Miten saa vauvan 3,5kk nukkumaan pitempiä päikkäreitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja trinity80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

trinity80

Uusi jäsen
28.04.2008
21
0
1
Otsikossa jo tulikin kysymykseni, eli miten (jos mitenkään) saa vauvan nukkumaan pitempiä päikkäreitä? Poika on n. 3,5 kk vanha, ja on koko ajan nukkunut vain n. 45 min päikkäreitä. Vaunuissa alkuun saattoi nukkua vähän pitempään, mutta nykyisin herää aina alle tunnin nukuttuaan. Saattaa joskus satunnaisesti nukahtaa uudestaan kun käy vaunuja heiluttelemassa. Hereillä jaksaa olla n.1,5 tuntia kerrallaan. Yöllä sentään onneksi nukkuu paremmin! Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään valtava ongelma, koska lapsi on näilläkin unilla ihanan aurinkoinen ja hyväntuulinen, mutta itsestä alkaa nyt tuntua ettei omaa aikaa ole koskaan. Kolmessa vartissa kun ei mitään ihmeitä tehdä... Yhdetkin pitemmät päikkärit päivässä olis luksusta! Todennäköisesti tälle asialle ei ole mitään tehtävissä, mutta jos jollakin on vinkkejä, niin kaikkea voisi kokeilla!

Ihanaa täällä on muitakin jotka painii saman ongleman kanssa :whistle: Meillä poitsu 4,5kk nyt ja on kokeiltu nukuttaa ulkona, sisällä, vaunuissa, sängyssä, sitterissä, vauvakeinussa ja aina vaan nukutaan max puoli tuntia. Muuten on tosi hyväntuulinen ja aurinkoinen vauva mutta huomaa että tarvis kyllä pitemmät päiväunet. Yöllä nukutaan tosi hyvin, yhdellä tai kahdella syötöllä.

No mulla ei vielä ratkaisua onglemaan mutta aloitin torstaina kiinteät, sitä ennen menty täysimetyksellä niin herra on eilen nukkunut 2h ja tänään 1 1/2 tunnin päikkärit :D Toivottavasti tämä sama jatkuu, en tiedä johtuuko kiinteistä vai onks muuten vain kasvanut?

Ja minusta tuntuu että olen kuin toinen nainen kun saanut vähän omaa aikaa päivisin tai on mulla sitten esikoinen 4v joka tarvitsee äitiään myös.

MEillä poika nyt 10 kk, ja on nukkunu aina huonosti päivällä (ja yölläkin). Unet kestää päivällä puoli tuntia. En oo saanu tähän ongelmaan muutosta millään, kaiken olen kokeillut. Ilmeisesti se on sellanen rytmi vaan tolla pojalla....

Olen lukenut että monilla lapsilla yksi unijakso kestää noin 40-45min. Eli tällöin lapsella tulee pinnallisempi univaihe, ja silloin voi myös helposti herätä. Jos nukkuu ulkona niin vaunujen pieni heiluttelu voi auttaa pääsemään vaiheen yli ja lapsi jatkaa uniaan. Meillä toisinaan herätään juuri silloin 40min kohdilla hetkeksi, mutta jatketaan sitten unia kun vaunuja vähän heilutellaan. Ja tyttö on nyt 2kk3viikkoa. Päivisin kyllä nukkuu yhteensä noin 6h päiväunet kolmessa pätkässä.

Afu ja tyttö

mulla 3.5kk tyttö ja hän nukkuu aamupäivällä 2 noin tunnin mittaiset unet ja ip sitten yhdet pitkät 3-4 tuntia.mä olen sitä mieltä että siihen ei vaan voi juurikaan vaikuttaa.Esikoinen nukkui pätkiä yli 4kk asti ja voin sanoa että vasta 6kk iässä meillä oli tarkempi päivärytmi pidempinen unineen.
Tämä kuopus on aivan erilainen.On nukkunut yhdet pitkät unet joka päivä syntymästään asti.Tällä hetkellä nukkuu yöllä ja päivällä yhden pitkän unijakson.yällä 7-8 tuntia ja päivällä 3-5 tuntia.hänellä se on "sisäänrakennettu " eli en ole siihen itse pystynyt vaikuttamaan.

unisykli vauvoilla on noin 40-50min ja jos sopivasti onnistuu siinä kohtaa esim.heiluttamaan vaunuja niin sillä saattaa saada jatkamaan uniaan.mutta ei se välttämättä onnistu.

Itelle tulee mieleen ihan yksinkertainen juttu, voisko olla liian kuuma/kylmä...? Toinen tietysti voi olla nälkä....mutta meillä oli pieni vaihe ku poika heräs puolen tunnin päästä(sillon ku pakkaset häipy ja tuli lämmin..) ja hokaisn että tuo onkin aika kuumaverinen vauva eli oli liikaa päällä...päikkäreille laitan pelkällä bodylla sisällä ja vaunuihinkin vähän päälle ja johan alkoi taas vetelemään :)

lapsen unirytmihän on sellainen että nukkuu hyvin noin 45-50 min ja sitten "herää" tai havahtuu unestaan. koitappa enne tätä 45 minuutin rajapyykkiä antaa tissiä tai heilutella vaunuja. nää ainakkin meillä toimii tai sitten mä vaan laitan käden mahan päälle ja siihne nukahtaa uudelleen.

