Miten saada 1v. nukahtamaan ilman pulloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Maitoa menee aivan tolkuton määrä että lapsi saadaan nukkumaan. On voimakastahtoinen ja huutaa helposti 2h jos ei saa unimaitoa siihen asti kunnes nukahtaa. Asumme kerrostalossa joten tuntitolkulla ei voi huudattaa. Selkä ei kestä pinnasängyn päällä roikkumista ja lapsen kumoamista makuuasentoon niin kauan ja huuto alkaa jos huoneesta poistuu..

Miten teidän muiden 1v. nukahtaa?

Meillä on nurimmaisella ollut aina sama rutiini, nyt 1v2kk. Maidot juo sylissä (kun siirtyi korvikkeelle, yksi iso pullo). Sen jälkeen sänkyyn ja silittelemällä tai milloin milläkin uneen. Joskus menee helpommin, joskus taas ei mutta ei koskaan maitoa sänkyyn. Kuukauden, parin päästä alkaa saamaan maidon iltapalan päätteeksi.

Syöhän hyvin iltapalan ennen maitoa?

Anna illalla vain vettä nokkikseen missä venttiili ettei mene pitkin sänkyä juomat? Mutta tämä kannattaa toteuttaa samalla muihinkin vuorokaudenaikoihin, siis pullot pois kertaheitolla. Meillä toimi se kun pullot lähtivät, kävimme monta kertaa päivässä katsomassa tyhjää paikkaa kaapissa.. "Ei ole pulloja...". Meillä tosin oli vähän isompi lapsi mutta kyllä 1v:kin jo paljon ymmärtää.

Sänkyyn kumoamista kannattaa harjoittaa niin että laittaa sänkyyn -- pois huoneesta -- aina 30 sek pidempään odotusta ennen kuin taas laittaa sänkyyn, sanoo hyvää yötä nyt nukutaan ja pois huoneesta jne.

Vaikka kuinka on kerrostalo, ei pullolle tarvitse isoksi asti nukuttaa. Jossain vaiheessa joudutte kuitenkin sen jättämään pois. Miksei siis nyt?

Entäs, jos istut vieressä ja luet monotonisella äänellä kirjaa? Tai laitat tuutulaululevyn soimaan? Me vaihdettiin ensin maito veteen, mut veteli sitäkin aina vähintään yhden ison pullollisen ja yöllä toisen, jos heräs. Sit vaan jätettiin pullot pois ja kipattiin sänkyyn ja kuunneltiin huutoa muutama ilta. Nyt käy kiltisti maate, mutta vieressä pitää istua niin kauan, että nukahtaa. 5-45min.

meillä iltapalaks ronski puuro ja päälle lämmin maito. viimoset unet on vetänyt kahden aikaan ja sen jlkn ei unia enää.. siis vain yhdet päikkärit päivässä !! rätti on sängyssä usein enemmän kuin yksi, hakee laatikosta usein lisää itse :D iltapäivällä kun tarhasta tullaa.. koskaan ei oo iltapulloa ollut joten voi olla että mun neuvo on turha :/

Alkuperäinen kirjoittaja pulla:
Entäs, jos istut vieressä ja luet monotonisella äänellä kirjaa? Tai laitat tuutulaululevyn soimaan? Me vaihdettiin ensin maito veteen, mut veteli sitäkin aina vähintään yhden ison pullollisen ja yöllä toisen, jos heräs. Sit vaan jätettiin pullot pois ja kipattiin sänkyyn ja kuunneltiin huutoa muutama ilta. Nyt käy kiltisti maate, mutta vieressä pitää istua niin kauan, että nukahtaa. 5-45min.

Miksi ihmeessä totuttaa tuollaiseen kun vaihtoehtojakin on?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pulla:

Miksi ihmeessä totuttaa tuollaiseen kun vaihtoehtojakin on?

Mitä vaihtoehtoja?

Kerrostalon mainitsin siksi että meiltä kuuluu äänet joka suuntaan ja lapsi todellakin huutaa kevyesti sen 2h joten on tässä asiassa naapureitakin ajateltava..

Cd-Levyä ollaan mietitty, mutta ei ole vielä soitinta.. Sitä vois kokeilla..

Tänään esimerkiksi sai 2,5dl maitoa ja sen jälkeen laitoin vettä pulloon, pitkin hampain joi sitä kunnes nukahti.. Nokkamukista huutaa vaan enemmän jos tarjoaa.. Puuroa ei mene kun pieni annos, mutten saa sitä menemään enempää.. Ehkä pitäisi vaihtaa johonkin jugurttiin tai vastaavaan ..

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi pitää vierottaa iltamaidosta? Ei se sitä eläkeikään asti lipittele?

Lähinnä sen takia, että lapsi juo välillä 5dl maitoa ennen kun nukahtaa.. Iltamaitoa saa juodamun puolesta eikä olisi kiire vieroittaa, mutta lapsi ei nukahda ilman pulloa ja nukuttaminen on aikamoista showta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miksi pitää vierottaa iltamaidosta? Ei se sitä eläkeikään asti lipittele?

Lähinnä sen takia, että lapsi juo välillä 5dl maitoa ennen kun nukahtaa.. Iltamaitoa saa juodamun puolesta eikä olisi kiire vieroittaa, mutta lapsi ei nukahda ilman pulloa ja nukuttaminen on aikamoista showta..

Meillä oli sama juttu. Maitoa meni paljon juuri iltaisin, mutta maito helpotti nukuttamista. Vieroitettiin vasta 2-vuotiaana pullosta, ei oltu aiemmin valmiita kuuntelemaan niitä tuntien huutokonsertteja. Sekin kadutti :)

Pullot annettiin yhteistuumin innoissaan oravavauvoille, mutta jo tunnin päästä niitä oli kova ikävä. Lapsi itki pullon perään kuukauden. Suostui ekan kerran juomaan maitoa 6kk tapahtuman jälkeen.

Olis pitänyt antaa pitää pullonsa, edes iltaisin. Kyllä ne jättää ne itse pois. Ennemmin tai myöhemmin.

Mä en ole koskaan antanut sänkyyn maitopulloa. Mun mielestä sänky on nukkumista varten ja ruokapöytä syömistä varten.
Mä alkaisin opettamaan tossa tilanteessa että maito juodaan pöydän ääressä ja sitten siirrytään sänkyyn nukkumaan. Iltarutiinit säännöllisiksi ja itse voi "pyöriä" siinä huoneessa jonkun aikaa että lapsi nukahtaa turvallisesti.
Mä olen "siivoillut" lapsen huonetta, järkkäillyt vaatteita sen kaapilla tai tehnyt jotain mutta vastaavaa kun lasta on opetettu jäämään omaan sänkyynsä. Siinä voi muutaman sanan ensin jutellakin ja sitten ollaan hiljaa.
Ilman itkuja et varmaan selviä tuosta tilanteesta, mutta muutamassa illassa uskoisin luopuvan.

Yhteistyössä