Miten saada 2v4kk ikäinen oppimaan, että kuka täällä määrää??

  • Viestiketjun aloittaja Mape
  • Ensimmäinen viesti
Mape
Siinähän se pointti tulikin jo otsikossa.
Meillä käydään kamalaa valtataistelua neidin kanssa. Joka asiasta kamala taistelu. Ja ihan selvästi hän yrittää komentaa täällä. Sit kun ei onnistu alkaa kamala huuto ja yrittää nipistellä. Ja tästä nipistelystä on tultava loppu. Itsellä kädet ihan naarmuilla kun neiti on saanut kunnolla nipistettyä. Onko kellään muulla tätä ongelmaa?? Ja siis hän yrittää ihan vierailekkin tätä nipistelyy.
Muutenkin on aika kiusanhenki muille lapsille. Kun suuttuu niin voi yhtäkkiä tönäistä toisen lapsen kumoon. Eilen oltiin kyläilemässä ja heillä 9kk nuorempi neiti. Ja heti ko meidän neiti ei saanut tahtoaan läpi, alkoi ottamaan leluja kädestä ja tönimään. Tuntuu et olen ihan hukassa ton neidin kanssa. Väliin on sit taas kuin enkeli..
Meille tulossa ensi kuussa perheenlisäystä, ja pelkään että alkaa sit vauvaa kiusaamaan....
 
vieras
kantsis ajoissa komentaa ja opettaa lapsi tavoille ni ei tulis noita ongelmia! meillä ei minkäänlaisia ongelmia ku ollaa opetettu käytöstavat ja opetettu olemaan kiltisti
 
vieras
Kyllä meillä lapset tietää ja on aina tienny, että mä olen meidän perheen pomo ja sanon sen viimesen sanan. Uhmaiässä ollaan tietty kokeiltu rajoja, mutta esim nipistelyt loppuu hyvin lyhyeen.
 
2v3kk
Meilläkin koitetaan pomottaa. Joissakin asioissa saa "määrätä" kuten mikä paita laitetaan päälle ja sellaisissa millä ei oikeasti ole niin väliä. Fyysistä käsiksi käymistä meillä ei suvaita missään muodossa, lyömisestä, raapimisesta jne joutuu jäähylle ilman varoituksia. Sinnikkyyttä ja johdonmukaisuutta se vaatii. Tosi rasittavaa välillä.
 
Impi
Mä kantaisin lapsen jäähylle joka kerta kun yrittäisi nipistellä. Se nyt vaan on sellainen asia, että toisia ihmisiä ei satuteta ja jos niin tekee, siitä seuraa rangaistus.
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meillä lapset tietää ja on aina tienny, että mä olen meidän perheen pomo ja sanon sen viimesen sanan. Uhmaiässä ollaan tietty kokeiltu rajoja, mutta esim nipistelyt loppuu hyvin lyhyeen.
Miten? Konkreettisia keinoja olisi hyödyllistä kuulla.
 
Mape
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kantsis ajoissa komentaa ja opettaa lapsi tavoille ni ei tulis noita ongelmia! meillä ei minkäänlaisia ongelmia ku ollaa opetettu käytöstavat ja opetettu olemaan kiltisti
Just joo.... Kyllä meillä kuule ollaan käytöstvat opetettu!! Ja kyllä hänestä näkeekin et tietää olevan kiellettyä ottaa toisen kädestä, mut kun suuttuu niin ei välitä onko kielletty vai ei. Mutta hyvä ettei teillä ole ongelmia. Sen kyllä huomasi tuoste tekstistäsi....
 
Mape
Tuosta jäähystä. Moni aina kehuu että on hyväksi havaittu keino. Kuinka kauan siinä pidetään, ja onko se aina sama paikka mihin laitatte istumaan?? Olen koittanut ottaa syliiin, mutta tuntuu että hermostuu entistä enemmän...
 
Meillä huomattu sama ilmiö :eek: ,poika nyt 1v.10kk.Ihan hirveitä raivareita saa ja mikä parasta,esikoinen teini-iässä ja myös käytös samanlaista :ashamed:

Jokaisella lapsella on oma temperamenttinsä,meijän esikko oli niin kiltti eikä minkäänlaista uhmaa vasta,kun nyt teini-iässä.
Lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä ja jokainen lapsi reagoi "pettymykseensä" eri tavalla.Kaipa tää joskus loppuu :/ ja vinkkejä otan vastaan kiitollisena :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meillä lapset tietää ja on aina tienny, että mä olen meidän perheen pomo ja sanon sen viimesen sanan. Uhmaiässä ollaan tietty kokeiltu rajoja, mutta esim nipistelyt loppuu hyvin lyhyeen.
Miten? Konkreettisia keinoja olisi hyödyllistä kuulla.
Kun se lapsi tietää jo, että äiti määrää, ei hän. Täytyy olla jämäkkä. Kun se nipistää (tai tekee muuta ei toivottavaa), täytyy tilanne pysäyttää, siis myös itse pysähtyä, laskeutua lapsen tasolle ja sanoa, että EI! ja selittää myös miksi. Mä olen huomannut, että tosi pienetkin tajuaa, kun niille vaan jaksaa selittää. Tietty toistoja tulee, ei kait koskaan mene kerrasta perille, mutta kyllä meillä nuo vaiheet on jäänyt muutamiin kertoihin.
 
vieras
Lapsihan uhmaikäisenä reagoi siihen rajoittamiseen joskus todella voimakkaastikin, eli voi lydä/nipistää/whatever kahta kauheammin uudelleen. Johdonmukaisuus lienee avain onneen, jatkuvaa kieltämistä ja rajoittamista vaan niiden asioiden suhteen, joita et toivo lapsesi tekevän. Meillä tismalleen saanikäinen poika, jolla kova uhma päällä ja omat hermot on todella kovalla koetuksella.
 
