrottamisen auttavan asiaa, jollei suostu fillarin selkään ilman appareita?

Toisekseen: tosi näppärä jarruttaa siinä 'lyhyessä. loivassa asiaan sopivassa alamäessä pelkillä jaloilla'. Niin loivaa mäkeä ei ole olemassakaan, ettei vauhti kiihdy vaarallisen lujaksi polkimitta. Tai on - siinä vaan ei liu'u.

Meillä esikoinen oli tosi arka tuon apupyörä asian kanssa, ja oli 6v jo täyttänyt, kun alettiin ihan tosissaan miettiä, miten ne saadaan pois. Siis varmaan 3v lähtien joka kesä yritettiin houkutella hommaan, mutta ei. Meillä toimi se, että löytyi sellainen pieni luiska kaupan pihalta pyörätielle. Siitä sai hyvä alkuvauhdin ja lähdettiin hakemaan sitä liukumista (niinkuin joku tuossa ehdottikin, varmaan tämä on sitä samaa). Ensin liukui pienen matkaan, sitten tehtiin vähän kilpailua, että kuinka pitkälle pystyy liukumaan, ja se matka piteni ja piteni ja lopulta poika otti ihan vauhtia siihen. Ja sitten kun huomasi, että siinähän muuten pysyy pystyssä, niin eikun vaan jalat polkimille ja sama homma - liuku ja sitten vaan aletaankin polkea! Kyllä oli riemukasta kun poika huomasi, että osaakin ajaa ilman apupyöriä =)

kaikkia appareita ei voi säätää. viimekesän sittarin 12" en muistamerkkiä - apparit on missä on eikä voi nostaa. joo, en tajunnut ostaessa. ovat siis normiasetuksella vielä niin alhaalla että kuoppiin sutii tyhjää....

tääl tyttö oli 4 v kun eka kertaa kokeili ja onnistui hyvin niin kauan et sattui pieni onnettomuus ja hän kaatui ojaan, sit ei enää uskaltanut vaan apupyörät takas ja sit poljettiin niin ja kun täytti 5 v niin kokeiltiin uudestaan ja ei milään meinannut onnistua mut sit yhtäkkiä nurmikolla ja vähän alamäki niin päästin irti tarakasta ja neiti polki ihan itse

Mun poika ei 4vuotiaana kans millää uskaltanu kokeilla vaikka se selvästi jo ois ollu valmis ajamaan ilman (apupyörät oli nostettu sillee ylös et ottivat maahan vain jos pyörä kallistui ja ku poika ajoi nii ei pyörät koskettaneet maata kuin satunnaisesti.).Meillä meni sitte apupyörät rikki ja sanoin pojalle että nyt ei oo vaihtoehtoa kuin ajaa ilman taikka sitte olla ajamatta. Lupasin että pidän pyörän tarakasta kiinni kun kokeilee. Poika suostui, kun se oli ajanu pari metriä, päästin tarakasta irti ja niin se mennä viipotti sillä pyörällä ja pysyi hyvin pystyssä!! :D oli se vähä käärmeissään sitte kun se pysähtyi ja tajus etten mä ollukkaan juossu sen perässä pitämäs pyörää pystyssä, mutta sen jälkeen se uskalsi ajaa ilman.

Yhteistyössä