Hei, kuten moni olikin jo kirjoittanut, tuo unisykli on usein 40-45 min eivätkä kaikki vauvat saa enää sen jälkeen millään unenpäästä uudestaan kiinni vaikka olisivat miten väsyneitä. Meillä tämä oli myös melkoinen riesa eli vauva nukkui aina maksimissaan 45 min ja oli herätessään usein väsynyt. Päikkäreitä nukuttiin pitkään neljätkin päivässä (jaksoi olla hereillä max 2 h), sitten kolmet ja välillä jopa vain kahdet 45 min tirsat. Mikään ei auttanut ja sitten aloin vaan elää tämän rytmin mukaan ja unohdin "haaveet" pidemmistä unista. Vasta nyt kun tyttö on vuoden, on pidemmät unet alkaneet löytyä. Usein, jos yöunet jäävät lyhyeksi, nukutaan aamupäivällä 1,5h ja iltapäivällä 2h. Jos taas on pitkät yöunet (n. 10-11h), niin sitten mennään vain yksillä päikkäreillä, reilu 2h.

En siis halua masentaa mutta saatat joutua odottelemaan vielä pitkään noita pidempiä unia. Ja meillä ei siis ikinä ole nukuttu mitään 3-5h unia päivisin - 1,5h on meillä pitkät unet. Vastapainoisesti meillä on sitten nukuttu öisin aina suhteellisen hyvin ja saan hyvin omaa aikaa iltaisin kun lapsi on mennyt nukkumaan.

loytyipa osuva ketju taalta.

taalla myos yksi 30-45min paikkareiden nukkuja.. poika nyt 5.5kk ja alussa nukkui hyvin paikkareita (2-4h) mutta oikeastaan siita lahtien kun on oisin nukkunut sen 10-12h (joskus yhdella syotolla, joskus pukeen) niin paivisin meilla myos nukutaan n3-4krt se reilu puoli tuntia. olen myos kokeillut "kaikkea" mutta poika vain heraa :/ vaunuissa nukkuu parhaiten, mutta ulkona ollessakin vaikka vaunut liikkuu heraa viimeistaan vajaan tunnin sisalla..

omaa aikaa ei tosiaan oikein jaa paivisin ja vaikka arvostan iltoja, jolloin saisi tehtya omia juttuja niin eipa niita niin tule tehtya. usein tulee vaan katsottua telkkaa ja vaikka kaytya kylvyssa. toisaalta olen kiitollinen etta poika oisin nukkuu hyvin niin jaksan sitten seurustella hanen kanssaan paivisin. lutuinenhan seuranpitaja tuo on =)

miten muuten teilla muilla mennaan nukkumaan/ herataan aamulla? meilla poika nukahtaa illalla yleensa klo 20 ja nukkuu noin puoli seitsemaan/ seitsemaan. jos heraa syomaan viiden/ kuuden hujakoilla niin nukkuu kahdeksaan, joskus jopa yhdeksaan.. olen vaan miettinyt etta jos poika heraa esim kuudelta syomaan niin nukkuuko periaatteessa ekat "paikkarit" tuossa kuuden syoton ja kahdeksan/ yhdeksan valilla ja sen vuoksi ei nuku paivalla pitkaan?? pitaisiko siis vaan nousta ylos kuudelta ja kokeilla? toisaalta sitten en kylla haluaisi etta poika heraa joka aamu jo klo 6?? :whistle:

ai niin, unohtui viela kysya. onko teilla muilla minkaannakoista rutiinia paivalla? siis edes sellaista etta aina unien jalkeen syodaan tms? Englannissa kutsuvat tallaista EASY-metodiksi. eli ensin syodaan (E=eating), sitten puuhataan jotain (A=activity, esim. vaipanvaihto ja ulkoilu, tai leikkimatolla jumppailu), sitten nukutaan (S=sleeping) ja sitten tulee aidin oma aika :) (Y=you time) meilla ei oikein mene nain vaan tosi usein poika nukahtaa esim tissille...

Onpas ihana kuulla, etten ole ainoa, joka tän asian kanssa pianii! Kun kaikkien tuttujen vauvat tuntuu nukkuvan tunti tolkulla... Ilmeisesti tähän vaan täytyy sopeutua, ja toivoa, että jossain vaiheessa parempi rytmi löytyy.

[/b]Kirsikka06:lle Nukkumaan meillä mennään klo 21-23, eli illallakaan ei sitä omaa aikaa ole, koska täytyy ittekin jo siihen aikaan painua sänkyyn. Aamulla poika herää klo 8-10, ja syö välissä yleensä kaksi kertaa. Päivisin aika pitkälle touhutaan tietyn rytmin mukaan, eli kun poika herää, sylitellään vähän aikaa, sitten syödään ja vaihdetaan vaippa. Sitten touhuillaan esim. jumppamatolla ym. seurustelua, ja ennen unia tankataan evästä vielä vähän lisää.

Yhteistyössä