Miten saada 1v syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti

Vieras
Mulla on reilu vuoden ikäinen tyttö, joka ei vieläkään juuri syö kiinteitä. Puuroa menee aamulla vähän, muuten kärttää vieläkin tissiä tai pullomaitoa. Kasvukäyrät on koko ajan miinuksilla kun neiti ei vaan syö. Ravitsemusterapeutillekin olen yrittänyt saada aikaa, mutta vielä en ole saanut. Mitä neuvoksi?

Olen yrittänyt tarjota säännöllisin väliajoin, tai pitkin väliajoin että varmasti tulisi nälkä, vaihtelevasti ruokia, samaa herkkua, syöttää, antaa syödä itse, lautaselta pöydältä ja ruokaa lattialle ripottelemalla, itse syöttänyt, isänsä syöttänyt, viety kylään että siellä näkisi mallia, mutta ei kun ei!

Muuten perhe-elämä tuntuu olevan mallillaan mutta joka aamu herään jo valmiiksi pahalla mielellä kun tietää päivän ruokailujen olevan yhtä helvettiä. Tuntuu että pitäiskö soittaa lastensuojelu hakemaan tuo lapsi pois kun en kerran itse osaa hoitaa :(

ensinnäkin, älä itse stressaa syömishommista. lapsi vaistoa huolesi ja kierre syvenee, siis ota rennosti, lapsi kyllä syö kun on nälkä.
toiseksi. pullo ja tissi pois. juomaa nokkamukista aterian yhteydessä.
kolmanneksi. säännölliset ruoka-ajat, välillä ei mitään napostella janojuomana vesi.
neljänneksi. anna lapselle aikaa totutella, mutta älä anna periksi pullo ja tissiasioissa..

Meillä vähän sama ongelma. Puuroa syö aamuin illoin yleensä ok mut joskus ei sitäkään. Ruokaa ei syö paitsi niitä 5kk soseita. Ottaa suuhu ja sylkee ulos jonka jälkeen ei ota laisinkaan vaan työntää kielellä pois. Miten jos on sellasiaa päiviä että ei juurikaan suostu syömään niin onko parempi antaa sitten sitä maitoa että jotain saisi vai vaan vettä josko olis sit nälissään? Ku tuntuu et sit ei saa mitään energiaa jos ei maitoakaan. Mut toisaalta ei se puuro/maitolinja anna varmastikaan tarpeekis vitamiineja tms,,,

MEillä myös huonosti syövä miinuskäyräläinen. Ruoka mastuu hämmästyttävän hyvin, kun ollaan oltu ulkona riehumassa. Tiedän myös tapauksen, joka suostui syömään vain sormiruokaa reilu puolitoistavuotiaaksi, sitten alkoi lusikoiminen maistua.

Imetys ja pullo kannataa antaa varsinaisen ruoan jälkeen, niin kuin joku kirjoittikin. Ja juurikin ne ruoka-ajat on hyvä pitää!

Toivottavasti ruoka alkaa maistua :)

Meil on yleensä ruoka maistunu ihan hyvin mut jossain vaihees oli kausi ettei meinannu upota. Sillon autto kun oli muutama erilaisella kuvalla varustettu lautanen. Lapsi lusikoi sapuskan innoissaan nähdäkseen mikä kuva löytyy. Tosin nykyään jo muistaa kuvat ulkoa niin ei tuu jatkos toimimaan. :D Aiemmin söi tosi pieniä annoksia mut sit ku sain hyla-maidon käymään (eli saatiin jätettyä korvike pois) niin rupes menee isompia annoksia. Mites syödäänkö teillä ap viel yöllä? Mikäli syödään niin sekin vaikuttaa asiaan...

Kiitos tuesta ja "mukava" kuulla että muillakin on samaa ongelmaa. Tuota liikkumista olenkin miettinyt, kun vauvauinnin jälkeen syö puolet enemmän kuin tavallisesti, pitäis kait joka päivä lähteä uimahalliin :) Imetyksen ja pullon olisin halunnut jättää jo ajat sitten pois, mutta piiitkän huudon päätteeksi olen sitten päätynyt antamaan että saisi edes jotain syödäkseen.

Yhteistyössä