Miten saa vauvan syömään omatekoista ruokaa?

Eli vauva (8 kk) syö vaan kaupan hedelmä- ja lihakasvissoseita sekä puuroja. Olen yrittänyt tarjota muussattua banaania ja päärynää, keitettyä kaurapuuroa sekä tehnyt kasviksista (porkkana, peruna, kukkakaali) ja jauhelihasta sosetta, mutta aivan turhaan. Vauva yökkäilee kaikki kotitekoiset ruuat suustaan. Miten sais vauvan syömään kotitekoista? On ilmeisesti tottunut liian hyvin kaupan antimiin...Ideoita? Kokemuksia? :attn:
 
Mulla taas oli tosi vaikeaa saada likka syömään kaupan ruokia, tykkäsi ainoastaan mun tekemistä. Nyt jo syö hyvin kaupankin ruokaa, mutta vain niitä 5-6kk ikäiselle tarkoitettuja vaikka on 9,5kk :whistle:

Ehdottaisin, että lantraa sekaisin omaa ja kaupan ruokaa, pikku hiljaa oman ruuan osuutta lisäten.
 
Meillä ihan sama ongelma. Tosin tyttö on 6kk. Syö varsin mielellään ja hyvin kaupan soseita, mutta omatekoiset saa aikaan sekä äitiä että lasta rasittavia reaktioita...(lue: itkupotkuraivarit lapsella, hermon menetys äidillä...). Olen ajatellut seuraavaksi kokeilla tuota kaupan ja oman soseen sekoittamista...ja sitten tehdä kotisoseita melko juoksevaa, että hujahtaa vaan kurkusta alas...tavallista puuroa tuo kyllä syö ja hedelmiä, mutta kunnon ruoka ei meinaa kelvata millään. Olen ajatellut vaan jatkaa sillä periaatteella, että kyllä routa porsaan kotiin tuo :whistle: ...ja olen ärsyttävä tiukka ämmä...ja poden siitä huonoa omaatuntoa sitten jälkeen päin...eli kun lapsi on rauhoittunut ja hymyilee...
 
Ammattilainen
Mitä mä oon nähny joidenkin äitien itse tekemiä soseita, niin on rakenteeltaan ihan erilaisia kuin kaupan soseet. paljon paksumpia ja rakeisempia. Mä teen aina tosi sileitä ja aika löysiä soseita, niin kyllä vauva syö niitä ihan mielellään. Kaikki ainekset vaan ihan sileäksi sauvasekoittimella, ja paljon keitinvettä sekaan. Isommalle vauvalle laitan myös mausteita (valkopippuri, paprika, sitruunamehu, tilli jne), kun kohta kuitenkin siirrytään samaan ruokaan kuin muu perhe.

Hienonnan myös kaurahiutaleet enne keittämistä sauvasekoittimelal ihan jauheeksi. Hyvin uppoaa.
 
Jos alkaa antaa vauvalle ensimmäisenä kaupan ruokia, vauva tottuu niihin. Kaupan soseiden rakenne on eri kuin omatekoisten, joten itse tehty ei kelpaa. Itse annoin parin kuukauden ajan vain ja ainoastaan omia soseita, niin oppipahan poika syömään niitä. nyt syö hyvin kumpiakin - edelleen annan lähes aina itse tehtyjä.

Kannattaa varmaan yrittää sitä omien ja kaupan ruokien sekoittamista ja vähitellen lisätä omatekoisen määrää.
 
täälä kans yökitään kaikki missä on ihan mini palasia... oksentaa aivan tunteella. nyt 6,5kk poitsu ja varmaan sitte joskus ehkä vuoden ikäsenä vois syödä pieniä kokkareita. neuvolan terkka sano että hän taitaa olla melkonen sihtikurkku :ashamed: eli pelkkää kaupan max 6kk ruokaa ja jauhopuuroja.
 