äiti mustelmilla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meillä lapset tietää ja on aina tienny, että mä olen meidän perheen pomo ja sanon sen viimesen sanan. Uhmaiässä ollaan tietty kokeiltu rajoja, mutta esim nipistelyt loppuu hyvin lyhyeen.
Miten? Konkreettisia keinoja olisi hyödyllistä kuulla.
Kun se lapsi tietää jo, että äiti määrää, ei hän. Täytyy olla jämäkkä. Kun se nipistää (tai tekee muuta ei toivottavaa), täytyy tilanne pysäyttää, siis myös itse pysähtyä, laskeutua lapsen tasolle ja sanoa, että EI! ja selittää myös miksi. Mä olen huomannut, että tosi pienetkin tajuaa, kun niille vaan jaksaa selittää. Tietty toistoja tulee, ei kait koskaan mene kerrasta perille, mutta kyllä meillä nuo vaiheet on jäänyt muutamiin kertoihin.
Voi kun meilläkin olisi jäänyt muutamiin kertoihin. Uhmaikäinen keksi muutama kuukausi sitten nipistelyn. Joka ikinen päivä monta kertaa päivässä nipistää todella lujaa. Vaikka joka kerta nappaan kädestä kiinni ja sanon "Ei, äitiin koskee" niin sama jatkuu aina vaan. Loppuuko tämä ikinä?? Lapsi muutenkin sivuuttaa EI-sanan täysin. Ainoastaan silloin se toimii kun lapsi on tekemässä jotain vaarallista (sormet pistorasiaan...) ja huudan sen ein. Epätoivoista...
 
voivoi
Miten ihmeessä te annatte lasten pomottaa? Kai nyt aikuinen pystyy tuollaisen käytöksen pysäyttämään. Ei voi olla totta, että aikaihminen antaa lapsen esim. nipistellä itsensä naarmuille.
 
vieras
Meillä parhaiten on toiminut uhmiksen kanssa se, että jos yltyy väkivaltaiseksi, leikki loppuu siihen, samoin muu huomiointi. Joutuu jäähylle tai sitten äiti lähtee pois tilanteesta. Leikki voi jatkua vasta sitten kun lapsi osaa taas olla ihmisiksi. Yleensä meillä tepsii jo se, että kun meno alkaa käymään liian villiksi, kysyn että osaako olla nätisti vai lähteekö äiti leikistä pois.

Usein riehumisen syynä voi olla huomioimisen tarve, mutta meillä huomiota ei saa huonosta käytöksestä. Sylittelyä saa sitten kun on rauhoittunut ja on taas nätisti. Eli hyvästä käytöksestä saa positiivista huomiota, riehumisesta, potkimisesta, nipistelystä jne. kielletään ja "kaverit" lähtee pois.
 
äiti mustelmilla
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Miten ihmeessä te annatte lasten pomottaa? Kai nyt aikuinen pystyy tuollaisen käytöksen pysäyttämään. Ei voi olla totta, että aikaihminen antaa lapsen esim. nipistellä itsensä naarmuille.
No jeesustelijat voisi sitten antaa ihan yksityiskohtaisia ja toimivia neuvoja. Vaan eivätpä taida osata muuta kuin lytätä apuja kyseleviä. Säälittävää.

Jos pesen lapsen takamusta ja hän puree tai nipistää, niin pitäisikös se lapsi pudottaa sitten lattialle? Valitettavasti minulla on vain kaksi kättä. Yksi pitää lasta kiinni ja toinen pesee. Ei ole enempää käsiä pitämään lapsen käsiä paikoillaan ja suussa kapulaa.
 
voivoi
Alkuperäinen kirjoittaja äiti mustelmilla:
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Miten ihmeessä te annatte lasten pomottaa? Kai nyt aikuinen pystyy tuollaisen käytöksen pysäyttämään. Ei voi olla totta, että aikaihminen antaa lapsen esim. nipistellä itsensä naarmuille.
No jeesustelijat voisi sitten antaa ihan yksityiskohtaisia ja toimivia neuvoja. Vaan eivätpä taida osata muuta kuin lytätä apuja kyseleviä. Säälittävää.

Jos pesen lapsen takamusta ja hän puree tai nipistää, niin pitäisikös se lapsi pudottaa sitten lattialle? Valitettavasti minulla on vain kaksi kättä. Yksi pitää lasta kiinni ja toinen pesee. Ei ole enempää käsiä pitämään lapsen käsiä paikoillaan ja suussa kapulaa.
Minkä ikäinen lapsi? Jos vähintään vuoden ikäinen, niin pistä pöntölle istumaan tai suihkun alle seisomaan ja pese siinä. Ei tarvi pitää kiinni.
 
TilkkuTyttö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kantsis ajoissa komentaa ja opettaa lapsi tavoille ni ei tulis noita ongelmia! meillä ei minkäänlaisia ongelmia ku ollaa opetettu käytöstavat ja opetettu olemaan kiltisti
:LOL: :LOL:
Nih, jos ei oo 2kk iässä jo seisonu nurkassa, niin ei siitä mitään ENÄÄ tule!
 

Yhteistyössä