Miten saada 1v juomaan maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Hei!

Tarvisin teiltä neuvoja ja vinkkejä siihen kuinka saada 1v juomaan maitoa (taikka piimää). Imetys on loppunut muutamia päiviä sitten, mutta juotu maitomäärä ei vaan lisäänny millään.

Ruokailun yhteydessä, tai pikemminkin ennen sitä lapselle saa juotettua maks. puoli desiä maitoa, jonka jälkeen kieltäytyy juomasta. Jos juotan ruoan päälle, maitoa menee korkeintaan suunkostukkeeksi. Välipalalla saa jogurttia, koska muutoin ei päästä lähellekään sitä suositeltua 5dl:n maitotuotemäärää.

Olen kokeillut maitoa kylmänä, lämpimämpänä, ennen ja jälkeen ruoan, mutta mikään ei auta. Piimäkään ei maistu. Tuo puoli desiä on se maksimi. Harvoin sitäkään menee. Vettä kyllä joisi vaikka kuinka.

Onko teillä antaa neuvoja, vinkkejä tai apua tilanteeseen?

Ei juonut maitoa meidänkään lapsi. Annoin varalta kalkkitabletteja, mutta koska hän söi viiliä, jogurttia, juustoa, pähkinöitä ja muutenkin monipuolisesti, niin enpä nähnyt syytä pakottaa sitä maitoa juomaan.

[QUOTE="vieras";24617861]Ei juonut maitoa meidänkään lapsi. Annoin varalta kalkkitabletteja, mutta koska hän söi viiliä, jogurttia, juustoa, pähkinöitä ja muutenkin monipuolisesti, niin enpä nähnyt syytä pakottaa sitä maitoa juomaan.[/QUOTE]

Aivan sama juttu meillä. Neuvolasta silloin kyselin ja kalkkia suositteli antamaan varoiksi vaikka lapsi söi muita maitotuotteita.

Tyttö oli reilu kaksi, kun rupesi maito maistumaan ihan yhtäkkiä. Ja hyvin maistuu vieläkin, ikää nyt viisi. Mutta mikään pakko minusta sitä ei ole juoda.

Onko lapsi imetysken yhteydessä saanut lehmänmaitoa? Tiedätkö varmasti, että lehmänmaito sopii lapselle? Jotkin lapset hylkivät maitoa, jos se ei sovi heille. Meillä kaikki lapset ovat tehneet näin. Kahdelle menee laktoositon maitojuoma, yksi tarvitsee täysin lehmänmaidottoman juoman.

Jos maito sopii lapselle saat sitä menemään lisää kun teet puurot maitoon. (myös ne jauhepuurot, joissa on maitojauhe). Syökää jogurttia, rahkaa, juustoa. Raejuusto on meillä kova sana :)

lapsi ei kuole maidottomuuteen. mie ite en oo ikinä juonutmaitoa. olin 1v, kun äiti lopetti miun imettämisen ja mie lopetin maidon juonnin .kalkkitabletteja en oo syöny myöskään. jogurtti, viili ja juusto on riittäny siihen, et miulla on hyvät, vahvat luut eikä oo ollut ongelmia maidottomuudesta.
nuo arvot on suosituksia, ei pakollisia määräyksiä, joiden mukaan pitäisi elää. anna joka ruualla juustosiivu ja aamusin/iltasin/välipalalla jogurttia.. kyllä se siitä!

Kalsiumia saa monesta muusta jutusta kuin lehmänmaidosta. Ja jopa sellaisessa muodossa, että kroppa osaa käyttää sen hyödykseen. Maidon kaseiini tuppaa klönttiintymään niin, että vain vasikka mahoineen saa siitä kaiken irti.

Meillä oli imetyksen jälkeen vuosikkaana sama juttu, maito ei maistunut. Nyt poika 1.5v ja maitoa menee kaikkien ruokien kanssa. Annoin kalkkitabletteja ja ja sitten kun alkoi maistumaan niin jätin pois. Raejuusto, juusto, jugurtti hyviä lähteitä. Tiedän, että on huoli kun ei toinen huoli maitoa, mutta oikeasti ei se haittaa kunhan ei vuosia kestä. Aamupuurot tein aina maitoon ja teen vieläkin, jos syö kotona sen. Meillä on poika muutenkin ikäistään pienempi niin se huoletti mua kovasti, mutta nyt kun juo niin on hyvä ja levollinen mieli. Tiedän siis huolesi! Kalsiumin vähäinen saanti vaikuttaa jossain määrin pituuskasvuun.

Niin ja kannattaa kokeilla mukia, nokka mukia, lasia. Niistä meillä on poika juonut maitonsa. Nokkamukista juo vettä lisäksi. Meillä poika on kova juomaan myös vettä. Tuttipulloa meillä ei ole ollut ikinä käytössä. Tein mysö sitä, että laitoin vettä sekaan, mutta silleen se maitu vieläkin vähemmän. Olen kuullut, että jotkut on sekoittaanut korviketta maitoon ja opetelleet silleen. Lapsi tarvitsee ainakin 50 maistelu kertaa ennen kun alkaa maistumaan, jos sittenkään. Meillä meni siihen noin 6kk.

[QUOTE="plop";24617930]Onko lapsi imetysken yhteydessä saanut lehmänmaitoa? Tiedätkö varmasti, että lehmänmaito sopii lapselle? Jotkin lapset hylkivät maitoa, jos se ei sovi heille. Meillä kaikki lapset ovat tehneet näin. Kahdelle menee laktoositon maitojuoma, yksi tarvitsee täysin lehmänmaidottoman juoman.

Jos maito sopii lapselle saat sitä menemään lisää kun teet puurot maitoon. (myös ne jauhepuurot, joissa on maitojauhe). Syökää jogurttia, rahkaa, juustoa. Raejuusto on meillä kova sana :)[/QUOTE]

Itse olen käyttänyt imetysaikana maitotuotteita todella runsaasti, olen aina käyttänyt. Lapsi syö hyvällä ruokahalulla jogurttia, viili ei niin maistu. Maidon kokeilu aloitettiin rauhallisesti, jätettiin 1 imetyskerta kerrallaan pois ja korvattiin maidolla.

Mitään oireita ei ole maidosta tullut. Maito ei vaan mene alas, varsinkaan ruoan päälle, ennen sitä juo enemmän. Olen kyllä miettinyt allergian mahdollisuutta.

Maito ei ole välttämätöntä. Ota selvä paljonko lapsesi tarvitsee kalkkilisää, mutta huomioi myös että maidosta saa myös proteiinia ja kivennäisaineita. Nekin täytyy korvata.

[QUOTE="äiti10";24618152]Niin ja kannattaa kokeilla mukia, nokka mukia, lasia. Niistä meillä on poika juonut maitonsa. Nokkamukista juo vettä lisäksi. Meillä poika on kova juomaan myös vettä. Tuttipulloa meillä ei ole ollut ikinä käytössä. Tein mysö sitä, että laitoin vettä sekaan, mutta silleen se maitu vieläkin vähemmän. Olen kuullut, että jotkut on sekoittaanut korviketta maitoon ja opetelleet silleen. Lapsi tarvitsee ainakin 50 maistelu kertaa ennen kun alkaa maistumaan, jos sittenkään. Meillä meni siihen noin 6kk.[/QUOTE]

Kiitos neuvoista!

Tuttipulloa ei huoli, joten mukia, nokkamukia yms on käytössä. Mitä kalkkia olet lapselle antanut? Onko jotain pienempiä tabletteja tms? Vai pitääkö vaan ostaa niitä isoja mokkuloita ja murskailla pieneksi.

Yhteistyössä