Minä annoin tytölle kotitekoisia kasvissoseita ja kaupan hedelmäsoseita alusta alkaen, nyt 8kk ikäisenä olen kokeillut kaupan valmis kasvissoseita 5-6kk ja nekin kelpaa ihan hyvin. Olen kuullut että jos saa kaupan soseita niin sitten ei meinaa kelvata kotitekoiset ja jos saa kotitekoista niin sitten ei meinaa kelvata kaupan valmispurkit. Maku erot ja koostumus on niin erilaiset. Tuo sekoitus systeemin on varmaan kokeilun arvoinen ja sitkeästi yrittää vaan tarjota joka päivä. Minä jauhoin alussa myös puurohiutaleet tytölle nyt 8kk iässä olen siirtynyt pikkuhiljaa kokohiutaleisiin, aluksi laitoin sekaisin jauhettuja hiutaleita ja kokonaisia hiutaleita. Nyt tyttö saa kokohiutaleista keitettyä puuroa.
 
Tää nyt ei kyllä auta alkuperäiseen kysymykseen yhtään, mutta kyllähän muutkin näitä ketjuja lukee, joten...
Kannattaa ilmeisesti aloittaa kiinteiden antaminen kotitekoisista soseista, meilläkin ne on tehty sauvasekottimella tosi sileäksi mössöksi, mutta välillä joissakin on vähän sattumia ja nyt 2 kuukauden kiinteiden syömisen jälkeen vauvalle maistuu melkeinpä mikä vaan vaikka seassa oliskin välillä vähän karkeampia paloja.
 
Meillä poika (nyt kohta 11kk) ei suostunut syömään kotitekoisia soseita alusta alkaen ollenkaan, kaupan vain maistui. Niin sitten jossain vaiheessa luovutin ja annoin vain kaupan soseita. Kun siirryttiin isompiin paloihin 8kk iässä, annoin taas haarukalla muussattua samaa kotiruokaa kuin muillekin (ilman suolaa tietty) ja yhtäkkiä alkoi pojalle taas maistumaan =) . Nyt syödään siis molempia hyvällä ruokahalulla.
 
meillä kuopus ei oo suostunu syömään omatekosia ollenkaan, nyt kun alotti ryhmäperhepäivä hoidossa niin sielä on annettu omatekosta, tosin ei oo sitäkää suostunu syömään niin ne alotti antaan nyt sillai et laittaa puolet kaupan sosetta ja toisen puolen oma tekosta, niin on poika suostunu syömään. ja ne lisää sit pikku hiljaa enemmän oma tekosta että tottuis siihen. puuroa kuopus ei ole myöskään suostunu syömään(siis ite keitettyä) alkasin laittaan iltasin pojalle jukurtti(vauvan) ja sekaan vähä kaurapuuroa, tällä hetkellä ollaan siinä vaiheessa et lautasella on puolet jukurttia ja puolet kaurapuuroa sekotettuna, lisäilen kans puuron määrää koko aika ja vähennän jukurtin määrää. sekottasin puuron mielummin hedelmäsoseeseen mutta ei tämä herra oikeen hedelmäsoseistakaan piittaa, jukurteista kylläki. no onneks pian saa alkaa tavallista jukurttia antaan, ehkä siihen mennessä poika suostuis jo syömään kunnolla puuroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nauravamamma:
täälä kans yökitään kaikki missä on ihan mini palasia... oksentaa aivan tunteella. nyt 6,5kk poitsu ja varmaan sitte joskus ehkä vuoden ikäsenä vois syödä pieniä kokkareita. neuvolan terkka sano että hän taitaa olla melkonen sihtikurkku :ashamed: eli pelkkää kaupan max 6kk ruokaa ja jauhopuuroja.
ei teillä oo vielä kiirus paloja oppia syömään. 8kk iässä vasta kaupan soseessaki alkaa pala ruuat. toki mitä aikasemmin alottaa niin tottuu paremmin. meijän kuopus alotti n 9-10 iässä palaruuat, ykäs aina ennen sitä ku tuli pieniki palanen, mutta kyllä jo ennen vuotta söi tosi hyvin paloja, ei oo tarvinnu muusata pojan ruokaa vaikka on ollukki paloja.
 

Yhteistyössä